Muistellaan korona-aikaa đ
Mulla tuli mieleen se kun ravintolat ja baarit meni kiinni niin ihmiset tapas toisiaan kadulla laittaen sinne pöytÀryhmÀt ja juomia. NiitÀ sitten siinÀ nautittiin kavereiden kanssa.
Kommentit (468)
MitÀ tehdÀÀn seuraavaksi nÀille follareille?
Ehdotuksia?
YmmÀrrÀttekö ettÀ korona voi olla myös oireettomana? Eli vanhuksia vÀistettiin sen varalta ettÀ itsellÀ olisi olkut oireeton tartunta.
Sen mÀ muistan, ettÀ ekaluokkalainen lapseni pysyi terveenÀ koko kouluvuoden, vaikka siis kÀvi koulussa. Aloitti koulun silloin 2020 syksyllÀ. Kun pienestÀkin oireesta piti jÀÀdÀ kotiin, koko koulun tapahtumat (missÀ satoja ihmisiÀ pakkautuu yhteen jumppasaliin) peruttiin ja kun luokan kanssa ei Àngetty julkisiin liikennevÀlineisiin, niin tuossa oli seuraus.
NykyÀÀn taas ollaan kipeinÀ monta kertaa vuodessa, ja aina koulun tapahtumissa on useampia, joilla on röhÀyskÀ tai nuha.
Onhan sieltÀ kaikenlaisia muistoja... Taudin arvaamattomuus oli se, mikÀ mietitytti. Esikoiseni kavereita, perusterveitÀ parikymppisiÀ ihmisiÀ, oli koronaan sairastuttuaan pitkÀÀn huonossa kunnossa. IltapÀivÀlehtien sivuilla oli pÀivittyvÀ kuntakohtainen listaus rekisteröityjen sairastuneiden mÀÀrÀstÀ. Ainakin alkuvaiheessa laitettiin ikkunaan pehmoleluja jonkinlaiseksi tsempin merkiksi. Vaskivuoren lukion kamarikuoro lauloi etÀnÀ Pelottomien riemulaulun, josta tuli jonkinasteinen nettihitti.
Teemu vois kattoo Raamatusta.
Joistakin teoista piti ihmiset kivittÀÀ kuoliaaksi siihen paikkaan. Ks. Vanha Testamentti.
Jos haluat kivittÀÀ follari hörhön kuoliaaks, ylÀpeukku.
Vierailija kirjoitti: YmmÀrrÀttekö ettÀ korona voi olla myös oireettomana? Eli vanhuksia vÀistettiin sen varalta ettÀ itsellÀ olisi olkut oireeton tartun
---
Ai niin unohdin. Kaikissa tartuntataudeissa ei ole mitÀÀn oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia ja sairaita olis pitÀnyt auttaa mutta se oli kÀytössÀ mahdotonta. Vein ystÀvÀn vanhemmille ruokaa, kun kuljetuspalvelua ei ollut saatavilla pÀivÀkausiin. He eivÀt uskaltaneet tulla hakemaan laatikkoa ulkoa, ja alaovi oli lukossa. Kukaan ei uskaltanut antaa koodia ilman edunvalvojan lupaa. Seisoin sateessa ja lopulta joku naapuri pÀÀsti rappuun. PÀÀtin ettÀ oli viimeinen kerta.
Mun Ă€iti ei ottanut rokotuksia ja halusi, ettĂ€ me lĂ€heiset kĂ€ydÀÀn siellĂ€ ihan normaalisti, ilman maskeja. Ăiti ei sairastanut koronaa kertaakaan. TuuripeliĂ€ koko homma.
Itse olen töissÀ, mistÀ ei voi vain jÀttÀytyÀ kotiin. Suojamaskit ja visiirit vaan tuli pÀÀlle. Mutta olen vÀlillÀ miettinyt sitÀ, ettÀ olenko menettÀnyt jonkun kokemuksen, kun ikinÀ en joutunut kokemaan sitÀ eristystÀ. Ihmiset puhuu siitÀ kuinka alkoivat kokeilla uusia kÀsityöharrastuksia, tehdÀ etÀtöitÀ suunnilleen yöhousut jalassa, ja kuinka tuli katsottua kaikki sarjat suoratoistoista tai lihottua hirveÀsti kun ei ollut muuta tekemistÀ kuin mÀttÀÀ ruokaa kotona... Oma arkeni ei tuntunut muuttuvan mitenkÀÀn. Paitsi ettÀ maskeja tÀytyi pitÀÀ ja kÀsidesiÀ lÀtrÀtÀ.
VÀhÀn OT. Moni varmaan vÀltteli testiin menoa, kun se on niin inhottava. Kotioloissa testasin koko perheen niin, ettÀ pumpulitikkua pyörÀytti kurkussa. Positiivista nÀytti tÀllÀkin tavoin.
Follari hörhöt on tĂ€ysiĂ€ kaheleita đ€Ł
VÀittivÀt ettÀ rokotteet eivÀt estÀ saamasta koronaa.
On ne kaheleita.
Rokotteet estivÀt saamasta koronan ja piste.
Kukaan rokotetuista ei saanut koronaa.
Jos muuta vÀittÀÀ, on VenÀjÀn trolli.
