Vasta internetin myötä mulle aukeni muiden maiden asiat - luulin Suomen olevan ainutlaatuinen, mutta muissa maissahan on samat asiat
Siis kävin kouluni kasarilla ja ysärillä ja netti saatiin kotiin ollessani parikymppinen ysärin lopussa.
Siitähän aukeni koko maailma pikku hiljaa.
Lapsena esimerkiksi luulin, että ylioppilaslakit ovat vain Suomen juttu. Nyt olen tajunnut netin myötä, että ihan samat lakit on käytössä Ruotsissakin.
Luulin, ettei muissa maissa ole äitienpäivää, no onhan niillä.
En tiennyt, että Virossa on sama kansallislaulu kuin meillä.
Näitä esimerkkejä on loputtomiin. Ja lähinnä siis sellaista, että olen hämmästynyt, kuinka muissa maissa on niin samanlaista ja samoja tapoja. Koulusysteemikin on melko samanlainen kaikissa länsimaissa.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kekkosen aikaan meitä kusetettiin uskomaan, että on lottovoitto syntyä Suomeen, ja vain suomalainen ruoka kelpaa syötäväksi, muualla on myrkytettyä ja epäterveellistä, ym ym. Paskan marjat. Nyt alkaa hahmottua minkälainen maa Suomi on oikeasti.
Olen aina sanonut, että olemme kaikki propagandan uhreja. Vastauksena olen saanut lähinnä säälivää naurua.
Suomi ei ole mikään esimerkillinen onnela - monessa maassa monet asiat ovat paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen maan mielestä myös heidän ruokansa on maailman parasta ja erityisintä, puhtainta ja maukkainta. Jokainen ruoka on jollekin kotimaista.
Niinpä. Asun maassa, jonka marjoja ei saa kuumentamatta Suomessa syödä. Täällä syödään ja pidetään parhaina marjoina maailmassa....
Tutkitusti pohjoismainen kesä tuottaa eniten vitamiineja ym. luonnonmarjoihin.
En ole koskaan sairastunut niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja kekkosen aikaan meitä kusetettiin uskomaan, että on lottovoitto syntyä Suomeen, ja vain suomalainen ruoka kelpaa syötäväksi, muualla on myrkytettyä ja epäterveellistä, ym ym. Paskan marjat. Nyt alkaa hahmottua minkälainen maa Suomi on oikeasti.
Olen aina sanonut, että olemme kaikki propagandan uhreja. Vastauksena olen saanut lähinnä säälivää naurua.
Suomi ei ole mikään esimerkillinen onnela - monessa maassa monet asiat ovat paljon paremmin.
Suomessa pitäisi olla pakollisena suorittaa vähintään 3-6kk vaihto ulkomailla osana kansalaiskelpoisuutta. Avaisi kummasti silmiä.
Rauha on täällä ainoa erikoisuus koska väestöä on vähän isolla pinta-alalla, ja kulttuuri arvostaa yhä, tosin selvästi aiempaa vähemmän, hiljaisuutta.
Tämäkin piirre taitaa kuitenkin löytyä ainakin Mongoliasta. Siellä maa on Suomea isompi ja väestöntiheys vielä matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan turvaverkko äitiyshuoltoineen, päiväkoteineen ym on ollut tiheämpi. Tosin senkin taso ja tyyli on vaihdellut. Muutenkin Kekkosen aikana oltiin vielä rakennusvaiheessa, ja se tiedettiin. Aika moni asia saatiin kuntoon vasta mielenosoituksia järjestämällä.
Yllätyin kun muutamia vuosia sitten satuin Philadelphian kaupungin nettisivuille. Siellä luvattiin auttaa lapsiperheitä perhepäivähoitopaikan löytämisessä. Se toisaalta onkin pohjoisessa, missä elämäntapa on eurooppalaisempi.
Suomessa oltiin maailman parhaita, mutta muu maailma ei tiennyt sitä. Se kuului asiaan, meitäkään ei ilmeisesti löytynyt kartoista.
Meillä oli myös noloja kummallisuuksia joita piti piilottaa ja hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on japanilainen vaimo ja on ollut mielenkiintoista huomata, miten maailman toisella laidalla on eletty monessa asiassa aivan kuin täälläkin. Harrastettu samoja asioita, kuunneltu samoja bändejä jne.
Pitää vielä lisätä, että appivanhemmilla oli kotona saunakin. 😊
No mutta japanilaiset diggaili Suomea jo 80-luvulla. Siitä tultiin tietoisiksi hämmästyksen säestyksellä.
Sauna oli siellä kallista statusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että lapsilisät ovat vain Suomen erikoisuus, mutta tämähän on ihan kaikissa muissakin Länsi-Euroopan maissa. Tullut kaikkiin maihin suunnilleen samaan aikaan toisen maailmansodan jälkeen. Muissa maissa jopa se lapsilisäkin on suurempi kuin Suomessa.
Saattaa se olla pienempikin "muissa maissa", se lapsilisä.
On myös maita joissa ei makseta varsinaista lapsilisää, mutta vastaavasti verotuksessa otetaan huomioon onko perheessä lapsia, niin että jokaisesta lapsesta annetaan vanhemmille reilu verohelpotus, kunnes lapset ovat aikuisia, siis kunnes lukio ja mahdolliset lisäopinnot on suoritettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muissa EU-maissa sosiaalituet ovat paljon isommat ja siellä on jopa ruokakaupoissa halvempaa.
Nii-i, ja silti vaan Suomeen muuttaa enempi ihmisiä. Miksi ne ei jää ulkomaille halvasta ruoasta ja hyvästä sosiaaliturvasta nauttimaan. Puhumattakaan maamme köyhistä! Täällä kituvat, vaikka ulkomailla sataisi mannaa ja mannapuuroa laariin. Eiks ni? Vai mites se ny meni... ; D
Ehkä muut maat ei ole niin anteliaita jakamaan sosiaaliturvaa maahanmuuttajille.
Ruotsissa, Saksassa, on paljon suurempi muualta muuttanut väestö kuin suomessa. Sveitsissä kai 25 % ulkomaalaisia, muslimeita enemmän kuin suomessa. Briteisdä tietysti koska siirtomaat. Valistukaa nyt vielä enemmän kun kerran
Juuri näin, Suomessa on tosi vähän maahanmuuttajia muihin maihin verrattuna, silti muualla uudet tulokkaat yleensä hyväksytään paremmin kuin Suomessa.
Yllättävintä ja surullista oli minusta kun Suomessa puhuttiin aikanaan Vietnamilaisista rasistisesti ja halventavasti "venepakolaisina", kun itse aikanaan mentiin sankoin joukoin Ruotsiin ja USAaan, juuri laivoilla. Tuntuivat kovin historiattomilta nuo kommentit. Ja yleensäkin tuo että pidetään päivänselvänä että itseään kohdellaan hyvin muualla, mutta sama ei koske suomeen muuttavia.
M62, suomalainen, joka on asunut m m Ruotsissa ja parissa muussakin maassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös selittyykö osa kotimaisella "propagandalla" (pitää olla paras kaikessa) vai luuloilla, että vain täällä.
Aika pitkälti se on ollut "maailman paras = suomalainen "-akselilla ennen tätä vuosituhatta.
Uutisoimme mielellämme asioista joissa Suomi on maailman huippua ja myös tilanteista joissa maa ontullut jotenkin mainituksi. Se on nuoren ja pienen maan heikkoa itsetuntoa. Mitä enemmän näitä tulee, sitä vähemmän se jaksaa kohauttaa. Nyt Suomi alkaa olemaan melko tunnettu maa, ehkä kiitos sen että otimme Natoon liittyessämme selvän askeleen kohti länttä.
Vastaavasti on asioita joissa Suomi laahaa perässä. Meillä on Euroopan kallein kuluttajasähkö ja Euroopan eniten naisiin kohdistuvaa lähsiuhdeväkivaltaa. Suomalaisen kuluttajan ostovoima on vähän rikkaita länsimaita huonommalla tasolla ja silti tuottavuus on okiabuumin jälkeen ollut heikkoa.sosiaali- ja työttömyysturva eivät riitä perheen elättämiseen kun samaan aikaan kokonaiset ikäluokat jäävät pysyvästi työttömiksi - työttömyys ja syrjäytyneisyys ovat korkeita ja talouskasvu on Euroopan heikointa nyt parin vuoden ajan.
Suomessa oli meneillään jokin kansan itsetuntoa kohottava buumi noin 80-90-00 luvuilla, jolloin mediassa tuli tuutin täydeltä Suomea ihannoivaa viestintää. Noin joka toisessa lauseessa julistettiin Suomen paremmuutta. Nokia-buumikin luultavasti edisti tätä ilmiötä.
Itse olin todella yllättynyt tästä, kun muutin pariksi vuodeksi takaisin Suomeen, sillä en tunnistanut tätä ilmiötä 60-70-luvuilta. Ja se tuntui jotenkin oudolta, kun oli asunut muissa maissa, joissa oltiin terveemmällä tavalla ylpeitä, mutta myös kriittisiä, omaa maataan kohtaan. Eikä näissä maissa tarvinnut lytätä muita nostaakseen itseään.
Terve itsetunto on hyvä, ja se että näkee maansa hyvät puolet. Suomessa se vain johti enemmänkin siihen, että alettiin pitää itseään kaikessa parempina kuin muut ja avoimesti halveksia muita maita ja niiden kansalaisia.
Suomessa on paljon hyvää, siitä kannattaa olla ylpeä, mutta on hyvä nähdä muidenkin maiden hyvät puolet. Niistä voi jopa ottaa opiksi ja kehittää Suomeakin parempaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta monessa maassa on myös paljon huonommin. Ei ne muuten tänne olisi tunkemassa ulkopuolelta lihapatojen ääreen.
Myöskin 80-luvun peruskoululaisena, vähän ihmettelen tämän ketjun ihmettelyjä.
Itse arvelin meidän olevan melko samankaltaisia muiden pohjoismaiden ja euroopan maiden kanssa, emme sentään olleet neuvostoliittolaisia tms. Amerikka oli kaukana ja pidin sitä maailman rikkaimpana maana, jossa sen vuoksi moni asia oli toisin kuin täällä, Dallasin jne. tv-sarjojen mielikuvien vuoksi. Vain Hill Street Blues ja jollainlailla myös Miami Vice näytti vähän karumpiakin puolia USA:n ihmemaasta. Myös teknologiassa pidin amerikkaa johtavana maana, sieltähän oli kotoisin mm. Commodore, IBM, Apple ja moni muu. Piilaakso varsinkin oli oikea tulevaisuuden teknologian keskittymä.
Japaniakin arvostin kohtuuhintaisten mutta silti hyvälaatuisten teknologiatuotteiden sekä toimintavarmojen autojen valmistajana, ja arvostan edelleen.
Pidin Suomea 80-luvulla korkeatasoisena, vauraana, sivistyneenä pohjoismaana, mutta sitten tuli 90-luvun lama ja romutti kaiken hetkessä :/
En enää tiedä mikä ihmeen maa tämä Suomi oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi OLI hyvä maa Kekkosen aikana, joten siihen maailmanaikaan lottovoitto -väitteelle oli perusteita. 90-luvun lamasta lähtien perusteet ovat murentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on japanilainen vaimo ja on ollut mielenkiintoista huomata, miten maailman toisella laidalla on eletty monessa asiassa aivan kuin täälläkin. Harrastettu samoja asioita, kuunneltu samoja bändejä jne.
Pitää vielä lisätä, että appivanhemmilla oli kotona saunakin. 😊
Ai, taas tämä "japanilainen vaimo" satusetä heh. Kai tiedät että japsit fanittavat suomalaisten saunakulttuuria. Se että sauna on jossain toisessa maassa ei tee siitä vähempää suomalaisempaa. Muissa asioissa olen samaa mieltä muiden keskustelijoiden kanssa. Itse sain tietää muiden maiden sossu-turvista ja vastaavista kymmeniä vuosia sitten, yritin kertoa niistä esim täällä mutta aina alapeukutettiin.
Suomen tasohan on nykyään vanhojen itäblokkimaiden tasolla, jopa monessa "kökkömaassa" perusterveydenhoito toimii paremmin kuin täällä. Suomessa kaikki tämä on karmivampaa koska olemme lilliputti-maa, näin vähäisen populaation kanssa ei pitäisi olla tämän luokan rahaongelmia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen maan mielestä myös heidän ruokansa on maailman parasta ja erityisintä, puhtainta ja maukkainta. Jokainen ruoka on jollekin kotimaista.
Niinpä. Asun maassa, jonka marjoja ei saa kuumentamatta Suomessa syödä. Täällä syödään ja pidetään parhaina marjoina maailmassa....
Tutkitusti pohjoismainen kesä tuottaa eniten vitamiineja ym. luonnonmarjoihin.
En ole koskaan sairastunut niistä.
Siis, vikahan ei ole itse marjoissa muuallakaan, vaan että ne on esim pesty saastuneella vedellä, ja siksi varmuuden vuoksi keitetään.
Noista kesävitamiineista vielä: Suomen kesä on lyhyt, ja epävarma sään ja sadon puolesta. Mutta hyvä että paikallinen marjasato otetaan talteen, kuten itsekkin teen.
Muualla kasvuaika on monesti pidempi ja marja- ja vihannessatoja ehtii tulla useampikin.
Joka maassa on omat puolensa, kuten tässäkin asiassa.
Yllättävintä ja surullista oli minusta kun Suomessa puhuttiin aikanaan Vietnamilaisista rasistisesti ja halventavasti "venepakolaisina", kun itse aikanaan mentiin sankoin joukoin Ruotsiin ja USAaan, juuri laivoilla.
En puolusta tuon sanan käyttöä, mutta kai nyt tiedät edes sen, että vietnamilaiset pakenivat pienillä paateilla, toiveenaan päästä ihan mihin tahansa turvaan. Ihan eri asia kuin astua valtamerialukseen päämääränään tietty maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Muissa EU-maissa sosiaalituet ovat paljon isommat ja siellä on jopa ruokakaupoissa halvempaa.
Nii-i, ja silti vaan Suomeen muuttaa enempi ihmisiä. Miksi ne ei jää ulkomaille halvasta ruoasta ja hyvästä sosiaaliturvasta nauttimaan. Puhumattakaan maamme köyhistä! Täällä kituvat, vaikka ulkomailla sataisi mannaa ja mannapuuroa laariin. Eiks ni? Vai mites se ny meni... ; D
Ehkä muut maat ei ole niin anteliaita jakamaan sosiaaliturvaa maahanmuuttajille.
Ruotsissa, Saksassa, on paljon suurempi muualta muuttanut väestö kuin suomessa. Sveitsissä kai 25 % ulkomaalaisia, muslimeita enemmän kuin suomessa. Briteisdä tietysti koska siirtomaat.&nb
Juuri näin, Suomessa on tosi vähän maahanmuuttajia muihin maihin verrattuna, silti muualla uudet tulokkaat yleensä hyväksytään paremmin kuin Suomessa.
Yllättävintä ja surullista oli minusta kun Suomessa puhuttiin aikanaan Vietnamilaisista rasistisesti ja halventavasti "venepakolaisina", kun itse aikanaan mentiin sankoin joukoin Ruotsiin ja USAaan, juuri laivoilla. Tuntuivat kovin historiattomilta nuo kommentit. Ja yleensäkin tuo että pidetään päivänselvänä että itseään kohdellaan hyvin muualla, mutta sama ei koske suomeen muuttavia.
M62, suomalainen, joka on asunut m m Ruotsissa ja parissa muussakin maassa "
Suomessa on noin miljoona m.muuttajaa(pakkolaiset ja muut mukana), väkiluku noin 5,5 milj joten kyllä tuo on aika paljon väkilukuun suhteutettuna.
Virossa ja monissa itä-euroopan maissa on vähän m.muuttajia mutta tämä on vauhdilla muuttumassa.
Sanassa "venepakolainen" ei ole mitään rasistista. Turha yrittää leimata suomalaisia taas rasseiksi sanojen käytöstä joita kukaan ei pitänyt rasistisena siihen aikaan. Ja mitä mutta ne olivat kuin "vene"pakolaisia?
Suomalaiset eivät menneet sanoin joukoin toiselle puolelle maapalloa eri kulttuuriin minään pakolaisina vaan työntekijöinä huoh. Vertaat todellakin naapurimaahan muutoa samana asiana kuin vietnamilaisten saapumista lasteittain Aasiasta.
Suomalaisia ei ole koskaan kohdeltu mitenkään hirveän hyvin muissa maissa, varsinkin jenkeissä suomalaisia vihattiin. Jopa itse kirjailija Lovecraft tunsi suurta vastenmielisyyttä juuri suomalaisia kohtaan ja kirjoitti meistä useampaan kertaan artikkeleissaan. Suomalaisilta oli pääsy kielletty joihinkin paikkoihin intiaanien kanssa.
Et voi olla niin lapsellinen ettet muka millään tajua miksi suomalaiset eivät pidä muumaista tällä hetkellä. Tuon ikäiseksi olet harvinaisen tietämätön.
No kyllä se maailma aukesi aikuistuessa ennen nettiäkin. Ainakin meille, jotka lukivat, opiskelivat ja matkustivat.
N54
Ruotsissa, Saksassa, on paljon suurempi muualta muuttanut väestö kuin suomessa. Sveitsissä kai 25 % ulkomaalaisia, muslimeita enemmän kuin suomessa. Briteisdä tietysti koska siirtomaat. Valistukaa nyt vielä enemmän kun kerran netti.