Ei minun lapsuudessani lapsilla eikä aikuisilla ollut adhd-ongelmia
Luokallamme oli työrauha ja kukaan ei melkein koskaan unohtanut mitään, koska siitä tuli rangaistus.
Aikuiset eivät myöskään kadottaneet avaimiaan tai mitään muutakaan.
Aikuisena olen sitten kohdannut tuollaista.
Miten teillä?
Kommentit (94)
Minun koulussani 80-luvun ala-asteella oli kaupunkimme keskitetty tarkkailuluokka, jonne sijoitettiin ne lapset, jotka eivät olleet luokassa hiljaa. Siksi teillä oli työrauha, meidän koulussamme taas oli melkoinen meno.
Kyllä adhd oli, mutta niitä ei niin diagnosoitu. Esimerkiksi itse sain adhd-diagnoosin 24-vuotiaana.
Kaksi asiaa voi olla totta yhtä aikaa. 1. ADHD on ollut ennen tuntematon diagnoosi, mutta sellaisia ihmisiä on silti ollut olemassa. 2. ADHD:n määritelmä on laajentunut nykyään hallitsemattomasti, mikä on johtanut ylidiagnosointiin.
Silloin näille oli omat luokat tai jopa omat koulut, ei ne missään normaalissa opetuksessa ollut.
Eikös ollut kuuluisa "tarkkisluokka". MUtta ei minun luokalta sinne ketään laitettu. Vilkkaita toki oli mukana mutta opella oli kuri. Ei mitään hajua mitä tapahtui tarkkisluokalla, olivat ihan muualla
Ennen lapset osasivat käyttäytyä. Eivätkä olleet mitään lumihiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu lisäaineista ja korona rokotteesta, siitä on ihan tutkimus tulosta että rokote aiheuttaa autismia ja ADHD:ta.
Ihan sinun oma tutkimus Kas kun ei ruttoa 😁
Kyllä noita ongelmia oli silloinkin, eri asteisina. Itse olen syntynyt 1974, ja olin semmoinen tyypillinen haaveileva ADD-lapsi. Mutta ei silloin tiedetty mitään tarkkaavaisuushäiriöistä, sanottiin vaan että olen luova ja mulla on hyvä mielikuvitus. Se oli melkeinpä hienoa, että käyttää oppitunnit luoden päässään sisäisiä fantasiamaailmoita.
Ja kyllä meidän koulussa oli tyypillisiä ylivilkkaita ADHD-tyyppisiä myös, ja autistin oloisia. Mutta ei näitä mitenkään yleensä diagnosoitu tai huomioitu. Jos ihan älyttömästi häiritsi muita, päätyi tarkkailuluokalle. Muuten sai vaan pärjäillä miten pärjäili tavallisessa luokassa ilman mitään tukitoimia.
Joidenkin niistä eniten ADHD-tyyppisten elämä menikin sitten teini-iässä aika levottomaksi, tuli päihteitä ja rikoksia yms. kuvioihin. Osa lievemmistä kuten itse lusittiin koulu läpi eikä menty muuten huonoille teille, mutta ei riittänyt kiinnostus ja keskittyminen jatkaa opintoja, tehtaaseen tai kaupan kassalle duuniin vaan. Uskon, että asiat olisi voinut olla paremmin, jos olisi ollut nykyajan tieto ja tukitoimet käytettävissä.
Silloin oli silloin, nyt on nyt. Oletko sattunut huomaamaan, miten maailma on muuttunut entistä sekavammaksi? Ihmiset voivat pahoin, koska on esim. kaikenlaista, ihmisiä aina vain ihmiselle luontaisesti sopimatonta meteliä, tekniikkaa yms. Lisäksi kaikki pirstaleisuus, kaaos ja kiire.
Ja jo ihan pienet lapset altistuvat näille, aivot kuormittuvat ja tunne- elämäkin kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu lisäaineista ja korona rokotteesta, siitä on ihan tutkimus tulosta että rokote aiheuttaa autismia ja ADHD:ta.
Miten selität esim. että ADHD on ollut jo enen kuin koronasta on ollut tietoa ?
Miten kukaan tuollaista hölynpölyä viitsii tuoda esille🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selität esim. että ADHD on ollut jo enen kuin koronasta on ollut tietoa ?
Miten kukaan tuollaista hölynpölyä viitsii tuoda esille🙄
Silloin oli muita rokotteita jotka aiheuttaa myös.
Ei minun lapsuudessa kellään ollut keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia. Ehkä joku tuli kipeäksi viljoista tai maidosta, mutta syöt sen puuron ja maidon tai itket ja syöt.
Ennen oli tarkkailuluokat ja apukoulut minne ne mahdolliset ADHD-lapset meni ja kuri oli toisenlainen niin ne lievemmät tapaukset ehkä keskittyi koska muuten olisi saanut selkäänsä.
Ennenhän vain vaikeimmat tapaukset diagnosoitiin. Autisteista diagnosoitiin vain vaikeimmin oireilevat, ja MBD vastasi nykyistä ADHD:ta ja erilaisia oppimisvaikeuksia. MBD-tapauksista osa oli normaaliälyisiä ja osa lievästi kehitysvammaisia. Nykyään on myös tullut tavaksi laittaa yhä enemmän erityisoppilaita yleisopetuksen luokkiin ilman riittäviä resursseja. Ennenhän he olivat pitkälti omissa ryhmissään.
Mun nyt 60v setä on nepsy ajalta jolloin nepsyjä ei virallisesti ollut.
Hän ei ole missään nimessä kehitysvammainen eikä heikkolahjainen älyllisesti, mutta ei ole ikinä pärjännyt ns normaalielämässä. Ei pystynyt istumaan koulussa, ei ole ikinä pärjännyt työelämässä. Ei osaa kuunnella ohjeita eikä noudattaa käskyjä. Niinkin yksinkertainen asia kuin olla paikassa X aikaan Y on hänelle aina ollut liikaa vaadittu. Hän ei kertakaikkiaan ymmärrä, miksi sillä on mitään väliä tuleeko hän vaikkapa sukulaisen hautajaisiin silloin kun ne on ilmoitettu alkavaksi tai käykö hän matkalla jututtamassa jotain kaveria ja saapastelee sitten sisään kesken muistotilaisuuden keskeyttäen mahdollisen muistopuheen huudellen naureskellen "sori sori, jäin vähän suustani kiinni, mikäs tässä on nyt meneillään?"
Hän on hypersosiaalinen (negatiivisessa mielessä, haluaa sosialisoida koko ajan kaikkien kanssa mutta se ei tod ole miellyttävää muille) mutta samalla ei ymmärrrä ihmisten rajoja, ei käytöstapoja tai kohteliaisuussääntöjä. Hän ei osaa antaa muiden puhua vaan alkaa puhumaan päälle, tulee ja menee tosiaan tyyliin kesken lauseen. Hän ei ymmärrä sellaisia asioita kuin että juhliin on kohteliasta pukeutua siististi ja asiallisesti, kun HÄNEN mielestään reikäiset ja likaiset vaatteet ovat varsin mukavat ja koska se on hänelle okei niin sen pitäisi olla muillekin okei.
Jos hän olisi saanut lapsena oikeanlaista tukea tukkapöllyn sijaan, hän olisi ehkä oppinut toimimaan yhteiskunnassa, mutta sen sijaan hänestä tuli oman pikkupaikkakuntansa kylähullu. Harmiton ja hyväntuulinen, mutta myös syrjäytynyt alkoholisti.
Niitä ei tunnistettu, kuten ei vieläkään ADD tyyppisesti oireilevia. Älykäs lapsi kykenee peittämään oireet koulupäivän ajan, kova kuormitus purkautuu illalla kotnona. Keskiarvo voi olla 9,5 ja käytös 9. Ongelmat alkavat lukiossa tai vasta yliopistossa.
Lapsen 30-luvulla syntynyt pappa oli selkeä ADHD.
Ei autisteistakaan diagnosoitu ennen kuin he, joilla oli autismin lisäksi kehitysvamma. Normaaliälyisiä autisteja pidettiin vain erikoisina tai hankalina luonteina.
Onpas sulla, ap, käynyt harvinaisen hyvä tuuri. Mun kouluaikanani 70 -luvulla olis meidänkin luokasta saanut adhd -diagnoosin varmaan vähintään 5, jos silloin sellaisesta olis tiedetty.
Kyllä ADHD:tä on ollut olemassa, mutta sitä ei ole osattu diagnosoida. Tällaiset ihmiset varmasti leimattiin vaan häiriköiksi/tyhmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa voi olla totta yhtä aikaa. 1. ADHD on ollut ennen tuntematon diagnoosi, mutta sellaisia ihmisiä on silti ollut olemassa. 2. ADHD:n määritelmä on laajentunut nykyään hallitsemattomasti, mikä on johtanut ylidiagnosointiin.
ADHD oli 1980-luvulla MBD eli minimal brain dysfunction.
Tämä oli siis 1980-luvulla. Ap