Yritin puhua lapsuuden traumastani ja hoitaja tokaisi
Että "Et sinä voi loputtomiin sen taakse piiloutua". Traumana siis sisaruksen kuolema. Tuntui aika kylmäkiskoiselta tokaisulta ja ymmärtämättömyydeltä siitä miten paljon lapsuuden traumat voi vaikuttaa psyykkiseen kehitykseen. Oli varmaan myöskin haluttomuutta auttaa siinä asiassa. Pahoitin mieleni.
Kommentit (1040)
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen erään pitkän ja hyvän ketjun totaalisesti trollaamisellaan pilannut vattupusikko mummo.
Säälittävä hahmo. Naurettava ja surullinen samaan aikaan, ja ironinen.
Omien ongelmiensa denialisointi ja epäkypsän lapsen tasolle jämähtänyt projisoiva jankutus, tekee tuosta hahmosta tavallaan mielenkiintoisen, mutta myös luontaantyöntävän.
Hän on surkea kuin muumien mörkö.
Tiedän mitä tarkoitit. Avasit tuon ketjun 2014 ja nyt vielä vedät tätä keskustelua kurjasta lapsuudestasi. Ei ole terapiat auttaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhät ve täk öön itse nsä kii kkuun, jos tulevat lapsena r4 iska tuksi?
Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin elämänmittainen terapia?
Kenellä on nyt ollut elämän mittainen terapia tavoitteena?
Jos ihminen ei ole lapsena saanut apua, niin eikö hänellä ole koskaan sitten aikuisena oikeutta sitä hakea, kun sinä olet päättänyt toisen puolesta, että se on nyt myöhäistä saada onnellinen lapsuus, ja ihminen ei ole sen arvoinen, että saisi päästä traumastaan eroon, kun on työkyvyttömäksi rikottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriintyneille vanhemmille se, miltä kaikki näyttää ulospäin on kaikista tärkeintä. Ei se, miten lapset voivat, lasten kumppanit ja lastenlapset voivat. Pääasia että kaikilla on hyvä titteli ja ulkokuori pitää. Onnellisuus ja hyvinvointi on toissijaisia asioita. Mitä häiriintyneempi ihminen, sitä enemmän näitä asioita korostetaan.
Tämä on totta.
Siksi ei ikinä kannata kadehtia niitä kulissi-ihmisiä, heidän julkisivuaan ja titteleitä.
Ihmiset jotka kynsisaksilla nyppivät rikkaruohot ja nurmikon viimeisen päälle, hinkkaavat kaikki pölyhiukkaset fanaattisena ja tekevät suuren numeron lapsiensa titteleistä, ovat 100% huonosti voivia yksilöitä, ja kontrolloivat, alistavat ja peittelevät kulissiensa taakse myrkyllistä mielensä saastaa.
Reppanoita.
Sinulla riittää haukuttavaa ja pilkattavaa koska kuit
Ah, ulkokultaisen häiriintyneen vanhemman meriitit. Koti siisti, hyvä koulutus ja työpaikka. Lapset ei häiriköitä. Mutta sillä ei ole merkitystä, miten ne lapset oikeasti voivat. Jos lapsi sairastuu häiriintyneen vanhemman perheessä vaikka syömishäiriöön, niin se vaietaan ja painetaan villasella. Kunhan lapsi on hiljaa ja tuo kymppejä kotiin, se riittää häiriintyneelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen erään pitkän ja hyvän ketjun totaalisesti trollaamisellaan pilannut vattupusikko mummo.
Omien ongelmiensa denialisointi ja epäkypsän lapsen tasolle jämähtänyt projisoiva jankutus, tekee tuosta hahmosta tavallaan mielenkiintoisen, mutta myös luontaantyöntävän.
Tiedän mitä tarkoitit. Avasit tuon ketjun 2014 ja nyt vielä vedät tätä keskustelua kurjasta lapsuudestasi. Ei ole terapiat auttaneet?
En ole avannut.
Sinulla on aika paljon todella harhaisia kuvitelmia ja keksit päästäsi asioita.
Tiedät varmasti mitä tarkoitin, koska olet varsin ilmeinen vattumummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhät ve täk öön itse nsä kii kkuun, jos tulevat lapsena r4 iska tuksi?
Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin elämänmittainen terapia?
Mikähän sinut auttaisi eteenpäin? Jumitat nyt pahasti.
Sinähän niissä traumoissasi jumitat
Ja sinä jumitat muiden traumoissa. Ja traumatisoidut muiden traumoista. Oletko hieman draamanhakuinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis jos voi itse psyykkisesti huonosti pitää painaa muita alas, pilkata koulutusta, ammatteja, työssäkäymistä. Yksinkertainen mummu haukkua psykopaatiksi. Väittää kivenkovaan että jokaisella täytyy olla trauma. Jos sanoo vaikka köyhästä yh-lapsuudesta selvinneensä täyspäisenä, kieltää vaan traumansa. Pakkohan on olla traumoja.
Kun näitä huonosti voivien juttuja lukee ymmärrän miksi niin paljon on mt-eläkeläisiä. Omaa ajatuskehäänsä kiertäviä.
Eihän missään sanottu että kaikilla ihmisillä olisi trauma. Joten älä vääristele toisen sanomisia.
Ei niin, nimenomeen me joilla on trauma, ollaan erityisiä. Siks me tarvitaan loputtomasti palveluita yhteiskunnalta ja lisäks voidaan pilkata traumattomia niin paljon kuin sielu sietää
Kerh
Ja vaikkei muista ees sitä voi kolme vuotta käydä kelan osittain maksamassa terapiassa muistelemassa mikä se nyt oli. Sainko piiskaa, puhuiko isä härskejä kännissä vai mitä se nyt olikaan. Etsiä netistä hyvää kokemusta jonka voi kertoa omanaan , nyt muistin. Jotain on ollut pakko olla.
Tiedän ihmisen jonka oma lapsi joutui tekemään im.
Tälle ulkokultaiselle ihmiselle oli tärkeämpää mitä muut ajattelee, miltä kulissit näyttää ulospäin, ja kaikki se teatteri.
Lapsen kärsimys ei hetkauttanut pisaraakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole avannut.
Sinulla on aika paljon todella harhaisia kuvitelmia ja keksit päästäsi asioita.
Tiedät varmasti mitä tarkoitin, koska olet varsin ilmeinen vattumummo.
Aika säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sivusta kommentoin. En tiedä mihin ketjuun viittaat, koska olen suht uusi täällä. Uskoisin, että täällä vaihtuu väki ja tänne on helppo löytää kun googlettelee ihmisten kokemuksia aiheesta. Niin itsekin tänne päädyin ja on ollut oudon helpottavaa lukea ihmisten kokemuksia ja huomata, että ne menevät yksiin monien kokemuksieni ja tuntemusteni kanssa. Anonyymilla palstalla on myös helppo purkaa omia tuntojaan kuormittamatta läheisiään ja samalla tietäen, että jokainen täällä voi vetää itselleen rajan, ettei lue keskusteluja jotka aiheuttavat itselle huonoa oloa. Tätä kai vertaistuellinen voima on.
Sen sijaan hieman oudohkolta kuulostaa, jos on yli kymmenen vuotta seurannut jotain ketjua itseä suututtavasta aiheesta ja muita vastaavia ketjuja, niihin osallistuen. Luulisi, että tuossa ajassa ihminen olisi mennyt jo eteen päin, eikä jumittaisi asioissa jotka aiheuttavat itselle suuttumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä jumitat muiden traumoissa. Ja traumatisoidut muiden traumoista. Oletko hieman draamanhakuinen?
Missä minä nyt olen traumatisoinut. Tää keskustelu kyllä vahvistaa vaan omaa mielikuvaa siitä, että sun kaltaisten ongelma on todennäköisemmin narsistinen luonne, kuin mitkään traumat.
Porukka kaipaa keskusteluapua, mutta sitten täällä aukovat päätä kaikille keskustelijoille
On terapeutilla tekemistä, jos tuollaisia pitäs sietää. No, 200€ tuntipalkka ehkä vähän lämmittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wöö en kykene käsittelemään omia traumojani ja haavojani, enkä uskalla keskustella niistä, tai ylpeänä kehtaa alentua halveksimiini terapioihin, joten tulen tänne fiksumpien ihmisten ketjuun ja koitan kaikin voimin, vaikka väkisin saada muutkin sulkemaan suunsa.
Minulta on pois, jos muut puhuvat ongelmistaan. Minä et kestä sitä, että muut ei toimi minun tavoin ja lakaise ongelmia maton alle mätänemään ja myrkyttämään kaikkea ympärilläni.
Äyh äyh äyh!
Wöö, minä joudun kuuntelemaan teitä tässä nyt, wööö. Itse avasin tämän ketjun ja aloin louskuttaa suutani, nyt teidän pitää nöyrtyä. Minä en itse voi lopettaa louskutusta, enkä poistua ketjusta. Wöö kärsin kun te puhutte. Wööö.
Ei oo mikään ongelma jos joku haluaa länkyttää terapeutille lapsuudestaan. Kunhan maksaa tän
Sinä arvostelet häntä jankkaamisesta ja paheksut jankkaamista, mutta silti itse jankkaat koko ajan ja jahtaat häntä ja muita, jotka kanssasi ovat eri mieltä. Miksi ihmeessä
Vierailija kirjoitti:
Ironia menee jo ihan mahdottomiin sfääreihin, kun ihminen joka muita alentuvasti pätemällä opettaa, että menkää eteen päin, menkää eteen päin, älkää märehtikö, älkää märehtikö, eläkää elämää, joka voi loppua milloin vaan
ITSE EI MENE ETEEN PÄIN TÄSTÄ KETJUSTA
ITSE MÄREHTII TÄSSÄ KETJUSSA
ITSE EI ELÄ ELÄMÄÄNSÄ VAAN JUMITTUU TÄHÄN KETJUUN
Muita alentuvasti? Tarkoititko kenties muita alentavasti?
Oletan jälkimmäistä. Se ei ole alentavaa, jos antaa toiselle neuvon mennä eteenpäin. Se on neuvo samaa laatua kuin opettaa nälkäiselle miten kalastaa, jotta hän ei olisi koko loppuelämäänsä toisten vallankäytön ja armeliaisuuden alla.
Jos haluat tietää , raitis, tupakoimaton, yksi pitkä avioliitto, kaupungissa kasvaneet lapset , yksi tohtoriksi väitellyt, yksi DI, yksi maisteri "hyvässä" virassa. Absolutisteja myös kaikki. Tiedän, mt-ongelma on raittiuskin.
En ollut työelämässä henkilö joka olisi voinut äkäillä ja raivota muille. Sinulta tuo ja veetuli ja alaspainaminen näkyy onnistuvan.
Olet surullinen maalaistöllin sivistymätön mummo.
Olen aidosti pahoillani, että traumojasi ei ole voitu hoitaa, etkä ole itsekään välttämättä kykenevä ottamaan apua vastaan.
On totta, että se terapia ei todellakaan sovi kaikille. Onnistuakseen tavoitteellinen terapia, vaatii potilaalta tietyt valmiudet, on hyvä olla vähintään normaali äo ja kyetä reflektioon ja käsitteelliseen ajatteluun.
Sinun paha olosi, kärsimyksesi ja kohtaamasi vaikeat asiat, ovat päässeet koteloitumaan niin syvälle, ja et ole halukas niitä edes käsittelemään, joten nyt et osaa tehdä muuta kuin roikkua tämänlaisissa ketjuissa nolaamassa itseäsi ja loukkaamalla ihmisiä, joita vähättelet.
Ei tämä ole oikeasti sinun paikkasi. Ei tämä auta sinua mitenkään, ja sinä et todellakaan auta yhtään ketään millään tavalla.
Oisko sinun mahdollista mennä sinne kivoihin harrastuksiisi nyt? Vattuja ei varmaan enää ole poimittaviksi, mutta tykkäisitkö esim. sieniä ja puolukoita etsiä metsästä?
Muita alentuvasti? Tarkoititko kenties muita alentavasti?
Oletan jälkimmäistä. Se ei ole alentavaa, jos antaa toiselle neuvon mennä eteenpäin. Se on neuvo samaa laatua kuin opettaa nälkäiselle miten kalastaa, jotta hän ei olisi koko loppuelämäänsä toisten vallankäytön ja armeliaisuuden alla.
onhan tuo alentuvaa, ihan kuin köyhä ei osaisi kalastaa.
Jos vilpittömästi olet sitä mieltä, että tuollainen mene eteen päin neuvo, on sinulta toista kunnioittavaa ja hyvällä sanottu, tarpeellinen neuvo, niin sinä olet valitettavasti aika tyhmä ihminen.
Minä neuvoisin sinua, ottamaan selvää siitä, miten trauma toimii ja miksi siitä ei voi noin vain mennä eteen päin, kuten vastoinkäymisestä joka ei ole oikeasti trauma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiintoista, että onkohan taito trauman käsittelyyn kovinkin sisäsyntyistä? Siitähän pääsee yli kun osaa hyväksyä asian ja elää asian kanssa ja menee eteenpäin. Ei kaikki välttämättä tarvi keskusteluapua, vaan jotenkin järkeilevät asiat itsekseen ajan kanssa. Ehkä ympäristö ja kasvatuskin auttavat asiaa, mutta käsittely tapahtuu kaikilla sisäisesti.
No ehkäpä trauman käsittely "hyväksymällä se vaan nappia painamalla" on taito joka onnistuu ihan jokaiselta, MIKÄLI määrittelee traumaksi ihan minkä tahansa vaikeuden, vaikkei tästä olisi kehittynyt TRAUMAA.
Ihan mielenkiinnosta, että onkohan tuo taito ottaa termeistä ja käsitteistä selvää, kovinkin sisäsyntyistä? Ne käsitteethän tulee selväksi kun googlaa niistä tietoa, että mitä ne on.
Mutta kuitenkin jotkut selviävät niistä paremmin tai nopeammin kuin toiset.
Ihanko totta? Nyt on maailmassa monta ihmeellistä kummallista asiaa?
Jollain on hyvä sävelkorva, joku on taiteellinen, joku kaunis, joku älykäs, joku urheilullinen jne jne.
Ja tosiaan, joku selviää jostain nopeammin kuin joku toinen. Mitatusti älykkäänä suoriudun monesta älyä vaativasta tehtävästä nopeammin ja paremmin kuin moni muu. Mutta johtuisikohan juuri siitä älykkyydestä, ettei ihmetytä yhtään, että joku traumatisoituu ja sairastuu, joku ei.
Oletko kuullut käsitettä ACE-pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Porukka kaipaa keskusteluapua, mutta sitten täällä aukovat päätä kaikille keskustelijoille
On terapeutilla tekemistä, jos tuollaisia pitäs sietää. No, 200€ tuntipalkka ehkä vähän lämmittää
Sinun kannattaisi katsoa nyt peiliin ja miettiä miksi et saa hyvää vastaanottoa.
Voisitko itsekin tehdä jotain, etkä vaan syyttää muita pään aukomisesta, kun saan feedbackia.
Keskustelu on mahdotonta vaikka olisit 140 äo, mutta jos toinen on 60 äo.
Myöskään traumoja ja ongelmia ei voi terapiassa tai keskustelemalla hoitaa, jos on sellainen 60-80 äo.
Matalalla älyllä ei ole kykyä siihen työhön, jonka parantumisprosessi vaatii.
Silloin on vaan pakko "mennä eteenpäin ja antaa olla", mutta eihän se trauma minnekään poistu.
Siksi tuollainen ihminen kärsii ja myrkyttää koko ikänsä. Se on surullista.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat tietää , raitis, tupakoimaton, yksi pitkä avioliitto, kaupungissa kasvaneet lapset , yksi tohtoriksi väitellyt, yksi DI, yksi maisteri "hyvässä" virassa. Absolutisteja myös kaikki. Tiedän, mt-ongelma on raittiuskin.
En ollut työelämässä henkilö joka olisi voinut äkäillä ja raivota muille. Sinulta tuo ja veetuli ja alaspainaminen näkyy onnistuvan.
Olet surullinen maalaistöllin sivistymätön mummo.
Olen aidosti pahoillani, että traumojasi ei ole voitu hoitaa, etkä ole itsekään välttämättä kykenevä ottamaan apua vastaan.
On totta, että se terapia ei todellakaan sovi kaikille. Onnistuakseen tavoitteellinen terapia, vaatii potilaalta tietyt valmiudet, on hyvä olla vähintään normaali äo ja kyetä reflektioon ja käsitteelliseen ajatteluun.
Sinun paha olosi, kärsimyksesi ja kohtaamasi vaikeat asiat, ovat päässeet koteloitumaan niin syvälle, ja et ole halukas niitä e
Voit huonosti. Auttoiko tuo purkauksesi sinua?