Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritin puhua lapsuuden traumastani ja hoitaja tokaisi

Vierailija
17.09.2025 |

Että "Et sinä voi loputtomiin sen taakse piiloutua". Traumana siis sisaruksen kuolema. Tuntui aika kylmäkiskoiselta tokaisulta ja ymmärtämättömyydeltä siitä miten paljon lapsuuden traumat voi vaikuttaa psyykkiseen kehitykseen. Oli varmaan myöskin haluttomuutta auttaa siinä asiassa. Pahoitin mieleni.

Kommentit (888)

Vierailija
881/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin rakenteellisen dissosiaation hintaa tekoälyltä. Tuli valtava määrä tekstiä eri asioista, mihin se elämässä vaikuttaa heikentävästi. Olet koko ajan jollain tasolla irti itsestäsi. Tässä on lopun tiivistelmä, joka sitten jää ympäripyöreäksi, mutta nyt ei ole aikaa parempaan. 

Hoitamaton dissosiaatio ja sen hinta ovat siis monivaiheisia ja voivat ilmetä eri tavoin riippuen yksilön elämäntilanteesta ja trauman laadusta. Hoitamattomuus voi vaikuttaa niin psyykkisesti, fyysisesti kuin sosiaalisesti, ja vaikuttaa koko elämänlaatuun. Toisaalta hoito, kuten trauma-keskeinen terapia, voi auttaa dissosiaation hallinnassa ja tarjota ihmiselle mahdollisuuden parantua ja toipua.

Mulla ilmenee välillä sellaista että näen ihmiset vanhempina kuin he ovat, koska itse olen tuolloin lapsi aikuisen kehossa. Nuo "kohtaukset" yleensä ilmaantuvat todella lievinä eivätkä vält

Kun alat miettiä, onko lapsuushistoriassasi muistiaukkoja? Mitä todennäköisimmin on tapahtumia, joita et muista. Sitten jokin tilanteessa muistuttaa sinua siitä ja saat muistikatkon tästä tuoreestakin tilanteesta.

Itselläni tapahtuu tuollainen systeemi välillä. 

Vierailija
882/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä trauma, mutta päätin 6-vuotiaana että minulla ei ole isää. Pelkäsin sen arvaamatonta käytöstä, inhosin epäreilua kohtelua enkä kokenut sitä isäksi millään tavalla, koska ei ollut mitään lapsen ja vanhemman välistä suhdetta. Kun kysyttiin ketä perheeseen kuuluu, vastasin äidin ja veljen, joskus minulle suututtiin siitä että oli muka valehdellut ettei minulla ole isää. Lapsena se sai olon tuntumaan paremmalta kun ajatteli ettei ole isää lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta vatvominen. Sun sisaruksesi on kuollut, sille ei voi kukaan enää mitään. Jos olet jäänyt noin pahasti suruusi kiinni etkä osaa päästää irti, niin se on tosi kurjaa. Sairaanhoitaja ei noin pääsääntöisesti ole psykoterapeutti eli ei ole pätevyyttä toimia psykoterapeuttina. Sairaanhoitaja toki voi kouluttautua eri asteiseksi psykoterapeutiksi, mutta silloin et ole enää sairaanhoitajan vastaanotolla. Suuntaa jo elämääsi eteenpäin, tätä ainutkertaista upeaa elämää. Tokkopa sisaruksesikaan haluaisi, että sinä hänen kuolemaansa loputtomiin suret. 

Vierailija
884/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan se oli. Monta menetystä kokeneena. Mm vanhemmat ja toinen lapseni. En edes puhu niistä koskaan, en muista heitä enää ollenkaan vaikka kaikki sanoo ettei muka kulu päivääkään ettei miettisi. Joskin se mies ketä olen tapaillut, on menettänyt isänsä ja itkee sitä vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin joka kerta kun nähdään. Että kai me ollaan erilaisia. 

Vierailija
885/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan yksin jääminen lapsena surun keskellä on se punainen lanka mielestäni ja se yksin jäämisen kokemus saattaa toistua muissa suhteissa tai pelkona sen toistumisesta.Jos näin on,niin se toisto tai pelko siitä voi olla este mennä eteenpäin. Suosittelisin ottamaan puheeksi uudelleen sunnikkäästi. Voi olla että psyk sh on saanu kiinni siitä..mutta ilmaissut sen huonosti tai ei ole saanut kii. Tapaamisia ei kannata tuhlata,ne on sua varten niinkuin se että loukkaannuit..voi viedä asiaa eteenpäin.Tunne voi ilmaista just sen kipukohdan. Rohkeutta  sinulle ottaa puheeksi juuri tuo.

Vierailija
886/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siinä kohtaa ei enää ole tervettä nähnytkään, kun elämä kaatuu joka nurkalta, on mennyt työ työkykyineen ja säästöt ja yhteiskunnan tuki tulee pätkinä, on ilman yrittämistä kuin mitään outoa ja pahaa ei tapahtuisi vaan voi hymyillä, laulaa ja tanssia."

Nämä ovat persoonakohtaisia eroja. Kun minä koin kaiken tuon, niin silti kykenin laulamaan ja tanssimaan ja iloitsemaan. Päätin ottaa positiivisen psykologian käyttöön ja etsiä vaikka väkipakolla jokaisesta päivästä jonkun ilon pilkahduksen, jonka kirjasin sitten päiväkirjaan. Samoin värväsin pari ystävääni hakemaan minut vaikka väkisin ulos pari kertaa viikossa ja kerroin heille miten kaikki kaatui. 

Ymmärrän, että tämä kokemukseni saa sinut ehkä näkemään punaista ja väheksymään kokemaani, koska uskot että traumat ovat vain sellaisia, joita itse olet kokenut ja haluat arvostella kaikkien niidne ihmisten traumat vähemmiksi kuin sinun, jotka ovat niistä selvinneet. 

Vierailija
887/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta vatvominen. Sun sisaruksesi on kuollut, sille ei voi kukaan enää mitään. Jos olet jäänyt noin pahasti suruusi kiinni etkä osaa päästää irti, niin se on tosi kurjaa. Sairaanhoitaja ei noin pääsääntöisesti ole psykoterapeutti eli ei ole pätevyyttä toimia psykoterapeuttina. Sairaanhoitaja toki voi kouluttautua eri asteiseksi psykoterapeutiksi, mutta silloin et ole enää sairaanhoitajan vastaanotolla. Suuntaa jo elämääsi eteenpäin, tätä ainutkertaista upeaa elämää. Tokkopa sisaruksesikaan haluaisi, että sinä hänen kuolemaansa loputtomiin suret. 

ja muutenkin tk:ssa psykiatrisen sairaahoitajan tehtävä ei ole olla terapeutti, vaan selvittää ketkä potilaista pitää lähettää psykatrian polille tai yleislääkärille saamaan psyykenlääkereseptin - tai hakemaan terapialähetettä.  Sen saa muuten helpommin netin kautta, kun etsii sieltä oman hyvinvointialueen sivuilta psyykeeseen liittyvät sivut ja täyttää oirekyselyä, jonka kanssa sitten menee hoitajalle. Sen voi tehdä anonyymisti, silloin saa numerokoodin, joka annetaan hoitajalle, joka lukee vastaukset. Näin eräs tuttuni sain lähetteen terapiaan masennuksensa hoitamisessa. 

Vierailija
888/888 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oma isä käytti lapsena seksuaalisesti hyväksi. Ikinä en mitään psykoterapiaa siihen saanut, vaikka kävin julkisella psyk. Sh: lla  Tavoitteenani oli suuntautua elämässä eteenpäin ja oppia työkaluja selviämään hankalien tunteiden kanssa.

Hyvin on nyt mennyt ja parempi etten ikinä kaivellutkaan liian vaikeita asioita. Nykyään terapiassa uskotaankin niin, että joissain traumoissa liika kaivelu ei ole mielelle hyväksi. Liialla kaivelulla saadaan uusi trauma,  jossa onkin työskentelemistä.