Petin ystäväni luottamuksen!
Ystäväni kertoi minulle pettäneensä miestään miehensä parhaan ystävän kanssa. Nyt olin petturi ja kerroin ystäväni miehelle tästä suhteesta, jossa osapuolina olivat kaksi tämän miehen läheisintä ihmistä. Tiedän, omaa ystävääni kohtaan tein väärin, mutta tätä petettyä osapuolta kohtaan tein oikein, koska hänellä on oikeus tietää asioiden oikea laita ja se keneen hän voi oikeasti luottaa. Tältä minusta tuntuu, mutta teinkö väärin? Olisiko minun pitänyt vaieta ja kohdata joskus tämän ystäväperheen miehen epäusko siitä, että minäkin tiesin mutten kertonut???
Luulen, että tämä tunnustus on maksanut minulle rakkaimman ystäväni, mutta haluanko olla ystävä ihmisen kanssa, joka pakottaa minut valehtelemaan yhtä rakkaalle ystävälle, eli tälle miehelle.
Jos tässä hektisessä tilanteessa olisi ollut aikaa, olisin pyytänyt tätä ystävääni itse tunnustamaan tilanteen, mutta minun oli päätettävä sillä samalla sekunnilla mitä teen, kerronko kaiken vai kiellänkö, syyllistyen samalla tähän kieroilun ja valheiden verkkoon.
Ampukaa tai kertokaa, jos mielestänne tein oikein, tai miten asia olisi mielestänne pitänyt hoitaa?
Oma mielentila on kovin ristiriitainen; toisaalta on kamalan paha olla, mutta kuitenkin sisimmässäni tunnen tehneeni oikein.
Kommentit (71)
Itse olen kokenut miten sattuu kun toinen pettää ja todellakin olin kiitollinen exäni ystävälleni ja omalle ystävälleni joka asiasta minut varmisti.
[b]Pettäminen on itsekästä siltä pettäjältä[/b],
EI se että pettäjän joku paljastaa.
typerä ystävä jollei itse tajua miten ääliö oli!
Jos pettää täytyy niin kärsiköön omissa nahoissaan. Minulta eivät liitonrikkojat ainakaan myötätuntoa saa!!
Minuun sattui vuosien pettäminen ja tein selväksi jos vielä kertoo minulle pettämisitään kerron hänen miehelleen.
Mies oli tietoinen jostain yksittäistapauksesta joten pettäminen ei ollut hänelle enää uutinen. Jälkeenpäin on sanonut että olisi halunnut tietää jo vuosia aiemmin niin ei olisi hukannut elämäänsä tähän vosuun.
Minulla ei ollut sydäntä olla kertomatta miehelle kun nainen taas rehvasteli uudella valloituksellaan. Kännisekoilija. Ihmettelen kuinka ihminen voi muuttua täysin erilaiseksi otettuaan viinaa, muttei se oikeuta pettämään miestään jolle on luvannut uskollisuutta.
Miehen kanssa perheystävyys on jatkunut ja tulee jatkumaan ja todellakaan emme himoitse toisiamme. Hän on kiitollinen minulle että kerroin. Tämä mies on ihmetellyt miksi kukaan ei ollut kertonut hänelle aiemmin että pettäminen on toistuvaa ja kestänyt vuosia lukuisten eri miesten kanssa, hän on pettynyt moniin miestuttuihinsa.
Ap. teit täysin oikein. Sinulla on arvot ja moraali kohdallaan.
Minusta teit ehdottomasti oikein, oli se paras ystävä tai joku muu.
Pettäminen on yleistä niin miehet kuin naisetkin pettävät. Lisäksi naisen pettäminen on voinut johtaa lapsen saamiseen ja puoliso voi pitää lasta omanaan vaikka se olisi " naapurin Kallen" siitoksia.
vaikka tiedän yhden tällaisen tapauksen. Enhän voi tietää mitä perheessä tapahtuu, enkä halua olla se ihminen joka sen pommin perheeseen heittää.On vaikeaa kuvitella ettei petetty tietäis mitään. Ei kaikki ole ehdottomia, jotkut on mieluummin tietämättä asioita jos esim. arki sujuu hyvin.
Katson ettei mulla oo oikeutta sekaantua toisten perheeseen
mutta en siltikään hyväksy ap:n tekoa.
Tiedätko itsekään?
t. se ystävänsä salaisuuden säilyttävä ja hänen ja miehensä nykyistä hyvää suhdetta ihaileva!
voin suoralta kädeltä sanoa, että hän on entinen ystäväni.
Jokin kriteeri sentään sen suhteen, ketä huolin ystäviksi.
Jos olisi perhetuttu eli pariskunta olisi meidän perheen tuttu niin edelleen sama tilanne. Nainen saisi etsiä uudet tutut itselleen. Ehkä hän ne löytäisi miehen kavereiden sängystä.
Eli ap teki aivan oikein. Kaipaatko todella tuollaista ystävää? Miksi sinun pitäisi olla lojaali sellaiselle ihmiselle, joka pettää ja tekee sinun tilanteen vielä vaikeaksi kertomalla sinulle.
Hus helvettiin minun elämästä tuollaiset kusipäät.
Tämä on nyt käännetty siis niin, että tämä petturinainen on tilanteen uhri, koska hänellähän voi olla vaikka mitä syitä pettää miestään tämän ystävän kanssa.
Mutta ap on paha ja julma, kun kertoi totuuden?
Minusta ap teki oikein. Koittakaa nyt ymmärtää, että kaikkien maailmankuvaan ei mahdu tämä niin sanottu " avarakatseisuus" ja " tuomitsemattomuus" , joita monet täällä mainostavat niin yleviksi periaatteiksi.
On totta, että ap petti ystävänsä, mikä ei ole puhdas teko, ja sen hän tuntuu kyllä täysin tiedostavan. Kuitenkin minun oikeustajuni mukaan hän teki oikein, kun kertoi varsinaiselle uhrille eli miehelle.
Jos minä sortuisin pettämään miestäni ja joku sen hänelle kertoisi, niin enpä siinä vaiheessa lähtisi kertojaa syyttämään, itsehän olisin siinä tapauksessa syyllinen. Jos sellaista menee tekemään, niin on vain käsitettävä, että se voi tulla puolison tietoon ja etteivät kaikki sitä hiljaa hyväksy.
Anteeksianto ja ymmärtäväisyys inhimillisiä heikkouksia kohtaan ovat hienoja asioita, mutta minusta aika laimeita periaatteita tilanteessa, jossa niitä harjoitetaan yhden ihmisen täydelliseksi pettämiseksi.
Totuudesta taas voitaisiin hiuksia halkoa loputtomasti. Onko todella sama asia kertoa jollekin pettävästä puolisosta, ja naapurille tämän rumista lapsista? Sitä punnitkoon kukin omalta kantiltaan.
Ylipäätään silti olen hämmästynyt, miten pinnan alla tunnutaan ajattelevan, että pettäminen sinänsä on ihan hyväksyttävää, ap on saanut paljon pahemman ryöpyn niskaansa, kuin monet, jotka tällä palstalla kertovat miestänsä pettäneensä.
teit oikein, vaikka olisit voinut toimia paremminkin. Eli kyllä miehellä oli oikeus tietää pettämisestä, mutta oisit odottanut ja pyytänyt tyttöä itseä kertomaan ensin. Niin se olisi ollut reilumpaa. Toisaalta et ole luotettava ystävä, koska ystävälle pitäisi pystyä kertomaan ihan mitä vain.. Mutta nuo pettämisjutut voi olla tosi monimutkaisia. Toivottavasti nyt ei tapeta viestintuojaa, kuten voi monesti käydä. Siinä mielessä olit rohkea. Ehkä sitä joskus osataan arvostaa! Minua kyllä tympäsee semmoset jutut, että kaikki tietää jostain tyypistä, mitä se touhuaa ja kenen kaikkien kanssa pettää, paitsi hänen vaimo, joka yleensä sinisilmänen ja herttanen. Hyvä, että pettäjät jää kiinni!