Pidin itseäni hoikkana, kunnes pitkästä aikaa mittasin lantioni... Yli metrin.
Kommentit (31)
Tuohan voi olla positiivinenkin muutos, riippuen siitä mitä muille mitoille ja kunnolle on tapahtunut.
Mulla oli teininä 104cm 44kg painoisena ja 167cm pitkänä. Nykyään on 10cm tullut lasten myötä lisää ympärysmittaa ja 10kg lisää painoakin. Hoikka vyötärö ja kaikki ylimääräinen on lantiolla.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan voi olla positiivinenkin muutos, riippuen siitä mitä muille mitoille ja kunnolle on tapahtunut.
Vyötärö on n. 70 cm, mutta lantio (ja rinnat) mystisesti paisuneet. Kävelen joka paikkaan ja jumppaan lähes päivittäin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinkku? Alkoi kiinnostaa.
Olen ollut jo vuosia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Perce leviää ikää myöten.
Mihin tämä perustuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perce leviää ikää myöten.
Mihin tämä perustuu?
Ap
Väistämätön luonnonlaki.
Suositeltavat rajat
Miehet:
alle 94 cm = hyvä
94102 cm = kohonnut riski
yli 102 cm = selvästi kohonnut riski
Naiset:
alle 80 cm = hyvä
8088 cm = kohonnut riski
yli 88 cm = selvästi kohonnut riski
Miksi vyötärönympärys on tärkeä?
Vyötärölle kertyvä rasva (ns. keskivartalolihavuus) lisää riskiä mm.
tyypin 2 diabetekseen
sydän- ja verisuonitauteihin
korkeaan verenpaineeseen
Miten mittaat oikein?
Mittaa paljaalta iholta
Mittanauha navan kohdalta tai alimman kylkiluun ja suoliluun välistä
Seiso rentona, hengitä normaalisti (älä vedä vatsaa sisään)
Mulla on aina ollut vyötärön ja lantion senttimäärien ero 30 cm, se on vartaloni malli (tiimalasi) eli metrinen lantio ei välttämättä merkkaa ylipainoa.
Uuh ap, olet aivan ihana. Alkoi kiinnostaa!
M
Päärynävartalo on ruma jos lihoo koska kaikki läski menee berberiin ja lanteille. Hartiat ihan eri kokoa kuin ala-osa. Marilyn Monroe oli TIIMALASI EI PÄÄRYNÄ ja kaikista paras kroppa. Siro ja sopusuhtainen. J Lo on päärynä mutta pitänyt aina painonsa kurissa. J Lon takapuoli oli nuorena hyvä kun oli maximi hoikka. Sen hoikemmaksi ei pysty tuolla rakenteella olemaan. Nykyään päärynä J Lon ahteri liian iso ja on muutenkin selkeästi lyhyet jalat. Mutta osa tykkää maatuskoista ja onhan lihavillekin omat ihailijansa, aivan kuten laihoille ja siroillekin.
Vierailija kirjoitti:
Päärynävartalo on ruma jos lihoo koska kaikki läski menee berberiin ja lanteille. Hartiat ihan eri kokoa kuin ala-osa. Marilyn Monroe oli TIIMALASI EI PÄÄRYNÄ ja kaikista paras kroppa. Siro ja sopusuhtainen. J Lo on päärynä mutta pitänyt aina painonsa kurissa. J Lon takapuoli oli nuorena hyvä kun oli maximi hoikka. Sen hoikemmaksi ei pysty tuolla rakenteella olemaan. Nykyään päärynä J Lon ahteri liian iso ja on muutenkin selkeästi lyhyet jalat. Mutta osa tykkää maatuskoista ja onhan lihavillekin omat ihailijansa, aivan kuten laihoille ja siroillekin.
Mä en mielestäni ole mikään päärynä, kun hartiat on vielä lantiota leveämmät. En tiedä mikä sitten olen, joku mörssäri kai.
Ap
Ei kai metrinen lantio ole kovin iso? Siis riippuen toki minkä kokoinen olet noin muuten.
Lantiohan mitataan pepun korkeimmasta kohdasta, tosin joillain se voi olla alempana (yläreidet, jos kovin paksut). Alalantio ja ylälantio erikseen, eli alalantio pepulta ja ylälantio siitä lantiolta pepun yläpuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en mielestäni ole mikään päärynä, kun hartiat on vielä lantiota leveämmät. En tiedä mikä sitten olen, joku mörssäri kai.
Ap
Eli Y-kroppa?
Ei lantionympärys kerro mitään siitä, kuinka ns. lanteikas ihminen on. Voi olla vaikkapa sporttinen Y-kroppa, jolla pallopylly eli lantionympäryksen sentit ovat takana ja lantio kapean mallinen.
Täällä kans toinen, jolla yli metrin lantion ympärys. Vyötärö jotain 73 cm. Usko tai älä olen pieni ja siro noin muuten. Pieni nainen leveällä lantiolla 😅
Onhan eri asia, jos on vanhan naisen sivulle levinnyt takapuoli vai onko mittaa tullu pakaroihin taakse pyöreästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai metrinen lantio ole kovin iso? Siis riippuen toki minkä kokoinen olet noin muuten.
Lantiohan mitataan pepun korkeimmasta kohdasta, tosin joillain se voi olla alempana (yläreidet, jos kovin paksut). Alalantio ja ylälantio erikseen, eli alalantio pepulta ja ylälantio siitä lantiolta pepun yläpuolelta.
Lantionympärys mitataan lantion leveimmästä kohdasta eikä mistään korkeimmasta kohdasta. Alalantio ja ylälantio?
Vierailija kirjoitti:
Suositeltavat rajat
Miehet:
alle 94 cm = hyvä
94102 cm = kohonnut riski
yli 102 cm = selvästi kohonnut riski
Naiset:
alle 80 cm = hyvä
8088 cm = kohonnut riski
yli 88 cm = selvästi kohonnut riski
Miksi vyötärönympärys on tärkeä?
Vyötärölle kertyvä rasva (ns. keskivartalolihavuus) lisää riskiä mm.
tyypin 2 diabetekseen
sydän- ja verisuonitauteihin
korkeaan verenpaineeseen
Miten mittaat oikein?
Mittaa paljaalta iholta
Mittanauha navan kohdalta tai alimman kylkiluun ja suoliluun välistä
Seiso rentona, hengitä normaalisti (älä vedä vatsaa sisään)
Onko sulla lantio navan kohdalla? Aikamoista.
10 vuotta vanhoissa mittauksissa on oltu lukemassa 90 cm tai jopa alle.
Ap