Vapaaehtoinen työttömyys ja elarit
Mun ex teki ennen hyväpalkkaista konsulttiyötä ja elatusmaksu oli laskettu sen mukaan. Minä olen ollut aina se selvästi pienipalkkaisempi (sh) ja meidän kahden teinin lähivanhempi.
Ex on päättänyt irtisanoutua työstään ja olla vapaaehtoisesti työttömänä. Haluaa matkustella ja harrastaa, eikä hae työtä. Elättää kuulemma itsensä ilmeisesti sijoittamalla ja käyttämällä säästöjään.
Nyt on ilmoittanut, että koska ei saa enää palkkaa, niin hän ei voi enää maksaa sovittua elatusmaksua. Miten tällaiseen vapaaehtoiseen työttömyyteen (irtisanoutui itse, eikä edes hae töitä) pitäisi suhtautua? Onko riski, että lastenvalvoja laskee tällaisen "vapaaherran" maksaman elatusmaksun mahdollisimman pieneksi, kun tuloja ei ole? Itsellä budjetti tosi tiukoilla jo nyt, vaikka eletään säästeliäästi, joten jos joudun exän loisimisen takia maksamaan vielä isomman erän, niin ollaan pulassa.
Ex maksanut nyt yhteensä 520€/kk 14 ja 16 vuotiaista.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on väliaikainen tulojen lasku, eikä se ole hyväksyttävä syy laskea elatusta alas päin. Pidä mielessä, että lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien välisiä sopimuksia ja ainoa taho joka voi asiassa määrätä on käräjäoikeus.
Kyllä. Exäni yritti kinuta myös isompia elareita mutta ekan kerran oli oma firma ja pieni palkka. Toisen kerran olin työtön joten hän tienasi virallisesti paremmin kuin minä. Joten ei nousseet elarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole juuri riskiä. Siinä on suojaus että jos vanhempi ilman perustetta vähentää omia tulojaan, niin elatuskyky voidaan laskea sen mukaan mitä vanhempi ilman tätä vähennystä ansaitsisi. Lisäksi jos hänellä on sijoituksia, niin elatuskykyä voidaan laskea myös varallisuuden perusteella.
Kannattaa tarvittaessa lukea miten vanhemman elatuskyky arvioidaan täältä:
Ilman perustetta vähentää tulojaan? Siis että jos jää työttömäksi niin joutuu silti maksamaan hyväpalkkaisen työn palkan mukaista elaria? Mutta mistä ne rahat tulevat? :D
Mies jätti omasta tahdostaan hyväpalkkaisen työn, eikä edes suunnittele hakevansa töitä - matkustelee mieluummin (Ollut heinäkuusta saakka ulkomailla, en tiedä milloin tulee takaisin). Ei siis "joutunut" tyött
Saa nähdä miten sen kanssa käy...
Entäs se mies, joka ei huolehdi jälkikasvustaan? Siittää lapset maailmaan, jättäytyy työttömäksi ja pistää veronmaksajat hoitamaan elatustuen. Silti on miehellä varaa matkustella maailmalla ja nauttia elämästä.