Anniina sai pienen perinnön, jota on vaikea myydä nyt Kela perii häneltä vuosien toimeentulotuet takaisin!
Reilu ja välittävä suomi...
Ymmärtäisin jos olisi suoraa rahaa. Miten kaupaksi menemättömät muutat rahoiksi sillä sekunnilla? Tai pätkän seinää jossa vielä asuu vanhus vaikka 30 vuotta? Kyllä olisi kirveellä töitä kuten aikoinaan sanottiin. Mielettömän epäreilua ja vielä viimesijaisessa tuessa eli kun on todella nälkä ja vilu!!
Pitäisikö tuo maapala nälkäisenä nyt vain lusikoida suuhunsa? Ja haukkoa osuus-seinät pirtistä? Samaan aikaan eräille asukkaille jaetaan 4500e/kk ilmaista elintasorahaa! Asiasta on täällä llinkkejäihan virallisiin suomen uutisiin joten en nyt etsi sitä. Mutta halukkaat löytää jos kiinnostaa. pistää vihaksi! Perk...Le! Onneksi ei kosketa itseä.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hieman samanlaisessa tyylisessä tilanteessa. Minulta otettiin asumistukea pois äidiltä perityn asunnon takia. Asunto on syrjäseuduilla pikkukylässä. Taloon tulossa kallis putkiremontti. Velkainen taloyhtiö korottaa jatkuvasti yhtiövastiketta. Lisäksi maksuun tulee ylimääräisiä yhtiövastikkeita velkojen takia.
Asunto ei mene kaupaksi. Minulla on sentään vuokralainen pilkkahinnalla. En uskalla korottaa vuokraa, koska kylällä olisi halvempia vuokra-asuntoja. Olen osa-aikatyössä ja ikäni takia vaikea saada kokoaikaista. Minun on kai pakko muuttaa asuntoon, jos vuokralainen joskus lähtee. En haluaisi siihen tuppukylään. Asun Etelä-Suomessa isohkossa kaupungissa.
Miksi et möisi asuntoa halvalla sille vuokralaiselle?
Miksi oletat, että vuokralainen ostaisi asunnon edes halvalla?
"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi saada toimeentulotukea, jos on omaisuutta?
Luitko jutun tästä tapauksesta? Jos luit, sinun pitäisi ymmärtää.
"Hallitus aikoo leikata apteekeilta 30 miljoonaa euroa. Pikkupaikkakunnilta apteekit voivat loppua."
Vierailija kirjoitti:
Valtiohan voisi ostaa tuon palstan? Jos se kerran on tietyn summan arvoinen niin valtio voi lunastaa sen. Muutoin kannattaisi varmaan luopua perinnöstä ja jatkaa passivoivalla toimeentulotuella.
Valtio ei osta, valtio tai kunta voi lunastaa minimihintaan, myös varsin arvokkaita tontteja. Mutta ei ne sitä hyväntekeväisyydestä tee.
Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös kerrostalo-osakkeen tai omakotitalon muuttotappiokaupungista.
Jos kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille, siihen ei voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hieman samanlaisessa tyylisessä tilanteessa. Minulta otettiin asumistukea pois äidiltä perityn asunnon takia. Asunto on syrjäseuduilla pikkukylässä. Taloon tulossa kallis putkiremontti. Velkainen taloyhtiö korottaa jatkuvasti yhtiövastiketta. Lisäksi maksuun tulee ylimääräisiä yhtiövastikkeita velkojen takia.
Asunto ei mene kaupaksi. Minulla on sentään vuokralainen pilkkahinnalla. En uskalla korottaa vuokraa, koska kylällä olisi halvempia vuokra-asuntoja. Olen osa-aikatyössä ja ikäni takia vaikea saada kokoaikaista. Minun on kai pakko muuttaa asuntoon, jos vuokralainen joskus lähtee. En haluaisi siihen tuppukylään. Asun Etelä-Suomessa isohkossa kaupungissa.
Sä voisit lahjoittaa asunto-osakkeen tuppukylälle eli kaupungille/kunnalle.
Minä lähtisin kyllä sillä linjalla, että "lahjoitetaan tontti, ostaja maksaa lahjaveron". Kun näin jälkikäteen perinnöstä kieltäytyminen on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perskokkareet ovat väsänneet tuollaisen lain, jota Kelan on pakko noudattaa.
Toimeentulotukilaki vuodelta 1997, jolloin toiminnassa oli Lipposen I hallitus. Hallituksenm uodostivat SDP, kokoomus, RKP, vasemmistoliitto sekä vihreät.
Näitähän sinä äänestät joten mitä valitat.
Muutettu viimeksi 2025, sitä ennen 2024. Lain alkuperäinen päivämäärä on se, jolloin se ensimmäisen kerran on säädetty. Niinpä esim. rikoslakimme on tsaarin aikainen, vuodelta 1889, ja sitä on muutettu viimeksi 2025.
Persulle yleissivistystä.
Ei kaupungin tai kunnan ole pakko ottaa mitään perintö-osakkeita vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös kerrostalo-osakkeen tai omakotitalon muuttotappiokaupungista.
Jos kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille, siihen ei voi vaikuttaa.
Sen voi ottaa vataan ja lahjoittaa kelle haluaa. Perillisillä ei ole mitään sanomista siihen, mitä elävä henkilö omaisuudellaan tekee. Jos omaisuusosuus on nollan arvoinen, siitä ei tarvitse maksaa perintöveroa eikä saajan lahjaveroa. Miten tämä ei tule teille tolvanoille mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinne tuppukylän facebook juorupalstalle ilmoa, että myydään asunto-osake pilkkahintaan. Kontaktia paikallisiin asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se näköjään eräiden vaikea hyväksyä, että jos tuloja tai omaisuutta tulee, tavalla tai toisella, niin ei saakaan tukia :D
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion työpaikkoja.
Tosi moni 30 vuotta töitä tehnyt joutuu myymään omaisuutensa.
Ei joudu. Älä viitsi disinformoida, vaikka sua kiukuttaakin, että muilla on omaisuutta ja sulla ei.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei oo lapsia, minulla ainakaan. Mun osuus menee automaattisesti toiselle perijälle (sisarus), joka voi sitten tehdä miten tykkää, minulle ihan sama. Ja jos järvenrantamökin hinta on joku laho talo kylkiäisenä, niin ei kiitos. Etenkin, kun jossain mökillä loppujen lopuksi vietetään aika vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähtisin kyllä sillä linjalla, että "lahjoitetaan tontti, ostaja maksaa lahjaveron". Kun näin jälkikäteen perinnöstä kieltäytyminen on myöhäistä.
Ei mene lahjaveroa, jutun mukaan verotusarvo on vain 3,5k.
"Suomessa on 200 000 asumatonta kiinteistöä. Autiotalon omistaja voi joutua korjaamaan luvattomien kulkijoiden jälkiä ja vastaa heidän turvallisuudestaan."
Ihan turhaa itkua mokomasta. On aivan oikein että maksetut tuet peritään takaisin tuossa tilanteessa. Omaisuus on omaisuutta, vaikka sitä ei saisikaan helposti myytyä. Aina ei voi voittaa!
Vierailija kirjoitti:
Tuon hintaisesta lahjasta ei mene lahjaveroa. Kun kiinteistö ei mene kaupaksi ja sen teoreettinenkin maksimihinta kokonaisuudessaan on kymppitonnin luokkaa ja siitä omistaa murto-osan, jäädään kauas lahjaveron alarajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voi ottaa vataan ja lahjoittaa kelle haluaa. Perillisillä ei ole mitään sanomista siihen, mitä elävä henkilö omaisuudellaan tekee. Jos omaisuusosuus on nollan arvoinen, siitä ei tarvitse maksaa perintöveroa eikä saajan lahjaveroa. Miten tämä ei tule teille tolvanoille mieleen?
Rintaperillisillä on aina oikeus lakiosaan.
Ja jos aikuinen lapsi kieltäytyy perinnöstä niin se menee automaattisesti omille lapsille, siihen EI voi vaikuttaa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion työpaikkoja.
Tosi moni 30 vuotta töitä tehnyt joutuu myymään omaisuutensa.