Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaile itseäsi 18-vuotiaana, olitko aikuinen vai olitko vain täysi-ikäinen

Vierailija
07.09.2025 |

Tämä oikeusoppineen näkemys seksityöstä ja sen normalisoimisen haitallisuudesta varsinkin nuorten ihmisten kohdalla laittoi minut miettimään, minkälainen olin 18-vuotiaana. 

Kasvoin maalla, ja olin monilta osin todella lapsellinen ja naiivikin vielä 18-vuotiaana enkä osannut juuri kyseenalaistaa asioita jotka olivat aina olleet kuten ne silloin olivat. Tuo aika oli ehkä juuri näistä syistä aika mukavaa.

Miten kuvailisit itseäsi tuon ikäisenä? Olisitko ollut kypsä tekemään tuollaista päätöstä, jonka eteen nuoret ihmiset joutuvat nykyään helposti, koska sitä tosiaan markkinoidaan työnä muiden joukossa? Itse tuskin olisin tuohon ryhtynyt, koska olin ujo, mutta lisäksi aika oli aivan toinen.

Lainaus artikkelista:

Puolakan mukaan puheet seksityöstä työnä muiden joukossa ovat kuitenkin huolestuttavia. Hän kirjoitti Helsingin Sanomiinmielipidekirjoituksen vastineeksi Kontulan henkilökuvaan Kuukausiliitteessä:

- Tämä on esimerkki tilanteesta, joka ei vaikuta vapaalta valinnalta. Nuoruusiässä kyky arvioida riskejä on keskeneräinen, joten nuoret ovat alttiita hyväksikäytölle. On muistettava, että alle 18-vuotias on juridisesti lapsi, joten hänen kohdallaan niin sanottu seksityö on hyväksikäyttöä, ei vapaa valinta, Puolakka kirjoittaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/075bc649-b440-4358-891d-facf2961f910

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kahdeksantoistavuotiaana armeijassa. Jos kelpaan armeijaan ja reserviupseerikouluun niin olen kai kykenevä tekemään myös itseäni koskevia päätöksiä.

Armeijaan laitetaan teini-ikäisenä juuri siksi, että sen ikäiset eivät vielä osaa arvioida ja kyseenalaistaa asioita kuten aikuiset. Eihän armeijasta tulisi mitään jos sinne tulisi aikuisia miehiä, joilla on jo omat näkemykset ja älli päässä.

Itse menin/jouduin armeijaan 19-vuotiaana. Samassa saapumiserässä oli eräs 28-vuotias mies. Kaikki muut olivat pääsääntöisesti parikymppisiä ja siksi tämä 28v erottui selvästi joukosta. Kyllä hänkin välillä "kikkaili" mutta ei pelleillyt samalla tavalla kuin me nuoremmat ja muutenkin hän oli jotenkin aikuisemman oloinen.

Vierailija
22/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikuinen 16 vuotiaana,  pääsin ravintoloihin sisään.  Joskus kysyttiin henkkareita, näytin kevarikortin niin portsari vaan nyökkäsi, tervetuloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikuinen 16 vuotiaana,  pääsin ravintoloihin sisään.  Joskus kysyttiin henkkareita, näytin kevarikortin niin portsari vaan nyökkäsi, tervetuloa. 

täys kakarahan sä olet ollut.

Vierailija
24/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo lapsena varhaiskypsä ja 18-vuotiaana mielestäni täysin aikuinen. Asuin kyllä omillani ja hoidin asiani mutta nyt jälkikäteen mietittynä en mä mikään aikuinen todellakaan ollut. Tein tosi huonoja päätöksiä ja olisin tarvinnut aikuisen ihmisen tukea ja neuvoja. Valitettavasti ainoat elämässäni silloin olleet aikuiset olivat juuri noita nuoria saalistavia miehiä ja kadun syvästi että ajauduin sellaisten kanssa tekemisiin. 

