Mitäpä Sinulle tänään mahtaa kuulua? Vol 2
Saapi kertoa.
Edellinen pitkä ketju lukittiin, niin aloitetaan uusi.
Minä täällä loikoilen sohvalla ja mietin maailmanmenoa.
Kommentit (1931)
Luin viime vuonna 160 kirjaa. Parhaimmaksi nousi kirkkaasti Olivier Norekin Talven soturit, romaani Simo Häyhästä. Ranskalainen kirjailija innostui Suomen historiasta ja kirjoitti upean teoksen talvisodasta. Onko muille tuttu kirja?
Huomenta. Tuo edellä mainitsemasi kirja ei ole minulle tuttu, mutta kiitos vinkistä. Se saattaa hyvinkin löytyä läheisen lahjapaketissa tänä vuonna.
Jotenkin aina hiljennyn kunnioituksesta, kun kuulen ihmisestä, joka lukee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Luin viime vuonna 160 kirjaa. Parhaimmaksi nousi kirkkaasti Olivier Norekin Talven soturit, romaani Simo Häyhästä. Ranskalainen kirjailija innostui Suomen historiasta ja kirjoitti upean teoksen talvisodasta. Onko muille tuttu kirja?
Aikamoinen määrä. Itsekin luin aiemmin enemmän, mutta käsitöiden myötä vähentynyt. Aina on kuitenkin joku menossa. Peter James on suosikkini. Stephen Kingit luin aikoinaan kaikki. Sitten tuli stoppi kauhulle.
Onneksi kävin eilen hiihtämässä 12 km, tänään on niin huono tuppurainen keli, ei olisi vapaalla tyylillä kulkenut yhtään. Vasta eilen saatiin täällä ladut kuntoon ja pääsin aloittamaan kauden. Toivottavasti talvi jatkuu pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta. Tuo edellä mainitsemasi kirja ei ole minulle tuttu, mutta kiitos vinkistä. Se saattaa hyvinkin löytyä läheisen lahjapaketissa tänä vuonna.
Jotenkin aina hiljennyn kunnioituksesta, kun kuulen ihmisestä, joka lukee paljon.
Kärsin unettomuudesta ja luen aina öisin, kyllä päivisinkin. Kirjasto on pelastukseni, ilman viikottaista reissua sinne en voisi elää näin. En koskaan osta kirjoa, kun hotkaisen sen päivässä tai parissa enkä koskaan lue uudestaan samaa kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
"Harva uskaltaa lähteä neuvomaan ketään lääkityksissä. Sairaanhoitaja ammattilaisena ei varmaankaan lähde vastamaan ammattiosaamisensa ulkopuolisiin kysymyksiin lääkityksistä. Siihenhän sisältyisi turvallisuusriski. Vertaistuki toki muuten hyödyllistä."
No, ei kukaan varmaan palstan viestin pohjalta lääkitystään muuta sentään. Ei tarvitse ihmisistä tyhmiä tehdä sentään. Silti on ok kysyä, vaikka sitä miten joku lääke on vaikuttanut samaa syöneeseen tai onko ollut hyötyä siitä, tai miten joku ihminen on kokenut jonkun toimenpiteen. Sairaanhoitajalla voi olla kokemusta näistä työnsä puolesta tai hän on voinut itse kokea vastaavaa. Näin joku tulkitsee hieman liian tiukasti näitä viestejä. Ihmiset vaihtavat kokemuksia ja näin on ihan ok keskustella asioista.
Kokemusten vaihto on kyllä kätevää. Jäi vain mieleen, että joku aiemmin suositteli kysymättä jotain rauhoittavaa luontaistuotetta jollekin, tarkoitus oli varmaan hyvä. Kannattaa harkita, kun täällä ei tiedä, kuka kirjoittaa ja kenen nimissä. Luontaistuotteetkaan ei sovi kaikille ja jos on muita lääkityksiä, pitää olla tarkkana, kysyä lisätietoja apteekista tai luintaistuoteliikkeestä. Suomessa muuten lääkkeiden käyttö on hurjissa mitoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kirja ei ole tuttu, mutta Häyhästä olen mediasta lukenut. Legendaarinen hahmo, kaikkien aikojen paras sniper maailmassa. Ampui kai 500 vihollista.
Jalmari Helanderin Sisu-leffat on saaneet innoituksen hänestä. Areenasta saattaa vielä löytyä podcasti, jossa hänestä keskustellaan.
Melkoisia sankareita pienestä kansasta nousee.
Ihan yleisesti suomalaisista kirjailijoista olen pohtinut, että tosi harva pelkillä kirjatuloilla elää. Mm Sirpa Kähkönen opiskelee suntioksi.
Ehkä Laila Hirvisaari, Raija Oranen, Kirsti Manninen ja muutamat miesdekkaristit pärjää. Mm Jari Tervo tekee paljon tv-töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä tuttu, mutta elämäkerrat ja muistelmat kiinnostaa kyllä. Niitä on tullut luettua. Aina jää mieleen jotain tietoakin ja tietty ajankuvaus. Jonkin verran luen dekkareitakin. Niissä kiinnostaa eniten yhteiskunnallinen konteksti.
Käytkö jossain kirjaston lukupiirissä tai vastaavassa? Kesäisin kurjastoissa on joskus yllätyskasseja, joihin keräävät erilaisia kurjoja ja koko kassi sitten lainataan. Kerran lainasin, mutta vain osan luin. Olen ehkä liikaa urautunut lukijana, tarvii herätellä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti suomalaisista kirjailijoista olen pohtinut, että tosi harva pelkillä kirjatuloilla elää. Mm Sirpa Kähkönen opiskelee suntioksi.
Ehkä Laila Hirvisaari, Raija Oranen, Kirsti Manninen ja muutamat miesdekkaristit pärjää. Mm Jari Tervo tekee paljon tv-töitä.
Olet oikeassa. Kaikille ei kirjailijan ura tuota, mutta ei se kirjailijaa tietenkään huonoksi tee.
Juttelin kerran yhden pienen kustannusyhtiön toimitusjohtajan kanssa. Hän sanoi, että vaikka kirjoja julkaistaan tuhansia vuodessa vain minimaalinen määrä kirjoista kiinnostavat ihmisiä. Se on heillekin joskus arvontaa mikä kirja sattuisi ihmisiä kiinnostamaan. Runokirjojen kauppaaminen on niin toivotonta, että he julkaisevat vain yhden runokirjan vuodessa.
Jotkut kirjailijat aloittavat uransa muulla kielellä kuin suomella löytääkseen laajemman lukijakunnan muista maista. Sekin kertoo suomenkielen asemasta.
Minulla on kirjaston varausjonossa tuo Talven soturi. Ehkä muutaman kuukauden päästä saan luettavaksi.
Olen vähentänyt kirjojen ostoa kun hyllyt ovat jo täpötäynnä- himolukijana täytyy aina olla kirja lähettyvillä! Jotkut luen useaan kertaan.
Täällä on kuutisen astetta pakkasta ja kova tuuli.
Lumisadetta luvassa joten ulkoiluksi tänään riittää pihan kolaaminen. Kaupassa onneksi ei tarvi käydä.
Vierailija kirjoitti:
P:lle lähetän tsemppiviestit, jos satut lukemaan. Sulla on nyt vaikeuksia, sairautta ym. Mutta muista: olet kuitenkin opinnoissa pärjännyt loistavasti, moni ei. Älä välitä kirjoittelusta täällä, jollain on paha olla, äksyilee ja poistaa viestejä turhaan. Moni sinua täällä kannustaa.
P kirjoitti eilen, ettei hän halua tsemppiviestejä eikä rukouksia tms. Ole hyvä ja kunnioita hänen pyyntöään!
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat on kirjailijoiden kannalta hankalia. Myydystä paperikirjasta kirjailija saa muutaman euron, äänikirjasta kai alle euron. Laila Hurvisaaren kirjoja tosiaan myytiin aikoinaan miljoonia kappaleita. Hänen tuottonsa mahdollisti monen muunkin kirjailijan kirjan julkaisun. Hirvisaari menehtyi iäkkäänä 2021.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kävin eilen hiihtämässä 12 km, tänään on niin huono tuppurainen keli, ei olisi vapaalla tyylillä kulkenut yhtään. Vasta eilen saatiin täällä ladut kuntoon ja pääsin aloittamaan kauden. Toivottavasti talvi jatkuu pitkään.
Täällä lähistöllä ei olekaan valmiita latuja, ja pitäisi ajaa kymmenisen kilometriä, jos haluaisi sellaisella hiihtää.
Maastoa tästä kyllä löytyy, metsää ja peltoa. Jälkimmäiselle olen tehnyt itsekin omia latuja, tosin siellä käy usein melkoinen viima. Syyskyntöjä ei ole tehty, joten korret törröttivät näkyvillä pitkään vähäisestä lumesta. Nyt tilanne olisi parempi, jos lumisade vaan lakkaisi. Sukset ja monot otettava jo valmiiksi esille, ja aloitettava varovaisesti umpihangessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kirjaston varausjonossa tuo Talven soturi. Ehkä muutaman kuukauden päästä saan luettavaksi.
Olen vähentänyt kirjojen ostoa kun hyllyt ovat jo täpötäynnä- himolukijana täytyy aina olla kirja lähettyvillä! Jotkut luen useaan kertaan.
Täällä on kuutisen astetta pakkasta ja kova tuuli.
Lumisadetta luvassa joten ulkoiluksi tänään riittää pihan kolaaminen. Kaupassa onneksi ei tarvi käydä.
Minulla on kymmenittäin kirjoja, joita luen usein. Mm Lovestory, monta Nicholas Evans, Robert Waller, elämänkertakirjoja. Runoteoksia.
Olen alkanut katsomaan kotimaan alueuutisia päivittäin ihan mielenkiinnosta. Tulee ainakin eri paikkakunnat tutuiksi, ja tietää paremmin oman maan asioista, kun uutiset ovat nykyään niin kovin ulkomaan painotteisia. Eikä tarvitse edes lähteä näin talviaikaan minnekään reissaamaan.
En käy lukupiireissä, en pysty istumaan pitkää aikaa. Enkä millään malttaisi olla puhumatta koko ajan, se olisi muille väärin. Sähikäinen kun olen, en viitsi häiritä muita. Laitan muistiin kaikista kirjoista arvostelun, muuten en muistaisi, 160 kirjaa on liikaa homepäälleeni. Luen paljon dekkareitakin, Jo Nesby on siinä ja siinä onko liian raakaa minulle, Marko Hautala oli ennen hyvä, uusin Samaelin kirja oli pettymys. Pascal Engman on suosikkikirjailijani. Kaikki tämän vuoden Finlandia-ehdokkaat olivat outoja enkä pitänyt niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Kaikille ei kirjailijan ura tuota, mutta ei se kirjailijaa tietenkään huonoksi tee.
Juttelin kerran yhden pienen kustannusyhtiön toimitusjohtajan kanssa. Hän sanoi, että vaikka kirjoja julkaistaan tuhansia vuodessa vain minimaalinen määrä kirjoista kiinnostavat ihmisiä. Se on heillekin joskus arvontaa mikä kirja sattuisi ihmisiä kiinnostamaan. Runokirjojen kauppaaminen on niin toivotonta, että he julkaisevat vain yhden runokirjan vuodessa.
Jotkut kirjailijat aloittavat uransa muulla kielellä kuin suomella löytääkseen laajemman lukijakunnan muista maista. Sekin kertoo suomenkielen asem
Ajatelkaa, mikä etulyöntiasema englannin kielisellä kurjallisuudella on. Ei ole pienen kielialueen ongelmia, kun puhujia on 1 - 2 miljardia. Tosin ei kaikki lue.
I m fine, thank you. It s nice to be here. Have a nice day. I m listening in the music. I m relaxing. I m freezing but my hearth is so warmth. I m looking for myself who i am and what is the most important thing in my life. What kind person i wanna be, where is the best place to be. Thease questions are in my mind. Where can i find the answers whitch take me back the home. There i can be safe. Surraund by people who give me back. Aloneless takes everything. Misery makes me crying. I can t sleep. My dreams come true when i will find something what makes me feel better.
Hyvää yötä
Rauhallisia unia
Levollista aamua