Miten jotain äitiä voi häiritä kun olin baarissa kun vauvani oli 1 kk?
Ymmärrän, jos joku haluaa olla vauvansa kanssa koko ajan. Itsekin haluan melkein koko ajan ja olen ollutkin tuota baarireissua ja kampaajakäyntiä lukuunottamatta. Ymmärrän hyvin senkin jos ei tykkää olla baarissa tai jos antaa erityisen arvon sille että vauva saa vain rintaa eikä ollenkaan pulloa. Mutta..
Minä olen saanut nyt kahdelta äidiltä melko selkeän tuomion kun olin baarissa ja kun kysyin perustelua miksi se heitä häiritsee, sain vastaukseksi silmien pyörittelyn ja ihmettenpä vaan-kommentin.
Joten kertoisiko joku täällä perustelun näin anonyymisti, mikä minun teossani häiritsee? Vauva on toinen lapsemme ja oli oman vanhempansa kanssa omassa kodissaan kun olin poissa.
Kommentit (69)
äitiyttä kympillä suorittavia äitejä! piste.
Mun kaverit kyllä ovat käyneet ravintolassa syömässä kun vauvat ovat ollet tosi pieniä ja se on ok, mut baari on jotenki syntinen loukko.
aikaisin. Jos jollekin äidille baari on tärkeämpää kuin imetyksen onnistuminen, niin pidän kyllä aika roskaväkenä.
koska heitä ei luojan kiitos kuulu tuttavapiiriini.
hysteeristä että muka imetys vaarantuu tuosta. Menis metsään muutenkin jos olis mennäkseen. Miksei kännissä voisi mennä kotiin kun menee nukkumaan ja vamasti lapsetkin nukkuu ja oletan että isä hoitaa lasten aamutoimet jos äiti vielä on väsynyt ja haiskahtaa.
Pikkujuttu ykis satunnainen baarissakäynti. Nää jotka tuomitsee, ovat menettäneet suhtreellisuudentajun eivätkä ymmärrä mikä oikeasti on lapsen kehitykselle haitallista.
Ihan jatkuvasti oli vaan vauvan kanssa kahdestaan ja jutut oli pelkästään sellaisia että kertoi ihmisille vauvansa syömisiä ja kakkaamisia. Eipä ihme että tän naisen mies petti ja lähti kokonaan uuden naisen matkaan!
Elikkä kannatan ehdottomasti sitä että äidit antavat vauvan välillä isän hoitoon ja lähtevät itse rentoutumaan. Baarissa on mukavaa ja saa taas arkeen utta potkua!
Olin festareilla kun vauvani oli 1,5 kk ja samana kesänä myös muutaman kerran baarissa. Kyllä varsinkin festaripäivän viettoa jotkut päivitteli mut en välittänyt. Vauva oli viihtynyt loistavasti isänsä kanssa ja nyt 1 vuotiaana on todella aurinkoinen ja sosiaalinen tapaus:-)
Minä kävin baarissa kun esikoisen sain... olin niiiiin nuori ja tietämätön,nyt hiukan jo kaduttaa ja ketuttaa mutta ihan normaalihan tuosta tuli:)
vietiti siellä illan ja yön ja joit alkoholia? Ei vaan ole oikein sopivaa lähteä noin nopsaa ja jättää niin pientä vauvaaa hoitoon - ei edes isälle (toivottavasti et vienyt hoitoon häntä). Kyllä yleensä ekat 4-6kk ajatukset pyörii vain ja ainoastaan vauvan ja hänen rutiinien ympärillä eikä kiinnostaisi pätkääkään mennä johonkin juhlimaan. Oma lapsi nyt jo 4v ja muistaakseni hän oli 13kk kun kävin tyttöporukan kanssa ulkona enkä edes silloin pystynyt nauttimaan kunnolla illasta...
häiriintynyt, vaikka ovat saaneet pullosta rinnan ohella lähes alusta alkaen. Siis tissimaitoa kuitenkin, ei korviketta. Eli ei kaikilla häiriinny. Tai entä jos vauva on hyväuninen ja nukkumassa, kun äiti lähtee pariksi tunniksi lähibaariin kavereiden kanssa istuskelemaan ja on parin minuutin matkan päässä kotoa? Onko se väärin?
mutta on sitten vähän köyhää jos kaikkien muiden pitää tehdä kuten itse. Se on sitä suvaitsemattomuutta ja lapsellisuutta. Kuuluu kaikkeen äitiydessä. Pitää kiillottaa omaa sädekehää, kun on oikeasti epävarma = "olen parempi kun en käynyt baarissa ennenkuin lapsi oli 17 ja silloinkaan en nauttinut illasta". ARGH.
myönnän mulla oli alussa tunneongelmia vauvaan.
vauva ei jaksanut imeä rinnasta, syntyi rv 36+. Kuitenkaan ei ollut ilman minua hetkeäkään sairaalassa. Isä antoi sillä välin pullosta. Itse tunsin kyllä huonoa omatuntoa ja lisäksi inhoa itseäni kohtaan, koska en rakastanut lasta koko sydämestäni silloin,
Ja lisätään nyt lisä kommenttina, että poika ei ole sitten sairaalaan saanut desiä enempää korviketta. Tuo oli yhden itkuisen illan tulos, jonka annoin ja poika nukahti heti. Poika on nyt 7kk ja kiinteät rinnat ohella
joten aika helvetillisen pumppaushomman olis saanut tehdä. Eikä kumpikaan sitä paitsi ottanut pulloa, ja mun mielestä se, että jättää vauvan huutamaan isälleen rinnan (tyyliin, kyllä se sitten pulloa nälkäänsä jossain vaiheessa ottaa) perään, on julmaa.
Yleisesti ottaen äiti tuskin edes haluaa olla vastasyntyneestään erossa, mutta kyllähän näitä äitejä joille baarit ja alko menee kaiken edelle, on ollut maailman sivu.
aika hauskojakin johtopäätöksiä "alko menee kaiken edelle". Ei huutanut vauva ei, vaan heräsi ne tavalliset 2 krt yöllä syömään ja rintaruokinta on jatkunut sen jälkeen ihan ongelmitta. Kiitos, taisin saada kaipaamani vastaukset. En tuota liioittelevaa ajatuksenjuoksua ihan ymmärrä, mutta sainpa vastauksia kysymykseeni.
t. ap
pyöritellyt silmiään. Koska harvemmin vain tollasen jutun takia katsotaan kieroon. Tai sitten sulla on niin kova syyllisyys, että kuvittelet ko ilmiön.
Varsinkin tuossa alkuvaiheessa kun maidontuotto ei ole tasaantunut vastaamaan lapsen maidon tarvetta. Jos ja kun äiti on tuon baaritreissun imetttämättä ? sitten sen seuraavan aamun niin ei ole suinkaan tavatonta , ettei maito lähdekkään nousemaan sitten kun lapsi sitä taas haluaisi. Toisaalta voi myös käydä niin , ett maito nousee - baarissa / aamuörtä mutta rintapumpulla rinnat ei riittäväti tyhjene jolloin pahimmillaan seurauksena on rintatulehdus.
Todella harva 1 kk iäskinen vielä nukkuu kokonaan yöt syömättä,ja rinojen olsi kyllä hybvä saada kunnolla tyjennettyä samaan tahtiin.
Näin ei toski kaikille käy!! Mutta riittävän mosta olen kuullut jäleenpäin harmitelleen rintulehduat ja imetyksen takkuiamista koska kukaan ei ole kuuema kertonut , että jo yhdenyän imettämättättä olemin voi imetyksen kaataa. Itse kovin ihnettelen , etti kai kukaan oikaesti ole täysin tioetämätön näistä riskeistä
Tietty ap tuli hiukan hakeen verta nenästä. Jos kertoo olleensa baarissa, niin se ehdottomasti tarkoittaa sitä, että on dokannut itsensä kaatokänniin ja tulee kotiin aamuviideltä 3,5 promillen humalassa.
Mulla sattui tän vauvan kanssa niin, että kun beibe oli 6 vk vanha, niin yhtenä viikonloppuna sattui ensinnäkin kaverin synttäribileet ja samaan aikaan muutama ulkomailla asumassa olemaan Suomessa. Kyllä, tapasin heidät kaikki yhden illan aikana, kävin baarissakin, ja kyllä join pari lasia viiniäkin. Kotoa olin 6 h veke ja isä hienosti hoiti vauvaa sen aikaa. En usko tuon traumatisoituneen siitä pätkääkään. Rintapumpulla tyhjensin rinnat baarissa ja mulla ainakin tuossa vaiheessa suihkusi niin paljon maitoa, että ei tuottanut tuskaakaan saada vauvalle omaa maitoa.
Kyllä on ihmeellistä tää maailman meno jos ei voi olla lapsestaan erossa jonkin aikaa. Onhan se äidillekin hyvä välillä tehdä jotain muuta kun olla vain vauvan kanssa. On se sitten shoppailu, kampaaja, lenkki tai baarissa käynti. Siksi varmaan monet tuomitsee, etteivät tajua, että baarissa voi tosiaan juoda vaan pari ja pitää hauskaa kavereiden kanssa.
Suomi on niin asennevammainen maa alkoholin suhteen! Voi kunpa oppisimme jotain eteläeurooppalaisilta. Mieheni on espanjalainen ja siellä paljon aikaa viettäneetä tiedän siitä kulttuurista melko paljon. Espanjassa voi vaikka lähteä oluelle lapsen kanssa ja usein niin tehdäänkin. Kännejä ei vedetä.
Itsekin kävin oluella lähibaarissa kaverin kanssa höpisemässä kun lapsi oli n. 1kk ja ihan rintaruokinnalla mentiin. Sekin on niin älytöntä vouhotusta, että ei voi ottaa yhtä ja imettää. Tai ettei raskaana ollessa voi ottaa viiniä ruoan kanssa. Siis just sitä suomalaista junttimeininkiä. "Toi on alkoholisti kun ottaa lasin viiniä" -tyyliin.
Itsekin ole keski- euroopassa asunut , ja tosiaan " baarissa "pistäytyminen oluella esin lapsen kasnna on tosiaan toista kun Täällä Baarissa olemin yöllä.
Enpä usko , että ap ystävätkään kovin olsisivat ihmetelleet , jos ap on käynyt kavereita moikaamassa ja kohtuu kunnossa / asjassa sitten saapunut kotiin . ( ja jos näin on niin miksi ap ei sitä tektkstissään tuio julki ) Mutta tosiaan suomi on aika asennevammainen maa alkoholin suhteen , sillä täällä yleisemmin lähdetään baariin ihan vain juomaan ja reilummalla kädellä, ja näitä ememmän kun pari ottavia on ihan vastasynnyttäneistä alkaen vaari-ikään . Ja valitettvasti yleensä se jotka tuntevat pakottavaa tarvetta näihin baari-iltoihin jo synnytysvuodeaikana käyvät sitten jatkossakin baarireisullaan jokseenkin tiuhaan.
Nyt lapsi on 2-vuotias ja viimeksi olen käynyt juhlimassa n. vuosi sitten. Eli ei ainakaan mulla ole jäänyt baarittelu "päälle".
mutta sitä en ole koskaan tajunnut, miksi jotkut eivät voi tavata kavereitaan ja pitää hauskaa missään muualla kuin yöllä meluisassa baarissa.
Ei kai sillä ole mitään väliä oletko elokuvissa, lenkkeilemässä vai baarissa! Olettaen siis, ettet tule umpihumalassa kotiin :)