Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin kaupungin uudet vuokra-asunnot ovat niin kalliita, ettei niitä enää haluta

Vierailija
10.09.2025 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011439774.html

63-neliöinen kolmio yli 1400 euroa, yksiö yli 1000 euroa

Sitten nostetaan taas lisää vuokria kun asuntoja on tyhjilään.

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siis asuntopolitiikasta eli siitä, että Helsinki rakennuttaa kaupunginasuntoja, joihin  on tulorajat mutta jotka ovat hyvin kalliita. On rakennettava halvemmille alueille ja halvemmalla. Tai sitten kaupungin on esim. laskettava niillä kalliilla alueilla perimäänsä tonttivuokraa omille taloilleen. 

Helsingissä yksiöt vapailla markkinoilla on yleensä selkeästi alle tonnin.

Vierailija
82/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan puhu siitä, mikä näihin Kalasataman Heka-kohteisiin muuttamisen todellinen peruste saattaa joillakin ihmisillä olla? 

Status: uusi ja siisti asunto keskellä rikkaiden kerrostaloja. Kävelymatka Kruununhakaan yms. Onhan se nyt hienoa! Vaikka vuokra olisikin reilusti yli kipurajan ja huoneiden koot koirankoppiin verrattavissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten näihin on tulorajat. Ne kellä olis rahaa maksaa eivät niitä saa ja köyhällä ei ole rahaa maksaa.

Jos asuminen maksaa noin paljon, niin miksei voi maksaa omaa asuntoa, jonka on ostanut velaksi? V.m. asunto pitää tosin hankkia vanhemmasta ja ei niin hienon näköisestä talosta, mutta silloin maksaisi omaansa.

Monet ei saa nykypäivänä lainaa vaikka olisi haluja omaan ja säännölliset tulot, lainananto ja oman rahan osuus plus takuut kiristyneet siitä mitä oli vielä joitain vuosia sitten.

Vierailija
84/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitushan ei ole, että noihin otetaan tukia nostavia. 

Vierailija
85/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä erityisryhmät saa edelleen täyden vuokran kelasta koska muuhan olisi..."

Ja mitkähän ne erityisryhmät ovat? 

Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset

rajat kuitenkin koskevat käsitykseni mukaan lähtökohtaisesti kaikkia. Ja asumisnormit vahvistetaan valtioneuvoston asetuksella.

Tosin, mistäpä minä tiedän, sillä eihän ns. hamerahaakaan ole saanut kuin eräs tietty erityisryhmä, mikä tosin on täysin käsittämätöntä. 

Kela ei leikkaa tuota toimeentulotukea vuokran osalta automaattisesti vaan siinä tehdään "harkintaa" eri syiden perusteella. Ei ne perusrajat koske kaikkia, ja kysy kelalta mitkä erityisryhmät saa joustoa. Selvästikin jotkut saa. 

Vierailija
86/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kukaan puhu siitä, mikä näihin Kalasataman Heka-kohteisiin muuttamisen todellinen peruste saattaa joillakin ihmisillä olla? 

Status: uusi ja siisti asunto keskellä rikkaiden kerrostaloja. Kävelymatka Kruununhakaan yms. Onhan se nyt hienoa! Vaikka vuokra olisikin reilusti yli kipurajan ja huoneiden koot koirankoppiin verrattavissa. 

Asun Helsingissä ja mielestäni Kalasatama on todella vastenmielinen alue.

Vierailija
87/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen rakennuspisnestä. Kelatuettuja ihmisiä vuokralle? Sika huono vientituote.

Vierailija
88/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä ja mielestäni Kalasatama on todella vastenmielinen alue.

Et sitten ehkä koskaan ole käynyt niissä kaupunginosissa, missä pienituloisilla olisi tulojensa puolesta varaa asua? Johonkin Malmiin verrattuna Kalasatama voi olla hyvinkin viehättävä paikka. Ainakaan ei ole pitkä matka meren rantaan ja toisaalta keskustan lähellä oleville ökyalueille.

Vierailija
89/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Hekan ei ole tarkoitus tehdä voittoa, mutta ei kai tappiotakaan? Hekan asuntoja on monista eri syistä paljon tyhjillään ja ne menetetyt vuokratulot siirtyy muiden asukkaiden maksettaviksi. Kohtuuttoman hintaiset asunnot lisää tyhjillään olevien asuntojen määrää, mikä nostaa muiden Hekan asukkaiden vuokria ympäri Helsingin.

Vierailija
90/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtainen raja yhden henkilön taloudessa 1.1.2025-31.12.2025 on Helsingissä siis 715 €/kk. 

Tonnin vuokra stadin luukusta ylittää siis reilusti tuon 715 euron rajan. Esim. Heinolassa vastaava luku on siis 418 euroa. 

Vierailija
91/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse keski-ikäinen työtön. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa. Joudun asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vihaamani vanhempani luona ja olemaan tämän kotiorjana kun rahani eivät riitä vuokraan. Katselin paria Hekan uudiskohdetta kun jopa harkitsin hakemista, mutta vuokrat olivat yli Kelan rajojen, eikä mitään mahdollisuutta hakemiseen ollut. Tapanilassa, tosin syrjässä on myös Hekan uudiskohde, jossa vuokrat ovat sentään jopa Kelan rajoissa.

