Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hain osa-aikatyötä ja uudessa työssä työkaveri sanoi

Vierailija
18.09.2025 |

että tuossa työssä ei oikein arvosteta jos pitää vapaapäiviä. Mietin mitä ihmettä, minulla on lapsi ja hain työhön juuri niillä spekseillä että voin olla lapsen kanssa enemmän kotona ettei pienen tarvitse olla koko aikaa päiväkodissa. 

Työssä siis tarjotaan nyt sesonkiaikana vuoroja 5 krt/vko ja ei ole hyvä jos kieltäytyy. Ööh. Meillä on muutto vasta edessä eikä lapsella ole vielä päiväkotipaikkaakaan. Olen nyt ottanut joka päivä vuoroja kun se vielä on ollut mahdollista, mutta kohta ei ehkä enää ole (enkä tähän nyt jokaista asiaa kerro). 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä taitaa olla niin, että jousto noissa on yksipuolista.

Juuri näin. Mun oletettiin olevan käytettävissä 40 tuntia viikossa ja jäävän vielä ylitöihinkin kysymättä. Käytännössä siis viikkolistaan merkittiin tietyn tehtävän kohdalle mun nimi sillä ajatuksella, että teen täyttä työpäivää joka päivä mikäli sellaista on tarjolla. Sopimuksessa luki 0-40 h..

Voihan sitä olettaa, mutta nollasopparilla firman ei kannata luulla, että joku olisi aina käytettävissä. Piste.

Vierailija
22/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt on sesonki ja enemmän töitä? Milloin vähemmän? Minä ehdottelen työnantajalle että siirtyisin osa-aikaiseksi, ei onnistu. Kaipaan vapaata ja leppoisaa tahtia. 

Eli olisit työtön, ja siihen vähän rahaa päälle "leppoisalla työnteolla".

Hyvä, että tämä venkoilu on pistetty nyt kuriin.

Ei, vaan osa-aikainen. Palkka usein ei ole yhtä paljon kuin koko aikaisella. Mitä se sinua haittaa tienaanko 1800e vai 2200e?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt on sesonki ja enemmän töitä? Milloin vähemmän? Minä ehdottelen työnantajalle että siirtyisin osa-aikaiseksi, ei onnistu. Kaipaan vapaata ja leppoisaa tahtia. 

Mitäs venkoilua tuossa on? Ei ole edes rikollista. Työnteko on aina sopimusasia ja työntekijä saa neuvotella omaksi edukseen vaikka milaisen sopimuksen.

Vierailija
24/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on outoja. Työkaveri saattaa haastella lämpimikseen höpöjä. Yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Teet työsi sen mukaan mitä työsopimukseen on kirjattu ja mitä olet esimiehen kanssa sopinut. Muiden mielipiteillä ei ole merkitystä.

Ööh minkä työsopimuksen mukaan?

Ap

Vierailija
25/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisit tuosta karenssin.

Minkä ihmeen karenssin?? Karenssi koskee niitä jotka hakevat rahoja jostain muualta kuin töistä.

Vierailija
26/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs venkoilua tuossa on? Ei ole edes rikollista. Työnteko on aina sopimusasia ja työntekijä saa neuvotella omaksi edukseen vaikka milaisen sopimuksen.

Saa tietysti vaikka lopettaa työt kokonaan,  mutta ei saa neuvotella kokoaikatyötä osa-aikaiseksi mikäli meinaa saada soviteltua päivärahaa.

T. Eri

Vierailija
27/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tietysti vaikka lopettaa työt kokonaan,  mutta ei saa neuvotella kokoaikatyötä osa-aikaiseksi mikäli meinaa saada soviteltua päivärahaa.

T. Eri

Eiköhän ap:lla ole joku nollasopimus jos on tuollaista suunnitteilla ja miettii vuorojen antamisia. Kokopäiväisyys velvoittaa työnantajaakin, eikä hän voi jättää vuoroja antamatta.

Vierailija
28/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

En tiedä mistä jotkut tuet tähän vedit kun sellaisista ei kukaan puhunut mitään. Toimeentulotukeakaan et sitten saa jos käyt töissä, tiedoksi vaan.

Vierailija
29/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ihmisillä oikeasti sellainen luulo, että jos joku tekee vapaaehtoisesti, itse neuvottelemallaan prosentilla osa-aikaista, hän hakee sossusta loput rahat? Mistä ihmeestä sellainen käsitys on tullut? Monet tekevät omasta aloitteestaan osa-aikaista, minäkin, saan vain vähemmän rahaa kuin kokoaikaiset kollegani, mutta enemmän vapaa-aikaa, mikä on minulle tällä hetkellä rahaa arvokkaampaa. Tällainen toiminta ei liity mitenkään karensseihin, laittomuuksiin tai muuhunkaan mitä tässä ketjussa on vihjailtu.

Vierailija
30/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sitten työhön tullessa sopinut, ettet voi tehdä töitä joka päivä? 

Ja ovatko nuo päivät siis osa-vai kokoaikaisia? 

Nuo päivät ovat kokoaikaisia ja se on ihan ok. Olisin vain halunnut tehdä viikoittain jatkossa 2-4 vuoroa mahdollisuuksien mukaan. Sanottiin kuitenkin jo perehdytyksessä, että vuoroista kieltäytyminen voi heikentää mahdollisuuksia saada niitä jatkossa ja nyt työkaverikin sanoi näin. Että hyvin toimii...ap

Olet siis tarvittaessa töihinkutsuttava? Vai onko sinulle luvattu esim. 20 h/vko töitä? Nollatuntisopimus?

Vuorojen tulee olla tiedossa 2 vko aikaisemmin ja jos sopimuksesi on 20 h/vko, niin enempää ei tarvitse tehdä. Tosin ymmärrän hyvin työnantajaa, jolla on kausittain töitä tarjolla ja oletuksena (ihan jo lainkin perusteella), että lisätunteja tarjotaan ensin osa-aikaisille ja vasta sitten vuokratyövoimalle. Jos joku haluaa vain roikkua listoilla, mutta ei tehdä töitä, niin ei niitä lisävuoroja mielellään tarjoa.

Vierailija
31/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä se kenellekään kuuluu paljonko kukin tekee töitä? Itsehän siinä vähemmän rahaa saa. Ei se työkaverin lompakosta pois ole. Minäkin olen tehnyt välillä 80 prosenttista ja jopa 60 prosenttista työaikaa. Jos joku on kysellyt syytä, olen sanonut että ei huvita tehdä sillä hetkellä enempää. Kukaan ei ole päin naamaa tullut kyselemään. 

Vierailija
32/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

En tiedä mistä jotkut tuet tähän vedit kun sellaisista ei kukaan puhunut mitään. Toimeentulotukeakaan et sitten saa jos käyt töissä, tiedoksi vaan.

Aika moni osa-aikainen saa soviteltua päivärahaa ja toimeentulotukeakin on mahdollista saada. Työntekijä ei aina voi päättää minkälaisen sopimuksen haluaa.

Vierailija
33/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ihmisillä oikeasti sellainen luulo, että jos joku tekee vapaaehtoisesti, itse neuvottelemallaan prosentilla osa-aikaista, hän hakee sossusta loput rahat? Mistä ihmeestä sellainen käsitys on tullut? Monet tekevät omasta aloitteestaan osa-aikaista, minäkin, saan vain vähemmän rahaa kuin kokoaikaiset kollegani, mutta enemmän vapaa-aikaa, mikä on minulle tällä hetkellä rahaa arvokkaampaa. Tällainen toiminta ei liity mitenkään karensseihin, laittomuuksiin tai muuhunkaan mitä tässä ketjussa on vihjailtu.

Sama juttu. Teen 80 prosenttista työaikaa ja olen ihmetellyt miten moni kuvittelee että saisin siihen päälle jotakin Kelan tai työkkärin rahoja. No en saa enkä ole koskaan sellaista edes ajatellut. Ilmeisesti osa ihmisistä on niin tukien varassa, että heille on käsittämätön ajatus että kaikki ei nauti tukia. Ihan hyvin olen pärjännyt tällä työajalla, vapaata on enemmän ja minulle se on kullan kallista. 

Vierailija
34/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään työssä ei katsota hyvällä, jos kieltäytyy työvuoroista. Mutta jokainen tietysti priorisoi oman elämänsä.

Minunkin osa-aikatyössäni muut koittavat kovasti priorisoida minunkin elämääni, ja tätä on jatkunut jo muutama vuosi, kun olen hammasta purren suostunut yhteen jos toiseenkin vasten tahtoani. Jostain syystä muiden mielestä minulla ei ole mitään niin tähdellistä, ettenkö voisi suostua muiden tahtoon. Ja nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että riitaa syntyy ja haluan vain pois koko paikasta. Jos ei olisi rahasta kiinni, olisin jo aikoja sitten lähtenyt.

Vierailija
35/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin räjäyttää sun pääsi kertomalla, että nykymalli suosii meitä, jotka voidaan tehdä pätkää ja venkoilla niiden välit anssareilla. Systeemihän euroistettiin juuri, se oikein ruokkii tällaista kausivenkoilua.

Vierailija
36/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Teen 80 prosenttista työaikaa ja olen ihmetellyt miten moni kuvittelee että saisin siihen päälle jotakin Kelan tai työkkärin rahoja. No en saa enkä ole koskaan sellaista edes ajatellut. Ilmeisesti osa ihmisistä on niin tukien varassa, että heille on käsittämätön ajatus että kaikki ei nauti tukia. Ihan hyvin olen pärjännyt tällä työajalla, vapaata

On älyttömän tyhmää olla hakematta soviteltua päivärahaa, jos sitä olisi mahdollista saada.

Vierailija
37/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se tukien varassa oleminen niin saatte olla vapaita. Jos olette tukien varassa olette aina vallankäytön kohteita ja alisteisia. Jos tienaatte omat rahanne, saatte olla kuten haluatte. Vaikka tekisitte osa-aikaista. Saa tehdä. Kukaan ei naputa suutaan. Oma vastuu tietysti on siinä että osaa hallita talouttaan. Mutta fiksu osaa säästää rahaa ja kompensoi sillä. Tai vaan vähentää kulutusta. Ihan omia valintoja. Älkää aina natisko niitä tukia. 

Vierailija
38/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Teen 80 prosenttista työaikaa ja olen ihmetellyt miten moni kuvittelee että saisin siihen päälle jotakin Kelan tai työkkärin rahoja. No en saa enkä ole koskaan sellaista edes ajatellut. Ilmeisesti osa ihmisistä on niin tukien varassa, että heille on käsittämätön ajatus että kaikki ei nauti tukia. Ihan

Ei sitä enää saa, jos tekee 80 prosenttista työaikaa.

Vierailija
39/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On älyttömän tyhmää olla hakematta soviteltua päivärahaa, jos sitä olisi mahdollista saada.

Tässä on vaan se, että olet samalla työnhakija, ja jos sinulle tarjotaan täyttä työviikkoa, sinun on se otettava vastaan. Ja minä olen alalla, jossa niitä töitä on ja en saisi olla osa-aikaisena. Haluan sitä katsos itse, en ole pakotettu tähän.

Vierailija
40/48 |
18.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisit tuosta karenssin.

Minkä ihmeen karenssin?? Karenssi koskee niitä jotka hakevat rahoja jostain muualta kuin töistä.

Jos on työtön työnhakija ja neuvottelee itse itselleen osa-aikatyön, saa karenssin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi