IL: näin jätät bonuslapsen ilman perintöä - wtf? Eihän hän edes peri sinua
Maksumuurin takana, mutta ihmettelen otsikkoa: omat lapset perivät sinut ja niin kauan kun et ole adoptoinut ketään, ei kukaan muu sinua peri.
Mikä ihmeen otsikko tuo nyt on?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka kuolet ennen puolisoa, jolla on lapsi.
Ei puolisot peri toisiaan.
No tässä on kyse eri sanasta. Puoliso ei peri, mutta hänellä on avio-oikeus puolisonsa omaisuuteen.
Aviopuoliso perii kyllä, jos vainajalla ei ole lapsia. Ja vaikka onkin, voi silti periä, testamentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perii, jos kuolleella ei ole lapsia. Mihin luulit sen perinnön menevän?
Siis - jos minä kuolisin nyt, niin mieheni perisi minut (olen lapseton). Kun mieskin kuolee, minulta peritty omaisuus menee vanhemmilleni tai sisaruksilleni, ei miehen lapsille. Opetelkaa se perintökaari.
No ei mene senttiäkään, jos mies on sillä välin tuhlannut perinnön.
Jos tädillä on munat se tosiaan on setä - miksi jankkaat jotain tuollaista mikä ei kuulu itse asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis - jos minä kuolisin nyt, niin mieheni perisi minut (olen lapseton). Kun mieskin kuolee, minulta peritty omaisuus menee vanhemmilleni tai sisaruksilleni, ei miehen lapsille. Opetelkaa se perintökaari.
Jos sun vanhemmat ja sisarukset on enää hengissä siinä vaiheessa.
Jos ei, kaikki menee miehen lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puoliso peri mitään, jos vainajalla on omia lapsia.
Etkä sinä ikinä tiedä, minkä mutkan kautta rahat menee kenellekin kuollessasi. Jos minä kuolen - poikani perii minut - jos poika kuolee ennen isäänsä eli ex-miestäni - niin mies perii poikani - ja kun mies kuolee, niin hänen salasuhteen kautta ja avioeromme syynä syntynyt poika perii _minun_ omaisuuteni. Mites tämän kampitan?
Teettämällä testamentin asiansa osaavalla perintöasioihin erikoistuneella juristilla. Maksaa mutta tuossa kuviossa itse ainakin pulittaisin ne rahat ilomielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä puoliso perii jos kuolleella ei ole lapsia eikä ole testamenttia. Jos lapseton on naimisissa ja kuolee eikä testamenttia ole, perii puoliso hänet. Kun puolisokin kuolee, ei tämä puolison saama perintö mene hänen lapsellensa vaan palaa ensimmäisenä kuolleen puolison sukuun. Bonuslapsi ei siis teoriassa tule perimään bonusvanhempaansa jos hänellä on toissijaisia perillisiä.
Jos HALUAA, että se omaisuus menee aikanaan sille bonuslapselle, eikä mahdollisille toissijaisille perillisille, joita voi olla valtava määrä, jolloin perintö pirstoutuu mitättömiin, kannattaa tehdä testamentti puolisolle.
Jos nyt ei ole todellakaan mistään miljoonaomaisuuksista kyse, vaan vaikka ihan vain omakotitalo, niin onhan se toki helpompaa kaikille, että sen perii vain yksi ihminen, eli se puolison lapsi. Muutenhan se menee niin, että puolet talosta menee sille puolison lapselle ja toinen puoli jakautuu vaikka 15 toissijaisen perillisen kesken. Siinä on lakimiehellä selvittelemistä eikä loppujen lopuksi kukaan hyödy mitään. Paitsi lakimies.
Ja vaikka nämä toissijaiset perilliset päättäisivätkin, että luopuvat osuudestaan tämän bonuslapsen hyväksi ( koska joku viidestoista osa vanhan omakotitalon puolikkaasta ei mitään hyödytä), niin aina sieltä löytyy kuitenkin se yksi, joka alkaa vaatia osuuttaan ja hankaloittaa hommaa ja varsinkin tämän bonuslapsen elämää, joka muuten olisi vaikka halunnut muuttaa siihen taloon asumaan.
Testamentilla saatua omaisuutta ei voi kukaan toissijainen perillinen tulla enää vaatimaan, ei edes osaa siitä. Se on täysin sen puolison omaa omaisuutta ja menee hänen jälkeensä suoraan hänen lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ei mene vaan sisarusten lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan tilanteesta, jossa halutaan jättää puolisolle perintöä, mutta ei haluta, että tämän puolison kuoltua omistus siirtyisi tämän lapsille eli näille bonuslapsille, vaan palautuisi taas omaan sukuun. Keinot tähän ovat hallintaoikeus tai rajoitettu omistusoikeustestamentti.
Hupaisa otsikko kyllä.
Ok, tuo on kyllä jo vähän erikoisempi tilanne ja koskee varmastikin ainoastaan jotain rahasukuja, joissa on paljon perittävää ja se halutaan säilyttää suvussa.
Puolisollani on tuo bonuslapsi-tilanne, eli minulla on lapsi edellisestä elämästä. Jos puolisoni, yhteinen lapsemme ja hänen lapsensa kuolevat jälkeeni, niin ainakin minusta on aivan järkevää että perintö menee tuolle puolisoni bonuslapselle, eli minun lapselleni. Sisarukseni lienevät tuossa vaiheessa jo niin ikään kuolleita ja heidän lapsilleen tuo perintö ei minustakaan enää mite
Koska sinulla on lapsi kuolemasi jälkeen, jos siis kuolet ensin, hän ( ja yhteinen lapsenne) perii kaiken omaisuutesi heti ja maksaa/maksavat perintöverot. Puolisosi pitää oman osasi.
