MIllaista ihmistä pidät fiksuna tai tyhmänä?
Nyt ei puhuta elintavoista (tupakka, alkoholi, roskaruoka jne) eikä myöskään asuinvalinnoista (kerrostalo, rivitalo, omakotitalo jne) eikä myöskään koulutustasosta eikä yhteiskunnallisesta statuksesta, eikä ammatista, eikä poliittisesta suuntauksesta. Nuo kaikki asiat unohdetaan nyt tästä yhtälöstä kokonaan pois.
Jos mielesi tekee kysyä, että no milläs mä sitten sen ihmisen fiksuuden tai tyhmyyden määrittelen jos en noilla, niin onneksi olkoon, et pääse jatkoon tässä keskustelussa. Nyt puhutaan ihmisyydestä. Ei rahasta, ei statuksesta, ei koulutuksesta, ei työstä, ei politiikasta. Nyt puhutaan ihmisyydestä. Comprende? Asiallista keskustelua, kiitos.
Kommentit (66)
Sydämen viisautta omaava ihminen on viisas.
Fiksu ihminen ei puhu ääneen, mitä mahdollisesti ajattelee. Tällä palstalla ovat harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on , millaisia ihmisiä 100-115 äo:n omaavat pitävät fiksuina. Luultavasti itsensä kaltaisia. Tyhminä pitävät sitten tyhmempiä ja huoppuälykkäitä, koska molemmat liian erilaisia verrattuna itseensä.
Tämä on niin nähty, suurin osa ei tunnista älykästä ihmistä, vaikka katsoisi silmästä silmään.
Ei ole hirveän todennäköistä, että sinä olisit niin älykäs. Todennäköisesti sinulla on vaan hauras ego. Jos olisit älykäs osaisit myös antaa itsestäsi hyvän vaikutelman.
Jostakin syystä haluat ajatella noin. Se taas palvelee omaa egoasi. En tiedä montaa älykästä ihmistä, jotka miettisivät hirveästi antamaansa vaikutelmaa. Se kun ei ole taito, mitä tarvitsee paljon harjoitella. Kunhan handlaa peruskäytöstavat. Moni sosiaalisesti osaamaton älykäs on taas todella tyly ja törppö.
Vastauksena kysymykseen: aloittaja ei vaikuta kovin fiksulta.
Esimerkiksi tämmöisen aloituksen tekijöitä pidän tyhmänä: Lavuaariin kuseminen, mikä siinä muka on niin kamalaa? Ja vastaavat idioottimaiset kysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena kysymykseen: aloittaja ei vaikuta kovin fiksulta.
Odotinkin tätä. Kun ei itse ymmärrä mitään niin pitää hyökätä.
Vihreää pidän tyhmänä ja Isänmaallista viisaana.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tämmöisen aloituksen tekijöitä pidän tyhmänä: Lavuaariin kuseminen, mikä siinä muka on niin kamalaa? Ja vastaavat idioottimaiset kysymykset.
Huumori on myös älykkyyttä
Ujo ja hiljainen on yleensö tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Pidän fiksuna oikeistolaista.
Pidän tyhmänä vasemmistolaista.
Olet huono lukija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmänä esim. ylimielisiä ihmisiä.
:muiden mielelstä olen tyhmä, mutta olen fiksumpi kuin ne 😥
Siltä vaikuttaa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Minähän mainitsin sen luetun ymmärtämisen jo...
Viisas pystyy perustelemaan miksi, tyhmä ei.
Vierailija kirjoitti:
Tälle alapeukuttavaa pidän tyhmänä ja yläpeukuttavaa viisaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä on sellainen, joka ei ymmärrä kuulemaansa/lukemaansa, osaa tehdä perusasioita, kuten käyttää tietokonetta tai kirjoittaa kirjettä, sellainen joka kysyy neuvoa joka asiaan mitä tekee
Vielä tyhmempi on se, joka ei osaa, mutta ei tajua edes kysyä neuvoa mihinkään.
Mutta on se jännä, että minun 85-vuotias isoäitini ei tarvitse neuvoja tai ohjeita tietokoneen käyttöön, mutta ikätoverini tarvitsee. Olen toki parhaani mukaan auttanut, mutta todella alkanut tympimään.
Vierailija kirjoitti:
Viisas pystyy perustelemaan miksi, tyhmä ei.
"Älykäs selviää tilanteista, mihin viisas ei joudu".
Hyvä kysymys.
Huomaan että pidän helposti ns. tyrkkyjä (esim. Mediassa) tyhminä mutta uskon että suuri(n?) osa heistä on itseasiassa älykkäitä ja "tyhmä" - leiman lätkäisee itse omassa mielessä heille kuten ala-asteella: joku ärsyttää tuossa tyypissä - > tyhmä.
Huomaa että median ulkopuolella ajatellen lähinnä että onpa joku fiksu, en niinkään tyhmä (paitsi liikenne on toinen missä törttlijät ärsyttää -> tyhmä).
Työni puolesta olen välillä tekemisissä esim. heikkolahjaisten kanssa ja huomaan että silloin usein he eivät ymmärrä minua, sitä jää epämääräinen olo ja tuntuu ettei vuorovaikutus toimi. Heitä en pidä silti tyhminä jos käyttäytyvät asiallisesti ja käyttävät omaa kapasiteettiaan "hyvin" eli hoitavat hommat kunnolla siinä määrin kun pystyvät.
Toisin sanottuna käytös muita kohtaan lienee tärkein erottava tekijä. Lisäksi selvästi huonoa kirjoitustaitoa pidän helposti tyhmänä ja "tyhmänä" vaikka nykyään erityisesti nuorissa/ ulkomaalaistaustaisisa taitaa olla paljon älykkäitäkin ihmisiä joilla on huono kieli- ja kirjoitustaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle alapeukuttavaa pidän tyhmänä ja yläpeukuttavaa viisaana.
Minä pidän sinua tyhmänä kun et ymmärtänyt aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu ihminen ei puhu ääneen, mitä mahdollisesti ajattelee. Tällä palstalla ovat harvinaisia.
Kommunikointi on yhteiskunnan toiminnan kulmakivi.
:muiden mielelstä olen tyhmä, mutta olen fiksumpi kuin ne 😥