Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2

Vierailija
14.09.2025 |

Saapi kertoa.

Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.

Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.

Kommentit (1038)

Vierailija
861/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ensimmäinen terveisiä käsitellyt viesti ollut arvostelua. Sehän oli hyvin neutraali katsaus nykynuorten ja aikuisten elämästä ja tavoista.

Siis oli kuvaus sinun lähelläsi olevista nuorista.

Monet nuoret toimii kuitenkin toisin. Ei ole yksi laume, vaan yksilöitä.

Vierailija
862/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ensimmäinen terveisiä käsitellyt viesti ollut arvostelua. Sehän oli hyvin neutraali katsaus nykynuorten ja aikuisten elämästä ja tavoista.

Siis oli kuvaus sinun lähelläsi olevista nuorista.

Monet nuoret toimii kuitenkin toisin. Ei ole yksi laume, vaan yksilöitä.

* lauma

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rysähdin eilen lopulta kaikkien Suomen nykyisten "tukiverkkojen" läpi köyhyyteen.

Olo on kyllä hämmentynyt, jokin aika sitten kuuluin vielä ylempään keskiluokkaan mutta nykyinen työelämä sairastutti vakavasti ja Kokoomuksen johtama "Välittävä Suomi" hoiti lopun.

Tämä on niin järkyttävää aikaa. Moni ei ehdi edes ajatella, että saattaisi osua omalle kohdalle, kun isku tulee. Koko elämä on rakennettu sen varaan, että sama jatkuu. Voi olla asuntolainat yms, mikä vaatii saman tulotason. Olen itse tullut irtisanotuksi kerran 90-luvun lamassa. Firma vaihtoi paikkakuntaa ja tarjosi tosin muuttoa. Se tunne oli järkytystä, epäuskoa, pettymystä ym kaikkea sekaisin. Henkilökunnan yhteishenki lujittui loppuaikana. Pahinta oli, kun jouduin tekemään laajan kirjallisen selvityksen toimenkuvastani seuraajalle (varastopäällikkö, reilut 10v). Siitäkin selvittiin.

Mutta siis näinä aikoina uutisoidaan joka päivä kymmenistä, sadoista 'potkuista', isoista firmoista. Koska olot paranee? 

Tsemppiä Sinulle ja terveisiä

Vierailija
864/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lukee sen tavallaan. Minä luin sen niin, että joku ikävästi kirjoittaa, että nuoremmat tekevät näin ja noin ja joku näin niputtaa kaikki nuoret samoiksi ja vielä lopussa korostaa kuinka tämä nykyaika someineen on niin hyvä juttu. Mitä se ei kuitenkaan ole moneltakaan kannalta mietittynä. Joku osaa tyylillään näin kirjoittaa niin, että viestissä oikein huokuu sellainen asenne, että minä kyllä tiedän miten asiat menevät ja toisista viis. Ja minä huomaan sen heti. 

Tulkitsin tismalleen samoin. Huokuu ylemmyydentunnetta ja minäminäminä asennetta. Kannattaa miettiä sanavalintaa.

Vierailija
865/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lukee sen tavallaan. Minä luin sen niin, että joku ikävästi kirjoittaa, että nuoremmat tekevät näin ja noin ja joku näin niputtaa kaikki nuoret samoiksi ja vielä lopussa korostaa kuinka tämä nykyaika someineen on niin hyvä juttu. Mitä se ei kuitenkaan ole moneltakaan kannalta mietittynä. Joku osaa tyylillään näin kirjoittaa niin, että viestissä oikein huokuu sellainen asenne, että minä kyllä tiedän miten asiat menevät ja toisista viis. Ja minä huomaan sen heti. 

Tulkitsin tismalleen samoin. Huokuu ylemmyydentunnetta ja minäminäminä asennetta. Kannattaa miettiä sanavalintaa.

Usein huono itsetunto saa näkemään  ja tuntemaan tuollaista. Minusta se oli vain tiedeihmisen katsaus  omien kokemusten siiviittämänä. En kokenut siinä mitään ylemmyyden tunnetta. Mikähän sen teille aiheuttaa? Triggeröikö vanhus-sana?

Vierailija
866/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilystä. Joku mainitsi, että on hyvin yleistä sanoa: nuoret ei tykkää mökkeilystä. Mitä ihmettä? Ei pidä yleistää. Meidän lähipiirissä useimmat parikymppiset mökkeilee mielellään. Ja just niissä, missä kannetaan vedet, puut. On ulkohuussi (kompostikäymälä). Käyvät kavereiden kanssa, mutta vanhempikin seura kelpaa. Moni nuori on myös erittäin valveutunut lajittelun, kierrätyksen yms suhteen. Moni siis, ei kaikki. 

Ihminen ei ole saari, eikä ihmiset katras, vaan yksilöitä.

Vierailija
867/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeilystä. Joku mainitsi, että on hyvin yleistä sanoa: nuoret ei tykkää mökkeilystä. Mitä ihmettä? Ei pidä yleistää. Meidän lähipiirissä useimmat parikymppiset mökkeilee mielellään. Ja just niissä, missä kannetaan vedet, puut. On ulkohuussi (kompostikäymälä). Käyvät kavereiden kanssa, mutta vanhempikin seura kelpaa. Moni nuori on myös erittäin valveutunut lajittelun, kierrätyksen yms suhteen. Moni siis, ei kaikki. 

Et lukenut viestiäni kunnolla. Käytin tuota mökkeily esimerkkiä vaan kuvaamaan sitä, että joku voisi yleistää etteivät nuoret mökillä viihdy tms jos verrataan vaikka tuohon terveisten lähettämiseen mistä on kirjoitettu täällä. Että nuoret eivät terveisiä lähetä tai eivät nuoret mökillä viihdy. Näin minä kirjoitin etten halua yleistää, koska aina löytyy niitä jotka lähettävät terveisiä ja viihtyvät mökeillä. Sanomani oli juuri se, ettei saisi niputtaa. En maininnut oikeastaan mitään siitä etteikö nuoret mökeillä oikeasti viihtyisi. Käytin tuota vaan verrokkina terveisten lähetykseen. Näin mietin miksi joku lukee väärin, kun nimenomaan en yleistänyt viestissäni. Esimerkkinä vaan mökkeilyn mainitsin. Sen tilalle voisi keksiä mitä vaan josta joku taas kirjoittaisi, etteivät nuoret tee sitä tai tätä ja aina löytyisi poikkeus. 

Vierailija
868/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jankkausta taas. 

Maailma muuttuu, samoin ihmiset ja tavat. Ei sitä voi estää. Kehitys kehittyy ja jossain vaiheessa meidän tapamme ovat historiaa ja me matojen ruokaa.

Vierailija
869/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et lukenut viestiäni kunnolla. Käytin tuota mökkeily esimerkkiä vaan kuvaamaan sitä, että joku voisi yleistää etteivät nuoret mökillä viihdy tms jos verrataan vaikka tuohon terveisten lähettämiseen mistä on kirjoitettu täällä. Että nuoret eivät terveisiä lähetä tai eivät nuoret mökillä viihdy. Näin minä kirjoitin etten halua yleistää, koska aina löytyy

Ymmärsin toki. En kohdistanutkaan viestiäni sinulle, vaan nimenomaan 'yleistäjälle'! :)

Vierailija
870/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas pihan pensaat kauniit kevyessä lumihunnussa!

Vähän sateli märkää hitulaa joka jäi oksille.

Linnuille näkyy ruoka maistuvan. Varikset, harakat ja naakat pyörivät tinttien seurana.

Pari päivää sitten kaurisemo kahden vasan kanssa suoritti läpimarssin takapihalla. Olivatpa kauniita ja siroja!

Pitäisi kai kävelylle toimertua mutta ei huvita- varmaan aika paarustamista märällä kelillä.

Ehkä pysyn kirjan kanssa sisätiloissa.

Vierailija
871/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ilma. Ei liian kuuma eikä liian kylmä.

Vierailija
872/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää jankkausta taas. 

Maailma muuttuu, samoin ihmiset ja tavat. Ei sitä voi estää. Kehitys kehittyy ja jossain vaiheessa meidän tapamme ovat historiaa ja me matojen ruokaa.

Eihän ole. Tämä on mielenkiintoista. Tulee mieleen Sananselittäjä-sarja telkasta. Sitä katsoi mielellään.

Vierailija
873/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ongelmia itsetunnon kanssa, ei kykene hyväksymään erilaisia mielipiteitä eikä edes faktoja, jotka ovat ristiriidassa oman käsityksen kanssa. Puolustusreaktiot pistävät hyökkäämään heti. Se on varmasti itsellekin raskasta.

Olen aiemminkin sanonut, että me täällä ketjussa emme ole terapeutteja emmekä jatkuvasti velvollisia lepyttelemään tai selittelemään itsestäänselvyyksiä. Varsinkaan, kun mikään selitys ei auta, vaan joka aiheesta on käytävä uusi jankkaus ja selittely.

Jos jokin tosiasia tai mielipide kaihertaa jonkun itsetuntoa, ei voi mitään. Sitten vaan kaihertaa. Ei muut ihmiset ole velvollisia tyhmentämään tai pienentämään itseään jonkun toisen ihmisen ongelmien vuoksi. Mitä järkeä on yleensäkään osallistua tällaiseen ketjuun, jos ei siedä juuri ketään eikä mitään?

Kannattaa itse lukea puolustusreaktioista eli defensseistä ja itsetunnon ongelmista, jos kaiherrusta itsessään huomaa.

Vierailija
874/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rysähdin eilen lopulta kaikkien Suomen nykyisten "tukiverkkojen" läpi köyhyyteen.

Olo on kyllä hämmentynyt, jokin aika sitten kuuluin vielä ylempään keskiluokkaan mutta nykyinen työelämä sairastutti vakavasti ja Kokoomuksen johtama "Välittävä Suomi" hoiti lopun.

Silloin, kun olit ylempää keskiluokkaa, niin olen täysin varma, että ajattelit nykytilanteessasi olevista ihmisistä, että se on niiden oma vika, ja pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni, ja lopettaa toisten rahoilla eläminen. Sanoisin, että ansaittua. Kunpa kaikki kaltaisesi päätyisivät kokemaan saman.

Olen eri, mutta ei hän välttämättä ajatellut niin. Ihmisillä, munkin tuntemilla, on erilaisia yhteiskunnallisia näkemyksiä, vaikka oma tilanne viittaisi muuhun. Tiedän parinkin vasemmistolaiseksi luokitellun puolueen arvojen kannattajia, joilla varallisuus ja oma asema hyvä. On solidaarisuutta ja toimitaan sen mukaan. Mutta olet oikeassa siinä, että monet sokeutuu. Tämähän on tullut esiin ihan poliitikkojen asenteissa.

Vierailija
875/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun olit ylempää keskiluokkaa, niin olen täysin varma, että ajattelit nykytilanteessasi olevista ihmisistä, että se on niiden oma vika, ja pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni, ja lopettaa toisten rahoilla eläminen. Sanoisin, että ansaittua. Kunpa kaikki kaltaisesi päätyisivät kokemaan saman.

Olen itseasiassa koko aikuisuuteni kallistunut enemmän vasemmalle ja AINA sanonut että olen valmis maksamaan enemmän veroja jotta palvelut pelaavat ja kaikista pidetään huolta.

Toivon mukaan en ala tuolla tavoin katkeroitumaan...oksennuksesi ei tuntunut kovin mukavalta.

M42

Vierailija
876/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus? Minkä ikäinen? 80, 90?

