Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2
Saapi kertoa.
Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.
Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.
Kommentit (1179)
Olipa mukava päivä ketjussa, erilaisia viestejä uusista aiheista ja sivistynyttä keskustelua. Kunpa ketju jatkuisi tällaisena. M72
Huomenta :) Pitäisi raahata luunsa labraan kontrolliverikokeisiin. Just tänään ei ole pakko, mutta koska on luvattu sään lauhtumista sekä teiden jäätymistä, niin ehkä parempi mennä tänään kuin luistella ensi viikolla.
Täällä on näköjään ollut paljon kirjoittelua kirjoista. Mä en ole juurikaan lukenut kirjoja vähään aikana, mutta kuuntelen aika paljon erilaisia podcasteja samalla, kun teen jotain. Nyt tuli sitten mieleen, että voisihan sitä kuunnella jotain äänikirjojakin. Osaako joku suositella, mikä äänikirjapalvelu kannattaisi tilata? Ja joo, tiedän, että joitain äänikirjoja voi kuunnella ilmaiseksikin, mutta kun ei ole kokemusta noista mistään, niin vinkkejä otan mieleläni vastaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Huomenta :) Pitäisi raahata luunsa labraan kontrolliverikokeisiin. Just tänään ei ole pakko, mutta koska on luvattu sään lauhtumista sekä teiden jäätymistä, niin ehkä parempi mennä tänään kuin luistella ensi viikolla.
Täällä on näköjään ollut paljon kirjoittelua kirjoista. Mä en ole juurikaan lukenut kirjoja vähään aikana, mutta kuuntelen aika paljon erilaisia podcasteja samalla, kun teen jotain. Nyt tuli sitten mieleen, että voisihan sitä kuunnella jotain äänikirjojakin. Osaako joku suositella, mikä äänikirjapalvelu kannattaisi tilata? Ja joo, tiedän, että joitain äänikirjoja voi kuunnella ilmaiseksikin, mutta kun ei ole kokemusta noista mistään, niin vinkkejä otan mieleläni vastaan.
Huomenta sinnekin :)
Käytän Bookbeatia, vaikka en vanno että se olisi se kaikkein paras ja autuaaksi tekevä. Lähinnä suurin syy siihen on, että olen löytänyt sieltä ne kirjat joita haluan kuunnella. Tosin kerran päätin kuunnella Nobelin voittaneet kirjat, niin lista jäi hyvin lyhyeksi. En tiedä onko se yleisin ongelma äänikirjoissa, ettei vanhempaa kirjallisuutta lueta? En ole selvittänyt asiaa tarkemmin.
Olen niin laiska ihminen, että jos olen tyytyväinen yhteen palveluun en kikkaile muiden palvelujen kanssa enempää. Elisa lahjoittaa välillä e-kirjoja asiakkailleen, mutta en ole koskaan jäänyt selvittämään mitä se lahja pitäisi sisällään.
Äänikirjat sopivat minulle, koska en pidä rutiineista ja jo pientenkin kotitöiden tekeminen on helpomoaa äänikirjan kanssa. Suosikkilukijani on Jukka Pitkänen. Ihan sama mitä lukee, niin kuuntelen hänen äänensä vuoksi. On tottakai muitakin hyviä lukijoita, joista olisi kiva kuulla mielipiteitä.
Turvallista matkaa labrakokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olipa mukava päivä ketjussa, erilaisia viestejä uusista aiheista ja sivistynyttä keskustelua. Kunpa ketju jatkuisi tällaisena. M72
Kyllähän keskustelu jatkuu, jos vain jatkaa.
Kun puhutaan lukemisesta puhutaan samalla kirjojen määristä, joita lukee. MInä taas en voi kehua määristä, koska haluan nauttia kirjasta. Arvostan hyvää kirjoittajaa, tapaansa käyttää sanoja, ja miksi saatan palata lauseisiin, kappaleisiin, aloittaa uudelleen alusta. Vähän kuin katselisi maalausta, jonka äärellä pitää seistä pitkään löytäessään yhä uusia yksityiskohtia ja jonka äärellä omat ajatukset, tunteet liikkuvat eri suuntiin.
On vaikea jakaa ajatuksiani, jos toinen haluaa lukea paljon kirjoja. Käsittelemme teosta eri tavalla minä viipyillen pienissä yksityiskohdissa ja toinen laveasti kokonaisuuden kokemisessa.
Uskon, ettei minulla ole kiire lukea. Saatan muistaa hyvinkin tarkkaan jonkun kirjan vuosien jälkeen, mutta jos kirjailijan teksti ei kosketa minua jätän kirjan kesken. Saatan palata siihen myöhemmin, jos kyse olikin minun asenteestani ja sen hetkisestä elämäntilanteesta. Haen kirjoittajaa sanojen takana ja niiin ikään myös lahjakkuuksia, mestareita, jotka ovat syventäneet taitojaan vuosien ajan kosiskelematta lukijoita.
Olen ehkä jäänyt jonnekin keskiaikaan yhden niteen äärellä ihmettelemään, mutta kirjankin lukeminen voi olla rauhallista, nautinnollista ja maistua kuin laadukas, käsin tehty suklaa kuin teollisesti valmistettu sokeripommi. Onkohan muita samanlaisia?
Huomenta, kiva, kun kirjoitit hitaasta, viipyilevästä lukemisesta. Kuvasit hienosti lukunautintoa ja sanojen lumoa. Itse olen samanlainen hitaasti lukeva ja runoista erityisesti tykkään. Tuossa aiemmin, kun ihailin paljon lukevaa ihmistä, en tarkoittanut vain määrällisesti paljon lukevaa vaan yleensäkin kirjojen äärellä aikaansa viettävää ihmistä.
On erilaisia tapoja lukea. Joku seuraa juonta, toinen kieltä.
Mulla on tapana joskus palata johonkin kirjaan, joka vuosia sitten teki vaikutuksen. Kun luen sen uudestaan, tulee joskus yllätyksenä, ettei se enää kosketakaan. Jokin omassa elämässä on mennyt etee päin ja kirjan teemat on jääneet taakse. Joskus taas löytyy ihan uusia näkökantoja, joita aiemmin ei huomannut.
Kaikki kirjat ei kestä aikaa, paitsi klassikot.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta, kiva, kun kirjoitit hitaasta, viipyilevästä lukemisesta. Kuvasit hienosti lukunautintoa ja sanojen lumoa. Itse olen samanlainen hitaasti lukeva ja runoista erityisesti tykkään. Tuossa aiemmin, kun ihailin paljon lukevaa ihmistä, en tarkoittanut vain määrällisesti paljon lukevaa vaan yleensäkin kirjojen äärellä aikaansa viettävää ihmistä.
Erilainen luonne näkyy kaikessa, myös lukemisessa. Olen nopea kaikessa ja kyllästyn pian, luen salamavauhtia ja hyppään tylsien luontokuvausten ohi. Rauhallinen puolisoni taas nauttii lukemisestaan, pysähtyy ja katselee ulos ja nauttii, jatkaa taas. Aikuiset lapsemme ovat samoin erilaisia lukijoita, sähäkkä tytär hotkija, runoilijapoikani nautiskelija. Onneksi olemme kaikki erilaisa. Kaikessa. Sitä on elämän rikkaus. Lapsenlapset kaikki ovat hotkijoita. Ainakin vielä.
Seuraan telkasta BBC:n sarjaa Liverpoolin mafia. Tulee sunnuntaisin, vain esitetyt jaksot on Areenassa.
Perhe apureineen pyörittää ison luokan kansainvälistä huumekauppaa. Silti eivät itse käytä, on normaalia perhe-elämää, yksi naisista kirjanpitäjä, toinen viiniasiantuntija. Yksi pari käy lapsettomuushoidoissa.
Jotenkin järkyttää, että huumekauppa on heille vain ammatti muitten joukossa. Tapa vaurastua ja päästä lopulta muille aloille. Mutta niinhän se varmaan nykyään on. Englantikin on muuttunut niin, ettei sitä enää tunnistaisi entiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan telkasta BBC:n sarjaa Liverpoolin mafia. Tulee sunnuntaisin, vain esitetyt jaksot on Areenassa.
Perhe apureineen pyörittää ison luokan kansainvälistä huumekauppaa. Silti eivät itse käytä, on normaalia perhe-elämää, yksi naisista kirjanpitäjä, toinen viiniasiantuntija. Yksi pari käy lapsettomuushoidoissa.
Jotenkin järkyttää, että huumekauppa on heille vain ammatti muitten joukossa. Tapa vaurastua ja päästä lopulta muille aloille. Mutta niinhän se varmaan nykyään on. Englantikin on muuttunut niin, ettei sitä enää tunnistaisi entiseksi.
Niinhän se oli ja on Suomessakin. Pirtutrokarit rikastuivat. Mustan pörssin välittäjät rikastuivat. Ihmiskauppa ja huumeet ovat nykyisin, orjakauppa ennen. Aina on ollut tällaista ja joka maassa. Viekas keksii kolon, josta hyötyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se oli ja on Suomessakin. Pirtutrokarit rikastuivat. Mustan pörssin välittäjät rikastuivat. Ihmiskauppa ja huumeet ovat nykyisin, orjakauppa ennen. Aina on ollut tällaista ja joka maassa. Viekas keksii kolon, josta hyötyy.
Totta, ei auta Suomenkaan enää ylpeillä, marjanpoimijat oli orjan asemassa. Thai-hierontapaikat ihan jotain muuta kuin esittää. Ihmisarvo aika matalalla jo Pohjoismaissakin. Kaunis pohjoinen kaupunki Narvik huumekeskus. Viranomaiset jostain syystä aika hampaattomia.
Pakkanen hellittänyt, hyvä ulkoilusää viikonloppuna.
Viranomaiset ovat lainsäätäjien armoilla. Jos lait ovat lepsuja, ei auta vaikka roistot saadaan kiinni, jollei rangaistus ole tuntuva ja pelottava. Lait säätää eduskunta ja me äänestäjät olemme viime kädessä vastuussa silloin. Ei kannata narista, kun itse on osasyyllinen. Valitaan kunnolliset kansanedustajat!
Nro 404: "Huomenta sinnekin :)
Käytän Bookbeatia, vaikka en vanno että se olisi se kaikkein paras ja autuaaksi tekevä. Lähinnä suurin syy siihen on, että olen löytänyt sieltä ne kirjat joita haluan kuunnella. Tosin kerran päätin kuunnella Nobelin voittaneet kirjat, niin lista jäi hyvin lyhyeksi. En tiedä onko se yleisin ongelma äänikirjoissa, ettei vanhempaa kirjallisuutta lueta? En ole selvittänyt asiaa tarkemmin.
Olen niin laiska ihminen, että jos olen tyytyväinen yhteen palveluun en kikkaile muiden palvelujen kanssa enempää. Elisa lahjoittaa välillä e-kirjoja asiakkailleen, mutta en ole koskaan jäänyt selvittämään mitä se lahja pitäisi sisällään.
Äänikirjat sopivat minulle, koska en pidä rutiineista ja jo pientenkin kotitöiden tekeminen on helpomoaa äänikirjan kanssa. Suosikkilukijani on Jukka Pitkänen. Ihan sama mitä lukee, niin kuuntelen hänen äänensä vuoksi. On tottakai muitakin hyviä lukijoita, joista olisi kiva kuulla mielipiteitä.
Turvallista matkaa labrakokeisiin. "
Kiitos vinkistä :) Mä haaveilen kyllä ihan kirjojen lukemisestakin, mutta niin kauan, kun tässä huushollissa on remontti kesken ja tavarat ihan väärissä paikoissa, mä en oikein pysty keskittymään lukemiseen. Äänikirjaa sen sijaan voi kuunnella samalla, kun tekee muutakin.
Labrareissu meni hyvin. HSL:n bussilippu on voimassa 1 h 20 min ja mä ehdin käydä labrassa (ei ollut edes ajanvarausta), apteekista hakemassa reseptilääkkeet, parissa kaupassa kauppakeskuksessa ja kun nousin bussiin, niin mun lippu olikin edelleen voimassa. Sanoinkin kyllä sille labrahoitajalle, että sä olet tosi nopea. Ei mennyt varmaan kuin 2-3 minuuttia per potilas. Oikein mukava nuori hoitaja. Että toimii toi julkinen terveydenhuoltokin joskus erinomaisen hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Tajusin just, että tammikuu on puolessa välissä. Jos kevät tulee maaliskuussa, talvea on enää puolitoista kuukautta jäljellä.
Innostuin jo upottamaan sormet multaan, eli kaivoin Mustanmeren ruusun mukulat esille. Niitä oli runsaasti, ja vanha maatiaislaji pärjää hyvin vuodesta toiseen. Sitten on hommattava multaa ja istutettava mukulat ruukkuihin. Nyt on hyvää aikaa suunnitella muitakin tulevan kesän kukkaistutuksia ja kylvöjä.
Selailu on kivaa. Avaa vaikka runokirja sattumanvaraiselta kohdalta -> se olkoon päivän mietelauseesi
Muutto edessä, ihanaa!
Uusi koti on tosi kiva, ja vastikään remontoitukin! Pakatessa oli kiva siivota roskiin ja kierrätykseen turhia ylimääräisiä romppeita ja kylläpä niitä onkin vuosien aikana kertynyt vaikka luulin että olen elänyt vähäisellä hamstraamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin just, että tammikuu on puolessa välissä. Jos kevät tulee maaliskuussa, talvea on enää puolitoista kuukautta jäljellä.
Innostuin jo upottamaan sormet multaan, eli kaivoin Mustanmeren ruusun mukulat esille. Niitä oli runsaasti, ja vanha maatiaislaji pärjää hyvin vuodesta toiseen. Sitten on hommattava multaa ja istutettava mukulat ruukkuihin. Nyt on hyvää aikaa suunnitella muitakin tulevan kesän kukkaistutuksia ja kylvöjä.
Mulla on paljon niin nättejä suojaruukkuja. Kiva vaihtaa ikkunalaudalle taas erilaiset. Tulee keväinen fiilis. Lannoitusta pikkuhiljaa jo aloittelen, isoihin ruukkuihin en joka vuosi vaihda multaa, pinnalle lisään, jos tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihania puutarhajuttuja
Minä kaivelen, josko pelargonioista joku näyttäisi elonmerkkejä. Huoh. Jotain viherkasveja tahdon lisää. Mm multaköynnös tai perinteinen juoru on kätevä, niistä saa aina pistokkaita ja lisää kasveja. Latvaoksat säilyy vesilasissa/-pullossa kauan kauniina
Taisit tarkoittaa kultaköynnöstä? Mulla on viherpeukalo keskellä kämmentä ja taas katselin aamulla mun ikkunalla olevia kultaköynnöksiä. En tajua, mitä teen väärin. Mulla on myös olohuoneessa kaukana ikkunasta yksi kultaköynnös ja se menestyy, mutta ikkunalla olevat ei.
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset ovat lainsäätäjien armoilla. Jos lait ovat lepsuja, ei auta vaikka roistot saadaan kiinni, jollei rangaistus ole tuntuva ja pelottava. Lait säätää eduskunta ja me äänestäjät olemme viime kädessä vastuussa silloin. Ei kannata narista, kun itse on osasyyllinen. Valitaan kunnolliset kansanedustajat!
Näinhän se on. Kansainvälinen rikollisuus soluttautuu myös yhteiskunnan rakenteisiin, jolloin järjestelmä korruptoituu. Heillä voi olla myös taitavia lobbareita. Suomessa vielä kai toivoa, tiedä mikä tilanne on Ruotsissa.
Levolle lasken Luojani
Armias ole suojani
Jos sijaltain en nousisi
Taivaaseen ota tykösi
Jumalan kämmenellä