Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan lapsen käyttäytymään koulussa niin kuin opettaja haluaa?

Vierailija
16.09.2025 |

Lapseni on ekalla luokalla, ja vaikka vasta eka syksy menossa, niin luokan opelta on tullut useita kertoja palautetta, että lapseni käyttäytyy koulussa liian lapsellisesti. Tai siis ei sillä tavalla miten ekaluokkalaisen pitäisi jo käyttäytyä. Lapsi ei siis millään tavalla tee mitään pahaa muille, mutta opea kai häiritsee, kun on liian lapsellinen. Mitä minä voin asialle tehdä? En minä voi lapsen persoonaa nyt yhtäkkiä muuttaa. Hän on joo lapsellinen, mutta minkä minä sille voin. Miten minun olisi tarkoitus saada lapsi käyttäytymään koulussa siten kuin ope haluaa? Enhän minä edes ole siellä paikalla.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoo, että on ollut seuraamuksia, mutta millaisia? 

Epäilen vahvasti.

Vierailija
82/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin nyt kirjoituksesta jo paistaa läpi, että ap:n mielestä vika on opettajassa. Ap puolustelee kuitenkin lapsensa koululaiselle epäsopivaa käytöstä. Nyt ei kannata lähteä tuolle linjalle tai peli on pian menetetty.

Ei opettaja huono ole. Mutta minusta hänellä ei ole mitään otetta lapseeni eikä auktoriteettia. Kas kun eskarissa esim ei mitään tällaista ollut. Ap

Eskarissa sanoivat lapsen olevan koulukypsä, koska halusivat eroon mönkijästä ja jankuttavasta äidistä?

Jaa-a? Ei lapsi siellä mönkinyt. Enkä minä jankuttanut. Siellä sujui asiat hyvin. Eikä siellä kyllä kai kenestäkään mitään koulukypsyysasioita puhuttu, vaan automaattisesti kaikki siirtyi kouluun. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen nämä asiat kertonut lapselle monta kertaa. Sen mielestäni tässä ketjussa jo kerroin. Ja on meillä ollut myös noita seuraamuksia, mutta ei ne ole muuttaneet asiaa. Ap

Mitä seuraamuksia on ollut? 

Karkkipäiviä, Pikkukakkosia, peliaikaa ym lähtenyt. Ap

PIkkukakkosia?

Vierailija
84/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olen nämä asiat kertonut lapselle monta kertaa. Sen mielestäni tässä ketjussa jo kerroin. Ja on meillä ollut myös noita seuraamuksia, mutta ei ne ole muuttaneet asiaa. Ap

PIkkukakkosia?

Niin. Lapseni tykkää katsoa telkkarista niitä. Ap

Vierailija
85/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hän on ja miten pitäisi olla? 

Kuulemma käyttäytyy kuin eskarilainen (päiväkotilainen). Välillä menee lattialle mönkimään kun ei jaksa keskittyä. Ei suostu usein pukemaan ulkovaatteita itse (vaikka kotona on pukenut jo pitkään kaikki itse). Haluaisi vain leikkiä koulussa. Jne vastaavia asioita. Ap

Ja sinä kyselet, mitä sinä voit tehdä asialle, vaikka olet lapsen vanhempi? Hohhoijaa. Mitä ap sinä olet tehnyt kaikki nämä vuodet? Minullakin on ekaluokkalainen, joka tosin osaa koulussa käyttäytyä, koska olen opettanut ja ohjannut tätä lasta. Sinun pitäisi saada kiireen vilkkaa jostain tukea vanhemmuustaitoihisi. Ota yhteyttä vaikka perheneuvolaan.

Vierailija
86/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tämä ap on sinnikäs provo tai sitten auttamaton tumpelo, joka on täysin sokea oman lapsensa käytökselle. Lapsekas luonne voi olla, mutta koululainen jaksaa istua paikoillaan, ei ryömi lattioilla ja pukee itsenäisesti. Välitunneilla on varmasti aikaa leikkiä. Ja koulun jälkeen myös. Koulupäivän on sen verran lyhyitä vielä tuossa vaiheessa.

Vierailija
87/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuspsykologi, perheneuvola, koulun oppilashuolto.

