Lapset tekee läksyt AI:lla - ja se on ok
Uutisoitiin että lapset käyttää tekoälyä läksyjen tekemiseen. Tämä osoittaa tavallaan nerokkuutta. Teknologia, kuten suurinosa muistakin oikeista innovaatioista, luotiin alunperin ns. laiskuuden inspiroimana, jotta ihminen vapauttaa aikaa ja energiaa vaivalloisesta työnteosta muuhun mihin kone ei pysty, esim. luovuuteen.
Toinen pointti on se että nykyisessä kapitalismin viimeisessä tasossa ainoa keino menestyä on olla muita ovelampi huijari. Fiksut lapset ovat tajunneet että kukaan menestynyt ei ole siellä missä ovat nyt siksi että olisivat raataneet sen eteen kovemmin kuin muut, ja kaikki jotka eivät menesty taas tekevät rehellisesti sitä kovaa työtä.
Jos huijaaminen on aino tie menestykseen, se lapsille suotakoon. Tai sitten meidän täytyy korjata tämä maailma. Ehkä poliitikkojen kannattaisi kysyä tekoälyltä että miten, jos eivät tajua itse miten se tehdään.
t: sellainen joka on raatanut koko elämänsä
Kommentit (85)
Tämä on tosiaan uhka perusopetuksessa, lukiossa ja jossain määrin amk:ssa sekä yliopistossakin. Sitkeys jää puuttumaan jos ei joudu kovasti joskus yrittämään.
Kaksipiippuinen juttu. Minä käytän tekoälyä asioiden ymmärtämiseen ja tarkastamiseen. Yliopistolla ollut itselle korvaamaton apu, aika monilla kursseilla on kerrottu heti alussa saako käyttää vai ei. Ja ne näkee kyllä heti jos liität vaan saman valmiin vastauksen kuin tekoälykin. Tämälleen samanlainen tai samankaltainen vastaus tulee muiltakin suoraan AI:n käyttäjiltä. Usein seassa on täyttä puppua ja jos ei itse ymmärrä niin käry käy. Itse pitää tehdå ja ymmärtää. Tekoäly on väsymätön sparraaja, siinä sitä hyödynnän paljon mutta suorien vastauksien käyttö on todella tyhmää.
Mulla on autistinen tytär joka käyttää aika paljon nettiä. Joku on varmasti heti kiljumassa että on pilalla, mutta hän ei kyllä katso sillä mitään somettajien sekoiluvideoita, eikä ikävä kyllä ole kavereita joiden kanssa chattailla. Kun hän pääsee koulusta, hän käyttää oikeastaan loppupäivän omaehtoiseen opiskeluun (matematiikka, historia, avaruus, kemia, biologia, joskus ihmisen käyttäytymispsykologiaa yms mikä kiinnostaa), lukee wikipediaa ja tutkii muita lähteitä. Jos se tabletti on se tekijä millä saan hänet lukemaan enemmän, niin silloin se pitempi ruutuaika on mielestäni pienempi paha kuin jos hän lukisi vähemmän.
Mitä tulee tekoälyyn niin itse en ymmärrä siitä paljoakaan eikä se minua kiinnosta, mutta lapsi käyttää sitä ohjelmoija/insinööri-isänsä (jonka työhön tekoäly on tullut oleelliseksi osaksi) kanssa erilaisiin testeihin. He pyrkivät esimerkiksi luomaan kysymyksiä joilla AI menee sekaisin, opettelevat tunnistamaan sillä luotua materiaalia ja tutkivat miten nopeasti tekoäly kehittyy vakuuttavammaksi. Nämä ovat kaikki sellaista tietotaitoa mitä erityisesti lapsemme tulevat tulevaisuudessa tarvitsemaan. Väite siitä ettei tekoälyllä voisi oppia mitään, ei siis pidä paikkaansa - kunhan sitä osattaisiin käyttää oikein. Tällä hetkellä opettajatkin käyttävät sitä, mutta vain vähentääkseen omaa työtaakkaa ja personalisoidakseen opiskelumateriaalia, vaikka potentiaalia olisi paljon enemmänkin.
Mua aina ärsytti varsinkin lukion matematiikan tunneilla kuinka itseisarvo tuntui olevan se kuinka nopeasti joku huippuoppilas asian tajusi. Muut olivat tyhmiä. Itse käytin valtavasti aikaa vaikeimpiin tehtäviin kun oli joku kohta mitä en ymmärtänyt ja opettaja ei halunnut selittää vaan jyvät piti hänen mukaansa erotella akanoista.
Nyt tekoälyn aikaan vastaavat ongelmat ovat helpottaneet, enää ei tarvitse hakata päätä seinään yhdessä tehtävässä 12 tuntia eli on joku väsymätön vastaaja jolta kysyä vinkkejä.
Huh. Keskustelun aloitus selvä provo (jopa tekoäly olisi varmaan senkin osannut kertoa) mutta boomerit puristelevat hermona helmikaulakorujaan että nykylapset on vaan tyhmiä ja pilalla, ja he itse sentään ovat lukeneet kirjan (joskus silloin) ja kyllä he ovat kaiken menestyksensä omalla työnteolla ja erityisesti viisaudellaan ansainneet. 😂
Vierailija kirjoitti:
Huh. Keskustelun aloitus selvä provo (jopa tekoäly olisi varmaan senkin osannut kertoa) mutta boomerit puristelevat hermona helmikaulakorujaan että nykylapset on vaan tyhmiä ja pilalla, ja he itse sentään ovat lukeneet kirjan (joskus silloin) ja kyllä he ovat kaiken menestyksensä omalla työnteolla ja erityisesti viisaudellaan ansainneet. 😂
8 yläpeukkua ja 43 alapeukkua. Yksinkertaistaen voisi väittää että vähemmistö tajusi mistä on kyse ja mitä aloituksessa oikeasti sanotaan. Ja tyhmä enemmistö taas reagoi tunteella. Jälkimmäisen tunnistaa siitä että he eivät jää pohtimaan asiaa syvällisemmin, vaan jättävät yksinkertaisen viestin miten he itse ovat älykkäitä ja lapset ovat tyhmiä, pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Englannin käännös tehtävät voi myös tehdä tekoälyllä. Oli hidasta etsiä sana kerrallaan kirjasta aikoinaan ja yöunetkin jäi usein lyhyeksi tämän takia.
Mä olin englannissa aivan umpisurkea. Sain ala-asteella vitosen, Se oli ihan kamalaa kun ei osannut yhtään lukea tekstejä, en vaan oppimut sanoja. Isä ja äiti ei auttaneet ikinä läksyissä. Aikuisena vasta opin englannin kun monet työkaverit oli täysin englanninkielisiä. Tekoäly olisi säästänyt monet itkut. Nykyään tasoni on B2 ja tekoäly olisi säästänyt ne tsiljoonat hitaat sanojen etsinnät sanakirjoista.
Miksi se raataminen on itseisarvo? Jokin suomalainen hyve, jolla saa leuhkia kuinka hyvä ihminen on ollut?
No kokeissa ja tulevaisuudessa myös pääsykokeissa se sitten nähdään miten käy niille jotka teettävät tehtävät tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 yläpeukkua ja 43 alapeukkua. Yksinkertaistaen voisi väittää että vähemmistö tajusi mistä on kyse ja mitä aloituksessa oikeasti sanotaan. Ja tyhmä enemmistö taas reagoi tunteella. Jälkimmäisen tunnistaa siitä että he eivät jää pohtimaan asiaa syvällisemmin, vaan jättävät yksinkertaisen viestin miten he itse ovat älykkäitä ja lapset ovat tyhmiä, pilalla.
Aloituksessa oli monta asiaa, moni ok. Jo yksikin provoisoiva kommentti aiheuttaa negan. Vauviksella on aika turha odottaa syväluotaavaa lukutaitoa ja asiantuntemusta. Se tekoäly on tullut jäädäkseen. Ainoa varma asia elämässä on jatkuva muutos ja mitä paremmin sopeudut, sitä paremmin pärjäät.
Vierailija kirjoitti:
Lisää ID100TT1en määrää.
Tämä! Ja nämä sitten hoitavat sua vanhuksena! Tulevaisuuden hoitsut ja lääkärit ym. Jossa yksilökohtainen tietotaito on kriittinen... Voi pojat!
Miten tuossa oppii, jos tekoäly tekee ne tehtävät puolestasi eikä itse tarvitse miettiä laisinkaan ja nähdä mitään vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuossa oppii, jos tekoäly tekee ne tehtävät puolestasi eikä itse tarvitse miettiä laisinkaan ja nähdä mitään vaivaa?
Kuinka paljon sinä muistat peruskoulusta? Rehellisesti sanottuna ihmisten mieliin jää yleensä vain pieni prosentti ja suurinosa siitä koulussa opetettavasta tiedosta on sellaista jota ei normi ihminen koskaan myöhemmin tarvitse.
Paljon tärkeämpää kuin tieto on oppia etsimään tietoa ja vahvistamaan sen oikeellisuus (jotain mitä edes boomerit ei osaa). Mihin tekoälyn käyttäminen voi olla ihan oiva työkalu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää ID100TT1en määrää.
Tämä! Ja nämä sitten hoitavat sua vanhuksena! Tulevaisuuden hoitsut ja lääkärit ym. Jossa yksilökohtainen tietotaito on kriittinen... Voi pojat!
Ei tarvitse edes kuvitella mitään tulevaisuutta kun katsoo nykyisiä työssä käyviä ja vanhempia sukupolvia jotka ovat tämän maailman luoneet. Aivan perseestä olette kaikki.
No. Työ- ja yrityselämässä tietämättömiä höynäytetään mennen tullen.
Muistan elävästi 2000-luvun alusta tapauksen kun tutkin erään firmaan ostetun sovelluksen lähdekoodeja. Mun piti tehdä siihen yksi lisäominaisuus. Koodi näytti kovin tutulta. Huomasin, et sama lähdekoodi oli sen aikaisen Windowisin ohjelmointioppaan sovellusesimerkeissä cd-levyllä. Tyypit oli menny maksamaan siitä nykyrahassa n. 8000 euroa eikä siitä ollu muutettu kuin nimi ja vähän ulkonäköä 🙄🙄🙄.
Puhuin tästä yhdelle työkaverille ja päädyttiin siihen, et ei puututa asiaan. Kaikki oli jo maksettu ja soppari sen toimittajan kanssa päätetty. Pomoille en puhunu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Juju onkin siinä miten sitä käyttää. Tätä tulee opettaa oppilaille koulussa. Surkimukset kopioi, viisaat käyttää apuopettajana.
Vierailija kirjoitti:
No. Työ- ja yrityselämässä tietämättömiä höynäytetään mennen tullen.
Muistan elävästi 2000-luvun alusta tapauksen kun tutkin erään firmaan ostetun sovelluksen lähdekoodeja. Mun piti tehdä siihen yksi lisäominaisuus. Koodi näytti kovin tutulta. Huomasin, et sama lähdekoodi oli sen aikaisen Windowisin ohjelmointioppaan sovellusesimerkeissä cd-levyllä. Tyypit oli menny maksamaan siitä nykyrahassa n. 8000 euroa eikä siitä ollu muutettu kuin nimi ja vähän ulkonäköä 🙄🙄🙄.
Puhuin tästä yhdelle työkaverille ja päädyttiin siihen, et ei puututa asiaan. Kaikki oli jo maksettu ja soppari sen toimittajan kanssa päätetty. Pomoille en puhunu mitään.
Tuossa skenaariossahan se koodin myynyt olisi se tekoälyllä läksyt tekevä lapsi. Ovela huijari, ei tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on autistinen tytär joka käyttää aika paljon nettiä. Joku on varmasti heti kiljumassa että on pilalla, mutta hän ei kyllä katso sillä mitään somettajien sekoiluvideoita, eikä ikävä kyllä ole kavereita joiden kanssa chattailla. Kun hän pääsee koulusta, hän käyttää oikeastaan loppupäivän omaehtoiseen opiskeluun (matematiikka, historia, avaruus, kemia, biologia, joskus ihmisen käyttäytymispsykologiaa yms mikä kiinnostaa), lukee wikipediaa ja tutkii muita lähteitä. Jos se tabletti on se tekijä millä saan hänet lukemaan enemmän, niin silloin se pitempi ruutuaika on mielestäni pienempi paha kuin jos hän lukisi vähemmän.
Mitä tulee tekoälyyn niin itse en ymmärrä siitä paljoakaan eikä se minua kiinnosta, mutta lapsi käyttää sitä ohjelmoija/insinööri-isänsä (jonka työhön tekoäly on tullut oleelliseksi osaksi) kanssa erilaisiin testeihin. He pyrkivät esimerkiksi luomaan kysymyksiä joilla AI menee sekaisin, opettelevat tun
Kun sitä käytetään aiheeseen, josta ei itse tiedä juuri mitään tai tekemään tehtävät sen sijaan, että tekisi ne itse, niin metsään mennään. Toki koetilanteessa se sitten näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se raataminen on itseisarvo? Jokin suomalainen hyve, jolla saa leuhkia kuinka hyvä ihminen on ollut?
Omiin aivoihin ei jää yhtään mitään, kun teettää tehtävät jollain muulla. Etkä lopulta enää kykene kyseenalaistamaan tekoälyn väitteitä. Todellisuudessa se on melko tollo 😌
En kyllä usko että aikuiset olisi mitenkään lapsia älykkäämpiä kun niinkin iso osa äänesti meille v ttu PersKokkare hallituksen hoitamaan taloutta. Luotan jopa tekoälyn kykyyn enemmän olla tekemättä vastaavia virheitä.
Englanniksi
"Sigh! AI cant translate from Finnish to English, a child should be able to fix the mistakes!"
Ruotsiksi
"Usch! AI kan inte översätta från finska till engelska, ett barn borde kunna rätta till felen!"
Savoksi
"Huuoh! Tekoäly ei ossoo kiännättää suamest ulukommaan englanniks, lapsen pittää ossata korjjata virrheet!"
Kalevalan runomitassa
Huokaa henki, huutahutta,
tekoäly, tyhjä raukka,
ei osanna, ei osannut,
suomea se kääntämähän,
ei saanut se englaniksi,
ei ulos ulukommahan.
Lapsi pieni, lapsukainen,
se jo voisi, se osaisi,
korjaella virrhehiä,
parannella puutoksensa.