Hain osa-aikatyötä ja uudessa työssä työkaveri sanoi
että tuossa työssä ei oikein arvosteta jos pitää vapaapäiviä. Mietin mitä ihmettä, minulla on lapsi ja hain työhön juuri niillä spekseillä että voin olla lapsen kanssa enemmän kotona ettei pienen tarvitse olla koko aikaa päiväkodissa.
Työssä siis tarjotaan nyt sesonkiaikana vuoroja 5 krt/vko ja ei ole hyvä jos kieltäytyy. Ööh. Meillä on muutto vasta edessä eikä lapsella ole vielä päiväkotipaikkaakaan. Olen nyt ottanut joka päivä vuoroja kun se vielä on ollut mahdollista, mutta kohta ei ehkä enää ole (enkä tähän nyt jokaista asiaa kerro).
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt on sesonki ja enemmän töitä? Milloin vähemmän? Minä ehdottelen työnantajalle että siirtyisin osa-aikaiseksi, ei onnistu. Kaipaan vapaata ja leppoisaa tahtia.
Eli olisit työtön, ja siihen vähän rahaa päälle "leppoisalla työnteolla".
Hyvä, että tämä venkoilu on pistetty nyt kuriin.
Tuskinpa tuo kirjoittaja työttömyystukea saisi, varmaan puoliso elättäisi.
Tai sitten voi sopeuttaa menoja. Lisäksi progressiivinen verotus pienentää tulojen pienenemisen vaikutusta. Moni sinkku tulee ihan hyvin toimeen esimerkiksi 2000 € bruttotuloilla, joten jos palkka on 3000 €, voi vähentää tunteja kolmanneksella, tai jos se on 4000 €, voi tehdä 50-prosenttista työaikaa.
Ymmärrän, että jotkut tykkäävät sellaisesta elämäntavasta, johon tarvitaan enemmän rahaa, ja se on ihan ok, jokainen eläköön niin kuin hyvältä tuntuu, mutta tiedän itseni lisäksi monia muitakin, jotka mieluummin tyytyvät rahallisesti vähempään saadakseen lisää vapaa-aikaa. Tiedän jopa lapsiperheitä, joissa jopa harrastetaan ja reissataan, vaikka molemmat vanhemmat tekevät 80-prosenttista työaikaa eikä perheeseen tule muita tukia kuin lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt on sesonki ja enemmän töitä? Milloin vähemmän? Minä ehdottelen työnantajalle että siirtyisin osa-aikaiseksi, ei onnistu. Kaipaan vapaata ja leppoisaa tahtia.
Saisit tuosta karenssin.
Minkä ihmeen karenssin?? Karenssi koskee niitä jotka hakevat rahoja jostain muualta kuin töistä.
Jos on työtön työnhakija ja neuvottelee itse itselleen osa-aikatyön, saa karenssin.
Ei välttämättä saa. Työsopimukseen kirjattiin 50% työaika. En olisi lähtenyt enää vanhalle alalle kokopäivätyöhön ja sen ne kyllä tiesivät työkkärissäkin. Nykyään ei tarvitse enää olla niiden kanssa tekemisissä koska rahat riittävät ilman soviteltuakin. Paitsi pätkien välissä, tietty.
Samaa ihmettelen kuin muutama muu. Olen ollut keikkatyöntekijä melkein kymmenen vuotta. Välillä teen tunteja enemmän kuin vakihenkilöstö, välillä just ja just 50 prosenttista. En todellakaan hae mitään tukia enkä raportoi työnteostani minnekään. Mulla on vapaa-aikaa silloin kun haluan ja rahat riittää mainiosti, aina on viisi numeroinen summa säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisit työtön, ja siihen vähän rahaa päälle "leppoisalla työnteolla".
Hyvä, että tämä venkoilu on pistetty nyt kuriin.
Mä voin räjäyttää sun pääsi kertomalla, että nykymalli suosii meitä, jotka voidaan tehdä pätkää ja venkoilla niiden välit anssareilla. Systeemihän euroistettiin juuri, se oikein ruokkii tällaista kausivenkoilua.
No saisin täyttä työaikaa tekemällä bruttona yli 2700 e kuukaudessa ja lyhyemmällä työajalla 1600-2200 e/kk. Eri lisien kanssa reilu 3000 e on myös mahdollista. ap
Vierailija kirjoitti:
On älyttömän tyhmää olla hakematta soviteltua päivärahaa, jos sitä olisi mahdollista saada.
Tässä on vaan se, että olet samalla työnhakija, ja jos sinulle tarjotaan täyttä työviikkoa, sinun on se otettava vastaan. Ja minä olen alalla, jossa niitä töitä on ja en saisi olla osa-aikaisena. Haluan sitä katsos itse, en ole pakotettu tähän.
Pitäisi ensin saada sopimus kokoaikatyöstä, että tuo tapahtuu. Niin kauan kuin ei saa ja sopimus on vain nolla tuntia ei voida velvoittaa mihinkään. Ei se, että välillä tarjotaan täyttä työaikaa ole velvoite jos työsopimuksessa ei lue se 40 h/vko tjsp.
Osa-aikatyössäkin työnantaja olettaa saavansa tietyn työpanoksen tiettyyn aikaan. Miksi palkata työntekijä, jolle vuorot eivät sovi?
Kieltäydy sitten vuoroista harkiten niin, että niitä aletaan tarjoamaan vähemmän. Sitten kun niitä tarjotaan itsellesi sopivan usein (esim. kolme vuoroa / viikko), älä kieltäydy niistä enää. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinun työsopimuksessa lukee? Siinä on varmaan jokin tuntimäärä, ja sillä sopimuksella sinut on palkattu, eikä sen yli tarvitse tehdä. Jätä työkaverin jutut omaan arvoonsa.
Minimi on 0, sen verran on siis välttämätöntä tehdä eli ei mitään muita vuoroja kuin ne jotka olen hyväksynyt. Kuitenkin mitä useammin kieltäytyy sitä vähemmän niitä vuoroja tarjotaankaan. ap
Saa. Osa-aikatyötä on työ, jossa työaika on enintään 80 prosenttia kokoaikaisen työntekijän työajasta. Ei alle vaan enintään.