Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaile itseäsi 18-vuotiaana, olitko aikuinen vai olitko vain täysi-ikäinen

Vierailija
07.09.2025 |

Tämä oikeusoppineen näkemys seksityöstä ja sen normalisoimisen haitallisuudesta varsinkin nuorten ihmisten kohdalla laittoi minut miettimään, minkälainen olin 18-vuotiaana. 

Kasvoin maalla, ja olin monilta osin todella lapsellinen ja naiivikin vielä 18-vuotiaana enkä osannut juuri kyseenalaistaa asioita jotka olivat aina olleet kuten ne silloin olivat. Tuo aika oli ehkä juuri näistä syistä aika mukavaa.

Miten kuvailisit itseäsi tuon ikäisenä? Olisitko ollut kypsä tekemään tuollaista päätöstä, jonka eteen nuoret ihmiset joutuvat nykyään helposti, koska sitä tosiaan markkinoidaan työnä muiden joukossa? Itse tuskin olisin tuohon ryhtynyt, koska olin ujo, mutta lisäksi aika oli aivan toinen.

Lainaus artikkelista:

Puolakan mukaan puheet seksityöstä työnä muiden joukossa ovat kuitenkin huolestuttavia. Hän kirjoitti Helsingin Sanomiinmielipidekirjoituksen vastineeksi Kontulan henkilökuvaan Kuukausiliitteessä:

- Tämä on esimerkki tilanteesta, joka ei vaikuta vapaalta valinnalta. Nuoruusiässä kyky arvioida riskejä on keskeneräinen, joten nuoret ovat alttiita hyväksikäytölle. On muistettava, että alle 18-vuotias on juridisesti lapsi, joten hänen kohdallaan niin sanottu seksityö on hyväksikäyttöä, ei vapaa valinta, Puolakka kirjoittaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/075bc649-b440-4358-891d-facf2961f910

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaana olin juuri avioon astumassa. Miehelläni tuolloin oli ikää 20-vuotta. Olin omasta mielestäni hyvinkin aikuinen, mutta oikeasti vielä ihan pentu. Vuoden kuluttua häistä synnytin esikoiseni ja pian sen jälkeen sain vielä kaksi lasta lisää. 

T. Nuorena äidiksi ja mummoksi 🥰

Vierailija
42/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukion kolmosella kun täytin lokakuussa 18 v. Asuin kapsuudenkodissani, tietysti, ja vanhemmat elättivät ja maksoivat kaikki kulut. Ajokortin ym. Olin ihan lapsi. Mutta niin olivat kaikki muutkin luokkakaverit  ( ja varmaan amiksessakin ). Kaikki asuivat lapsuudenkodeissaan kasarin lopulla. Ei puhettakaan, että kukaan olisi kelan rahoilla muuttanut omilleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tuntui olo aikuiselta, muutin omilleni kaiketi jo 15- vuotiaana. Itsenäistyminen oli nro 1, mutta enhän minä nyt ajatellen mikään valmis tai kypsä silloin ollut, läheisriippuvainen mielistelijä ja johdateltavissa oleva sinisilmä enemmänkin, onni kai oli se ettei silloin nollarilla ollut ympäristötekijöissä mitään kovin katalaa meneillään ainakaan meidän pikku paikkakunnalla ja mulla oli hyvät ja huolehtivat kaverit. Peräänkuulutan siis aikuisemman henkilön vastuuta näissä, ei ole normaalia käytöstä nämä nykyiset seksuaaliset lieveilmiöt!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä