Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2
Saapi kertoa.
Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.
Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kyllä jaksa työpäivän jälkeen kauheasti keskustella niin raskaista asioista, töissä näkee ihan tarpeeksi rankkoja ja vaikeita asioita, kurjuutta, kaltoinkohtelua ja kuolemaa. Siksi en niin välitä lukea uutisiakaan työpäivisin.
Luulis otsikon mukaan tän olevan kyllin kevyttä. Täällä tosin ei oikein tunnisteta tätä "kuulumiskulttuuria", lähettääköhän nää edes terveisiä koskaan kellekään?
Etsimällä etsin viestejä ketjusta joita lukea. Lopputuloksena, kun mennään kolmatta sivua loppupuolelta niin noin pari kuulumisviestiä. Sitten lopetin siihen. Kaikki eivät jaksa vänkäystä ja draamaa. Ja joillakin se kaikki on jo oikeassa elämässä läsnä niin ei viitsi täällä enää osallistua siihen. Kaipaa jotain muuta. Muuten en ole muiden kuulumisista valittanut. Samalla mietin viitsinkö kirjoittaa tänne kuulumisia itsekään enää.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grönlannin tilanne kuumenee. Maailma on sekaisin.
Maailma on kyllä aika sekaisin. Olen tänään aika paljonkin pohtinnut sitä, mitä kaikkea mun elinaikanani vielä tuleekaan tapahtumaan. Ja ei ehkä pitäisi sanoa näin, mutta sanonpa kuitenkin, että olen tosi iloinen siitä, että omat lapseni päättivät pysyä lapsettomina. Olisi aika kurjaa, jos pitäisi miettiä, millainen tämä maailma on sitten, kun lapsenlapset olisivat aikuisia.
Olen kiitollinen kun omat lapset on aikuisia eikä enää pieniä ja siitä että oma lapsuus ja nuoruus oli niin hyvä ja värikäs positiivisella tavalla. Ei kai tämän ehtoopuolen ole niin väliä mutta rauhaa ja terveyttä toivon. Hyvää yötä.
Kiva kun on näin lauhaa ollut jo jonkin aikaa, toivottavasti ei tuleva pakkanen taas jatku viikko kaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Etsimällä etsin viestejä ketjusta joita lukea. Lopputuloksena, kun mennään kolmatta sivua loppupuolelta niin noin pari kuulumisviestiä. Sitten lopetin siihen. Kaikki eivät jaksa vänkäystä ja draamaa. Ja joillakin se kaikki on jo oikeassa elämässä läsnä niin ei viitsi täällä enää osallistua siihen. Kaipaa jotain muuta. Muuten en ole muiden kuulumisista valittanut. Samalla mietin viitsinkö kirjoittaa tänne kuulumisia itsekään enää.
Otsikosta kuvittelis toisenlaisia viestejä.
Kaikilla ei ole "kuulumisia", täyttävät ketjun silti.
No otan kirjan ja rauhoitun 'yöpuulle'.
Hyvää yötä
"Mitä mielenkiintoista tai nähtävää olisi Peräseinäjoella?"
No, mieti minua joka asuu lähellä niitä maisemia ja samoilla seuduilla vuodesta toiseen. Yli 10 vuotta jo ja huvina lähinnä ulkoilu ja maisemien katselu vuoden ajasta toiseen. Näin voin sanoa, etten paljon valita. Minulle riittää hiekkatie ja maalaismaisema. Sillä kai olen itseni täällä järjissäni pitänyt vaikeinakin aikoina. Jos pitää valita ikävistä paikoista voi tälläinen maaseutu olla jo haittapuolistakin huolimatta tärkeä paikka. Ihmisistä en kirjoita ja ikäviäkin juttuja, mutta niihin olen törmännyt muuallakin. Näin kokonaisuus silti ok. Matkustakoon se joka pystyy ja talous kestää sen. Me muut tarvotkoon pitkin metsiä ja polkuja maisemia katsellen.
Vierailija kirjoitti:
No, mieti minua joka asuu lähellä niitä maisemia ja samoilla seuduilla vuodesta toiseen. Yli 10 vuotta jo ja huvina lähinnä ulkoilu ja maisemien katselu vuoden ajasta toiseen. Näin voin sanoa, etten paljon valita. Minulle riittää hiekkatie ja maalaismaisema. Sillä kai olen itseni täällä järjissäni pitänyt vaikeinakin aikoina. Jos pitää valita ikävistä paikoista voi tälläinen maaseutu olla jo haittapuolistakin huolimatta tärkeä paikka. Ihmisistä en kirjoita ja ikäviäkin juttuja, mutta niihin olen törmännyt muuallakin. Näin kokonaisuus silti ok. Matkustakoon se joka pystyy ja talous kestää sen. Me muut tarvotkoon pitkin metsiä ja polkuja maisemia katsellen.
Ei sulla murre ole tarttunut?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grönlannin tilanne kuumenee. Maailma on sekaisin.
Maailma on kyllä aika sekaisin. Olen tänään aika paljonkin pohtinnut sitä, mitä kaikkea mun elinaikanani vielä tuleekaan tapahtumaan. Ja ei ehkä pitäisi sanoa näin, mutta sanonpa kuitenkin, että olen tosi iloinen siitä, että omat lapseni päättivät pysyä lapsettomina. Olisi aika kurjaa, jos pitäisi miettiä, millainen tämä maailma on sitten, kun lapsenlapset olisivat aikuisia.
Olen kiitollinen kun omat lapset on aikuisia eikä enää pieniä ja siitä että oma lapsuus ja nuoruus oli niin hyvä ja värikäs positiivisella tavalla. Ei kai tämän ehtoopuolen ole niin väliä mutta rauhaa ja terveyttä toivon. Hyvää yötä.
Sivusta tähän. Oma lapsuus oli ok ja maalla kiva asua. Omat juttunsa oli, mutta kuitenkin hyvää elämää. Nuoruus sitten ihan toista. Ei yhtään ystävää ollut. Näin kirjoitin joskus kuinka kaikkine puolineen jäi kuin se vaihe elämässä välistä mikä näkyy sitten elämässäni monin tavoin. Missään en oikein käynyt. Pari harrastusta vaan. Muuten en mitään. Rauhaa kaipaan itsekin ja rauhallista oloa, josta joskus jännitin arkeakin niin paljon. Koulussa joka päivä jännitystä ihmisten toimesta jne. Näin arvostan rauhaa.
"Eikö ne lähetä edes terveisiä toisilleen?" Kyselee joku. Ei. Terveisten lähettäminen on vanhusten juttu. Meilläkin on suuri suku ja vain vanhukset lähettävät terveisiä. Niiden saaminen on kiusallista ja outoa. Miten niihin pitäisi suhtautua, mitä ne tarkoittavat, pitääkö vastata jotenkin? Tämä tapa on jäämässä pois, kuolee näiden vanhusten mukana. Nuoremmilla on suvun ja perheen WhatsApp-ketjut, ja muut somekanavat käytössä. Ne korvaavat tuon vanhan tavan nopeutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Savumerkit, kirkonkellot ja oltermannin sauvatkin ovat jääneet pois tiedotusvälineinä, paremmat ovat korvanneet ne. Näin se elämässä menee.
Jo on aikoihin eletty, jos terveisten saaminen on kiusallista ja outoa!
Vierailija kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty, jos terveisten saaminen on kiusallista ja outoa!
Minä ainakin laitan ja ilahdun, kun saan:)
Vierailija kirjoitti:
"Eikö ne lähetä edes terveisiä toisilleen?" Kyselee joku. Ei. Terveisten lähettäminen on vanhusten juttu. Meilläkin on suuri suku ja vain vanhukset lähettävät terveisiä. Niiden saaminen on kiusallista ja outoa. Miten niihin pitäisi suhtautua, mitä ne tarkoittavat, pitääkö vastata jotenkin? Tämä tapa on jäämässä pois, kuolee näiden vanhusten mukana. Nuoremmilla on suvun ja perheen WhatsApp-ketjut, ja muut somekanavat käytössä. Ne korvaavat tuon vanhan tavan nopeutensa ja monipuolisuutensa vuoksi. Savumerkit, kirkonkellot ja oltermannin sauvatkin ovat jääneet pois tiedotusvälineinä, paremmat ovat korvanneet ne. Näin se elämässä menee.
Outo viesti. Jos saat terveisiä, kiität ilahtuneena. Joku on sinua muistanut ja haluaa lähettää 'tervehdyksen'. Aiemmin varmaan tarkoitti mys 'terveyttä'. Ihana tapa. Vasta vähän aikaa sitten sain kahdelta kolmikymppiseltä terveisiä mieheni mukana. Kyllä tykkäsin. Kirjeethän myös usein päätetään: Monin lämpimin terveisin
Nuoret kiusaantuu terveisistä. Keski-ikäiset ei ehdi vastata. Vanhukset käyttää niitä ja se on ok. Sopii heille. Mutta ei pidä yleistää ja vaatia nuoremmilta.
Terveiset on varmaan enemmän asuinpaikan kuin iän ilmiö. Meillä päin ja meidän suvussa lähettää kaikenikäiset 'terveisiä'. Sehän on ihan eri kuin joku sähköinen viesti. Naamakkain niitä saadaan ja lähetellään. Useimmiten
No monet onneksi ylläpitää tätä hyväntahtoista tapaa. Ei kelle vaan terveisiä laiteta. Mukaville.
Ja yksi tapa laittaa terveisiä on puhelimessa. Juttelen ystäväni kanssa puhelimessa, lopuksi laitamme terveisiä toistemme puolisoille.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret kiusaantuu terveisistä. Keski-ikäiset ei ehdi vastata. Vanhukset käyttää niitä ja se on ok. Sopii heille. Mutta ei pidä yleistää ja vaatia nuoremmilta.
Eihän terveisiin tarvitse "vastata". Kiitos riittää.
Tiedätkö edes mitä terveiset tarkoittaa?
Esimerkki: Mies käy kaupassa, näkee siellä yhteisen ystävämme. Juttelevat ja lopuksi ystävä sanoo: kerro terveisiä vaimolle. Mies tulee kotiin ja kertoo terveiset. Minä ilahdun ja kiitän. Siinä se. Joku on minua muistanut ja halunnut laittaa tervehdyksen. Mukava iloinen tapa. Toivon todella, että säilyy.
Nyt alkaa selvitä.
Täällä ei kaikki ymmärrä, mistä aiheesta kuuluu kirjoittaa.
Ei siis ymmärretä, mitä 'kuulumiset' tai 'terveiset' ym on. Siis sanojen sisältöä ja käyttötapaa.
Siitäkö erimielisyydet kumpuaa? Ottakaa selvää, älkääkö olettako (väärin).
Terveiset sinne taivaaseen laulaa Ilpo Kaikkonen (37v)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla murre ole tarttunut?
Ei ole. Olen koko ikinä puhunut kai yleiskieltä eli en oikein mitään murretta sen enempää. Toki joku voi tunnistaa jotain murteita. Puhun tosi lyhyesti sanoja lyhentäen ja pohjalaiset puhuvat näin hyvin eri tavalla monesti kuin minä.
Jos esimerkkinä kirjoitan niin pieni näyte alla. Muuten en ole murre viestejä kirjoittanut tänne yhtään.
Mä lähen nyt pakkaan pakettii, ku tulee sit kiire muute. Se sit pitää viedä tänää postii. Et sää ole ite lähettänyt ny yhtää pakettii? Mä lähetä välil jotai. En mä tiä onks kova pakkanen enää ok. Toivoo et tul ny lauha keli jo. No, se sit kuluu talveen ja mä sit hyväksy se.
Valtion päämiehet käyttävät sanaa.
Virallisemmatkin kirjeet/sähköpostit päättyvät
Ystävällisin terveisin.
Monissa kielissä on sama tapa
Best regards mm
Joo ei kyllä jaksa työpäivän jälkeen kauheasti keskustella niin raskaista asioista, töissä näkee ihan tarpeeksi rankkoja ja vaikeita asioita, kurjuutta, kaltoinkohtelua ja kuolemaa. Siksi en niin välitä lukea uutisiakaan työpäivisin.