"Helsingin päiväkotien ja puistojen työntekijät eivät saa ulkovaatteita"
"Helsingin päiväkotien ja leikkipuistojen työntekijät eivät saa kaupungin kustantamia ulkovaatteita."
"Ulkovaatteiden ostaminen olisi maksanut lautakunnan laskelmien mukaan kaupungille yli 800 000 euroa."
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011483521.html
Ihan vertailu vuoksi olisi kiva kuulla, paljonko Helsinki kuluttaa vuosittain rahaa esim. kaikenlaisiin turhiin monikulttuurisuushankkeisiin ja keinotekoisen kaksikielisyyden tukemiseen?
Kommentit (90)
Naisvaltainen ala. Mieheni on sitä myös joskus ihmetellyt miksi emme päiväkotityössä saa ulkovaatteita ( on ihan yleinen malli ettei niitä saa, vain muutama paikkakunta tarjoaa ulkovaatteet)
Mieheni työpaikalla laadukkast ulkovastteet kenkiä myöten on kustannettu, kun ulkoilevat silloin tällöin n. tunnin työnsä vuoksi.
Tuosta summasta noin 80 000 e olisi ulkovaatekoordinaattorin palkkamenoja, lisäksi tarvittaisiin hankintaryhmä jne. Itse vaatteet olisivat murto-osa kustannuksista.
Huvipuistohullu kirjoitti:
No ei kai missään saa? 😅 Kai kaikilla ny pihavaatteet on joka tapauksessa?
No kaikki muut ulkotyöntekijät saa.
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltainen ala. Mieheni on sitä myös joskus ihmetellyt miksi emme päiväkotityössä saa ulkovaatteita ( on ihan yleinen malli ettei niitä saa, vain muutama paikkakunta tarjoaa ulkovaatteet)
Mieheni työpaikalla laadukkast ulkovastteet kenkiä myöten on kustannettu, kun ulkoilevat silloin tällöin n. tunnin työnsä vuoksi.
Ja sillointällöin tarkoittaa n. Kerran tai kaksi per kk.
Onko sellaiset jossa voi seistä -10:ssä palelematta?
Helsingin kaupunki tukee taide- ja kulttuurielämää n.21miljoonalla vuodessa. Mitä sitä työntekijät ulkovaatteilla tekee kun voi nauttia kyldyyristä?
No saa. Meidän kunnassa hommattiin sadevaatteet sekä toppahousut ja -takit.
Mun vanhemmat oli molemmat kunnan töissä. Isäni sai 3 erilaista työasua eri työtilanteisiin, äitini (päiväkodissa) ei mitään. Jopa askartelussa ja leivonnassa käytetyt essut piti hankkia itse.
Tarhatädit tarvii kurikset ja kumpparit tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat oli molemmat kunnan töissä. Isäni sai 3 erilaista työasua eri työtilanteisiin, äitini (päiväkodissa) ei mitään. Jopa askartelussa ja leivonnassa käytetyt essut piti hankkia itse.
Tyypillistä. Vaka-työntekijöitä ei arvosteta pennin vertaa, koska on naisvaltainen ala. Miehet saa vimpan päälle hienot säänkestävät vaatteet ja turvakengät, vaikka ajelisivat vain ympäriinsä kaupungin autolla ja käyttäisivät välillä vähän lehtipuhallinta.
Meidän kunnassa yritetiin hankkia varhaiskasvatuksen työntekijöille ulkovaatteita, mutta ei kelvannut kun olisivat olleet samoja kuin teknisenpuolen työntekijöillä. Elikkä huomio väri työvaatteita. Olisi pitänyt olla jotain brändi ulkoiluvaatteita, kun näyttöisivät joltain raksaukoilta🤦
Saavat kuitenkin jotain vaaterahaa vuodessa.
Absurdi ajatuskin, että saisi. 60+v kollegani muistelleet, kuinka heidän työuriensa alussa sai pienen korvauksen, mutta sekin poistettiin jo vuosikymmeniä sitten.
Se on merkittävä menoerä muutenkin kohtalaisen pienestä palkasta, goretexit, kuorivaatteet, nastakengät, sadevaatteet, hatut/hanskat ym. Ja ihan sisävaatteet kuluu erilailla, koska pestävä jatkuvasti, koska päivittäin tekemisissä eri eritteiden yms kanssa.
Toinen merkittävä kuluerä palkasta on tartuntataudit, ihan jo flunssan hoitaminen voi maksaa kymmeniä, jopa satoja euroja. Puhumattakaan täitaetunnasta, kihomatolääkityksestä, syyhystä jne, siinä dropataan työntekijän koko perhe samalla ja se on kallista.
Mutta onneksi työnantaja tarjoaa meille sentään minimityöterveyden arkisin klo8-16 välisenä aikana (sarkasmia ellei joku tajua) eihän sitä vaikkapa vkonloppuna voi sairastua jolloin voisi olla fiksua päästä lääkäriin ja saada mahd ab-kuuri tmv alulle jotta olisi arkeen nopeammin terve, eiei. Mutta sittenhän meillä on hieno julkinen terveydenhuolto eli päivystys, sitä sitten kuormittamaan. Vai pitäisikö mennä vkonloppuna yksityiselle omalla rahalla sitten sekin tietty. Jepjep. Ja sitten, kun sinne työterv ma soittaa niin saat "eioota" ja lekuri olisi ehkä ke tai to.
Tervetuloa vaka-alalle!!!
Pitää äkkiä raahata 1000000 kaapuihmistä Suomeen, koska suomalaismammat eivät suostu tekemään töitä, jos eivät saa ilmaisia työvaatteita!
Vierailija kirjoitti:
Jos työssä tarvitaan suojavaatteita, niin ne on työnantajan kustannettava. Lasten vahtiminen ei ole vaatteita kuluttavaa työtä, rakennustyö on sitä jne. Myös työtuvallisuuteen vaikuttavat vaatteet on työnantajan kustannettava.
Tästä oon aina puhunut, että käsittämätöntä! Vakassa kuitenkin ulkoillaan päivittäin kesät talvet. Ja tämä siis jokapuolella suomea. Itse olen siistissä sisätyössä työssä, mutta ystäväni on vakassa töissä. Missä tahansa muussa työssä kuuluisi vaatetus.
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin että kunnan huoltomiehet yms saavat ulkovaatteensa tyänantajalta?
Vierailija kirjoitti:
Tästä oon aina puhunut, että käsittämätöntä! Vakassa kuitenkin ulkoillaan päivittäin kesät talvet. Ja tämä siis jokapuolella suomea. Itse olen siistissä sisätyössä työssä, mutta ystäväni on vakassa töissä. Missä tahansa muussa työssä kuuluisi vaatetus.
*sisätyössä toimistossa
Sama se on koulunkäynninohjaajilla, joista useimmat joutuvat vetämään myös aamukerhoja ja iltapäiväkerhoja. Niissäkin ulkoillaan. Myös koulupäiviin sisältyy ulkoliikuntaa, välituntivalvontoja ulkona, kuljetusvalvontoja, retkiä jne.
Itse en osta mitään pelkän työn takia. Jos vilustun sen takia, olen sitten saikulla.