Miten saan lapsen käyttäytymään koulussa niin kuin opettaja haluaa?
Lapseni on ekalla luokalla, ja vaikka vasta eka syksy menossa, niin luokan opelta on tullut useita kertoja palautetta, että lapseni käyttäytyy koulussa liian lapsellisesti. Tai siis ei sillä tavalla miten ekaluokkalaisen pitäisi jo käyttäytyä. Lapsi ei siis millään tavalla tee mitään pahaa muille, mutta opea kai häiritsee, kun on liian lapsellinen. Mitä minä voin asialle tehdä? En minä voi lapsen persoonaa nyt yhtäkkiä muuttaa. Hän on joo lapsellinen, mutta minkä minä sille voin. Miten minun olisi tarkoitus saada lapsi käyttäytymään koulussa siten kuin ope haluaa? Enhän minä edes ole siellä paikalla.
Kommentit (102)
Toivottavasti et mitenkään. Musta ainakin oli ala-asteella kiva olla kapinoiva sitä hirveää akkaa (luokanopettajaa) kohtaan :D Voi kun joskus näkisi livenä niin haistattaisi vitut sille
Vierailija kirjoitti:
Hakee huomiota.
Samaa mieltä ja tästä voi keskustella lapsen kanssa.Selittää ,että opettajalla on paljon lapsia opetettavana eikä voi antaa samalle lapselle huomiota jatkuvasti.Sano ,että on noloa kieriskellä lattialla ja olla pukematta, kun on jo koululainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakee huomiota.
Samaa mieltä ja tästä voi keskustella lapsen kanssa.Selittää ,että opettajalla on paljon lapsia opetettavana eikä voi antaa samalle lapselle huomiota jatkuvasti.Sano ,että on noloa kieriskellä lattialla ja olla pukematta, kun on jo koululainen.
Olen yrittänyt sanoa tuota, että ei saa noin tehdä ja on noloa tehdä noin näin isona jne. Lapsen mielestä ei ole yhtään noloa. Hänen mielestä se ryömiminen ja lattialla kieriskely on mukavaa. Kotona hän ei sellaista tee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et mitenkään. Musta ainakin oli ala-asteella kiva olla kapinoiva sitä hirveää akkaa (luokanopettajaa) kohtaan :D Voi kun joskus näkisi livenä niin haistattaisi vitut sille
Hän huomaisi, että valitettavasti sinusta kasvoi juuri sellainen idiootti kuin hän pelkäsikin. Onneksi moni muu kehittyi paremmin.
Nyt komennat ja paheksut käytöstä. Sanot suoraan että niin ei tehdä. Koulussa ollaan kuten opettaja sanoo.
Kuulepas avaaja, olet kasvatustyössäsi 7 vuotta myöhässä.
Turha enää kysellä, kun on huonot housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kotona hän käyttäytyy aina hyvin. Ei tuolla tavalla ollenkaan. Ap
Kyllä lapsen pitää oppia oleen nöyrä esivallan edessä. Kunnon kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Joka lastaan vihaa, se vitsaa säästää.
Ei tietenkään mitään vitsoja tarvita. Voi vaikka askarrella jossain pöydän ääressä ja kiitellä sitten, kun hän malttaa siinä istua pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Kotona hän käyttäytyy aina hyvin. Ei tuolla tavalla ollenkaan. Ap
Sinun tehtäväsi on asettaa seuraus kiellettyyn toimintaan. Nyt sanot, että jos vielä tulee opettajalta viestiä asiasta niin tulee seuraus. Kerrot seurauksen lapselle esim peliajan ym menettäminen.
Voit kysyä neuvoa myös koulun kuraattorilta tai psykologilta.
Kasvattaisit lastasi kuin kunnon aikuinen, etkä itkisi palstalla. V*tun ääliö.
No onhan se vanhemman tehtävä tuke lastaan koulunkäynnissä. Tämä käyttäytyminen kuuluu siihen. Keskustellaan kotona siitä, että minkälaiset käyttäytymisodotukset koulussa on ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Kysellään lapsen päivästä ja miksi jokin asia ei ole sujunut ja yhdessä vanhemman kanssa keksitään ratkaisuja näihin tilanteisiin. Tarvittaessa voi pyytää opettajalta aikaa kasvatuskeskusteluun, jossa voitte yhdessä pohtia tapoja tukea lasta. Ja jos siihen omaan vanhemmuuteen tarvitsee apua, niin sitä saa esim. perheneuvolasta.
Olen järkyttynyt tästä nykyvanhempien uusavuttomuudesta. Kysellään, mitä tehdä, kun lapsi ei tottele. Vaikket ole siellä paikalla silloin kun se toiminta tapahtuu, sinulla on vastuu kasvattaa lapsesi toimimaan kunnolla myös kun et ole paikalla.
Tämä sama vanhempi valittaa sitten muutamien vuosien päästä, että mitä hän voi sille tehdä, että teini hakkaa muita koulussa tai ryöstää muita kaupungilla, kun eihän hän ole silloin itse paikalla ja ei auta vaikka sanoo että noin ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt tästä nykyvanhempien uusavuttomuudesta. Kysellään, mitä tehdä, kun lapsi ei tottele. Vaikket ole siellä paikalla silloin kun se toiminta tapahtuu, sinulla on vastuu kasvattaa lapsesi toimimaan kunnolla myös kun et ole paikalla.
Ehkä olen sitten uusavuton, mutta en todella tiedä miten tuo tehdään. Kun kotona lapsi tottelee, samoin sukulaisissa. Ja päiväkodissa ja eskarissa ei ollut ongelmaa tottelun suhteen. Nyt vasta koulussa sitten. Enkä sieltäkään ole itseasiassa saanut viestiä, että lapsi ei tottele. Vaan että lapsi on liian lapsellinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretään varmaan pienryhmään. En tosin ymmärrä tuota lapsellinen. Levotonko?
Ei ole levoton. Ei häiritse muita. Eikä koululla edes ole mitään pienryhmää. Ap
Ei häiritse vaikka ryömii lattialla eikä pue niin että kukaan ei päse mihinkän??!
Ei hän muihin oppilaisiin ryömi. Eikä pidä mitään meteliäkään. Ja pääseehän ne muut menemään vaikka minun lapsi ei pukisi. Ja ne muut meneekin. Ap
Kyllä se muita häiritsee silti ja ketään ei jätetä yksin naulakolle hengailemaan. Samat säännöt on kaikille ja ohjeiden noudattaminen ja pukeminen ovat koululaistaitoja. Opettaja ei voi jäädä siihen pitämään yhtä lasta kädestä. Hänellä voi olla välkän aikana esim. palavereja, välkkävalvontaa, muita työtehtäviä, viestintää vanhemmille jne. Ja joskus ihan vaan vessatauko. Perheneuvolaan kannattaa olla yhteydessä ja pohtia vaikka toimintaterapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän huomaisi, että valitettavasti sinusta kasvoi juuri sellainen idiootti kuin hän pelkäsikin. Onneksi moni muu kehittyi paremmin.
Ihmishirviöitä on kiva näpäyttää.
Ei hän muihin oppilaisiin ryömi. Eikä pidä mitään meteliäkään. Ja pääseehän ne muut menemään vaikka minun lapsi ei pukisi. Ja ne muut meneekin. Ap