Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasta internetin myötä mulle aukeni muiden maiden asiat - luulin Suomen olevan ainutlaatuinen, mutta muissa maissahan on samat asiat

Vierailija
13.09.2025 |

Siis kävin kouluni kasarilla ja ysärillä ja netti saatiin kotiin ollessani parikymppinen ysärin lopussa.

Siitähän aukeni koko maailma pikku hiljaa.

Lapsena esimerkiksi luulin, että ylioppilaslakit ovat vain Suomen juttu. Nyt olen tajunnut netin myötä, että ihan samat lakit on käytössä Ruotsissakin.

Luulin, ettei muissa maissa ole äitienpäivää, no onhan niillä.

En tiennyt, että Virossa on sama kansallislaulu kuin meillä.

Näitä esimerkkejä on loputtomiin. Ja lähinnä siis sellaista, että olen hämmästynyt, kuinka muissa maissa on niin samanlaista ja samoja tapoja. Koulusysteemikin on melko samanlainen kaikissa länsimaissa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ulkomailla on samoja asioita. Aasiassa on myös pullonpalautusautomaatteja ja asioita mitä vain Suomessa on kehuttu olevan. Ehkä ne on siellä keksitty ja osia valmistettu jopa. Mene ja tiedä.

Vierailija
2/6 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös selittyykö osa kotimaisella "propagandalla" (pitää olla paras kaikessa) vai luuloilla, että vain täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa ulkomaisilla keskustelupalstoilla on hyvin samanlaisia keskusteluja kuin täällä. Mikä on kyllä aika masentavaa. Ihan täsmälleen samat jutut esimerkiksi äänikirjoista. Ei sanasta sanaan tietenkään, mutta periaatteessa täysin samat argumentit puolesta ja vastaan. Ja minä kun luulin, että kyseessä on joku suomalainen erikoisuus ja muualla ollaan vähän järkevämpiä eikä tuollaisista asioista tarvitse keskustella.

Vierailija
4/6 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä alkaa myös ymmärtämään että ketään ei oikeasti kiinnosta mistä joku toinen on kotoisin, itsekin aina tuli innoissaan kirjoitettua joka paikkaan " Im finn, as a finn" ihan ko se olisi jotenkin maailman mullistava asia, ei se oo, kaikki vaan luulee itse niin omasta maastaan ja ketään muuta ei oikeesti kiinnosta.

Vierailija
5/6 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
6/6 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta viime viikolla minulle avautui, että Suomessa perusturvan taso on paljon heikompi kuin muissa Euroopan maissa.Suomi on saanut asiasta moitteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi