Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Miten saan lapsen käyttäytymään koulussa niin kuin opettaja haluaa?
16.09.2025 |
Lapseni on ekalla luokalla, ja vaikka vasta eka syksy menossa, niin luokan opelta on tullut useita kertoja palautetta, että lapseni käyttäytyy koulussa liian lapsellisesti. Tai siis ei sillä tavalla miten ekaluokkalaisen pitäisi jo käyttäytyä. Lapsi ei siis millään tavalla tee mitään pahaa muille, mutta opea kai häiritsee, kun on liian lapsellinen. Mitä minä voin asialle tehdä? En minä voi lapsen persoonaa nyt yhtäkkiä muuttaa. Hän on joo lapsellinen, mutta minkä minä sille voin. Miten minun olisi tarkoitus saada lapsi käyttäytymään koulussa siten kuin ope haluaa? Enhän minä edes ole siellä paikalla.
Kommentit (121)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Useilla nykylapsilla on ongelmana se, että he haluaisivat jatkuvasti olla huoneen päätähtiä. Huomiontarve on melkein rajatonta. Katso MINUA! Huomiota haetaan monella tavalla ja keinolla millä hyvänsä.
Ap:n lapsi hakee huomiota mönkimällä lattialla. Sillä toiminnalla saa huomiota opettajalta ja luokkakavereilta. Samalla tulee häirinneeksi luokallista lapsia. Siksi mönkiminen kesken oppitunnin ei ole sallittua. Yli kaksikymmentäpäisen lauman toiminta häiriintyy helposti ja kun ekaluokkalaisten toiminta keskeytyy, menee useita minuutteja siihen, että homma saadaan toimimaan halutulla tavalla uudelleen.
Koko luokan häiritseminen ei ole sallittua. Ei siis ole kyse siitä, että lapsi pitäisi saada "toimimaan opettajan haluamalla tavalla", vaan siitä, että lapsella ei ole lupa häiritä kaikkien muiden oppimista. Ekaluokkalainen on jo riittävän vanha ymmärtämään tämän asian.