Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluun valmistautuminen kun rahaa ei ole

Vierailija
18.09.2025 |

Joka vuosi köyhiä syytetään siitä, kun ei ole osattu ennakoida joulun tuloa ja valmistautua sen kustannuksiin, kuten koristeluun, lahjoihin ja ruokailuihin. Joten aloitetaanpa tänä vuonna suunnittelu ja valmistautuminen ajoissa! Minkälaisia toimenpiteitä suosittelisitte tekemään jo nyt? Rahaa ei tosiaan ole. Kranssipohjan olen jo taivutellut pajusta, pitää kerätä vielä havuja. Minkälaisia lahjoja voisi tehdä itse käytännössä ilman rahaa? Lapset 2v, 5v ja 7v, myös lasten isovanhempia sekä tätejä ja serkkuja olisi kohteliasta muistaa. Miehen kanssa ollaan jo sovittu, että ei lahjoja tänä vuonna. Ruoka on vaikea rasti, kun sitä kuluu koko ajan muutenkin, eikä ole mistä ostaa varastoon.

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdatteko te muka koristeet joka joulu uusiin? Eihän koristukseen välttämättä mene latin latia, kun kaivaa vanhat koristeet säilytyksestä ja käyttää samoja tekstiilejä kuin edellisinä vuosina. Helppoa ja halpaa kuin mikä.

Mulla vanhimmat joulukuusenkoristeet ovat vaatimattomasti noin satavuotiaita. En ole koskaan nähnyt mitään syytä tai tarvetta alkaa vaihtaa niitä uudempiin.

Vierailija
162/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovitaanko, että asiasta valittaminen lopetetaan alkuunsa. 

Ja sitäpaitsi ap on jo varsin pahasti myöhässä jouluun varautumisensa kanssa, se olisi pitänyt aloittaa jo viime joulun jälkeen heti alennusmyynneissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki kristittyjä, kun kerran joulua vietätte? Joulu on kristittyjen juhla.

Vierailija
164/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sana: Temu

Neljä sanaa: Ei ikinä mitään Temusta.

Vierailija
165/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristeet aina ihmetyttää, meillä on kaiken maailman lasten tekeleitä ja joka vuosi olen joulun jälkeen ostanut -70% jonkun uuden jutun, viime vuonna ostin ulos uudet valot 3e. Vasta pongasin kierrätyskeskukselta laatikon nättejä tonttuja ilmaisena, ovat olleet pakkasessa varulta koska pelkään tuholaisia😅Täytän kyselyitä 10-20e edestä joka kuu(useampaan paikkaan, vaatii aikaa, mutta sitä työttömänä on) Näillä olen jo ostanut esim.normaliin lahjakortteja mitä annan osalle lapsista lahjaksi kun tykkäävät käydä. Mll ja seurakunnan jouluapuun ilmottaudun joka vuisi, viime vuonna saatiin 50e lahjakortti Lidliin ja sillä ostin jouluruokia. Koko vuoden kerään myös pulloja, nyt katsoin, että näistä on kertynyt 106e..niillä rahoilla ostan black friday joululahjaksi lapsille huvipuistoon rannekkeet ens kesään. Tykkään nimenomaan kaikista lahjakorteista, temukrääsää en kestä. En myöskään osta lahjoja kun omille lapsille ja kummilapsille.

Vierailija
166/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hirveä ongelma näin syyskuussa. Mitä jos aloittaja lopettaisi sen jouluhömpötyksen kokonaan. Ei lahjoja aikuisille enää, ja tee se selväksi kaikille. Kun ikää tulee niin riittää vain hyvä ruoka. Kaikki muu on ekstraa.

Vierailija
167/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin juuri 5 litraa vodkaa. Se on ihan hyvä alku.

Tosin olen jo ehtinyt juomaan niistä litran.

Pitää ens kuussa tilata heti ainakin toiset 5 litraa.

Sama juttu marraskuussa ja joulukussa.

Sitten riittänee joulunpyhien yli selviämiseen (sic). ;)

Vierailija
168/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koristeet: Samat kuin viime vuona.

Lahjoja vain omalle perheelle, ja nekin suurimmaksi osaksi sellaisia, jota pitäisi joka tapauksessa ostaa.

Onko järkeä siinä, että säästät oman perheesi pakollisista menoista ja ostat niillä rahoilla jotain turhaa tavaraa itseäsi varakkaammalle henkilölle?

Vierailija
169/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat riisit jo nyt ja maitopurkin sitten joulua ennen 

marraskuussa kuivatetu hedelmäpussit seksmetelisoppaan 

lokakuussa teet laatikot pakkaseen 

itsenäisyydpäiväksi takaiset piparitaikinan

Vierailija
170/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin monessa viestissä oletetaan että lapset saavat lahjoja sukulaisilta mutta samalla tuomitaan sukulaisten (myös lasten!) lahjominen Make it make sense. 

