Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2
Saapi kertoa.
Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.
Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.
Kommentit (1038)
Vierailija kirjoitti:
Ihana ilma. Ei liian kuuma eikä liian kylmä.
Onneksi sää on sellainen neutraali keskustelun aihe, ettei sen pitäisi herättää ärtymystä. Onhan ulkona tietysti vieläkin harmaata ja sumuista, mutta eiköhän pakkasten myötä jälleen kirkastu. Ehkä tämä on jokin välivaihe ennen keväistä aurinkoa. Olin joskus Englannissa, ja siellä toisilleen tuntemattomatkin ihmiset kommentoivat jotakin säästä ja saattoivat jopa toivottaa hyvät huomenet aivan vieraillekin. Joskus täälläkin vastaantuleva lenkkeilijä moikkaa tai kaupan pihalla joku kommentoi jotain lumimyrskystä tms. Ihan kiva tapa.
Joku kirjoitti tässä ketjussa aiemmin, että hän ei ollut kolmeen viikkoon puhunut kenellekään ja mietti, olisiko siitä itse huolissaan. Jos muistan viestin oikein. Tämä viesti jäi jonnekin viestien tulvaan. Mutta ansaitsee huomion, jäi ainakin minun mieleeni. Oma ääni meillä jokaisella, sen pitäisi saada kuulua, soida, tulla ilmoille. Että kyllä on hyvä, jos ihmiset puhuvat toisilleen vaikka säästä.
Antropologinen fakta, triggeröinti...
En suinkaan kieltänyt sivistyssanojen käyttöä, enemmän ihmettelin. Joillain on tarpeen tehostaa tärkeyttään noilla, vaikka omassa kielessämme on vastineet.
Selitin nyt kolmannen kerran tämän saman, paremmin en osaa selventää.
Jospa joku osaisi, että 'terveiseni' menisi perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sää on sellainen neutraali keskustelun aihe, ettei sen pitäisi herättää ärtymystä. Onhan ulkona tietysti vieläkin harmaata ja sumuista, mutta eiköhän pakkasten myötä jälleen kirkastu. Ehkä tämä on jokin välivaihe ennen keväistä aurinkoa. Olin joskus Englannissa, ja siellä toisilleen tuntemattomatkin ihmiset kommentoivat jotakin säästä ja saattoivat jopa toivottaa hyvät huomenet aivan vieraillekin. Joskus täälläkin vastaantuleva lenkkeilijä moikkaa tai kaupan pihalla joku kommentoi jotain lumimyrskystä tms. Ihan kiva tapa.
Olen huomannut jännän jutun, niin kotimaassa kuin usein ulkomaillakin. Aamulla lenkkeillessä moikkaillaan vastaantulijat. Saatetaan jäädä hetkeksi juttelemaankin, ventovieraat. Aamupäivällä ja myöhemmin ei enää. Samalla reitillä. Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ongelmia itsetunnon kanssa, ei kykene hyväksymään erilaisia mielipiteitä eikä edes faktoja, jotka ovat ristiriidassa oman käsityksen kanssa. Puolustusreaktiot pistävät hyökkäämään heti. Se on varmasti itsellekin raskasta.
Olen aiemminkin sanonut, että me täällä ketjussa emme ole terapeutteja emmekä jatkuvasti velvollisia lepyttelemään tai selittelemään itsestäänselvyyksiä. Varsinkaan, kun mikään selitys ei auta, vaan joka aiheesta on käytävä uusi jankkaus ja selittely.
Jos jokin tosiasia tai mielipide kaihertaa jonkun itsetuntoa, ei voi mitään. Sitten vaan kaihertaa. Ei muut ihmiset ole velvollisia tyhmentämään tai pienentämään itseään jonkun toisen ihmisen ongelmien vuoksi. Mitä järkeä on yleensäkään osallistua tällaiseen ketjuun, jos ei siedä juuri ketään eikä mitään?
