Vasta internetin myötä mulle aukeni muiden maiden asiat - luulin Suomen olevan ainutlaatuinen, mutta muissa maissahan on samat asiat
Siis kävin kouluni kasarilla ja ysärillä ja netti saatiin kotiin ollessani parikymppinen ysärin lopussa.
Siitähän aukeni koko maailma pikku hiljaa.
Lapsena esimerkiksi luulin, että ylioppilaslakit ovat vain Suomen juttu. Nyt olen tajunnut netin myötä, että ihan samat lakit on käytössä Ruotsissakin.
Luulin, ettei muissa maissa ole äitienpäivää, no onhan niillä.
En tiennyt, että Virossa on sama kansallislaulu kuin meillä.
Näitä esimerkkejä on loputtomiin. Ja lähinnä siis sellaista, että olen hämmästynyt, kuinka muissa maissa on niin samanlaista ja samoja tapoja. Koulusysteemikin on melko samanlainen kaikissa länsimaissa.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on japanilainen vaimo ja on ollut mielenkiintoista huomata, miten maailman toisella laidalla on eletty monessa asiassa aivan kuin täälläkin. Harrastettu samoja asioita, kuunneltu samoja bändejä jne.
Pitää vielä lisätä, että appivanhemmilla oli kotona saunakin. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muissa EU-maissa sosiaalituet ovat paljon isommat ja siellä on jopa ruokakaupoissa halvempaa.
Nii-i, ja silti vaan Suomeen muuttaa enempi ihmisiä. Miksi ne ei jää ulkomaille halvasta ruoasta ja hyvästä sosiaaliturvasta nauttimaan. Puhumattakaan maamme köyhistä! Täällä kituvat, vaikka ulkomailla sataisi mannaa ja mannapuuroa laariin. Eiks ni? Vai mites se ny meni... ; D
Ehkä muut maat ei ole niin anteliaita jakamaan sosiaaliturvaa maahanmuuttajille.
Minä olen käynyt peruskouluni kasarilla, eli olen 1974 syntynyt, enkä minä ole ilman nettiäkään ollut tuollainen ummikko. Missä ihmeen tynnyrissä olette kasvaneet? Ettekö seuranneet uutisia, lukeneet kirjoja ja lehtiä?
Kyllä Suomessa todella monet asiat on paremmin kuin suurimmassa osassa maita, ja kyllä jotkut asiat on aina jossain paremmin kuin meillä. Mutta mikä ihme se on, että joku ylioppilaslakki on ruotsalainen keksintö? Sehän suorastaan huokuu ruotsalaisuutta, sitä betrefolkkia parhaimmillaan. Ja meillä on asioita jotka on oikeasti täällä keksitty ja niitä toki käytetään maailmalla, kuten mekin käytämme asioita jotka on keksitty jossain muualla.
Äitiyspakkaus oli suomalainen keksintö, mutta ei Suomi ole enää ainoa maa missä se on käytössä, mutta kyllä voimme edelleen olla siitä ylpeitä, että täällä se on keksitty, kuten myös vaikka tiskikaappi.
Ja kyllä, täällä oikeasti on puhtaampaa ruokaa. Meillä ei eläimille syötetä antibioottia kuten muualla lähes joka paikassa, eikä kylvetä myrkkyä myöskään kasveihin samanlaisia määriä. Meillä kun on vielä talvet estää osan tuholaisista.
Miksi joku hokisi että on suomalainen? Miksi joku luulisi että äänikirjat tai se tykkääkö niistä vai ei, olisi jotenkin suomalainen juttu? Ihmiset on samanlaisia, joko äänikirja on miellyttävä tai ei, miten se missä maassa asuu voisi siihen vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että lapsilisät ovat vain Suomen erikoisuus, mutta tämähän on ihan kaikissa muissakin Länsi-Euroopan maissa. Tullut kaikkiin maihin suunnilleen samaan aikaan toisen maailmansodan jälkeen. Muissa maissa jopa se lapsilisäkin on suurempi kuin Suomessa.
Saattaa se olla pienempikin "muissa maissa", se lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
Olen yllättynyt siitä, kuinka samanlaisia elämän perustoiminnot ovat kaikissa maissa, ainakin länsimaissa. Tuntuu, että kaikki ideat ja keksinnöt sun muut, jopa lait vain kopioidaan miltei semmoisinaan toisista maista.
Det inkluderar sången "olen suomalainen".
Vierailija kirjoitti:
Vasta viime viikolla minulle avautui, että Suomessa perusturvan taso on paljon heikompi kuin muissa Euroopan maissa.Suomi on saanut asiasta moitteita.
Tiesitkö myös sen, että Suomessa on maailman eniten naisiin kohdistunutta väkivaltaa?
Niinhän suomaliset ainakin oppositiossa vonkuvat, että missään muussa maassa ei ole mitään ongelmia. Jos lukee muutakin kuin iltatehtiä, niin saattaa yllättyä.
Yleensäkin kaikki pohjoismaat ovat edelleen maailman parhaimpia ja köyhällekin hyviä paikkoja asua. Nälkää ei nähdä ja koulutus on maksutonta ja sairaanhoitoakin saa maksutta. Kalliiksihan se veronmaksajille tulee, mutta jos on kykyä elää suu säkkiä myöten vaikka toimeentulotuella, niin ei näe nälkää eikä tarvitse asua ulkosalla.
Netistä löytyy ihmeellisiä asoita varsinkin jos on kieltenopetuksessa ollut paikalla. Ihan uskomatona millaista paskaa esim suositut iltalehdet tunkevat otsikoihin. Voisi kuvitella, että lähin naapurimme on USA. Vaikka Euroopassa ja Pohjoismaissa olisi paljon uutisoitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muissa EU-maissa sosiaalituet ovat paljon isommat ja siellä on jopa ruokakaupoissa halvempaa.
Nii-i, ja silti vaan Suomeen muuttaa enempi ihmisiä. Miksi ne ei jää ulkomaille halvasta ruoasta ja hyvästä sosiaaliturvasta nauttimaan. Puhumattakaan maamme köyhistä! Täällä kituvat, vaikka ulkomailla sataisi mannaa ja mannapuuroa laariin. Eiks ni? Vai mites se ny meni... ; D
Ehkä muut maat ei ole niin anteliaita jakamaan sosiaaliturvaa maahanmuuttajille.
OVATPAS! IHAN KAIKISSA MAISSA te paikalliset p.e.r.s.u.t kuvittelette m.a.a.h.a.n.muu.ttajien saavan enemmän rahaa.
Minulla on japanilainen vaimo ja on ollut mielenkiintoista huomata, miten maailman toisella laidalla on eletty monessa asiassa aivan kuin täälläkin. Harrastettu samoja asioita, kuunneltu samoja bändejä jne.