Jotenkin tuntui loukkaavalta meitä muita kohtaan, jotka terveisiä käyttää. Yleistys oli turhaa, samoin niputtaminen vanhuksiin.

Olen 52, tykkään terveisistä. Arvelen monen kommentoijien olevan minua nuorempia.

Samoin nuo 'hienot' sivistyssanat. Moni käyttää niitä antaakseen 'sivistyneen' kuvan itsestään. Monille sanoille on ihan suomenkielinen vastine. Taitoa vaatii nimenomaan sen löytäminen ja käyttäminen sujuvassa suomenkielessä.

Eokö vaan?

Vierailija
877/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ongelmia itsetunnon kanssa, ei kykene hyväksymään erilaisia mielipiteitä eikä edes faktoja, jotka ovat ristiriidassa oman käsityksen kanssa. Puolustusreaktiot pistävät hyökkäämään heti. Se on varmasti itsellekin raskasta.

Olen aiemminkin sanonut, että me täällä ketjussa emme ole terapeutteja emmekä jatkuvasti velvollisia lepyttelemään tai selittelemään itsestäänselvyyksiä. Varsinkaan, kun mikään selitys ei auta, vaan joka aiheesta on käytävä uusi jankkaus ja selittely.

Jos jokin tosiasia tai mielipide kaihertaa jonkun itsetuntoa, ei voi mitään. Sitten vaan kaihertaa. Ei muut ihmiset ole velvollisia tyhmentämään tai pienentämään itseään jonkun toisen ihmisen ongelmien vuoksi. Mitä järkeä on yleensäkään osallistua tällaiseen ketjuun, jos ei siedä juuri ketään eikä mitään?

Kannattaa itse lukea puolustusreaktioista eli defensseistä ja itsetunnon ongelmista, jos kaiherrusta itsessään huoma

Juuri tämän vuoksi täällä ei synny kunnon keskusteluja, kun joka asia menee jankkaukseksi ja toisen osapuolen vastustamiseksi. Itsetunto on niin alhaalla, että kaikki koetaan hyökkäykseksi ja omaa hataraa itsetuntoa pönkitetään jankkauksilla ja omalla peukuttamisella.  Terapeutteja emme ole, mutta koko ketju kärsii tästä.  Vain oma mielipide on oikea ja muita ei sallita. Surullista.

Vierailija
878/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntui loukkaavalta meitä muita kohtaan, jotka terveisiä käyttää. Yleistys oli turhaa, samoin niputtaminen vanhuksiin.

Olen 52, tykkään terveisistä. Arvelen monen kommentoijien olevan minua nuorempia.

Samoin nuo 'hienot' sivistyssanat. Moni käyttää niitä antaakseen 'sivistyneen' kuvan itsestään. Monille sanoille on ihan suomenkielinen vastine. Taitoa vaatii nimenomaan sen löytäminen ja käyttäminen sujuvassa suomenkielessä.

Eokö vaan?

Sivistyssanat? Mitkä? Mitä sellaisia on käytetty, joita ei normaalissa puheessa käytetä? Annatko esimerkin?

Vierailija
879/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän just avataan erilaisia ajatustapoja, kirjoitustyylejä. Ja miten kukakin toisten viestit tulkitsee. Kaikki voidaan

Älykäs kirjoittaa suomeksi, muut käyttää vierasperäisiä 'lainasanoja'.

Vierailija
880/1038 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eokö vaan?

Sivistyssanat? Mitkä? Mitä sellaisia on käytetty, joita ei normaalissa puheessa käytetä? Annatko esimerkin?

Lue taaksepäin, tunnistat kyllä. En kirjoittanut, ettei niitä yleisesti käytettäisi. Kirjoitin, että niille on oma vastineensa omassa kielessämme.

Tarkkuutta luetunymmärtämiseen. Se on haastavaa, on huomattu kyllä.

Kuulumisiin:

Ruokaa lähden laittamaan: broilerisalaatti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän