Miten saan lapsen käyttäytymään koulussa niin kuin opettaja haluaa?
Lapseni on ekalla luokalla, ja vaikka vasta eka syksy menossa, niin luokan opelta on tullut useita kertoja palautetta, että lapseni käyttäytyy koulussa liian lapsellisesti. Tai siis ei sillä tavalla miten ekaluokkalaisen pitäisi jo käyttäytyä. Lapsi ei siis millään tavalla tee mitään pahaa muille, mutta opea kai häiritsee, kun on liian lapsellinen. Mitä minä voin asialle tehdä? En minä voi lapsen persoonaa nyt yhtäkkiä muuttaa. Hän on joo lapsellinen, mutta minkä minä sille voin. Miten minun olisi tarkoitus saada lapsi käyttäytymään koulussa siten kuin ope haluaa? Enhän minä edes ole siellä paikalla.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun yksi ekaluokkalainen kahdestakymmenestä mönkii lattialla, kun pitäisi harjoitella lukemista tai kirjoittamista, mönkiminen todellakin häiritsee muita.
En yhtään puolustele lastani tässä. Hän ei todellakaan saisi siellä ryömiä. Mutta en vain tiedä miten sen estän kun en ole siellä ja lapsen mielestä se on vain hauskaa, että alkaa ryömimään siellä. Ap
Otat pävän pari vapaaksi ja menet luokkaan. Opettelette yhdessä asioita. :) Ei voi opettaja tuosta kieltäytyä, jos sanomiset ei auta, niin konkreettinen esimerkki sitten.
Se vieras aikuinen siellä luokassa häiritsee kaikkien muiden oppimista. Opettajan kanssa voi sopia ajan kasvatuskeskusteluun, jossa voi yhdesä pohtia, miten lasta voidaan tukea. Ei me opettajat vanhempia pelätä tai heitä vastaan taistella, ollaan kaikkien oppilaidemme puolella.
Jo kysymyksen muotoilu paljastaa ap:n asenteen. "Miten saan lapsen käyttäytymään koulussa niin kuin opettaja haluaa?" Haluatko sinä itse, että lapsesi ei ryömi lattialla, pukee itse vaatteet ja tekee muutakin kuin leikkii eli kouluun kuuluvia tehtäviä? Vai onko tämä vain opettajan toive, jota sinun on vaikea ymmärtää?
Jos olet itse sitä mieltä, että lapsen käytös on ok ja ongelma on lähinnä opettajan halu kahlita sinun mielestäsi jollain lailla suloista ja hauskaa lapsen lapsekkuutta, lapsesi vaistoaa tämän ja jatkaa omapäistä toimintaansa.