Työmarkkinoilla erikoinen ilmiö: avoimia työpaikkoja olisi, mutta niistä ei kerrota
Tämä työnhakuvelvoite ei yksinkertaisesti toimi, Rintala sanoo.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen miettinyt sitä, että tulkitaanko minun hakemuksensa väistämättä ns. pakkohakemukseksi, koska olen ollut jo pitkään työtön?
Myönnetään, ihan kaikista paikoista en ole samalla tavalla kiinnostunut, mutta hain tuossa vastikään todella kiinnostavaa työtä johon olisin ollut muodollisesti pätevä ja olin tehnyt työtä lähellä olevia tehtäviä aiemminkin työurallani. Työhakemukseni oli huolellisesti laadittu, ei mitään tekoälyn kivapuhejargonia, mutta enpä vaan edes haastatteluun päässyt ja jäin miettimään, että tulkittiinko tämä nyt sellaiseksi pakkohauksi kuitenkin? Olinko työnantajan silmissä epätoivoinen? Sehän karkoittaa tunnetusti kaikki. Onko pitkäaikaistyöttömällä ylipäätään mahdollisuutta osoittaa omaa osaamistaan ja motovaatiotaan mitenkään?
Kirpaisi kyllä aika lujaa tämä episodi ja motivaationi työnhakuun laski radikaalisti sen jälkeen.
Käytännössä vain jonkin harjoittelun kautta työttömällä on mahdollisuus osoittaa omaa osaamistaan. Kuten kaikki kuitenkin tietävät, vain hyvin harva työllistyy harjoittelun kautta. Tämä johtuu siitä, että työpaikat kierrättävät harjoittelijoita ja heidät laitetaan yleensä tekemään kaikki paskimmat hommat jotka eivät kiinnosta ketään muuta. Joissakin paikoissa harjoittelija saa tehdä ihan "oikeitakin" töitä, mutta harjoittelijan pitää oikeasti olla todellinen superammattilainen jotta hän herättäisi edes vähän työnantajan kiinnostuksen. Asiaa ei paranna yhtään se, että työharjottelijoita pidetään alempiarvoisena kuin "oikeita" työntekijöitä.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoria perustui siihen, että työttömät eivät hae töitä. Väärä luulo. Ongelma on enemmän se, että ei työnantajat ota töihin työttömiä työnhakijoita.
Kun työpaikat menevät suhteilla, se jakaa kansaa paremmin ja huonommin toimeen tuleviin. Hyväosaisilla on sosiaalisia kontakteja, joiden avulla työllistyvät. Huono-osaiset putoavat entistä alemmas, kun ovat täysin vähäisten julkisten tietojen varassa.
Tottakai paikkoihin halutaan tuttu ja luotettava, hyväksi tiedetty työntekijä. En minäkään palkkaisi työtöntä työnhakijaa. Varsinkin jos työttömyys on kestänyt jo pitkään.
Kyllä mä voisin palkata, jos tuntuisi sopivalta tyypiltä hommaan. Sitä varten on koeaika, jos osoittautuukin vääräksi valinnaksi.
Työnantajat, jotka pihtaavat työpaikkoja, pitää tuomita elinkautiseen.
Nyt kannattaa hakea töitä. Kannattaa lähetellä 50 hakemusta viikossa vähintään.
Mutta ei työtön ota työtä vastaan. On siitä kokemuksia. Muutama työtön karannut työpaikalta eikä niihin saanut enää yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrä korvaa laadun. Haen 5x paikkaa viikossa tekoälyn avulla ja kaverilla menee helposti 100 paikkaa kuussa.
Kerroppa lisää. Miten se "tekoäly" toimii? Ihan omin sanoin.
Jaa-a. AI:lla tekee CV:n valmiista pohjata valmiiksi ja sit laitat sen. Hakemuskirje+CV tekoälyllä ja loput manuaalisesti. Sillä saa myös etsittyä töitä. Manuaalista se osittain on mut tosi paljon nopeempaa
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei työtön ota työtä vastaan. On siitä kokemuksia. Muutama työtön karannut työpaikalta eikä niihin saanut enää yhteyttä.
Laitan avoimen työhakemuksen joka viikko jokaiselle kansanedustajalle. Kyllä se tästä
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoria perustui siihen, että työttömät eivät hae töitä. Väärä luulo. Ongelma on enemmän se, että ei työnantajat ota töihin työttömiä työnhakijoita.
Kun työpaikat menevät suhteilla, se jakaa kansaa paremmin ja huonommin toimeen tuleviin. Hyväosaisilla on sosiaalisia kontakteja, joiden avulla työllistyvät. Huono-osaiset putoavat entistä alemmas, kun ovat täysin vähäisten julkisten tietojen varassa.
Tottakai paikkoihin halutaan tuttu ja luotettava, hyväksi tiedetty työntekijä. En minäkään palkkaisi työtöntä työnhakijaa. Varsinkin jos työttömyys on kestänyt jo pitkään.
Onpas sinulla typerä ajattelutapa, toivottavasti joudut työttömäksi etkä saa enää koskaan töitä.
Kerroppa lisää. Miten se "tekoäly" toimii? Ihan omin sanoin.