Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalaiset ovat niin pahoinvoivia tai sitten todella kylmiä ihmisiä?

Vierailija
13.09.2025 |

Missään muualla on niin paljon ihmisvihaa kun tässä maassa. Se on oikeasti niin huolestuttavaa. 

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi Venäjällä kaikki vihaa toisiaan.

Heh, oletko montakin kertaa siellä käynyt? Minä olen ja voin sanoa että tunnen kymmeniä venäläisiä siellä eikä heistä kukaan ketään vihaa. No väärää tietoahan on netti pullollaan.

Vierailija
62/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen onnellinen ja voin hyvin. En ole rikas, mutta mulla on paljon ystäviä ja mielekäs elämä.  Olen saanut hoitoa sairauksiini ja kaikki sujuu. Ei mulla ole syytä valittaa mutta toki suren teidän trollien puolesta, jotka ilmeisesti uitte paskassa. Mistä lie johtuu, onko teidät pakotettu siihen vai ihanko itse hyppäsitte persujen ja Venäjän kelkkaan.

Se on sinun kokemuksesi, eli subjektiivinen kokemus. Ei objektiivinen totuus. Juuri tämä ongelma on suomalaisissa: MINULLA menee hyvin, joten kukaan muu ei saa valittaa. MINÄ MINÄ MINÄ. On vain se oma todellisuus, kuin sialla sen kärsän ala: se on suomalaiselle totuus. Jos naapuri sanoo että minulla menee huonosti niin sanotaan että minullapa ei mene, lällällää, oma vika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihmisvihaa esiintyy ääriokeiston ja äärikristillishihhelien piirissä. Nämä ovat pieniä vähemmistöjä. 

Suomalainen on keskimäärin erittäin maltillinen, rehellinen ja luotettava, ja rakastaa lapsiaan ja läheisiään vaikkei pidä siitä suurta meteliä. Tekee parhaansa, ei pilaa kunniaansa öyhöttämällä ja törttöilemällä eikä näinollen myöskään joudu peräämään sitä käräjäsalissa :D

Hyvin meillä menee, vaikka nyt onkin paha tilanne sotien suhteen ja paska hallitus. Me tiedämme jo, että hallitus kaatuu viimeistään ensi vaaleissa.  Se paha loppuu aikanaan ja tilalle tulee parempaa.

Vierailija
64/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen onnellinen ja voin hyvin. En ole rikas, mutta mulla on paljon ystäviä ja mielekäs elämä.  Olen saanut hoitoa sairauksiini ja kaikki sujuu. Ei mulla ole syytä valittaa mutta toki suren teidän trollien puolesta, jotka ilmeisesti uitte paskassa. Mistä lie johtuu, onko teidät pakotettu siihen vai ihanko itse hyppäsitte persujen ja Venäjän kelkkaan.

Se on sinun kokemuksesi, eli subjektiivinen kokemus. Ei objektiivinen totuus. Juuri tämä ongelma on suomalaisissa: MINULLA menee hyvin, joten kukaan muu ei saa valittaa. MINÄ MINÄ MINÄ. On vain se oma todellisuus, kuin sialla sen kärsän ala: se on suomalaiselle totuus. Jos naapuri sanoo että minulla menee huonosti niin sanotaan että minullapa ei mene, lällällää, oma vika.

Mitä sinä vouhotat? Ei sua kielletty valittamasta. Voisit vastata kysymykseen: pakottiko joku sinut paskaan vai menitkö siihen ihan itse. Mieti vastausta.

Vierailija
65/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klassikkohan tämä on. Sama kuin joku ylemmän keskiluokan etuoikeutettu kakara luennoisi jollekin syrjäytyneen nistiperheen lapselle miten meillä on samat mahdollisuudet, ihan OMA VALINTA kun et ole pärjännyt. 

Olen monesti miettynyt onko suomalaiset oikeasti näin tyhmiä, vai onko tämä ovela savuverho sille ettei kukaan kyseenalaista näiden etuoikeutettujen asemaa.

Vierailija
66/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Mikähän aloituksessa ja sinun oksentamassasi kommentissa esitetty väite mahtaa olla, ellei subjektiivinen kokemus. Minua yrität estää kertomasta omaa näkemystäni :DDDD

Oletko ikinä vähentänyt juomista ja kokeillut hankkia tuohon kiukutukseesi (ahdistuksen tai depression oire) lääketieteellistä apua?

Vierailija
67/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä voi pahoin enkä ole tunnekylmä. Menkää ihmiset lääkäriin jos alituiseen vi tuttaa, koska se on sairauden oire ja siihen on olemassa hoitoa.

Vierailija
68/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla kaikki hyvin siis kaikilla kaikki hyvin? Taidat olla melko itsekäs ja yksinkertainen?

Vierailija
69/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tämä on vaikea pala, mutta se on totuus että näet maailman sellaisena kuin olet itse. 

Tässä on kuitenkin hyvääkin. Ei tarvitse muuttaa koko maailmaa. Muuta itseäsi ja alat kokea maailman eri tavalla. 

Myös minä olen kokenut maailman vihamielisenä ja kylmänä. Vihasin tuolloin itsekin itseäni (uskon että tämä on se juurisyy miksi ihminen kokee muidenkin vihaavan itseään ja toisia). Kun kokemukseni itsestäni muuttui, myös kokemukseni maailmasta muuttui. Ei kannata syyttää Suomea tai suomalaisia tai muitakaan maita tai kansoja. Sinulla on itselläni avaimet omaan kokemuksesi maailmasta.

Vierailija
70/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihmisviha, josta ap höpöttää, on hänen omien korviensa välissä. Kyse on psykologisesta ilmiöstä nimeltään projektio. Ihminenkuvittelee omat pelkonsa, vihansa, muut tunteensa muille, kun on liian kipeä tajutakseen, että nehän onkin sen omia tunteita ja ongelmia.

Vierailija
71/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pistää tietokone kiinni ja mennä elävien ihmisten pariin. Täällä vahvistat vain omaa kyynisyyttäsi.

Vierailija
72/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan suomalaiset aina olleet kylmää kansaa. Ja olemme hyvin epäyhteisöllisiä. Se näkyy esim siinä että köyhä ei köyhää auta, vaan nauraa jos toisella menee huonosti. Mutta sitten isketään kantapäitä yhteen ja luimistellaan nöyränä herrain edessä. Muissa länsimaissa ei samanlaista ole. 

Tuollaiset luonteenpiirteet ovat aika inhottavia, ei kyllä kukaan tuntemani ihminen ole tuollainen. Itse pidän meitä aika köyhinä, ollaan työttömiä jne mutta tyytyväisiä elämäämme. Ei meille kukaan ole tästä nauranut. Olen tavannut muutaman kerran ilkeän negatiivisen henkilön mutta niiden paha olo ja purkautumiset ovat seuraus oman elämänsä sössimisistä. Alkoa, kamoja ja sitten ollaan katkeria ja syytellään muita. Ja uskalletaanhan sitä pomoja ja johtajia arvostella ja antaa palautetta jos on aihetta. Paljon paremmin kuin ennenvanhaan.

Vierailija
73/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klassikkohan tämä on. Sama kuin joku ylemmän keskiluokan etuoikeutettu kakara l

No minä, jota yhlemmän keskiluokan etuoikeutetuksi väitit, olen sitä köyhintä desiiliä suomalaisista. Työkyvyttömyyseläkkeellä ja niin pienituloinen, ettei asumismenojen jälkeen jää edes ulosoton suojaosan vertaa elämiseen, mutta pärjään koska kulutan sangen vähän enkä ole koskaan rakentanut egoani kulissien varaan. Egoni taitaa rakentua oppimiskyvyn ja ongelmanratkaisutaidon varaan, joita olen kehittänyt kohta 60 vuotta.

Olen kokenut kovia ja selviytynyt niistä, koska en jäänyt kuoppaan makaamaan ja syyttelemään muita tai olosuhteita vaan vastuutin asioista itseni ja korjasin puutteeni sikäli kuin siinä tilanteessa voin.

Ja koska minä, köyhä ja tavallinen ja kroonisesti sairas, pystyin tähän, pystyt ehkä sinäkin jos pysähdyt ja mietit, mikä pakottaa oksentamaan pahaa oloasi ulos ja mikset puutu sen pahan olosi juurisyyhyn, joka on ehkä yksinäisyys, ehkä alkoholismi, ehkä kyvyttömyytesi tunnistaa ja käsitellä omat tunteesi.

Kyllä sä selviät ja kasvat kunhan annat itsellesi sihen mahdollisuuden. Yhteiskunta on ne jo sulle antanut ja ne on sun käytössä, älä siis luimistele nurkissa vaan aikuistu. Tsemppiä.

Vierailija
74/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli lopulta pahoinvoiva ja kylmä, kun yli 10 vuotta katsottiin karsaasti, puhuttiin pahaa ym. negatiivista. Olin ennen hymyilevä, iloinen, ystävällinen ja positiivinen. Mutta enpä voi sanoa olevani enää kuin varjo entisestä.

Vierailija
75/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska sinulla kaikki hyvin siis kaikilla kaikki hyvin? Taidat olla melko itsekäs ja yksinkertainen?

Mitä jos lukisit etkä keksisi omia tulkintoja omista subjektiivisista lähtökohdistasi? Ihan vain luet ja katsot ja tajuat, ettei kukaan syyttele ketään mistään vaan ihmettelee, mitä ihmiset paskalammikossa tekevät. Mudassa, itsesäälissä, todellisissa ja kuvitelluissa vääryyksissä rypeminen on kansallinen ongelma, ja se liittyy siihen, ettei meillä ole opetettu tunteiden käsittelyä ja niiden parantamista vaan valistuneet on opetelleet ne itse. Hei, se on opittavissa ja tieto ilmaiseksi saatavilla.

Vierailija
76/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Hyvä uutinen oli eilen Ylellä. Syntyvyys laskee ja peruskouluja lakkautetaan isolla kädellä ja opettajia irtisanotaan. 

Yes. 

Opettajan palkka vaihtuu 595 työmarkkinatukeen. 

Jeeeeeeeeeee

Vierailija
77/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli todella hyvä uutinen, että kun hallitus vei naisten ansiosidonnaiset eikä ole vakituisia työpaikkoja ja lapsia ei enää synny niin kouluja lopetetaan paljon ja opettajat jää työttömäksi. 

300 000 euron uusi talo ja ulkomaanmatkat maksetaan 595 työmarkkinatuella. 

Vierailija
78/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät onneksi ole kaikki suomalaiset pahoinvoivia tai kylmiä. Tiedän paljon hyvinvoivia, välittäviä ja yhteisöllisiä ihmisiä ja olen itsekin sellainen. 

Mutta tunnistan ilmiön. Pitäisi saada rakennettua luottamus hyvään tulevaisuuteen, ihmisten hyvyyteen ja yhteisöllisyyteen. Sellainen tekee onnellisen kansan, ei muu ylellisyys ja mahdollisuudet. Ihminen on lopulta laumaeläin, joka tarvitsee muita ympärilleen. 

Kun aika on tällainen, että jokainen vetäytyy omaan kuplaansa, on jatkuva epävarmuus ja huoli kaikesta ja ihmiset kääntyvät hakemaan tukea päihteistä enemmän kuin toisistaan, saadaan aikaan pahoinvointia ja tunnekylmyyttä. Eipä tässä asiassa ole parhaillaan päättäjistäkään apua. 

Jokainen meistä voi omalta osaltaan tarttua toimeen ja tehdä pieniä asioita muuttaakseen tilanteen paremmaksi. Pistää puhelimen pois ja jutella ihmisille, huomioida lapsia ja nuoria ystävällisesti, auttaa lähimmäisiä arjen pienissä asioissa, jättää päihteet ja puhelimen ym. riippuvuudet pois. Jos tarpeeksi moni tekisi niin, vaikutus hyvinvointiin olisi merkittävä. 

Lisäksi tilanne on sama tai paljon pahempi monessa muussa maassa. Suomessa on silti lopulta moni asia paljon paremmin kuin muualla.

Vierailija
79/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei kai niitä kouluja tarvita, kun lapsia ei ole rahaa tehdä.

Koulujen määrä menee oppilasmäärän mukaan. 

Iso osa kouluista loppuu lähitulevaisuudessa. 

Hienoa. 

Vierailija
80/173 |
14.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuli lopulta pahoinvoiva ja kylmä, kun yli 10 vuotta katsottiin karsaasti, puhuttiin pahaa ym. negatiivista. Olin ennen hymyilevä, iloinen, ystävällinen ja positiivinen. Mutta enpä voi sanoa olevani enää kuin varjo entisestä.

Ja eikö olekin nautinnollista nyt loppuelämän piehtaroida noissa ja selittää itselleen, että mitään en tee koska oon huono ja varjo ja väärin kohdeltu XD

Ihminen voisi myös ryhdistäytyä ja ajatella, ettei anna pahan puhujille periksi vaan näyttää näille, että nämä ovat väärässä.  Ota kiusaajilta valta pois ja pärjää. Tule paremmaksi kuin he. Ei siihen muuta tarvita kuin hymy ja voimaantuminen ja sen tajuaminen, että kiusaajat on maailman pienimpiä surkimuksia.