Siinä lista ap:lle.

Vierailija
88/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PIkkukakkosia?

Se on lasten televisio-ohjelma. Omakin alakoululaiseni pitää siitä. Sivusta

Vierailija
89/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nykyisin monella lapsella on vaikeuksia käyttäytyä asiallisesti koulussa. Aikaisemmin tätä ongelmaa ei juuri ollut. Se on iso ongelma, kun yksi tai kaksi oppilasta häiritsee päivästä toiseen toisten työskentelyä. 

Toisia lapsia ymmärretään kotona aivan liikaa. Kaikille hölmöille teoille nähdään aina joku selitys, mistä se johtuu. Lasta kuunnellaan kotona, kun hän selittää, miksi tänään ryömin lattialla, kun piti kirjoittaa A-kirjainta. Lapsi alkaa itsekin ajatella, että hänellä on oikeus häiritä muita, koska hänellä on hyvä syy. Helposti jää se huomaamatta, että lapsi pitää laittaa lopettamaan hölmöilynsä.

Vierailija
90/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti nykyisin monella lapsella on vaikeuksia käyttäytyä asiallisesti koulussa. Aikaisemmin tätä ongelmaa ei juuri ollut. Se on iso ongelma, kun yksi tai kaksi oppilasta häiritsee päivästä toiseen toisten työskentelyä. 

Toisia lapsia ymmärretään kotona aivan liikaa. Kaikille hölmöille teoille nähdään aina joku selitys, mistä se johtuu. Lasta kuunnellaan kotona, kun hän selittää, miksi tänään ryömin lattialla, kun piti kirjoittaa A-kirjainta. Lapsi alkaa itsekin ajatella, että hänellä on oikeus häiritä muita, koska hänellä on hyvä syy. Helposti jää se huomaamatta, että lapsi pitää laittaa lopettamaan hölmöilynsä.

Miten lapsi laitetaan lopettamaan?

Vierailija
91/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. tuota lattioilla konttaamista tapahtuu vielä neljännellä luokallakin, ei ole tavatonta. Ei kyetä olemaan hiljaa ja keskittymään, paikallaan pysyminen on vaikeaa. Nämä ovat toki niitä nepsy-lapsia. Osalle auttavat lääkkeet ja erilaiset apuvälineet (kuminauhat pulpetinjaloissa, istuintyynyt, stressilelut, vastamelukuulokkeet yms). Kaikkien kohdalla yleisopetuksen ryhmään integroituminen ei vain onnistu ja pitää opiskella pienryhmässä.

Vierailija
92/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluvalmiusarvio

Lapsen kouluvalmiuteen vaikuttaa lapsen yleinen kehitystaso, joka voi vaihdella koulun aloittavilla paljonkin. Kouluvalmiusarvion avulla psykologi arvioi onko lapsesi valmis kouluun. Arvio on paikallaan, jos lapsesi tunnetaidot, sosiaaliset taidot tai kognitiiviset taidot ovat yleistä ikäkehitystä jäljessä. Toisinaan koulun aloituksen lykkäys voi olla pohja onnistuneemmalle koulutielle.

Vierailija
93/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda luokkaa. Meillä yhden lapsen kanssa koulu alkoi niin että oli sellainen opettaja jonka kanssa ei kemiat kohdannut ja oli tuskainen vuosi, joissakin kouluissa sama opettaja on useamman vuoden. Kyllä ensimmäisellä luokalla moni on lapsellinen, koulu on vasta alkanut ja koulun sääntöihin ja tapoihin vasta opetellaan.

Vierailija
94/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Koulupäivät on n 3 h mittaisia max 4 h ekalla. Normaalit lapset odottavat innoissaan pääsyä vihdoin päiväkodista isojen kouluun. On itse valittu reppu ja kynät ja on harjoiteltu keskittymistä, kirjoittamista ja kaikenlaisia kouluvalmius taitoja kuten myös opettajan ohjeiden noudattamista. Jos nämä eivät onnistu on paikka jossain muualla. Esim pienluokalla mahdollosuus useampii ohjaajiin jolloin lapset jotka eivät kykene koulun sääntöihin saavat enemmän tukea. Yksi opetteja ei sitä yhdelle annipetterille pysty antamaan. Lapsesi voi ihan itse nyt käytöksellään valita haluaako olla koulussa normaaliluokalla vai jossain muualla.  

Vierailija
95/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kuulostaa, että tuo lapsi on nepsy. Joka ei kestä koulun aiheuttamaa rasitusta. Ja siksi ryömii lattialla. Ei siksi että omisi tottelematon. 

Jos vielä parin vuoden päästä toimii noin voidaan ajatella että lapsi on nepsy. Tuo ensimäisen luokan aloittanut lapsi on todella pieni vielä ja juuri kokenut elämänsä suurimman muutoksen, koulun aloitus ei ole mikään pikkujuttu.

Vierailija
96/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi laitetaan lopettamaan?

Kysytkö tuota ihan tosissasi? Jos olet ap, lapsesi on tuota menoa ihan kohta kasvaessaan oikeasti pulassa. Normaalit vanhemmat osaavat kouluttaa lapsensa. Menetät lapsesi ajan mittaan, jos osaamisesi on noin olematonta. Lastensuojelu tulee kehiin jossain vaiheessa. 

Vierailija
97/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakee huomiota. 

Samaa mieltä ja tästä voi keskustella lapsen kanssa.Selittää ,että opettajalla on paljon lapsia opetettavana eikä voi  antaa samalle lapselle huomiota jatkuvasti.Sano ,että on noloa kieriskellä lattialla ja olla pukematta, kun on jo koululainen.

Olen yrittänyt sanoa tuota, että ei saa noin tehdä ja on noloa tehdä noin näin isona jne. Lapsen mielestä ei ole yhtään noloa. Hänen mielestä se ryömiminen ja lattialla kieriskely on mukavaa. Kotona hän ei sellaista tee. Ap

Lapsi purkaa vaan stressiä esim. painolelu sylissä voi rauhoittaa, puhu opettajalle, apuvälineet voi joutua itse ostaa, mutta opettajan pitää ymmärtää että näitä on lapsen lupa käyttää.

Vierailija
98/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sem sijaan että rankaiset lasta, saisitko häntä motivoitua käyttäytymään kuten pitää. Yksi onnistunut päivä  = palkinto. Jossain vaiheessa onnistunut viikko = palkinto. Se voi olla joskus yhteistä aikaa kivan asian parissa, viikon lopuksi Hesburger, kolikko jne.

Toiseksi, palautuuko lapsi riittävästi päivän ja yön aikana? 

Vierailija
99/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda luokkaa. Meillä yhden lapsen kanssa koulu alkoi niin että oli sellainen opettaja jonka kanssa ei kemiat kohdannut ja oli tuskainen vuosi, joissakin kouluissa sama opettaja on useamman vuoden. Kyllä ensimmäisellä luokalla moni on lapsellinen, koulu on vasta alkanut ja koulun sääntöihin ja tapoihin vasta opetellaan.

Sillälailla. Hyvä opettaa lapselle, että vika on aina muissa ja mitään ohjeita ei tarvitse noudattaa. Kemiat ei kohdannut, annan mun kaikki kestää. Tässä tapauksessa voin sanoa, että nyt vika löytyy kyllä sieltä vanhemman peilistä. 

Vierailija
100/102 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. tuota lattioilla konttaamista tapahtuu vielä neljännellä luokallakin, ei ole tavatonta. Ei kyetä olemaan hiljaa ja keskittymään, paikallaan pysyminen on vaikeaa. Nämä ovat toki niitä nepsy-lapsia. Osalle auttavat lääkkeet ja erilaiset apuvälineet (kuminauhat pulpetinjaloissa, istuintyynyt, stressilelut, vastamelukuulokkeet yms). Kaikkien kohdalla yleisopetuksen ryhmään integroituminen ei vain onnistu ja pitää opiskella pienryhmässä.

Valitettavasti ne kuminauhat ja stressilelut häiritsevät muitakin. Etenkin vieressä istuvaa. Ei pidä näiden välineiden olla saamattomien vanhempien kasvatuksen paikkaamisen työvälineitä.