Raharemontti, onko huonompaa ohjelmaa olemassa?
3 aikuista lasta asuu kotona, vaikka yh-äidillä ei olisi varaa elättää yhtäkään. Remontin lopputulos: jäät joka kk enää 500e miinukselle, jippii
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Hmm, edunvalvontavaltakirjaa miettimässä... Minusta olisi vähän masentavaa nelikymppisenä, jos tärkeintä olisi nyt varmistaa, et mitäs sitten kun olen ihan sekava.
Mun tuli mieleeni, että mitäs jos se henkilö, jolle valtuutus noin aikaisessa vaiheessa tehdään itse kuolee tai tulee muistisairaus tai muuten hänelle tapahtuu jotain että ei ole kelvollinen hommaan.
Ihania mekkoja Johannalla. Ja kaunis koti. Toki sisustus krääsää aika paljon, niitä vois myydä. Värit on varmaan hälle tärkeitä. Toivottavasti pysyy ruodussa ja saa talouden kuntoon. Aika raskasta kun lainailee rahaa sukulaisilta ja kavereilta.
Ihmettelin kun huone oli täynnä tarpeettomia lastenvaatteita Ikea-kasseissa ja muuallakin. Otti muutaman? kassin ja sai kuulemma 300 euroa. Sitten sanoi lopussa, ettei ole sen jälkeen myynyt mitään. Mutta on lainannut kuitenkin rahaa jälleen. Miksi ihmeessä ei koko ajan myy noita lasten vaatteita ja varmaan muutakin turhaa on nurkissa niin ei tarvis lainailla sukulaisilta. Sata kertaa ennen minä myisin kirpparilla turhia tavaroitani kuin kinuisin lainaa tutuilta.
Muutenkin kun oli hiljattain muuttanut niin oli raahannut tuon turhan valtavan vaatemäärän uuteen asuntoon. En vaan käsitä.
Mua häiritsee näissä jaksoissa että monella on vaatebudjetti tyyliin 20€/kk? Siis myös henkilöillä joilla on lapsia. Vaikka kuinka ostat käytettynä niin ei kyllä onnistu. Että ostetaanko nekin sit osamaksulla tms. jolloin ne kulut on siellä velat- osiossa..
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee näissä jaksoissa että monella on vaatebudjetti tyyliin 20€/kk? Siis myös henkilöillä joilla on lapsia. Vaikka kuinka ostat käytettynä niin ei kyllä onnistu. Että ostetaanko nekin sit osamaksulla tms. jolloin ne kulut on siellä velat- osiossa..
Sama. Kun pitää olla talvisaappaita, kesäkenkiä ja muita jalkineita niin eihän se raha riitä edes niihin. Lapset kasvaa ja takkia pipoa tumppua. Entäs omat alusvaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tämä ulosotossa oleva Johanna ei saa osamaksulla mitään, kun on maksuhäiriömerkintä.
Olen samaa mieltä, jos jossain kuussa 20 euroa riittää mene toisessa monin verroin enemmän. Silloinhan budjetti heti menee sekaisin. Ellei ole säästöjäkään saanut kerättyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun huone oli täynnä tarpeettomia lastenvaatteita Ikea-kasseissa ja muuallakin. Otti muutaman? kassin ja sai kuulemma 300 euroa. Sitten sanoi lopussa, ettei ole sen jälkeen myynyt mitään. Mutta on lainannut kuitenkin rahaa jälleen. Miksi ihmeessä ei koko ajan myy noita lasten vaatteita ja varmaan muutakin turhaa on nurkissa niin ei tarvis lainailla sukulaisilta. Sata kertaa ennen minä myisin kirpparilla turhia tavaroitani kuin kinuisin lainaa tutuilta.
Muutenkin kun oli hiljattain muuttanut niin oli raahannut tuon turhan valtavan vaatemäärän uuteen asuntoon. En vaan käsitä.
Mä pääsen kunnalliseen hammaslääkäriin 1,5 v välein, seuraava kerta on kesäkuussa. Aloin viime kesäkuussa vinted myynnit jemmaan, juuri on tarkoitus maksaa tuleva lasku niillä tuloilla. Myyntien määrä ei näy ja mitään vaikeutta ei ole kerää lisää myytävää. Suht vaivattomasti oon saanut 50 e kk jo pitemmän ajan.
Tää ei tarvi liian pieniä lastenvaatteita, ne voi hyvin myydä
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että kaikkia osallistujia yhdistää tarve selitellä ja perustella omia valintojaan. Eikö voisi vain myöntää että huonosti menee ja ottaa itseään niskasta kiinni. Edelleen tarvittaisiin enemmän työskentelyä psykolgin kanssa ja radikaalimpia muutoksia. Viimeisimmän jakson maskeerajalla oli kuitenkin vain 5000e opintolainaa joka tiukalla kulukuurilla olisi muutamassa kuukaudessa maksettu.
Korona-aikana lomautettuna sain 3 kk fb kaupoilla 3500 e. Tein tota varmaan 10 h päivässä, mutta niin saatiin monen kk asuntolainarahat kokoon. Kallein myytävä oli 200, vaktaosa alle 5 e
Katsoin myös että nätit mekot Johannalla.
Yks juttu vielä mitä ei huomioitu, mikä oli työmatkan pituus? Jos työpäivät vähenee 2:een /vko niin silloinhan bensakulutkin pienenee. Toisaalta taas autoa pitää välillä huoltaa, välillä ostaa uudet renkaat, katsastaa, ostaa uudet pyyhkijän sulat jne jne. Enkä ymmärrä noita pleikkajuttuja, pitääkö niitä olla koko ajan ostamassa lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko tämän päivän jakson Johannalla netto 2480€ oikea, vai vähennetäänkö siitä siis vielä ulosotto? Sittenhän tilanne on ihan eri.. Jos on noin paljon ulosoton jälkeen, niin täytyypä vaihtaa alaa kun on kovat tulot.
Ulosotto maksetaan AINA nettotuloista.
En tarkoittanut tuota. Vaan että oliko tuo 2480€ summa, josta vielä lähtee ulosottoraha vai eikö?
Heti alussa sanottiin, että tuo on se summa, joka jää ulosoton maksujen JÄLKEEN.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ostin juuri talvitakit meidän tytöille. Eihän nyt herranen aika edes käytettynä saa talvitakkia tuohon hintaan. Entäs kun kengät menee rikki? Pitääkö lähteä kiertämään kaikki kirpputorit, missä sattuu jalkaan sopivat kengät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ostin juuri talvitakit meidän tytöille. Eihän nyt herranen aika edes käytettynä saa talvitakkia tuohon hintaan. Entäs kun kengät menee rikki? Pitääkö lähteä kiertämään kaikki kirpputorit, missä sattuu jalkaan sopivat kengät?
Asioita on helppo ennakoida: vaatteet kuluu, lapset kasvaa. Ei voi tulla yllätyksenä, että ensi vuonna kasvava teini tarvitsee ehkä isomman talvitakin. Sen voi sitten ostaa alennusmyynnistä etukäteen.
On helppo pistää talousasiat kun vaan poistaa punaisella ruksitut mikkihiirirahat seinästä. Asia on sillä hoidettu.
En muista onks tuolla koskaan laitettu tärkeysjärjestykseen näitä menoja eli ekaks maksetaan asunto, sähkö, vesi, sitten ulosotto ja lainan lyhennykset. Sen jälkeen katsotaan minkälaista ruokaa (ja herkkuja) on varaa ostaa, kulkeminen, puhelin, välttämättömät vakuutukset ja vaatteet. Sitten jos jotain jää niin sen voi käyttää wolttailuun ja kahvitteluun, tatskoihin, pleikkaan ja tupakkaan. Mieluummin kuitenkin ensin kerätä se puskuri pahan päivän varalle.
Sitten vois mainita jos lasten isä osallistuu ja avata lisää tuota mysteeristä "muutmenot"-osiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmässä jaksossa maalattiin vähän turhan ruusuinen kuva lopussa. Taululle budjetti saatiin juuri ja juuri tasapainoon, paitsi että siinä ei laskettu mukaan ulosottomaksuja jotka laskurin mukaan ovat melkein 700e/kk. En tiedä miksi ulosottoa ei laskettu mukaan, siksikö että olisi jouduttu myöntämään että taloutta ei saatu tasapainoon?
Ohis ulosottopäätöstä ei ollut vielä edes tullut.
Oli siinä mainittu ne vanhat ulosotot, uusimpia ei vielä ollut tullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko tämän päivän jakson Johannalla netto 2480€ oikea, vai vähennetäänkö siitä siis vielä ulosotto? Sittenhän tilanne on ihan eri.. Jos on noin paljon ulosoton jälkeen, niin täytyypä vaihtaa alaa kun on kovat tulot.
Ulosotto maksetaan AINA nettotuloista.
kuukausittain menevä 500800 euroa.
MIKSI et laita VÄLILYÖNTIÄ summien väliin! 500-VÄLILYÖNTI800 SIIS 500- 800
Vierailija kirjoitti:
SUMMA joka menee x-aikaan vaatteisiin jaetaan x-kuukausilla, se on LASKENNALLINEN summa!
Vierailija kirjoitti:
Katsoin myös että nätit mekot Johannalla.
Yks juttu vielä mitä ei huomioitu, mikä oli työmatkan pituus? Jos työpäivät vähenee 2:een /vko niin silloinhan bensakulutkin pienenee. Toisaalta taas autoa pitää välillä huoltaa, välillä ostaa uudet renkaat, katsastaa, ostaa uudet pyyhkijän sulat jne jne. Enkä ymmärrä noita pleikkajuttuja, pitääkö niitä olla koko ajan ostamassa lisää?
Pitää! Kaverin "peräkammarin poika" polttaa rahaa moisiin monta sataa euroa kk. Istuu, syö, haisee, pelaa!
Siis 500-800 euroa.