Vierailija
171/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v: itse ommeltu/virkattu pehmopallo, lorupussi, ukkeleita wc- ja talouspaperirullista ( leikkaamalla esim. "hiukset" niiden yläpäästä, saa erilaisia), taikataikinaa ( jauhoa, vettä, suolaa, liraus öljyä) ( taikataikina kannattaa sitten tehdä muutaman päivän kuluessa). Laatikko, jossa askartelutarvikkeita: leikkaa erilaisista pakkauksista värikartonkia. Lapsi saa leikata näitä ja liimata paperille. Parittomista sukista tehtyjä käsinukkeja. Kotileikki varten paperilautasille/ pahvista/kartongista leikatuille lautasille liimattuja ruokia

5v: tulostettuja värityskuvia, itse tekemiäsi ompelukuvia ja lankaa, rasia täynnä nappeja ( niitä voi pujotella, lajitella, tehdä taidetta, leikkiä aarretta, ne voivat olla Barbien astioita, koriste-esineitä jne.). Napit toki otetaan roskiin/rätteihin menevistä vaatteista, sorminuket, ilmapalloja ja kärpäslätkät. Kärpäslätkä on hyvä käyttää mailoina ilmapallojen kanssa. Roolivaatteita poislaitetuista vaatteista.

Isommalle myös värityskuvia. Alias-tyyppisiä sananselityskortteja. Pantomiimikortteja, tulostettuja sanaristikoita. Askarreltu kenkätalo kenkäraajasta, jonka toinen sivu on leikattu pois. 

Kaikille kirjoja kirppikseltä.

Lisäksi 7-vuotiaalle jokin ostettu lahja, jos niitä ei muualta tule.

Vierailija
172/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka valmistautuu jouluun syyskuussa? 😂

Vierailija
173/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Temu pelastaa. Ja kirpputorit.

Ei kiitos! En halua mitään kummastakaan! Säästäjä rahanne perheen ruokiin. Otan ennemmin vaan sen tekstiviesti tervehdyksen! Tai jos nähdään niin ihan saa sanoa terveiset myös.

Vierailija
174/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin joulahjat jo -70% alesta kesällä. Sokos esim myi jouluaiheisia juttuja kesällä pilkkahinnalla pois. 

Vierailija
175/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi tietää kyllä että meillä saavat vain yhden lahjan 

Vierailija
176/198 |
19.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi perinteiset jouluruuat ovat edullisia, varsinkin ise tehtynä: laatikot, riisipuuro, sekametelisoppa, pulla... Perheen kanssa voi valmistella joulua yhdessä pikkuhiljaa. Joulumieltä voi etsiä vaikkapa kauneimmista joululauluista tai joulukirkosta. 

Vierailija
177/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankiii vähän jo nyt ruokia. Voi kyllä riisipussin ostaa jo nyt ja myös ne sekahedelmät ja luumut

ja tosiaan laatikot voi kohta tehdä pakkaseen kun lantut tulee kauppaan. Jouluruoka on edullista kausiruokaa. Oikein köyhä kalastaa ja onkii joilukalat itse. 

Vierailija
178/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille kannattaa olla rehellinen 

ja tietty viinaan ja tupakkaan ja suklaapatukoihin ja sipseihin ja latteen ei oo syytä kuluttaa nyt ennen joulua YHTÄÄÄN. Jos näin tekee niin turha parkua että ei oo varaa. Kysymys on prioriteeteista elämässä ja on tavallista että kaikkeen ei oo varaa. 

Joulukoristeita ei oo syytä ostaa nyt vaan vanhoilla mennään. Ja ostetaan sitten alesta yksi uusi kun myyvät niitä 70-90 prossan alella.

tuhlatilla rahat kyllä loppuu olipa paljon tai vähän rshaa  

Vierailija
179/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka valmistautuu jouluun syyskuussa? 😂

Vaikka fiilistelijä tai joku joka ei halua paahtaa aatonaattona vihreässä perhemarketissa tuhannen muun kiukkuisen kärryjentyöntäjän kanssa. Tai joku joka ymmärtää että pienistä puroista syntyy iso virta, jos nyt laittaa euron tai kaksi päivässä sivuun joulua varten niin ei tarvitse kuittailla luottokorttilaskuja ostokrapulassa tammikuussa. Esimerkiksi. 

Vierailija
180/198 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa saa edullisestikin, teen keittoja.  Näitä havukransseja ostaisivat monet jos saisi jostain.

Onko köyhällä omaa metsää, mistä voi ne havut kerätä? Tai tuttua, joka antaa luvan metsästään niitä hakea?

Myydäänhän joulukuusiakin ja niistä karsitaan alimmat oksat pois.

Köyhä myy joulukuusia?

Jankuti jankuti, ostamassahan olisin.  Mistä minä tiedän onko kuusien myyjät köyhiä.  Kai saa tykätä kransseista.

Jankuti jankuti. Missä olen väitetty, ettei kransseista saa tykätä?

Sinä vaan et näytä ymmärtävän, ettei niitä havuja kranssien tekoon voi mistä vaan käydä riipimässä. Joten niiden teko myyntiin on harvalle köyhälle mahdollista