Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä selviämme!16 päivää ja rahaa 360 euroa!

Vierailija
10.04.2007 |

En jaksa tätä köyhyyttä. Usein rahat loppuu liian aikaisin. Nytkin pitäisi pärjätä yli kaksi viikkoa 360 eurolla! Miten se edes taas onnistuu?! Lapset syövät toki päikyssä arkiruoat, mutta päivälliset, aamiaiset yms viikonloput pitäisi selvitä. Tankatakin pitäisi, vie varmasti 50euroa ja työmatkoihin tarvitsemme auton. Meitä on siis neljä henkeä.En kestä!!

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teimme niin, että palkkapäivänä ostimme ensin lasten astmalääkkeet kolmeksi kuukaudeksi, sitten tankkasimme auton ja täytimme pakastimen ja kuivakaapit. Laskut maksettiin heti ja sitten jätettiin naftisti käyttörahaa ja loput säästötilille. Tätä jatkettiin 3 vuotta. Olin samaan aikaan äityslomalla ja kotihoidontuella toisen vuoden. Lapsia oli 3 kotihoidossa.

En käynyt kampaajalla kuin tosi harvoin ja värjäsin hiukseni itse. Emme tuhlanneet rahaa siideriin, emmekä tupakkaan. Jatkoimme kastikkeita pavuilla ja vihanneksilla, keitimme keittoja, harrastimme pataruokia, ostimme kirpparilta vaatteita jne..

Silti en muista, että elämä olisi ollut mitään kituuttamista. Maha oli täynnä ja vaatetta päällä. Rahaa saimme säästöön hyvin.

Vierailija
42/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin viiniä, viikonlopuksi kukkia, saunaillaksi olutta/siideriä jne. Ostan myös paljon kirjoja, joten kurjalta tuntuisi, jollei 16 päiväksi olisi enempää käyttörahaa. Tosin ratkaisisin asian luottokortilla, jos pystyisin seuraavassa kuussa maksamaan kivuttomasti laskun. Mutta kerrot, että rahanne loppuvat usein liian aikaisin.

Jos itselläni olisi liian vähän rahaa, pitäisin kuukauden ajan kirjaa kaikesta ja miettisin, mistä haluan ja voin säästää. Pakkohan tässä elämässä on totutella elämään tulojensa mukaan. Toisaalta ehkä rahaan pätee sama kuin painonhallintaan: elää viikon keveyemmin, jotta voi viikonloppuna herkutella.

Tämä palsta on monen pienituloisen naisen ilo, koska muuhun ei ole juuri varaa, ja täällä köyhäilystä on tehty suorastaan taidetta, joten tämä on vähän väärä osoite viestillesi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
11.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaostoksilla ei tarvitse katsoa, paljonko tavarat maksavat. Siitä huolimatta meillä ei mene kuin 400 euroa kuussa ruokaan, ja syömme hyvin.

Vierailija
44/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tippaakaan kiinnosta elää sillä tavalla, että pitää väkisin kituuttaa. Mieluummin elää sillä tavalla, että rahaa jää kuun lopussa säästöön. Onpahan ainakin varaa joskus ostaa jotain kivaa käteisellä, eikä visakortilla.

Vierailija
45/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Teimme niin, että palkkapäivänä ostimme ensin lasten astmalääkkeet kolmeksi kuukaudeksi, sitten tankkasimme auton ja täytimme pakastimen ja kuivakaapit. Laskut maksettiin heti ja sitten jätettiin naftisti käyttörahaa ja loput säästötilille. Tätä jatkettiin 3 vuotta. Olin samaan aikaan äityslomalla ja kotihoidontuella toisen vuoden. Lapsia oli 3 kotihoidossa.

En käynyt kampaajalla kuin tosi harvoin ja värjäsin hiukseni itse. Emme tuhlanneet rahaa siideriin, emmekä tupakkaan. Jatkoimme kastikkeita pavuilla ja vihanneksilla, keitimme keittoja, harrastimme pataruokia, ostimme kirpparilta vaatteita jne..

Silti en muista, että elämä olisi ollut mitään kituuttamista. Maha oli täynnä ja vaatetta päällä. Rahaa saimme säästöön hyvin.

Vierailija
46/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kesti aikansa ja oli kiva mennä pankkiin kun oli säästetty pohjaosa valmiiksi, eikä tarvinnut takaajia.

Sen vuoksi elämä on nyt helpompaa ja leveämpää ja toisesta päästä maksamme monta vuotta vähemmän lainaa ja säästämme koroissa todella ison osan.

Voin sanoa, että se oli yksi ihanimpia aikoja elämässämme. Asuimme pienessä vuokra-asunnossa, lapset olivat pieniä ja sain olla heidän kanssaan kotona. Elämä oli vaatimatonta, mutta niin ihanaa ja lämminhenkistä.

Vierailija
47/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut sentään tajuavat ahdinkoni. Kumma juttu, että tällä samalla palstalla aina leuhkitaan isoilla tuloilla, me olemme keskituloisia, ja nyt kun puhutaan vähistä rahoista, kaikki ovatkin yhtäkkiä köyhiä tai omakotitaloköyhäilijöitä. Nuo jälkimmäiset ällöttävät eniten. Ostetaan sika kallis talo, ja sitten itketään kallista ruokalaskua.

Minäkin ihmettelen noita syökää lettuja -viestejä. Eihän me nyt herranen aika lapsille herkkuja ruoaksi tarjota, vaikka rahat nyt ovatkin lopussa! Teen aina vain terveellistä ruokaa lapsille, itse toki herkuttelemme miehen kanssa toisinaan.

Kaipa tässä on pakko vinguttaa vähän visaa. Me olemme teettäneet remonttia viime aikoina, ne laskut ovat heiluttaneet taloutta. Samoin sisustaminen. Mutta se loppuu pian, ja pääsemme normaaliin elämään.

Kamalaa olisi, jos pitäisi oikeasti olla aina suu säkkiä myöden kaupassa!!!

T:ap

Vierailija
48/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit otsikoinut viestisi tyyliin " ärsyttää, kun en voi ostaa kaikkea mitä haluaisin" . Tässä maassa on ihmisiä, jotka eivät OIKEASTI selviä sillä rahamäärällä, jonka saavat kuussa käteen.

Vierailija
49/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kamalaa olisi, jos pitäisi oikeasti olla aina suu säkkiä myöden kaupassa!!!

T:ap

Vierailija
50/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis velaksi ruokaa? Ohhoh, kyllä sitä hulluja sikiää...

Vierailija
51/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin siis sen 60e tankkiin.

Tietysti on kivaa käydä kampaajalla ja shopata,mut jos ei kerta ole rahaa,ei niin ei ole.

Kampaajakäyntiä voi aivan hyvin lykätä 2 viikkoa,baariin voi mennä käymään kun ottaa vain 20e mukaan,tuleepa oltua selvällä linjalla tai lähdettyä kotiin ajoissa,20e kyllä saa jo aika paljon :)

No,jos olettaa et sulla menee yhdesti se 20e sinne baariin,eli se on siis must meno...?? niin sulla on silti 130e vielä viikkoon ja toiseen se 150e. En kyllä yhtään tiedä paljonko astmalääkkeet maksaa ja toivon,ettet sit varmaankaan jos sulla on astma niin tarvi tupakkarahaa...?? 6 siideriä Lidlistä (koska jostain ON tingittävä) on n.1.50e/kpl,eli viikossa 9e,max 10e. No sulla on vieläkin 120e...

Oletetaan et ostat ne hanskat,merkistä en tiedä,mut nehän maksaa välillä 5e-25e. Jos ostat ne 25e maksavat sulla on noin 100e vielä...?

Sitten siihen ruokaan:

Aamupalana puuroa,välipaloina halpoja omenia,leipomonmyymälästä haettuja sämpylöitä iso pss ja halvinta kahvia pkt,maitoa. Noi nyt on pakolliset.

En tiedä syöttekö lounaan kotona vai töissä/päikyssä? Oletetaan et kotona. Tingi nyt hyvä ihminen ja tee ainakin lounaaksi keittoja?? Kahdeksi päiväksi kerrallaan tekeminen oikeasti kannattaa,esim nuudeli-kana-kasvisuikalekeitto on hyvää,samoin nakkikeitto (halpisnakeista ja makaronia,perunaa+pakastekasvikset) yms!!

Käy just vaikka Lidl bongaamassa tarjouksia,tyyliin 2 jättipakettia kalapuikkoja 1e.. jne jne.

Vierailija
52/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa tuli monta ihan hyvää vinkkiä. Syömme kotona lounaan vain viikonloppuisin, joten siinä säästyy. Olen jo kertonut, etten polta! Silti pidän tuota summaa todella pienenä kahdelle viikolle ja kahdelle päivälle. En tajua, miten ihmiset voivat elää tuolla summalla jatkuvasti. Millä rahoilla he ostavat vaatteita? Kirjoja? Musiikkia? Leluja? Matkustavat? Harrastavat? Esim. kuntosalikortti maksaa 50e/kk. Käyvät elokuvissa? Miten usein he käyvät ulkona syömässä? Miten lapset oppivat ravintolatapoja, jos eivät syö koskaan ulkona? Pääsevätkö lapset tivoliin, sirkukseen, lasten teatteriin? Miten aikuisten kultturielämykset? Teatterit, musikaalit? Käydäänkö työkaverin järjestämillä Tuppereilla vain syömässä pullaa?

En ymmärrä. Valottakaahan nyt vähän, jos ihan oikeasti elätte kituuttaen aina.

Vierailija
53/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuukauden käyttövara on noin 500 euroa, tämä siis riitettävä vuokran jälkeisiin laskuihin, lääkkeisiin, ruokaan jne.

Kerron nyt hiukan ankeasta elämästämme. Tyttäreni kävi tarhan kautta Oopperassa viime kuussa, maksoi 8 ¿. Toinen tytär menee torstaina Nukketeatteri Sampoa katsomaan, hinta 6 ¿.

Kaupunginmuseoihin pääsee ilmaiseksi perjantaisin. Useilla muillakin museoilla Helsingissä on tietty päivä, jolloin sisään pääsee ilmaiseksi klo 17 jälkeen. Kirjasto on ilmainen palvelu, sieltä voi lainata myös elokuvia ja musiikkia. Olen katsonut mm. Wong Kar-Wain leffoja kirjastosta lainaten ja kuunnellut Bachia jne.

Finnkinolla on kerran kuussa päivä, jolloin leffalippu maksaa viisi euroa, silloin mennään, jos mennään. Orionissa leffalippu maksaa alle 4 euroa, joka ainut kerta, myös lasten piirrettyjä ohjelmistossa.

Matkakortilla pääsee ilmaiseksi Suomenlinnaan. Korkeasaaren kausikortti ei ole turhan hintava. Helsingin puistot ovat ilmaisia, ja niissäkin on paljon taidetta.

Kampaajalla käyn kampaajakoulussa, lasten hiustenleikkaus maksaa kympin ja aikuisen 13 euroa.

Mummi kustantaa meidät toisinaan ravintolaan ja itse olen ollut auttamassa erään ravintolan kaupoissa ja saan sieltä 30% alennuksen keskustassa. Pöytätavat opeteltu jo kotona, ei vasta raflassa.

Vierailija
54/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulullani kuntosali on ilmainen. Itse käyn toisinaan teatterissa, eivät ne liput ole niin kalliita. Viimeksi kävin Aleksanterinteatterissa, lippu maksoi 8 euroa, näytös kesti yli kolme tuntia.

Kaupunginorkesterin kenraaliharkkoihin meno maksaa 3 ¿. Ei kulttuurin tarvitse olla kallista ollakseen hyvää. Kesällä on taas Maailma kylässä -festivaalit ja menemme taatusti kuuntelemaan ilmaiseski kuubalaista musaa ja Olavi Uusivirtaa jne.

Vierailija
55/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on se tilanne,et olen lähtöisin " hyvistäolosuhteista" ,joten tinkiminen tuli tutuksi vasta kun muutin yksin (ilman pappa betalar-osaa...) ulkomaille ja piti todellakin PÄRJÄTÄ... Suomeen palattua meni tinkien vielä muutama vuosi opiskeluja ym lapsen saannin ohella,mut nyt taas menee paremmin rahallisesti ja välillä melkein naurattaa,et mihin nää rahat tunkee kun on vuosikausia tinkinyt :D

Meni ohi se,ettet polta,noh,hyvä niin,sillonhan ei mee siihenkään rahaa..

Niin,elokuvia pitää köyhänä vuokrata tai lainata kirjastosta,elokuvailtoja voi järjestää kotonakin mirktoppareiden ja lasten kavereiden voimin,järjestää olkkariin " elokuvateatterin" . Ulkona ei tosiaan käydä syömässä,meillä kyllä silti lapset osaa " tän kulttuurin" ,ystävien luona käytiin syömässä ja ystäviä kutsuttiin kotiin ja joskus käytiin jossain halpisravintolassa (todella tyyliin kerran puoleen vupteen!) esim rossot yms. Lapsille ne oppimiseen riittää.

Pizzaa ei kyllä osteltu,tehtiin itse. Eikä todellakaan ollut varaa kuntosalikorttiin,valitettavasti,uimahalli on onneks halpa ja kesällä uimarannat ilmaisia,sauvakävely ja pyöräilykin on hyvää liikuntaa :)

Kirjoja ei voinut ostaa (se oli mulle todella vaikeaa,joten kiersin kirppiksiä etsimässä kirjoja),mutta kirjastosta lainasin kirjoja,elokuvia ja musiikkia tosiaan,kirjastoon onkin muuten ihana tehdä kävelylenkki,edelleenkin,vaikkakin ostan suurimman osan kirjoistani nykyisin.

Täällä meilläpäin teatterit ja lastenteatterit järjestää usein halpis-päiviä,tyyliin 5e sisäänpääsy,lastenteatteria ja nukketeatteria on kirjastolla kerran kuussa ilmaiseksikin..

Vaatteita ei pahemmin osteltu,esikoinen sai joululahjaksi aina keväthaalarin ja talvihalaarinkin osti isovanhemmat. Omista tingittiin,siksi mulla on edelleen todella laadukkaiden perusvaatteiden yhdisteltävissä oleva perusvaatevarasto,siis ei enää ne samat vaatteet :D :D mut ostin mielummin klassisia perusvaatteita kuin hetken käyttöön sopivia...

Tivolissa käytiin,sirkuksessa ei,oli vähän liian kallista,eläintarhaan oli vuosikortti,tuli todella halvaksi kun käytiin tosi usein... jne

Tuppereilla söin onnellisena pullaa johon ei kotona ollut varaa ;D no ei ihan mut melkein.

Vierailija
56/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelijan " tuloilla" ja lapsilisilläkin elää, miks ei yli kolmella sadalla kahta viikkoa?

-osta tarjouksesta

-osta viim. myyntipv tavaraa pakkaseen

-tee keittoja

-tee ruoka alusta itse, einekset maksaa paljon

-päivälliseksi voi tehdä myös puuroa, esim uunipuuro ei tule kalliiksi!

ps. ostin meidän perheelle kolmeksi päiväksi ruoan tänään reilulla kahdeksalla eurolla !

Vierailija
57/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot pitää suhteuttaa tuloihin. Kahden duunarin palkalla ei pidetä kahden lääkärin elintasoa - so simple.

Vierailija
58/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pitää miettiä mutta tuskin tekee tiukkaa.

Vierailija
59/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuloista (eli opintotuki,asumistuki,lapsilisä+elatustuki=n.650e) kun vähentää asumisen eli lainanlyhennys ja yhtiövastike, käyttöön ruhtinaalliset 100e. säästöistä otan sen lisäksi 300-400e, jolla pärjään lapsen kanssa koko kuukauden. ja tämä siis sisältää ruoat, sähkön,puhelimen,netin,vaatteet,bensan jne. joskus kun on autonvakuutus, sairastelua tms menee rahaa jopa 700e asumisen lisäksi. mutta en valita. itse olen alkanut opiskella uudestaan, säästin ennen sitä joten elin lapsen kanssa " köyhästi" myös yli vuoden ajan ennenkin. mutta kun olen ahkera ja saan akateemisen tutkintoni valmiiksi niin sitten voidaan taas elää " normaalisti" . ja asuntolaina lyhenee tässä samalla näinkin ja onnellisia olemme lapsen kanssa. mistään ei ole puutetta, mutta emme todellakaan tietty tuhlaa ylimääräiseen. Tänäänkin kävin ruokakaupassa, jossa oli loistavia tarjouksia kun oli pyhät ohi, ostin pakasteeseen mm. monta pakettia kanan filepihvejä 1,50/kpl. ym. eli kun katsoo hintoja niin todellakin huomaa eron kaupassa!

Vierailija
60/75 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eletty 7 vuotta alle 400e kuukaudessa ruokaan, bensaan, vaatteisiin, parturiin budjetilla ja oltiin neljähenkinen perhe, nykyisin meitä on viisi. Kampaajalla/ parturissa ei tosiaan tarvitse rampata jatkuvasti. Itse leikkautin viimeksi hiukseni kolme vuotta sitten.