Vierailija
92/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtainen raja yhden henkilön taloudessa 1.1.2025-31.12.2025 on Helsingissä siis 715 €/kk. 

Tonnin vuokra stadin luukusta ylittää siis reilusti tuon 715 euron rajan. Esim. Heinolassa vastaava luku on siis 418 euroa. 

Hekan kämppiin ei taida olla pääsyvaatimuksena toimeentulotukiasiakkuus? Jos elät pelkällä toimeentulotuella, niin vaihtoehtoja löytyy esim. Kontulasta tai muualta missä vanhempaa asuntotuotantoa. Jos taas olet yksinasuva siivooja voit miettiä kannattaako pistää tonni vuokraan vai kenties hakea myös halvempaa kämppää.

Vierailija
93/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ongelmahan on siinä että näissä kaupunkine ja monien muiden vuokra-asunnoissa majailevat suurin osa on näitä ihmisiä jotka tottuneet siihen että valtio maksaa sen osan mihin itse ei pysty, kunhan vaan ilmoittaa. No nyt on ajat muuttuneet ja muuttua vielä lisää. Jatkossa jokainen maksaa asumisensa itse kuten olisi alkujaankin kuulunut tehdä. Se mihin ei ole varaa sitä ei hankita. 

Vierailija
94/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitushan ei ole, että noihin otetaan tukia nostavia. 

Mamukoille taitaa tosin olla omat kiintiöt. 

Vierailija
95/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse keski-ikäinen työtön. Tuloni ovat pelkkä työmarkkinatuki 595 euroa. Joudun asumaan vanhan, sairaan ja vihaisen vihaamani vanhempani luona ja olemaan tämän kotiorjana kun rahani eivät riitä vuokraan. Katselin paria Hekan uudiskohdetta kun jopa harkitsin hakemista, mutta vuokrat olivat yli Kelan rajojen, eikä mitään mahdollisuutta hakemiseen ollut. Tapanilassa, tosin syrjässä on myös Hekan uudiskohde, jossa vuokrat ovat sentään jopa Kelan rajoissa.

Hate to say this, mutta ei vähävaraiset ihmiset New Yorkissakaan asu missään hienoissa yksiöissä max 10 km keskustasta. 

Vierailija
96/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvä, että Heka rakentaa myös kovemman hintatason vuokra-asuntoja, se hillitsee myös yksityisen vuokrahintoja. Mutta laitamille pitää rakentaa lisää matalab hintatason asumista. Vaatii tietysti lisää infraa ja joukkoliikennettä.

Miten tuo hillitsee yksityisen vuokrahintoja? Juuri katsoin, että on varaa korottaa omien sijoitusasuntojen vuokria tuntuvasti, kun kaupungin vuokra-asunnot ovat noin paljon kalliimpia kuin omani.

Vierailija
97/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itse hyvä esimerkki henkilöstä jolle mikään ei riitä. Jos nykytilanne ei miellytä, voisit siis muuttaa esimerkiksi tuonne Tapanilaan, vieläpä uuteen taloon. Ja se on syrjässä mistä? Jokainen kolkka Helsingissä on kuitenkin joukkoliikenteen ja palvelujen sisällä. Jos olet työtön ja kela avittaa niin eihän sillä pitäisi todellakaan olla väliä missä asunto sijaitsee.

Vierailija
98/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hate to say this, mutta ei vähävaraiset ihmiset New Yorkissakaan asu missään hienoissa yksiöissä max 10 km keskustasta. 

Kommentoija ei tosin sanonut että haluaa asua keskustassa. Osaat lukea mutta et ymmärrä? Tapanila on melko kaukana keskustasta. 

Vierailija
99/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun eivät koskaan edes tarjoa niitä kuulemma tyhjiä asuntojaan, ei enää jaksa edes yrittää hakea. Ja tuo uudiskohteiden hinnoittelu on ihan pielessä, Hekan käsittääkseni kuuluisi tarjota edullista asumista. Muuttaako noihin yksiöihin useampi ihminen yhdessä vai mikä on se ihmisryhmä, joka on juuri ja juuri noiden rajojen sisällä ja jostain syystä haluaa muka juuri Hekalle asumaan?

Hinnasta päätellen heka on suunnitellut että asunnoissa asuu porukkaa joka eri syistä saa täydet valtion tukiaiset koko summalle. Ei kukaan normivuokralainen maksa tonniakaan 63 neliöstä kaupungin asunnossa, saati sitten 1400 tai mikä se vuokra sitten onkaan jos tuossa on vesi ja parkkipaikka mukana. 

Miten niin ei maksa? Minäkin olen maksanut vuosia yli tonnin vuokraa yksiöstäni.

Vierailija
100/137 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoija ei tosin sanonut että haluaa asua keskustassa. Osaat lukea mutta et ymmärrä? Tapanila on melko kaukana keskustasta. 

Tapanilasta n. 12 km Rautatieasemalle.  Osaat itse lukea muttet ymmärrä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi