Miten saan lapsen käyttäytymään koulussa niin kuin opettaja haluaa?
Lapseni on ekalla luokalla, ja vaikka vasta eka syksy menossa, niin luokan opelta on tullut useita kertoja palautetta, että lapseni käyttäytyy koulussa liian lapsellisesti. Tai siis ei sillä tavalla miten ekaluokkalaisen pitäisi jo käyttäytyä. Lapsi ei siis millään tavalla tee mitään pahaa muille, mutta opea kai häiritsee, kun on liian lapsellinen. Mitä minä voin asialle tehdä? En minä voi lapsen persoonaa nyt yhtäkkiä muuttaa. Hän on joo lapsellinen, mutta minkä minä sille voin. Miten minun olisi tarkoitus saada lapsi käyttäytymään koulussa siten kuin ope haluaa? Enhän minä edes ole siellä paikalla.
Kommentit (102)
Mä vihaan tuommoisia ekan luokan opettajia. Liian virkaintosia lapsivihaajia. Pysykööt isompien opeina, jos ei kestä.
Muistan kun meillä esikoinen meni kouluun, niin noottia tuli yhtä ja toista, ettei käyttäytdy kuin koululainen. Niin sai moni muukin. Hellä ykskaks kesänaikana vaihtui opettaja ehdokas ja tuli kutoselta suoraan ekalle luokalle ope, kun se joka tavattiin keväällä oli sairastunut, eikä päässyt syyskaudeksi töihin...
No, tää keväällä tutustuttu opettaja esitteli luokkaa, että on sitä ja tätä paikkaa, jossa voi vähän huilahtaa tehtävien välissä tai tehdä eri paikassa, kun ei se peppu vielä ole koko oppituntia harjaantunut pysymään paikallaan. Sitä opetellaan syksyllä ja kevätkaudella jo paikalla olo on automaattista. Tällä naisella oli kymmeniä tämmöistä ideaa! Tämmöisten pitäisi aloittaa ekaluokkalaisten kanssa. Pitkää pinnaa ja hymyä, leikkimieltä ja jämptä otetta. (tämä tuli sitten kahdelle seuraavalle, että saatiin kyllä hänen tavoistaan sitten nautiskella)
Meidän esikoisella ei ollut kummosia "vaivoja" kuin unohtelu ja siihen liittyy hänen "kapeaan muistinsa". Eli ei kannata lähteä pitkiä listoja tekemään, hän muistaa yleensä ekan ja kaksi vikaa. jne. Opettaja soitti ja huusi mulle, mikse itämmöisestä ole hänelle mitään sanottu. No, mä olen kanssasi puhunut asiat sen jälkeen, kun ne eskarissa käydyt lappuset oli käynyt läpi.. Hän ei muistanut ollenkaan itse koko keskustelua. Syytti mua, syytti lasta, eskaria ja ... sitten erityisopettajaakin vaikkei tämä ollut vielä lasta edes tavannut.
Pojan vaiva ei ollut niin suuri, että pienryhmään olisi kuulunut, mutta erityisopettajalla kävi pari kertaa viikossa. Hullumpina päivinä erityisopettaja keräs tuolta luokalta kaikki "omansa", etteivät joudu sen opettajan kiusaamaksi. Tästä käytiin jälkeenpäin keskusteluita ja vääntöä, kun pari perhettä olisi haastanut sen hirviöopettajan oikeuteen. Mä lähdin mukaan kannatusjoukouksi vaikka me vähemmällä selvittinkn. Kiitos tuon erityisopettajan, luokan avustajan ja mun!
