Vapaaehtoinen työttömyys ja elarit
Mun ex teki ennen hyväpalkkaista konsulttiyötä ja elatusmaksu oli laskettu sen mukaan. Minä olen ollut aina se selvästi pienipalkkaisempi (sh) ja meidän kahden teinin lähivanhempi.
Ex on päättänyt irtisanoutua työstään ja olla vapaaehtoisesti työttömänä. Haluaa matkustella ja harrastaa, eikä hae työtä. Elättää kuulemma itsensä ilmeisesti sijoittamalla ja käyttämällä säästöjään.
Nyt on ilmoittanut, että koska ei saa enää palkkaa, niin hän ei voi enää maksaa sovittua elatusmaksua. Miten tällaiseen vapaaehtoiseen työttömyyteen (irtisanoutui itse, eikä edes hae töitä) pitäisi suhtautua? Onko riski, että lastenvalvoja laskee tällaisen "vapaaherran" maksaman elatusmaksun mahdollisimman pieneksi, kun tuloja ei ole? Itsellä budjetti tosi tiukoilla jo nyt, vaikka eletään säästeliäästi, joten jos joudun exän loisimisen takia maksamaan vielä isomman erän, niin ollaan pulassa.
Ex maksanut nyt yhteensä 520€/kk 14 ja 16 vuotiaista.
Kommentit (63)
Sijoituksista saadut tulot huomioidaan elatuksessa. Jos saa sieltä keskimäärin palkan verran tuloja kuukaudessa niin ei mee minimiin. Menkää keskustelemaan lastenvalvojalle. Ilmoita ettet halua muuttaa elatussopimusta, mutta haluat selvittää mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Tarvittaessa käräjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sinä olet oman taloutesi perustanut sen varaan, mitä joku toinen ihminen tienaa?
Ei yhteiset lapset ole vain ap.n talous. Se on molempien vanhempien osa.
Kauniita sanoja. Todellisuus onkin sitten jotain ihan muuta. Raha-asioissa ei pidä luottaa kuin itseensä. Se on lystiä parin vuoden päästä ap maksella yksin kuluja, kun se elatusvelvollisuus päättyy...
Elatusvelvollisuus päättyy, mutta tietyissä tilanteissa vanhemmat voivat joutua avustamaan täysi-ikäisiä lapsiaan esim. Opinnoissa.
Väärin.
Elatusmaksuneuvotteluissa katsotaan ainoastaan TULOT ja MENOT ja niiden välinen suhde, eli minkätasoinen on elatuskyky näiden perustella.
Tiliotteita ei tarvita.
Nimimerkillä : kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on väliaikainen tulojen lasku, eikä se ole hyväksyttävä syy laskea elatusta alas päin. Pidä mielessä, että lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia ja ainoa taho joka voi asiassa määrätä on käräjäoikeus.
Vaikka hän on tällä hetkellä työtön, hänellä oli ennen hyvä palkka, joten hänellä on paljon säästöjä tilillään. Tämä on tietenkin myös yhteistä omaisuuttamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sinä olet oman taloutesi perustanut sen varaan, mitä joku toinen ihminen tienaa?
Mieheni ja minä olemme olleet ulkomailla monissa maissa. Estääkseen häntä työskentelemästä yksin hän haki perheenyhdistämistä, ja minä luovuin urastani. Olimme alusta asti sopineet, että hän ansaitsisi rahaa ja minä olisin kokopäiväinen äiti, mutta nyt hän ei tunnusta sopimustamme.
Eli mies teki klassiset, tuusasi elämäsi ja pillusi ja jätti pärjäilemään ä päriensä kanssa. Vekkuli!
Suomlla on nälkäinen huostalaistos joka varmaan mielellään ottaa lapsoset hoteisiinsa. Hyvää huolta pidetään heistä siellä.
Poikamme on 15-vuotias. Hän itse asiassa asuu mieluummin kanssani, koska olen pitänyt hänestä huolta koko sydämestäni lapsesta asti, mutta hänen isänsä on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauniita sanoja. Todellisuus onkin sitten jotain ihan muuta. Raha-asioissa ei pidä luottaa kuin itseensä. Se on lystiä parin vuoden päästä ap maksella yksin kuluja, kun se elatusvelvollisuus päättyy...
Ja lehdissä ihmetellään, kun lapsia ei tule? Jännä, hyvin jännä...
Fiksuja naisia. Joitakin höynäytettäviä kuitenkin edelleenkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on väliaikainen tulojen lasku, eikä se ole hyväksyttävä syy laskea elatusta alas päin. Pidä mielessä, että lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia ja ainoa taho joka voi asiassa määrätä on käräjäoikeus.
Vaikka hän on tällä hetkellä työtön, hänellä oli ennen hyvä palkka, joten hänellä on paljon säästöjä tilillään. Tämä on tietenkin myös yhteistä omaisuuttamme.
Eihän teillä nyt voi olla enää mitään yhteistä omaisuutta, kun olette eronneet. Miksi ihmeessä ajattelet, että olisi yhteistä??
Olemme olleet naimisissa lähes 20 vuotta. Olen omistautunut epäitsekkäästi perheellemme niin monta vuotta. Hän hyväksyi ja arvosti käytöstäni aiemmin, mutta nyt tämä sama mies halveksii ja pilkkaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Olemme olleet naimisissa lähes 20 vuotta. Olen omistautunut epäitsekkäästi perheellemme niin monta vuotta. Hän hyväksyi ja arvosti käytöstäni aiemmin, mutta nyt tämä sama mies halveksii ja pilkkaa minua.
Harmi, mutta kyllä sun olisi pitänyt ottaa ne vaaleanpunaiset linssit pois silmiltä jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän teillä nyt voi olla enää mitään yhteistä omaisuutta, kun olette eronneet. Miksi ihmeessä ajattelet, että olisi yhteistä??
Kun erosimme, hän ei maksanut minulle ansaitsemaani osuutta ja on ollut siitä lähtien rästissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusvelvollisuus päättyy, mutta tietyissä tilanteissa vanhemmat voivat joutua avustamaan täysi-ikäisiä lapsiaan esim. Opinnoissa.
Voivat toki joutua, mutta sitä pitää vaatia oikeusteitse. Korkeimman oikeuden ratkaisuissa merkitystä on ollut etenkin vanhemman tuloilla, eli työttömän vanhemman lapsen tuskin kannattaa lähteä sitä hakemaan.
Varallisuus otetaan huomioon elareissa. Ei pelkät tulot. Jos miehelläsi on varallisuutta missä tahansa muodossa, esim. osakkeissa tai rahastoissa, säästötilillä ym., niin sen mukaan lasketaan elarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun erosimme, hän ei maksanut minulle ansaitsemaani osuutta ja on ollut siitä lähtien rästissä.
Ja onko tämä sopimus siis tehty kunnolla oikeine allekirjoituksineen ja todistajineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaxuhali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lehdissä ihmetellään, kun lapsia ei tule? Jännä, hyvin jännä...
On se jännä miten tämä on ollut kasvava trendi siitä lähtien kun ehkäisy tuli kaikkien saataville.
Käräjille vain. Lain mukaan miehen on yhä maksettava elareita. Se määräytyy varallisuuden mukaan, ei pelkästään tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie käräjäoikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus otetaan huomioon elareissa. Ei pelkät tulot. Jos miehelläsi on varallisuutta missä tahansa muodossa, esim. osakkeissa tai rahastoissa, säästötilillä ym., niin sen mukaan lasketaan elarit.
Ei välttämättä oteta, vaan on tapauskohtaista. Ihan turhaan annat ap:lle väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaan tähän vielä aloitusviestiä: Itsellä budjetti tosi tiukoilla jo nyt, vaikka eletään säästeliäästi, joten jos joudun exän loisimisen takia maksamaan vielä isomman erän, niin ollaan pulassa.
Aloittajan tämänhetkinen talous, jota hän asuttaa kahden teinin kanssa perustuu siihen, että exä maksaa elatusmaksuja vähän isommin. Ja nyt ap:n talous on kaatumassa sen takia, että ex ei enää saa samanlaista palkkaa. Tilanne ei ole yhtään poikkeava siitä, jos ex olisi irtisanottu ja hänen tulonsa tippuvat. Aloittaja on silti rakentanut OMAN taloutensa sen varaan, että exä maksaa summan x lasten elatuksesta. Tuollaisella tavalla rakennettu elämä on erittäin altis romuttumaan pienestä vastoinkäymisestä kuten siitä, että joku taloudessa tarvitsisi vaikkapa äkillisesti vähän enemmän sairaanhoitoa tai jos muutama kodinkone hajoaa samanaikaisesti. Ei voi olla oma talous kiinni siitä, mitä exän taloudessa tapahtuu, vaikka miten olisi yhteisiä lapsia, joiden elatuksesta vastataan puoliksi.
Lain mukaan vanhemman on elätettävä lapsensa kykyjensä, tulojensa ja varallisuutensa mukaan. Elarit ovat lapsen elämiseen tarkoitettu raha ja hän on niihin lain mukaan oikeutettu.
Miehen täytyy varallisuudellaan maksaa elarit yhä.
Siis tosissaanko miehet pahoinoitelevät lastensa äitejä, jos ovat niin tyhmiä, että luottavat näihin miehiin? Mielenkiintoista.