Kannattaa itse lukea puolustusreaktioista eli defensseistä ja itsetunnon ongelmista, jos kaiherrusta itsessään huoma
Siinä ei ole kyse itsetunnosta jos kehottaa muita miettimään, että onko heillä tavallaan pohjaa kirjoittaa nuorten elämästä ja yleistä heidän tapojaan. Minä ajattelen niin etten voi täältä alkaa huutelemaan, että kaikki nuoret tekevät näin ja nuorten elämään ei kuulu sitä tai tätä. Minä voisin kirjoittaa, että jotkut nuoret tekevät näin ja noin, mutta en kirjoittaisi tyylillä kukaan nuori ei tee enää näin tai noin. Kokisin etten viitsi yleistää mitä täällä moni tekee. Kukaan ei voi totena kirjoittaa, ettei kukaan nuori lähetä terveisiä. Kenellekään ei sellaista kristallipalloa ole mistä sen näkisi ja maailmassa on nuoria eri maissa ja kulttuureissa joiden tavoista tiedämme melko vähän.
Jokainen voi olla eri mieltä, mutta en minä edelleenkään ala kirjoitamaan tänne omia totuuksia asioista. Jos esim minun suvussani miehet eivät kokkaa paljonkaan niin en yleistä, että kukaan mies ei kokkaa tms, koska se ei ole totuus asioihin. Tällä ei ole mitään tekemistä itsetuntoni kanssa tai sen kanssa ettenkö hyväksyisi eri mielipiteitä kuitenkaan. Samoin minä en kirjoita tänne sillä tavalla, että joku voisi kokea sen kuinka arvostelen vaikka jotain "vanhoillista" tapaa kirjoittaa kirjeitä yms. En kirjoita, että nuoret eivät kirjoita kirjeitä, koska se on mummojen touhua tms joka taas paljastaisi asenteeni kirjeiden kirjoitusta kohtaan mikä taas joidenkin viesteissä nousee esiin. Asiat voi sanoa monella tavalla ilman arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut jännän jutun, niin kotimaassa kuin usein ulkomaillakin. Aamulla lenkkeillessä moikkaillaan vastaantulijat. Saatetaan jäädä hetkeksi juttelemaankin, ventovieraat. Aamupäivällä ja myöh
Jospa ne ihmisten aamuasetukset on erilaiset. Ollaan vielä enemmän auki suhteessa maailmaan ja muihin ihmisiin. Enemmän spontaaneja, välittömiä, vilpittömiä.
"Juuri tämän vuoksi täällä ei synny kunnon keskusteluja, kun joka asia menee jankkaukseksi ja toisen osapuolen vastustamiseksi. Itsetunto on niin alhaalla, että kaikki koetaan hyökkäykseksi ja omaa hataraa itsetuntoa pönkitetään jankkauksilla ja omalla peukuttamisella. Terapeutteja emme ole, mutta koko ketju kärsii tästä. Vain oma mielipide on oikea ja muita ei sallita. Surullista."
Ei täällä kukaan ole pyytänyt mitään ns terapeutin lausuntoa viesteissään. Minä vaan totean, että jos olen melko nuori ihminen joka tykkäisi lähettää terveisiä ja saada terveisiä niin kai minulla on oikeus vastine viestiin, jossa yleistäen kirjoitetaan ettei kukaan nuori ihmisen arvosta terveisiä ja halua niitä. Minullakin on oikeus siihen ja jos minä olen esimerkki ihmisestä joka ajattelee asiasta toisin niin ei ole jankkausta kertoa mielipidettään. Silloin vain toisen totuus ja mielipide olisi sallittua. Nyt minä kerroin mielipiteeni ja se tulkittiin jankkaukseksi. Näin kuka tässä tulkitsee väärin kysyn vaan.
En suinkaan kieltänyt sivistyssanojen käyttöä, enemmän ihmettelin. Joillain on tarpeen tehostaa tärkeyttään noilla, vaikka omassa kielessämme on vastineet.
En enää löytänyt tätä alkuperäistä viestiä, jossa nämä sanat olivat. Doris on poistanut sen. Antropologiaa on vaikea selittää yhdellä suomen sanalla. Terveisten lähettäminen on ihmisten tapa, ja antropologia tutkii juuri ihmisten käyttäytymistä, yhteiskuntaa, kieltä ja tapoja ennen ja nyt. Triggeröinti on pahastumista ja voimakasta reaktiota jostakin asiasta. Nämä ovat ihan tavallisia sanoja, triggeröinti on jopa muotisana nykyään.
Läheskään aina ei löydy vastinetta suomesta, pitää selittää pitkästi, siksi käytetään uudissanoja tai tässä kreikan kielestä tulevaa sanaa antropologia.
Kai se on vähän niinkin, että jotkut ihmiset menevät massan mukana jo se on ok. Monet tahtovat olla samanlaisia kuin muut tai muuten monista syistä valitsevat samoin. Siinä ei ole mitään pahaa ja se on tyypillinen tilanne. Sitten on ne jotka tekevät melko usein eri lailla kuin muut monien syiden ja asioiden vuoksi. Ehkä helpompi on tehdä niin kuin muut ja valita samoin jos voi.
Sitten vaikeampaa on perustella miksi toimii toisin jos vieressä melkein kaikki tekevät toisin. Silloin sitä erottuu muista enemmän ja se ei monestikaan ole hyvä juttu. Kuin kulkisit punaisessa asussa muiden mustien takkien joukossa selittäen miksi vain sinulla on punainen takki. Silloin ehkä pitäisi vaan sietää muiden ihmettely ja sanoa, että punainen on lempivärini ja sen vuoksi asuni on tämä. Näin se, että tekee toisin vaatii joskus hyvää itsetuntoa sietää ihmettelyä muilta. Esimerkkinä vaan elämääni liittyen.
Ihmisten aamuasetukset
Hauska sanonta. Tervehtiminen on kanssa niin erilaista. Ulkomailla hotellissa tervehditään muita vieraita, hississäkin. Kadulla usein esim lakaisijat, postinkantajat ja kauppojen väki tervehtivät iloisesti. Linja-autokuski tervehtii. Siinä tuntee olevansa niin 'tervetullut'. Itseeni tarttuu se iloisuus ja välittömyys koko päiväksi.
Siskoni asui perheineen kymmeniä vuosia ulkomailla. Hän aina ihmetteli, miten nopeasti omaksuin tuon 'small talkin' ja ystävällisyyden vieraiden kanssa. Hän ei oppinut kai koko aikana.
Suomessa hissikulttuuri on niin erikoinen. Tankillakin voisi hyvin tervehtiä toista tankkaajaa, kun tässä samoilla asioilla kerran ollaan. Usein tervehdinkin, hymyilen tai joskus jopa päivitellään säätä/bensan hintaa/ruuhkaa tai ruuhkattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
En enää löytänyt tätä alkuperäistä viestiä, jossa nämä sanat olivat. Doris on poistanut sen. Antropologiaa on vaikea selittää yhdellä suomen sanalla. Terveisten lähettäminen on ihmisten tapa, ja antropologia tutkii juuri ihmisten käyttäytymistä, yhteiskuntaa, kieltä ja tapoja ennen ja nyt. Triggeröinti on pahastumista ja voimakasta reaktiota jostakin asiasta. Nämä ovat ihan tavallisia sanoja, triggeröinti on jopa muotisana nykyään.
Läheskään aina ei löydy vastinet
Mäkään en löytänyt. Doris alkanut heiluttaa luutaa, vaikka toisia siitä syyttää.! Poistaa "mukavia" viestejä, vai miten se oli D?
Onko kukaan teistä saanut THL:n Terve Suomi -tutkimuskyselyä?
Minulla on kyllä ollut "uskomaton arpaonni" näitten eri tutkimusten kanssa. Tilastokeskuksenkin tutkimuksiin olen osallistunut alvariinsa.
Nyt tästä THL tutkimuksesta on tullut vastauspyyntöjä jo vaikka kuinka monta postin kautta, pari kertaa on muistutettu tekstiviestilläkin, että muistathan vastata.
Kaiken lisäksi kirjeessä sanotaan, että tutkimukseen osallistuminen on VAPAAEHTOISTA. Jos en vastaa, niin eikö se jo kerro, että käytän tätä valinnanmahdollisuutta olla vastaamatta. Olen jo vastaillut yhden ihmisen osalta ihan tarpeeksi kyselyihin.
Ei ollut kyse siitä, etteikö ymmärrettäisi sivistyssanojen merkitystä.
Kyse oli siitä, miten, miksi ja millaiset ihmiset usein niitä käyttää.
Voi taivas, miten täällä väärinymmärretään, muka, monet asiat.
Luulen kyllä, että joku härnää tahallaan. Niinpä lopetan tämän keskustelun tähän.
Antropologiaa on muuten todella mielenkiintoista opiskella. Opiskelin Jyväskylän yliopistossa ihan muuta, mutta otin sivuaineeksi antropologian ja luin sitä cumuun asti. Tenttikirjat olivat kuin romaaneja historiallisista asioita, suorastaan ahmin niitä. Mikään opiskelu ei ole koskaan ollut niin kivaa. Vanhoja tapoja ja uskomuksia, mikäs sen mielenkiintoisempaa.
Minulla on vanhemmiten tullut tavaksi jutella ihmisten kanssa kaupassa, muutama sana on mukava vaihtaa milloin mistäkin.
Samoin ulkoillessa voin kehaista vastaantulevaa nättiä koiraa tai söpöä lasta.
Yleensä ihmiset vastaavat jutteluun.
Ei ollut kyse siitä, etteikö ymmärrettäisi sivistyssanojen merkitystä.
Kyse oli siitä, miten, miksi ja millaiset ihmiset usein niitä käyttää.
Voi taivas, miten täällä väärinymmärretään, muka, monet asiat.
Luulen kyllä, että joku härnää tahallaan. Niinpä lopetan tämän keskustelun tähän.
Jos käyttää normaalissa puhekielessään sivistysssanoja, totta kai niitä käyttää kirjoittaessaankin. Ei edes ajattele sanoja sivityssanoiksi, ne ovat käyttösanoja. Miksi tästä pitää tehdä riitaa?
Haastetaanko riitaa taas?
Kostajaerikoismies hevosten piilaaksosta: lopeta heti alkuunsa.
Nyt on mielenkiintoista keskustelua :)
Ihmettelen joskus ihmisten tiettyjä itsensä korostamista. Joku jotenkin ehkä elää niin, että on tietävinään muidenkin asiat ja tavat elää. Joku toinen kuten minä taas epäilen. Mietin, että en taida olla tietäjä sittenkään tähän liittyen ja näin mietin asioita toisin.
Ajattelen maailmaa ja eri kulttuureita miettien ettei kaikilla nuorilla ole edes älypuhelinta ehkä köyhyyden vuoksi jossain kehitysmaassa, uskonnollisten syiden vuoksi, elämäntavan vuoksi kuten vaikka amissit yms, tai ihan vaan oman valinnan vuoksi täällä länsimaissa niin, että kokee somen häiritsevänä. Näin asialla on monia puolia, vaikka älypuhelin on täällä Suomessakin tavanomainen asia.
Minulla on älypuhelin ollut jo yli 10 vuotta. Ensimmäinen niin huono, että käytin sitä vaan viesteihin ja soittamiseen. Toinen nykyinen parempi, mutta mitään syytä minulla ei sen enempää tämän käyttöön ole. Lähinnä käytän "tietokoneena" ja jotkut sovellukset esim toimivat tämän avulla ja näin en ihan luopuisi tästä kuitenkaan. Muuten ei virallista syytä edes käyttää tätäkään. Ei oikeastaan mitään järkeäkään. Jos asiaa miettii.
Luulen, että he, jotka rakastavat omaa äidinkieltämme, tahtovat käyttää suomalaisia sanoja. Miltei aina löytyy.
Esim luettelo (katalogi)
Positiivinen (myönteinen)
Resurssit (voimavarat)
Jne.
Itse pyrin käyttämään selkeää suomenkieltä. Paitsi hassutellessani. Mitä teen usein.
Huumorintajua kaipaisin ketjuun enemmän :)
Mitä sivistyssanoja täällä on käytetty? Ihan normaalia yleiskieltä minun mielestäni. Minäkin toivon, että kerrotaan, mitkä sanat ovat nyt kiellettyjä.