Sisaruksesi ei, kun sulla on omia lapsia, ole missään kohtaa jaolla. Mutta jos sisarukset perivät ja joku on kuollut, hänen osansa siirtyy hänen lapsilleen. Suvussamme just tapaus kun sisarus kuollut, sisaruksen lapsi kuollut, hänen lapsensa 19 v peri isoäitinsä puolesta isotätinsä osuuden .
Jos taas lapsesi olisi perinyt sinut, hän kuolisi, lapsen isä perisi hänet. Sinun tapauksessa kai tuo sisaruspuoli, koska äiti sama eli sinä. Vai meneeköhän isä ( se muualla asuva) jos elää edelle sisaruksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuukohan tuota koskaan käytännössä? Se peritty omaisuus on voitu lahjoittaa tai myydä edullisesti omille lapsille jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuukohan tuota koskaan käytännössä? Se peritty omaisuus on voitu lahjoittaa tai myydä edullisesti omille lapsille jne.
Tietenkin tapahtuu, vaikka olisi lahjoitettu niin palautuu sukuun. Perunkirjoituksessa nämä on käytävä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Miten vainaja voi päättää, kenelle puoliso aikanaan perinnön jättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä sinä ikinä tiedä, minkä mutkan kautta rahat menee kenellekin kuollessasi. Jos minä kuolen - poikani perii minut - jos poika kuolee ennen isäänsä eli ex-miestäni - niin mies perii poikani - ja kun mies kuolee, niin hänen salasuhteen kautta ja avioeromme syynä syntynyt poika perii _minun_ omaisuuteni. Mites tämän kampitan?
Teettämällä testamentin asiansa osaavalla perintöasioihin erikoistuneella juristilla. Maksaa mutta tuossa kuviossa itse ainakin pulittaisin ne rahat ilomielin.
Okei, mutta miten sen valvominen käytännössä tapahtuu?
Sanotaan, että poikani perii minulta 100 k, ja pojan kuollessa hänellä on omaisuutta 120 k.
Kuka määrittelee, että tuosta summasta 100 k on minun perintöäni, eikä hänen omaa rahaansa? Jos hän on vaikka juhlinut perintöni, mutta säästänyt omat rahansa.
Kuka a) tietää _minun_ testamentistani 20 vuotta minun kuolemani jälkeen? Kuka valvoo sen toteutumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tapahtuu, vaikka olisi lahjoitettu niin palautuu sukuun. Perunkirjoituksessa nämä on käytäv
Ei kai mikään velvoita leskeä pitämään tallessa perimäänsä omaisuutta. Leski perii 100 000 rahaa, hän käyttelee sen mihin käyttelee. Kun hän kuolee, omaisuus jaetaan kahdelle suvulle jos on mitä jakaa
Vierailija kirjoitti:
Katselin kaupassa samaa, siellä luki isolla jotain että " näin jätät lapsesi perinnöttä", jäin hetkeksi ihmettelemään, yleensä siinä pelotellaan terveyteen liittyvillä asioilla
Onkos Halla-aho käynyt kyselemässä lakineuvoja Iltalehden toimittajalta Bonuslapsensa varalle? Ikävämpi juttu, että lakisääteinen osa on pakollinen. Ellei sitten väärennä asiakirjaa, jossa Bonuslapsi kieltäytyy perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin kaupassa samaa, siellä luki isolla jotain että " näin jätät lapsesi perinnöttä", jäin hetkeksi ihmettelemään, yleensä siinä pelotellaan terveyteen liittyvillä asioilla
Onkos Halla-aho käynyt kyselemässä lakineuvoja Iltalehden toimittajalta Bonuslapsensa varalle? Ikävämpi juttu, että lakisääteinen osa on pakollinen. Ellei sitten väärennä asiakirjaa, jossa Bonuslapsi kieltäytyy perinnöstä.
Onko sen lapsen nimi Bonus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tapahtuu, vaikka olisi lahjoitettu niin palautuu sukuun. Perunkirjoituksessa nämä on käytäv
Miten se palautetaan sukuun, kun se on myyty tai lahjoitettu eteenpäin omalle lapselle? Millä keinolla peruutat kaupat tai lahjoitukset? Jokainen tekee omalla omaisuudellaan mitä haluaa. Varat olisi voitu lahjoittaa vaikka jollekin yhdistykselle. Sieltä ykdistykseltäkö lähdet niitä varoja hakemaan takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lahjoitettu omaisuus on voitu lahjoittaa vielä monta kertaa eteenpäin. Ei todellakaan palaa sukuun omaisuus, joka on myyty tai lahjoitettu pois sen hetkisen omistajan toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että poikani perii minulta 100
Vanha perukirja tietää siinä mainitut asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha perukirja tietää siinä mainitut asiat.
Kuka sitä vanhaa perukirjaa lukee, jos poikani on hävittänyt sen? Siis kuka tietää? Epäilen, että kukaan voi valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ei mene vaan sisarusten lapsille.
Ja jos sellaisia ei ole? Ei kaikilla ole edes sisaruksia.
No ei mene senttiäkään, jos mies on sillä välin tuhlannut perinnön.