Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2

Vierailija
14.09.2025 |

Saapi kertoa.

Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.

Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.

Kommentit (1032)

Vierailija
921/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä joka kyselit THL: lähettämästä kyselystä.

Ainakaan minä en ole saanut mitään. Olisiko joku ikäryhmään liittyvä?

Onko tuttusi saaneet?

Satunnaisotannalla valittu tutkimukseen osallistujat, ei käy ilmi, että koskisi jotakin tiettyä ikäryhmää.  Paljon terveyteen, sairauksiin ja hoidon saatavuuteen liittyviä kysymyksiä.   

Ei ole kukaan tuttu kertonut tällaisesta tutkimuksesta.  En vaan jaksa kaikkiin uteluihin vastata, vaikka eihän ne tutkimukset onnistu, jos kukaan ei vaivaudu vastaamaan. 

Vierailija
922/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoropuhelu osa2 (lainattu idea)

K: pohdiskellen, miksiköhän joillain on tapana käyttää sivistyssanoja, vaikka vastineet niille äidinkielessämme on.

V1: mitä, missä on käytetty?

V2: en minäkään näe yhtään. Miksi kielletty?

K: katsotteko aiemmat viestit? En kieltänyt, ihmettelin käyttöä

V: ei näy kuin puhekieltä pelkästään

K: no nämä, luettelee

V1: ei ole viesti tallessa. D poisti. 

V2: en minäkään löydä. D poisti.

K: tässä sivunumero. Tallessa on, törkeä valehdella

V1&2: no sanathan tarkoittavat sitä ja tätä...

Asian ydin oli, miksiköhän sivistyssanoja käytetään. Luetun ymmärtäminen ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä kelpo kansalaisena oot vastannut tutkimuksiin ennenkin, niin sinulle tulee sitten "satunnaisotannalla" uusia kyselyitä? Mielenkiintoista.

Vierailija
924/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 887: "Jospa ne ihmisten aamuasetukset on erilaiset. Ollaan vielä enemmän auki suhteessa maailmaan ja muihin ihmisiin. Enemmän spontaaneja, välittömiä, vilpittömiä."

Mä taas olen aamuisin yks mörökölli, kun lähden viemään piskiä aamulenkille. Oikeasti toivon, että kukaan ei tulisi edes vastaan. Mtta päivälenkillä on tilanne jo ihan toinen ja varsinkin iltalenkillä tulee aika paljonkin juteltua muiden kanssa. Siis tietty lähinnä muiden koiranomistajien kanssa, mutta aamuisin naapuritkin, joihin tuossa törmää, on kiireellä menossa töihin. Ei heillä ole silloin aikaa jäädä rupattelemaan mukavia. 

Näin me ollaan erilaisia, mikä elämän rikkaus:D

Vierailija
925/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulumisia: sain hammaslääkäriajan maaliskuulle, tosi ystävällinen aspa. Kotikaupunkiin kesäkuulla? Naapuriin sain.

Varasin labran samaan syssyyn. Tulee nainen tarkastettua :)

Vierailija
926/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä kelpo kansalaisena oot vastannut tutkimuksiin ennenkin, niin sinulle tulee sitten "satunnaisotannalla" uusia kyselyitä? Mielenkiintoista.

Puhumattakaan, jos on nimetön tutkimus, mistä tietävät, ettet ole jo vastannut.

Vierailija
927/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastetaanko riitaa taas?

Kostajaerikoismies hevosten piilaaksosta: lopeta heti alkuunsa.

Nyt on mielenkiintoista keskustelua :)

Mistä miehestä sinä puhut? Olen nainen enkä mikään kostaja. Sinähän riitaa haastat, kun suutut sanoista ja eri mieltä olemisesta. Me kaikki olemme erilaisia, puhumme eri tavoin, käytämme erilaista kieltä, eikä siitä voi suuttua ja määrätä olemaan erilainen. Miksi sinä luulet voivasi määrätä täällä? Millä oikeudella? Toisen aloittamassa ketjussa vielä?

Älä omi toisille laitettuja viestejä :(

En omikaan. Ihmettelen sinun rumaa käytöstäsi! Täällä ei näy mitään miestä ja sinä haukut ja solvaat ja käsket jotain! Millä oikeudella sinä käsket yhtään ketään lopettamaan yhtään mitään. Ymmärrätkö? Ei ole sinulla siihen mitään oikeuksia. Ja vielä toisen ketjussa? Ymmärrätkö? Selitä.

Vierailija
928/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli joskus vuosia sitten tuollainen THL:n terveys/sairauskysely, paksu nivaska papereita ja erittäin henkilökohtaisia asioita kysyttiin. Oli jokin kooditunniste lomakkeen etusivulla, josta siis olisi voinut vastaajan tiedot tunnistaa. En vastannut, niin ei ole sen koommin tullut kyselyitä.

Vierailija
929/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitä miestä tänään näkynyt? Miten tunnistatte hänet? Minä en ymmärrä tätä haukkumista.  Joku vanha riita vai mikä ja sitten puretaan viha sivullisiin.

Vierailija
930/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ollut tosi vauhdikasta viestintää.

Hieno homma, väärinymmärryksistä huolimatta.

Keitin kananmunia. Juttelin puhelimessa. Suvun nuorimmainen on oksennustaudissa.

Vierailija
931/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulumisia: sain hammaslääkäriajan maaliskuulle, tosi ystävällinen aspa. Kotikaupunkiin kesäkuulla? Naapuriin sain.

Varasin labran samaan syssyyn. Tulee nainen tarkastettua :)

Kunpa saisikin vielä tälle vuodelle sen hammaslääkäriajan, ennen kuin terveysasemamme suljetaan. Yleensä ei ollut isompia ongelmia hampaiden kanssa, kun ne tulee itsekin hoidettua aamuin illoin. Nyt näkökin on testattu ja uudet lasit tulossa piakkoin. Tähän aikaan vuodesta olisi ne muutkin terveysasiat hyvä hoitaa kuntoon vaikka vähitellen. Kuntoilut ja jumpat, että olisi paremmassa kunnossa keväämmällä. 

Vierailija
932/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan paljon ruokaa myös äidilleni. Syödään yhdessä tai vien hänelle jotain. Monesti tämä kaikki vaan saa miettimään asioita. Mielelläni kokkaan ja leivon, ei sen puoleen. Melko hyvin osaan tehdä omasta mielestäni kuitenkin, kun on pieni budjetti myös. 

No, äitini vaan syö jos yhdessä syödään. Ei mitään kommenttia oikein mihinkään ruokaan. Onhan se tyyli hänellä ollut ja tavanomaista. Silti välillä tulee hieman surullinen olo ja joskus kyselen sitten miltä maistui ja hänestä yleensä ok kaikki. Hän on kuitenkin melko huono syömään ja monesti jännitän sitäkin, että maistuuko hänelle ja uhkaa koko oma syöminen mennä kuin ohitse sen myötä. En keskity siihen enää oikein. 

Näin ehkä liikaa mietin asiaa, mutta joskus toivoisin ehkä keskustelua ruuasta sekä jotain reagointia siihen kaikkeen, kun paljon kuitenkin teen ruokaa hänelle. Ei se ole itsestäänselvyys kuitenkaan. 

Toki hänkin on ruokaa minulle aikoinaan laittanut. Tosin minä jo nuorena tein oikeastaan äitini ja minun ruokani meille itse. Näin tuttua on. Samalla vaadin kai liikaa, mutta olisi ok edes mainita, että hyvä kun teit ruokaa ja edes jotain sanoa siitä. Ei se ihan roskaa voi olla kuitenkaan ja samalla otan kyllä palautteen vastaan jos muutoksia ehdottaisi. Nyt lähinnä jo pitää äitini sappijutut yms ottaa ruoka jutuissa huomioon ja se rajaa aineksia paljon jo. Tämäkin lisänä ja pitää kaikki muistaa. 

Vierailija
933/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitä miestä tänään näkynyt? Miten tunnistatte hänet? Minä en ymmärrä tätä haukkumista.  Joku vanha riita vai mikä ja sitten puretaan viha sivullisiin.

Tooodella vanha riita. Emme mekään ymmärrä. Mitä enemmän asiaa kaivaa, sen enemmän haisee.

Annetaan olla. Paras niin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 887: "Jospa ne ihmisten aamuasetukset on erilaiset. Ollaan vielä enemmän auki suhteessa maailmaan ja muihin ihmisiin. Enemmän spontaaneja, välittömiä, vilpittömiä."

Mä taas olen aamuisin yks mörökölli, kun lähden viemään piskiä aamulenkille. Oikeasti toivon, että kukaan ei tulisi edes vastaan. Mtta päivälenkillä on tilanne jo ihan toinen ja varsinkin iltalenkillä tulee aika paljonkin juteltua muiden kanssa. Siis tietty lähinnä muiden koiranomistajien kanssa, mutta aamuisin naapuritkin, joihin tuossa törmää, on kiireellä menossa töihin. Ei heillä ole silloin aikaa jäädä rupattelemaan mukavia. 

Näin me ollaan erilaisia, mikä elämän rikkaus:D

No näinpä! Enkä nyt oikeasti edes tiedä, miten suhtautuisin, jos joku kuuden aikaan aamulla tulisi mulle iloisesti juttelemaan. Ainakin olisin varmasti vähän hämmentynyt, kun yleensä ihmiset on vaan kiireellä ja suupielet alaspäin  menossa töihin. Voisihan se oikeesti olla aika hauskaakin. Ja tästä aivoituksestahan voisi kehitellä vaikka mitä. Mä olen aamuvirkku ja tykkään ruuanlaitosta, joten mikä estäisi kevään tullen pistämästä tohon etupihalleni jonkinlaista aamiaisbuffettia naapureille? Siitä nappaisivat parkkipaikalle mennessään mukaansa lattet, täytetyt croissantit ja hedelmät. Tätähän pitää ihan oikeasti alkaa kehittelemään.

Vierailija
935/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli joskus vuosia sitten tuollainen THL:n terveys/sairauskysely, paksu nivaska papereita ja erittäin henkilökohtaisia asioita kysyttiin. Oli jokin kooditunniste lomakkeen etusivulla, josta siis olisi voinut vastaajan tiedot tunnistaa. En vastannut, niin ei ole sen koommin tullut kyselyitä.

Tässä on myös kooditunniste.  Minun terveys- ja sairaustietoni ei kuulu kenellekään, siksi en vastaa. Enkä jatkossa vastaa mihinkään kyselyihin.

Vierailija
936/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun salaisuuteni ruoan maistumiseen on ketsuppi. Käytän sitä tosi moneen ruokaan, jopa maksalaatikon päälle laitan ketsuppia ja noukin rusinat pois. Sitä paitsi ketsuppi on terveellistä, joskus luin, että jopa terveellisempää kuin itse tomaatti.

Vierailija
937/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkona voisi kirjoittaa, että minäkin tykkäisin joskus istua jossain seurassa missä syötäisiin ns syömisen ilosta. Mietittäisiin miltä maistui ja mikä oli hyvää ja jotain analyysia asiaan. Äitini syö ehkä vain elääkseen. Väkisin sen yhden aterian päivässä ja vähän siihen päälle. Saan muistuttaa häntä syömisistä, kun syö yksipuolisesti.  Näin mietin monesti, että syömisen ei tarvitsisi olla niin hankalaa. Ihmisellä saisi olla mielenkiintoa ruokavalioonsa ja eri ruokiin liittyen. 

Ainakin olisi läheiselle helpompaa kuin se jos toiselle ei meinaa maistua mikään tai ei oikein kelpaa. Erään äitini tutun tytär kokkaa mielellään hänelle, mutta tälle ihmiselle myös maistuu ruoka paremmin joten ehkä hieman helpottaa kokkaajan vastuuta ruoan mausta. 

Tosin en minäkään kovin paljon syö ja pitää ymmärtää pieniruokaisia. Joskus kai ostan äidilleni alesta sen 10 valmisruokaa (niitä harvoja mitä syö, kun jätetään liha pois ja papuja yms sisältävät) ja sanon, että syö ne jos oikein väsähdän tähän. Sitten jos lähden täältä niin saa nähdä syökö mitään enää. No, mitä miettiä etukäteen, mutta kun lääkityksen vuoksikin pitäisi syödä ihan itsensä hyvinvoinnin vuoksikin. Sori valitus. 

Näytä aiemmat lainaukset

P: Mä kävin eilen illalla noin klo 19  lähikaupassa. Kaupassa tajusin, että en ollut syönyt muuta kuin aamiaisen. Toki tiedän, että pitäisi syödä ja varsinkin huolehtia erilaisten ravintoaineiden saamisesta, mutta jos mikään ei oikein maistu, niin vaikeaa keksiä mitään ruokaa. Ostin sitten 150 g pussillisen pähkinöitä, söin ne ja join puoli litraa vettä. Ei sun äitisi välttämättä mikään kittämätön ole tai ajattelisi, että laittamasi ruoka olisi jotenkin huonoa. Kun mulla kivut yltyvät, niin mulla ainakin samaan tahtiin katoaa ruokahalukin. Sitä menee niin henkisesti kuin fyysisestikin jonkinlaiseen "säästömoodiin",

Vierailija
939/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut autoilla nyt talvella enemmän, vaikka huono keli pelottaa toisinaan.  Taajamissa ja keskustoissa on päivisinkin kova liikenne ja liikenneympyröissä omat haasteensa, jos on liukasta.  Sitten tulee yllättäviä tilanteita, kun aurauskalustoa on paljon liikkeellä. Niiden liikkeitäkin saa varoa. Mutta arvokasta työtä tekevät, muuten liikkuminen olisi vielä hankalampaa. Huomasin, että ajovarmuus lisääntyy koko ajan.  Ehkä piakkoin uskaltaudun isommillekin teille.  Asioita on kuitenkin päästävä hoitamaan, kun palvelut karkaavat yhä kauemmas. Moottoritietä vielä kartan. 

Vierailija
940/1032 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis tuohon pidempään aiempaan viestiin missä äitini syömisestä ja kokkauksestani kirjoitin. Numeroita ei ehkä. kannata laittaa jos viestejä poistuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän