Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2
Saapi kertoa.
Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.
Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.
Kommentit (1055)
Mielenkiintoinen keskustelu terveisistä :)
"Eikö ne lähetä edes terveisiä toisilleen?" Kyselee joku. Ei. Terveisten lähettäminen on vanhusten juttu. Meilläkin on suuri suku ja vain vanhukset lähettävät terveisiä. Niiden saaminen on kiusallista ja outoa. Miten niihin pitäisi suhtautua, mitä ne tarkoittavat, pitääkö vastata jotenkin? Tämä tapa on jäämässä pois, kuolee näiden vanhusten mukana. Nuoremmilla on suvun ja perheen WhatsApp-ketjut, ja muut somekanavat käytössä. Ne korvaavat tuon vanhan tavan nopeutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Savumerkit, kirkonkellot ja oltermannin sauvatkin ovat jääneet pois tiedotusvälineinä, paremmat ovat korvanneet ne. Näin se elämässä menee.
Outo viesti. Jos saat terveisiä, kiität ilahtuneena. Joku on sinua muistanut ja haluaa lähettää 'tervehdyksen'. Aiemmin varmaan tarkoitti mys 'terveyttä'. Ihana tapa. Vasta vähän aikaa sitten sain kahdelta kolmikymppiseltä t
Ylläoleva terveisten näkökulma oli antropologinen fakta nykytilanteesta. Ei siihen tarvitse arvostella "Outo viesti", se on vaan nykytila. Ethän sano tiistaille, että "Outo päivä", se on vaan niin. Ymmärrän, että vanhoista tavoista pidetään kiinni, mutta ei se tee niitä uusia tapoja sen huonommiksi. Kapea-alaista arvottaa eri ajan toimintamalleja. Itse olen 75-vuotias ja suhtaudun uusiin asioihin uteliaisuudella ja ilolla. Lähetän terveisiäkin, mutta vain 93-vuotiaalle tädilleni, jolla ei ole WhatsAppia. Nuorille en, koska he kokevat sen kiusallisena, heille viestin sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Eikö ne lähetä edes terveisiä toisilleen?" Kyselee joku. Ei. Terveisten lähettäminen on vanhusten juttu. Meilläkin on suuri suku ja vain vanhukset lähettävät terveisiä. Niiden saaminen on kiusallista ja outoa. Miten niihin pitäisi suhtautua, mitä ne tarkoittavat, pitääkö vastata jotenkin? Tämä tapa on jäämässä pois, kuolee näiden vanhusten mukana. Nuoremmilla on suvun ja perheen WhatsApp-ketjut, ja muut somekanavat käytössä. Ne korvaavat tuon vanhan tavan nopeutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Savumerkit, kirkonkellot ja oltermannin sauvatkin ovat jääneet pois tiedotusvälineinä, paremmat ovat korvanneet ne. Näin se elämässä menee.
Miksi sinä arvostelet sitä jos joku lähettää terveisiä edelleen. Minä olen nuorempi ihminen ja ilahtuisin jos olisi joku joka muistaisi. Ei ole ketään ja näin en terveisiä saa. Niin miksi tästäkin pitää tehdä joka ikävä asia. Mitä ikävää terveisissä. Ne, kun vaan voi ottaa vastaan ja sanoa kiitos. Ei sen enempää. Ei mitään syytä kiusaantua. Minä olen nuorempi ihminen ja en käytä somea. Joku kysyy miksi. Vastaan tänne, että siksi kun ei ole läheisiä ja ystäviä yhtään. Näin ei tule mihinkään somepalveluun liityttyä. Mitä minä niillä. Näin kannattaa muistaa, että jokainen nuorempi ihminenkin elää omaa elämäänsä niillä tavoilla, kun hänelle on ok. Kai joku pitää minuakin typeränä nuorempana ihmisenä joka ei tiedä somesta oikein mitään. En minä silti muille piisaa elämässä selittäisi, että katsos kun ei ole yhtään ystävää niin some on jäänyt. Näin miksi tehdä tässäkin vertailua mikä on ok ja mikä ei. Miksi ei muut saa, vaikka terveisiä lähettää jos se on heille ok.
Samoin minä arvostan vanhoja tapoja monin tavoin. Arvostan kortteja ja kirjeitä. Olen taiteellinen ihminen ja näin arvostan tuollaisia. Digiaika vie ihmisen käden jäljen pois, kun itse kirjoitetut jutut yms vähenevät. Minusta se ei ole ikinä hyvä asia.
Riitaa pukkaa taas. Yritetään keskustella niin ettei heti vedetä sitä hernekeittopurkkia nenuun! Keskustelussa kuuluu olla avoin kaiklle mielipiteille. Hyvä keskustelu saa muuttamaan omaa näkemystä tai ainakin ymmärtämään toisten näkemyksiä.
Peace, love and rockenroll! 💛
Sinä 75v
Kirjoitin ylempänä, että myös ihan virallisissa yhteyksissä käytetään nykyäänkin sanaa. Monissa maissa. Siksi ihmettelin, kun kirjoitettiin rajatusti vanhusten tapana. Sen tähden pidin viestiä 'outona', siis erikoisena.
Eihän tiistai ole outo, yleisessä käytössä. Eikä terveiset ole outoja, vaan niiden rajaaminen tiettyyn ihmisryhmään on.
Ei ensimmäinen terveisiä käsitellyt viesti ollut arvostelua. Sehän oli hyvin neutraali katsaus nykynuorten ja aikuisten elämästä ja tavoista.
Mun kuulumiset tänään sitä, että päihdetyyppi se vaan jaksaa häiritä. Nyt sillä aiheena nettiin blogialustalle kirjoitetut tekstit. Tekstien sisältö eli aiheet neutraalit, ei käsitellä päihdejätkän elämää niissä. Tekstejä ei itse olla jaettu päihdetyypille ja muutenkin ovat hakukoneilta näkymättömiin laitetut. Jätkä selvittää ja tekee tiettäväksi että ovat hänen tiedossaan ja selvittää näin "ei edes yhtäkään blogivierailua'. No, miksikö kirjoitetaan? Ei ainakaan päihdejätkälle... Mut ehkäpä se kirjoittaminen on aivojen käyttöä muuhun kuin päihdejätkän miettimiseen... Tekstiä laatiessa tiedon hankinta aivojen käyttöä... Esim. netin vieraskieliset lähteet...
Ja näköjään, kun kerran päihdejätkä ilmoittautuu, jotakuta mun tekemiset sitten kivasti kiinnostavat, jollain konstilla ne tekstit hankitaan tietoon!!!! Eli onhan siellä sitten ainakin päihdejätkän ystävä lukemassa käynyt ja jakanut tekstit päihdehyypiölle! Mikä heitä kiusaa mun teksteissä?
Hurraa.... Mä olen päihdepellejen, sekopäistä sekopäisimpien kiinnostuksen kohde! Onko niillä omaa elämää? Niitten elämä on mun kyyläämistä! Taannoin se jätkä karjui "Jyväskylässäkin käynyt"... No. Taisi jätkälle tulla kiire lähteä hakemaan kaltaisiinsa yhteyksiä siinä kylässä, levitellä mun naamakuvaa ja jätkän itsensä kehittämiä häpäisypuheita jos sitten vaikka toistamiseen lähtisin Jyväskylään!
Anteeks vaan, mut mä toivon tolle hyypiölie tuskallisen kuoleman. Saakoot vaikka aivohalvauksen ja maatkoot - hah, hoitajien hyvästi hyysäämäänä - paskoissaan lasaretissa korisemassa! Pääasia että sr häipyy mun kantapäiltä!
Vierailija kirjoitti:
Sinä 75v
Kirjoitin ylempänä, että myös ihan virallisissa yhteyksissä käytetään nykyäänkin sanaa. Monissa maissa. Siksi ihmettelin, kun kirjoitettiin rajatusti vanhusten tapana. Sen tähden pidin viestiä 'outona', siis erikoisena.
Eihän tiistai ole outo, yleisessä käytössä. Eikä terveiset ole outoja, vaan niiden rajaaminen tiettyyn ihmisryhmään on.
Nuorten maailmaan se ei kuulu. Työelämän koodit ovat eri asia. Eihän niistä ollut kyse, vaan ketjun käsittelee ihmisten arkitapoja, vai olenko ymmärränyt otsikon väärin?
Vierailija kirjoitti:
Mun kuulumiset tänään sitä, että päihdetyyppi se vaan jaksaa häiritä. Nyt sillä aiheena nettiin blogialustalle kirjoitetut tekstit. Tekstien sisältö eli aiheet neutraalit, ei käsitellä päihdejätkän elämää niissä. Tekstejä ei itse olla jaettu päihdetyypille ja muutenkin ovat hakukoneilta näkymättömiin laitetut. Jätkä selvittää ja tekee tiettäväksi että ovat hänen tiedossaan ja selvittää näin "ei edes yhtäkään blogivierailua'. No, miksikö kirjoitetaan? Ei ainakaan päihdejätkälle... Mut ehkäpä se kirjoittaminen on aivojen käyttöä muuhun kuin päihdejätkän miettimiseen... Tekstiä laatiessa tiedon hankinta aivojen käyttöä... Esim. netin vieraskieliset lähteet...
Ja näköjään, kun kerran päihdejätkä ilmoittautuu, jotakuta mun tekemiset sitten kivasti kiinnostavat, jollain konstilla ne tekstit hankitaan tietoon!!!! Eli onhan siellä sitten ainakin päihdejätkän ystävä lukemassa käynyt ja jakanut tekstit pä
Tabletin näppäimillä yllä oleva kirjoitettu. En koe siis päihdejätkän osoittamaa kiinnostusta kivana - yllä olevaan tekstiin typona "kivasti", piti siis olla "kovasti" kiinnostavat.
Eihän terveisiä voi laittaa "sähköisesti", eihän?
Sehän on joku muu viesti. Enkä mitenkään voi ymmärtää, miten terveisten saaminen voi olla kiusallista tai että pitäisi vastata jotenkin. Kiitos riittää.
Lukekaa vaikka netistä terveisten tarkoitus ja yleisyys.
Tämä on mielipiteiden vaihtoa, keskustelua. Ei riitelyä.
Kukin taaplaa tyylillään. Ymmärrättekö tämän?
Rysähdin eilen lopulta kaikkien Suomen nykyisten "tukiverkkojen" läpi köyhyyteen.
Olo on kyllä hämmentynyt, jokin aika sitten kuuluin vielä ylempään keskiluokkaan mutta nykyinen työelämä sairastutti vakavasti ja Kokoomuksen johtama "Välittävä Suomi" hoiti lopun.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä mielenkiintoista tai nähtävää olisi Peräseinäjoella?"
No, mieti minua joka asuu lähellä niitä maisemia ja samoilla seuduilla vuodesta toiseen. Yli 10 vuotta jo ja huvina lähinnä ulkoilu ja maisemien katselu vuoden ajasta toiseen. Näin voin sanoa, etten paljon valita. Minulle riittää hiekkatie ja maalaismaisema. Sillä kai olen itseni täällä järjissäni pitänyt vaikeinakin aikoina. Jos pitää valita ikävistä paikoista voi tälläinen maaseutu olla jo haittapuolistakin huolimatta tärkeä paikka. Ihmisistä en kirjoita ja ikäviäkin juttuja, mutta niihin olen törmännyt muuallakin. Näin kokonaisuus silti ok. Matkustakoon se joka pystyy ja talous kestää sen. Me muut tarvotkoon pitkin metsiä ja polkuja maisemia katsellen.
Kyselin vain mielenkiinnostakin, koska liikumme siellä suunnalla kesäisin. Maisemat vedenjakajaseudulla siis tuttuja. Peräseinäjokikin on tiedossa vain nimenä. Olisi kiva nähdä muitakin etelä- pohjalaisia paikkoja kuin ne vakiot, jossa aina käydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä arvostelet sitä jos joku lähettää terveisiä edelleen. Minä olen nuorempi ihminen ja ilahtuisin jos olisi joku joka muistaisi. Ei ole ketään ja näin en terveisiä saa. Niin miksi tästäkin pitää te
Terveisiä Sinulle. Kortit, itse tehdytkin, voi ihanuus saada. Kaunokirjoitus :). Miten nuoret laittaa nimikirjoituksen, siis ne, jotka ei kaunoa osaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ensimmäinen terveisiä käsitellyt viesti ollut arvostelua. Sehän oli hyvin neutraali katsaus nykynuorten ja aikuisten elämästä ja tavoista.
Jokainen lukee sen tavallaan. Minä luin sen niin, että joku ikävästi kirjoittaa, että nuoremmat tekevät näin ja noin ja joku näin niputtaa kaikki nuoret samoiksi ja vielä lopussa korostaa kuinka tämä nykyaika someineen on niin hyvä juttu. Mitä se ei kuitenkaan ole moneltakaan kannalta mietittynä. Joku osaa tyylillään näin kirjoittaa niin, että viestissä oikein huokuu sellainen asenne, että minä kyllä tiedän miten asiat menevät ja toisista viis. Ja minä huomaan sen heti.
Vierailija kirjoitti:
Rysähdin eilen lopulta kaikkien Suomen nykyisten "tukiverkkojen" läpi köyhyyteen.
Olo on kyllä hämmentynyt, jokin aika sitten kuuluin vielä ylempään keskiluokkaan mutta nykyinen työelämä sairastutti vakavasti ja Kokoomuksen johtama "Välittävä Suomi" hoiti lopun.
Toivon sinulle paljon voimia tässä kovassa maailmassa. Työelämä ajaa ihmisen ahtaalle, tiedän kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä 75v
Nuorten maailmaan se ei kuulu. Työelämän koodit ovat eri asia. Eihän niistä ollut kyse, vaan ketjun käsittelee ihmisten arkitapoja, vai olenko ymmärränyt otsikon väärin?
Ehkä ei sinun tuntemiesi nuorten maailmaan kuulu. Ethän siis yleistä. Meidän nuorille kuuluu: 10v- > lähettelee terveisiä täteilleen, serkuilleen kummeilleen. Ja tietävät miten vastaan otetaan.
On siis erilaisia ihmisiä, eri ikäryhmissä.
Niin tässä asiassa kuin monessa muussakin. Ei aina ikä ratkaise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä 75v
Minä olen nuorempi ihminen ja minun maailmaa se kuuluisi kyllä jos joku terveisiä laittaisi. Olenko näin outolintu vai sekopää sitten sinusta? Miksi yleistät, koska et voi tietää jokaisen nuoren tavoista elää yhtään sen enempää. Luulet vaan tietäväsi. Ja se on yleistystä. En kirjoita tästä enää, koska jos jollakin on se näkökanta ettei hän ymmärrä ihmisten olevan yksilöitä ja nuorempienkin arvostavan terveisiä niin hän ei sitten ymmärrä sitä vaikka sanoisi sata kertaa samaa.
Minä taas arvostan ihmisiä sen verran, että en yleistä asioita. Ei esim kirjoita, että eivät nuoret mökillä viihdy tms, koska aina löytyy niitä jotka viihtyvät kuitenkin ja mielellään ovat siellä. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun olit ylempää keskiluokkaa, niin olen täysin varma, että ajattelit nykytilanteessasi olevista ihmisistä, että se on niiden oma vika, ja pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni, ja lopettaa toisten rahoilla eläminen. Sanoisin, että ansaittua. Kunpa kaikki kaltaisesi päätyisivät kokemaan saman.
Itse tunnistan pohjanmaalaisissa sukulaisissani paitsi murteen, myös puheen nuotin.