Ai sitÀ, miten puuta heinÀÀ puhuvat alati vÀÀrÀssÀ olevat asian tuntiat olivat yhtÀkkiÀ ainoa oikea totuus ja kÀskivÀt arvostettuja tieteilijöitÀ olemaan hiljaa?
Samat aasin tuntiat myös nÀyttivÀt kovasti myös nauttivan julkisuudesta osallistuen mm. Lucia-neidon kruunauksen ja alastonkuviin.
Ja siitÀ, ettei kukaan kyseenalaista henkilön asiantuntemusta, vaikka joka hel vetin kerta asiat menevÀt tÀysin pÀin vastoin kuin tÀmÀ on vÀittÀnyt.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko kun Kiinassa alettiin ottaa koronatestejÀ ihmisen perÀaukosta?
Olen sitÀ mieltÀ ettÀ Suomessa ei kannettu siinÀ asiassa vastuuta. En ole lukenut ettÀ tÀÀllÀ olisi otettu testejÀ perÀaukos
---
TÀmÀ tiedoksi jos tulee uusi korona.
Kannattaa ilmoittaa sille ministerille joka vastaa nÀistÀ asioista.
Tarvitaan lisÀksi perÀaukkotestit.
Siskon työpaikalla vanhainkodissa kuoli joka viikko joku.
Vanhasta Testamentista voi kattoo mitÀ tehtiin murhaajille.
Vierailija kirjoitti:
Follari hörhöt on tĂ€ysiĂ€ kaheleita đ€Ł
VÀittivÀt ettÀ rokotteet eivÀt estÀ saamasta koronaa.
On ne kaheleita.
Rokotteet estivÀt saamasta koronan ja piste.
Kukaan rokotetuista ei saanut koronaa.
Jos muuta vÀittÀÀ, on VenÀjÀn tro
---
Follarit eivÀt usko tieteeseen. LÀnkyttivÀt mitÀ sattuu. Ei tietenkÀÀn kukaan rokotettu saanut koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Siskon työpaikalla vanhainkodissa kuoli joka viikko joku.
Nimenomaan koronaan? IkÀihmisten yksiköissÀ kai kuolleisuus on aika suurta muutenkin. Aattelin vaan, mun Àiti oli hoivakodissa vielÀ niiden huonompikuntoisten osastolla ja siellÀ mun mielestÀ ei kovin iso kato kÀynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ai sitÀ, miten puuta heinÀÀ puhuvat alati vÀÀrÀssÀ olevat asian tuntiat olivat yhtÀkkiÀ ainoa oikea totuus ja kÀskivÀt arvostettuja tieteilijöitÀ olemaan hiljaa?
Samat aasin tuntiat myös nÀyttivÀt kovasti myös nauttivan julkisuudesta osallistuen mm. Lucia-neidon kruunauksen ja alastonkuviin.
Ja siitÀ, ettei kukaan kyseenalaista henkilön asiantuntemusta, vaikka joka hel vetin kerta asiat menevÀt tÀysin pÀin vastoin kuin tÀmÀ on vÀittÀnyt.
Asian tuntiat...
Olemme molemma duunareita pienessÀ firmassa ja meillÀ työt jatkuivat normaalisti ja sen takia lapset kÀvivÀt koulussa normaalisti. Harrastamme ulkoilua ja sekin jatkui normaalisti paitsi talvella 2019-2020 ei voinut hiihtÀÀ, koska ei ollut lunta. Baareissa ja ravintoloissa emme kÀy, koska rahatilanne ei salli sitÀ.
Kuulimme uutisista, ettÀ maailmassa on joku "korona". Meni vÀhÀn ohi koko juttu, ei oikein auennut mikÀ se homma oli eikÀ kiinnostanutkaan. TöissÀ jotkut puhuivat siitÀ.
Korona tais olla joku parempiosaisten juttu? Muistan ettÀ se oli 2020 kevÀÀllÀ kun se oli.
Vierailija kirjoitti:
Olemme molemma duunareita pienessÀ firmassa ja meillÀ työt jatkuivat normaalisti ja sen takia lapset kÀvivÀt koulussa normaalisti. Harrastamme ulkoilua ja sekin jatkui normaalisti paitsi talvella 2019-2020 ei voinut hiihtÀÀ, koska ei ollut lunta. Baareissa ja ravintoloissa emme kÀy, koska rahatilanne ei salli sitÀ.
Kuulimme uutisista, ettÀ maailmassa on joku "korona". Meni vÀhÀn ohi koko juttu, ei oikein auennut mikÀ se homma oli eikÀ kiinnostanutkaan. TöissÀ jotkut puhuivat siitÀ.
Korona tais olla joku parempiosaisten juttu? Muistan ettÀ se oli 2020 kevÀÀllÀ kun se oli.
Eikö lapset ollut etÀkoulussa?
Ja pennut ilman maskia. Helvetisti hyötyÀ. Itse töissÀ lastenkodissa ja ohjaajilla maskipakko - lapset ilman maskia. Kysyinkin, ettÀ mikÀ on ohjaajan hengen arvo? SiinÀ kohtaa kun ei vielÀ tiedetty onko pöpö kuinkakin tappava...