Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei minun lapsuudessani lapsilla eikä aikuisilla ollut adhd-ongelmia

Vierailija
17.09.2025 |

Luokallamme oli työrauha ja kukaan ei melkein koskaan unohtanut mitään, koska siitä tuli rangaistus.

Aikuiset eivät myöskään kadottaneet avaimiaan tai mitään muutakaan.

Aikuisena olen sitten kohdannut tuollaista.

Miten teillä?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niitä, mutta niiden oikeaa nimeä vain ei tiedetty. 

Vierailija
22/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen miettinyt jos ennen vanhaa on ollut vaikka pahaa dissosiaatiota, ahdistusta, paniikkia, pakko-oireita, autsminkrjon piirtetä ovatko ihmiset vain eläneet olojen kanssa elämää eteenpäin. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaista se on ennen ollut, koska nykyisin tunnistetaan, hoidetaan ja tuetaan paremmin erilaisissa haasteissa. Ja itsekin sairastanut dissosiaatiohäiriötä enkä ilman apua olisi näin pitkälle päässyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapset osasivat käyttäytyä. Eivätkä olleet mitään lumihiutaleita.

Sanoo pumpulissa kasvanut, joka ei ole ikinä kuullut tarkkailuluokasta. 

Vierailija
24/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen miettinyt jos ennen vanhaa on ollut vaikka pahaa dissosiaatiota, ahdistusta, paniikkia, pakko-oireita, autsminkrjon piirtetä ovatko ihmiset vain eläneet olojen kanssa elämää eteenpäin. Olisi mielenkiintoista tietää minkälaista se on ennen ollut, koska nykyisin tunnistetaan, hoidetaan ja tuetaan paremmin erilaisissa haasteissa. Ja itsekin sairastanut dissosiaatiohäiriötä enkä ilman apua olisi näin pitkälle päässyt.

Elettiin niillä oireilla mitä sattui olemaan. Eipä sitä nykyäänkään muuta voi tehdä, kun läheskään kaikkeen ei saa apua, vaikka tarvitsisi. 

Vierailija
25/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan viittaa ilmaisulla "ennen vanhaan"? On hieman eri asia puhua esim. 1700-luvusta kuin vaikka 1970-luvusta. 

Vierailija
26/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä adhd oli, mutta niitä ei niin diagnosoitu. Esimerkiksi itse sain adhd-diagnoosin 24-vuotiaana.

Aakkosdiagnoosit ovat pelkkää muotia niin kuin 1800-luvulla oli muotia diagnosoida naisia hysteerikoiksi. Sinäkin olet todennäköisesti vain saanut puutteellisen tai olemattoman kasvatuksen - sellaisiahan kaikki aakkosdiagnosoidut ovat.

Vierailija
27/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Oltiin vain vilkkaita, jotkut  "pirunnahkaasia".

Vierailija
28/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen myös joukosta poikkeavia tasapäistettiin latistamalla ja kiusaamalla. 

Vierailija
29/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä olivat ne kaksi poikaa, jotka riehuivat joka tunnilla. Olivatko vain huonokäytöksisiä vai oliko joku diagnoosi. Luulen, ettei diagnoosia ollut. Ei sellaisista edes puhuttu silloin.

Nämä pojat lähetettiin koulukotiin. 

Vierailija
30/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 1939 syntyneellä edesmenneellä isälläni oli takuulla adhd. Kukaan ei olisi ollut niin sähköjänis muuten.

Ja minun aikanani 70-luvulla oli tarkkailuluokat. 

Milloinkohan olet mahtanut elää lapsuutesi?

Vierailija
31/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Oltiin vain vilkkaita, jotkut  "pirunnahkaasia".

ADHD ei välttämättä tarkoita vilkkautta. Se voi ilmetä myös vetäytyvyytenä. Erityisesti tytöillä diagnosointi on vaikeaa, koska tyttö ei välttämättä ole sellainen hyperaktiivinen duracelpupu, joka on ADHD-lapsen stereotypia. 

Vierailija
32/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailuluokalla olivat ne väkivaltaiset sekopäät ja kiusaajat. Ei ne mitään nepsyjä tai napsuja tms. olleet. Ihan vain ilkeitä ihmisiä.

Vierailija
33/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt -72. Alakoulussa olisi kolmessa ikäluokassa ollut yhteensä kaksi ADHD lasta ja kolme jonkinlaista heikkolahjaista tai pahaa oppimishäiriötä. Ja oppilaita näissä ikäluokissa yhteensä 29. Eli kyllä niitä ennenkin on ollut

Vierailija
34/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on synytynyt vuonna 1952 ja hänellä on asperger. Diagnoosi tuli luonnollisesti vasta pitkälle aikuisikäisenä. Mutta on se ollut olemassa jo lapsuudessa. 

Vierailija
35/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollukaan ennen vaan ne oli vaan tyhmiä tai laiskoja tai tyhmiä ja laiskoja

Vierailija
36/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailuluokalla olivat ne väkivaltaiset sekopäät ja kiusaajat. Ei ne mitään nepsyjä tai napsuja tms. olleet. Ihan vain ilkeitä ihmisiä.

Höpöhöpö. Ei kannata kommentoida asioita, joista ei mitään tiedä. 

Vierailija
37/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla oli erityiskouluja, ns. apukouluja, johon yleensä  laitettiin kilttejä ja hiljaisia hitaasti oppivia täällä Helsingissä. Tarkkis oli sitten jo häiriöissä edistyneissä oppilaissa, johon piti saada "ylennys" ja status koulussa. Sinne joutui myös hyväosaisten vanhempien lapsia, jota Isät ja Äidit kapinoi äännekkäästi. Vaativat uutta koulua kaupungin keskustasta, ja jatkamaan jälkipolvensa häiriön jatkoa sinne. Muistan kun naapurissa oli eräs korkeasti kouluttuja vanhempia, ja olivat salaisen hiljaisia, missä Poika käy koulua. Poika kävi HYKS Sairaalakoulua, koska oli kiinnostunut polttamaan koko koulun ja siinä samalla kaikki oppilaat. Tämänpäivän ongelma on se, että kiusattu saa lähtölipun koulusta, eikä vastapuoli, kuten pitäisi. Vastustusta on "erikoiskoulujen" takaisintulosta häiriköille politiikoissa. 

Vierailija
38/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun koulussani 80-luvun ala-asteella oli kaupunkimme keskitetty tarkkailuluokka, jonne sijoitettiin ne lapset, jotka eivät olleet luokassa hiljaa. Siksi teillä oli työrauha, meidän koulussamme taas oli melkoinen meno. 

Lapset joilla ei ollut kykyjä ja edellytyksiä oppia saivat opiskella kykyjensä rajoissa omissa kouluissaan. Nyt kaikki ahdetaan samaan opinahjoon ja lapsia lääkitään. Aivan hirveä suuntaus, jo pieni lapsi turrutetaan lääkkeillä jotka vievät kyvyn tuntea yhtään mitään.

Onko totta, että vanhemmat suorastaan vaativat ADHD diaknooseja ja lääkkeitä lapselleen? Sehän on suorastaan rikollista?

Ja lapsi sitten 15 vuotiaana ottaa käyttöön kadulta rikollisilta kunnon aineet, peukkupeikkoja seilaa jo nyt pitkin katuja?

Vierailija
39/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olleet. Siellä oli kaikki, jotka ei pärjänneet normaalissa opetuksessa. Sinä olet ilkeä ihminen, kun käytät tuollaista kieltä. 

Vierailija
40/94 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olleet. Siellä oli kaikki, jotka ei pärjänneet normaalissa opetuksessa. Sinä olet ilkeä ihminen, kun käytät tuollaista kieltä.

Eivät olleet kaikki. Osa oli apukoulussa ja kehitysvammaiset harjaantumisopetuksessa.