Mä olen esikoisen aikaan istunut useita päiviä luokassa mukana. Enkä oikeastaan edes oman lapsen takia, vaan monen muun. Ei siellä tilanne hullu ollut, mutta aika menevä, kun tällä virkainnokilla ei ollut mitää otetta mistään lapsesta. Tasasesti hälisevä joukko, ilman auktoriteettia. Me kynnelle kykenevät vanhemmat sitten otettiin vierailuaikoja, opettajan avuksi. Itse olin sillon äityisvapaalla, että vauva liinaan ja kouluun. ekasta vuodeta ei olisi muutoin tullut mitään. Sitten tuo siirtyi Itä-helsinkiin rehtoriksi. kuulosti enemmän opetusviraton rangaistukselta kuin palkinnolta.
Voimia!
Tuleva kelaelätti. Onnea ap. Hienosti lisäännytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretään varmaan pienryhmään. En tosin ymmärrä tuota lapsellinen. Levotonko?
Ei ole levoton. Ei häiritse muita. Eikä koululla edes ole mitään pienryhmää. Ap
Ei häiritse vaikka ryömii lattialla eikä pue niin että kukaan ei päse mihinkän??!
Ei hän muihin oppilaisiin ryömi. Eikä pidä mitään meteliäkään. Ja pääseehän ne muut menemään vaikka minun lapsi ei pukisi. Ja ne muut meneekin. Ap
Kyllä se muita häiritsee silti ja ketään ei jätetä yksin naulakolle hengailemaan. Samat säännöt on kaikille ja ohjeiden noudattaminen ja pukeminen ovat koululaistaitoja. Opettaja ei voi jäädä siihen
Onhan se iso ongelma, jos pentu on noin jälkeenjäänyt.
Mitä ihmeen apua, tukea ja lässytystä. Lapselle sanotaan suoraan, että niin ei tehdä. Ei aleta jotain tukemistoimintaa harrastamaan. Suora kielto ja seuraus. Sen lapsi ymmärtää.
Ryömivä, lapsellinen lapsi ei ole koulukypsä.
Takas eskariin vuodeksi ja ensi vuonna ekalle uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hän on ja miten pitäisi olla?
Kuulemma käyttäytyy kuin eskarilainen (päiväkotilainen). Välillä menee lattialle mönkimään kun ei jaksa keskittyä. Ei suostu usein pukemaan ulkovaatteita itse (vaikka kotona on pukenut jo pitkään kaikki itse). Haluaisi vain leikkiä koulussa. Jne vastaavia asioita. Ap
Ja nämä ovat sinusta persoonaan liittyviä asioita? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Ryömivä, lapsellinen lapsi ei ole koulukypsä.
Takas eskariin vuodeksi ja ensi vuonna ekalle uudelleen.
Ei hän eskarissa ollut tuollainen. Nyt koulussa vasta. Eskarin mielestä lapseni oli aivan koulukypsä, mistään muusta ei puhettakaan. Ei ne häntä sinne takaisin ota. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hän on ja miten pitäisi olla?
Kuulemma käyttäytyy kuin eskarilainen (päiväkotilainen). Välillä menee lattialle mönkimään kun ei jaksa keskittyä. Ei suostu usein pukemaan ulkovaatteita itse (vaikka kotona on pukenut jo pitkään kaikki itse). Haluaisi vain leikkiä koulussa. Jne vastaavia asioita. Ap
Ja nämä ovat sinusta persoonaan liittyviä asioita? Ok.
Ei. Vaan hän on myös persoonaltaan lapsekkaampi kuin moni koululainen. Ap
Kun yksi ekaluokkalainen kahdestakymmenestä mönkii lattialla, kun pitäisi harjoitella lukemista tai kirjoittamista, mönkiminen todellakin häiritsee muita.
Sano että antaa lasten leikkiä ja olla iloisia. Että ei kai vaan istu koko päivän kuin tatit penkissä.
Vierailija kirjoitti:
Kun yksi ekaluokkalainen kahdestakymmenestä mönkii lattialla, kun pitäisi harjoitella lukemista tai kirjoittamista, mönkiminen todellakin häiritsee muita.
En yhtään puolustele lastani tässä. Hän ei todellakaan saisi siellä ryömiä. Mutta en vain tiedä miten sen estän kun en ole siellä ja lapsen mielestä se on vain hauskaa, että alkaa ryömimään siellä. Ap
Ap jankkaa että lapsi on muita lapsellisempi. Sitten ei pitäisi olla mitään estettä antaa lapsen odotella ensi vuoteen koulun aloittamisen kanssa.
Ekaluokan opettaja tuskin ottaa kotiin yhteyttä turhan asian vuoksi. Ap, lapsesi touhut ilmeisesti häiritsevät muun luokan toimintaa.
Nyt ei kannata alkaa syytellä opettajaa, vaan kasvattaa omaa lasta päivittäisillä keskusteluilla siihen, että koulussa opettaja on pomo ja koululaisen velvollisuus on totella opettajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään puolustele lastani tässä. Hän ei todellakaan saisi siellä ryömiä. Mutta en vain tiedä miten sen estän kun en ole siellä ja lapsen mielestä se on vain hauskaa, että alkaa ryömimään siellä. Ap
Sano, että jos ryömiminen ei lopu, pääsee hän takaisin päikkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat pävän pari vapaaksi ja menet luokkaan. Opettelette yhdessä asioita. :) Ei voi opettaja tuosta kieltäytyä, jos sanomiset ei auta, niin konkreettinen esimerkki sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ap jankkaa että lapsi on muita lapsellisempi. Sitten ei pitäisi olla mitään estettä antaa lapsen odotella ensi vuoteen koulun aloittamisen kanssa.
Hän on aloittanut jo koulun. Eli ei tässä voi nyt enää mitään odotella, kun on koulussa jo. Ap
Sano lapsellesi, että jos hän vielä mönkii oppitunnilla lattialla, lapsi rangaistuksena menettää jonkin hänelle kivan asian esim. pelihetki tms. On opittava olemaan kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että jos ryömiminen ei lopu, pääsee hän takaisin päikkyyn.
Ei kannata uhkailla sellaisella mitä uhkausta ei voi sitten toteuttaa. Ei niitä lapsia siirrellä enää koulusta takaisin päikkyyn. Nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt tästä nykyvanhempien uusavuttomuudesta. Kysellään, mitä tehdä, kun lapsi ei tottele. Vaikket ole siellä paikalla silloin kun se toiminta tapahtuu, sinulla on vastuu kasvattaa lapsesi toimimaan kunnolla myös kun et ole paikalla.
Ehkä olen sitten uusavuton, mutta en todella tiedä miten tuo tehdään. Kun kotona lapsi tottelee, samoin sukulaisissa. Ja päiväkodissa ja eskarissa ei ollut ongelmaa tottelun suhteen. Nyt vasta koulussa sitten. Enkä sieltäkään ole itseasiassa saanut viestiä, että lapsi ei tottele. Vaan että lapsi on liian lapsellinen. Ap
Miksi jankutat? Sait jo kaksi neuvoa siihen, miten toimia. Kerrot, millaisia viestejä opettajalta on tullut. Että koulussa ei saa ryömiä lattioilla, pitää pukea reippaasti itse ja opettajaa pitää totella. Jos opettajalta tulee vielä viestiä, että nämä asiat eivät suju, niin siitä on sitten seurauksena rangaistus, esim. ruutuajan menettäminen tai mikä hyvänsä teidän perheessä tuntuva rangaistus on. Ja toinen saamasi neuvo, jota kannattaa noudattaa on, että pyydä opettajalta välittömästi palaveria, johon osallistuvat vanhemmat, lapsi ja opettaja. Siellä käytte läpi ongelmakohdat, keskustelette niin, että myös lapsen mielipidettä kuunnellaan ja sovitte, miten toimitaan jatkossa.
Ei muuten ainakaan meillä päin pääsisi perheneuvolaan näin pienillä ongelmilla. Ei todellakaan saisi mitään toimintaterapiaa. Niitä saa vain jos ongelmia on PALJON.