Sehän siinä juuri on että hyvin moni nuori ihminen luulee tietävänsä kaikesta kaiken, kai siksi että sitä elämänkokemusta ei vain ole ja luulee että se mitä on siihen ikään mennessä oppinut on kaikki mitä tarvitsee elämästä tietää. Sitten tulee niitä vääriä valintoja tai menee jopa vähän pidempikestoisesti harhaan. Olen pahoillani puolestasi ja myös omasta puolestani.

Vierailija
25/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v oli ihan pihalla "aikuisten maailmasta" vaikka muuten älykäs. Ei tiennyt raadollisuudesta, oli sinisilmäinen ja ohjailtava. Rahan puute oli paha ja oli epätoivoinen. Kärsi muiden ikävästä kohtelusta. 

Vierailija
26/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18-vuotiaana täysi kakara vielä. Vasta paljon myöhemmin opin, ettei maailma pyöri minun ympärillä, vaan minun on sopeuduttava maailman menoon ja lainalaisuuksiin.  Asenne ja omat toimintamallit muuttuivat vasta noin 25 vuotiaana. Kävin kovan koulun, mutta ilman sitä en olisi nyt tässä.

Vierailija
27/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut jo 4 vuotta kihloissa 18-vuotiaana.

Vierailija
28/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seksityö on 16-vuotiaan kohdalla hyväksikäyttöä, niin miksei 16-vuotiaan kanssa harrastettu seksi ole hyväksikäyttöä silloin kun siihen ei liity rahallista korvausta?

Vierailija
29/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori perheenäiti, aikuistuva.

Vierailija
30/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kurko ja jaksoin kuusi kertaa päivässä

Vierailija
31/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin vankilaan 18-vuotiaan eli ei, en ollut henkisesti aikuinen.

Se reissu jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi, olen ottanut opikseni. Tällä hetkellä olen 29-vuotias työssäkäyvä mies.

Vierailija
32/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen. En edes omasta mielestä aikuinen. Toki pian sai äänestää ja opiskella jälleen

Vierailija
33/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kahdeksantoistavuotiaana armeijassa. Jos kelpaan armeijaan ja reserviupseerikouluun niin olen kai kykenevä tekemään myös itseäni koskevia päätöksiä.

Armeijaan laitetaan teini-ikäisenä juuri siksi, että sen ikäiset eivät vielä osaa arvioida ja kyseenalaistaa asioita kuten aikuiset. Eihän armeijasta tulisi mitään jos sinne tulisi aikuisia miehiä, joilla on jo omat näkemykset ja älli päässä.

Tämä on kyllä hyvä kommentti.

Ehkä hyvä kommentti, mutta totuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
34/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tod muista mitä 18v synttäreil teki. Asunnon joo mut Tais olla vuosi nuoruudessa 

Vierailija
35/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan kakara. Aloin aikuistumaan siinä 23-24-vuotiaana jos rehellisesti sanon. Siihen asti elämä oli biletystä.

Vierailija
36/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ihan kakara. Aloin aikuistumaan siinä 23-24-vuotiaana jos rehellisesti sanon. Siihen asti elämä oli biletystä.

Olit kuten Sanna Marin nyt?

Vierailija
37/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla jo Keskenmeno ja Muutto ja Kakku kahvit . Ja edelleen sama muumilakana

Vierailija
38/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen, koska kävin lukiota ja asuin vanhempieni luona. En siis elättänyt itseäni, enkä pyörittänyt huushollia.

Vierailija
39/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hyvä kommentti.

Ehkä hyvä kommentti, mutta totuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Kylläpäs on ja paljonkin. Olen 100% varma ettet ole käynyt armeijaa.

Vierailija
40/43 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin enemmän minua ihmetyttää suojaikäraja 16v. Kenelläkään aikuisella ihmisellä ei pitäisi olla mitään asiaa harrastaa seksiä alaikäisen kanssa koskaan.

Nykyinenkin suojaikäraja ottaa huomioon sen, että teineillä voi olla muutaman vuoden ikäero ilman, että se täyttää minkään rikoksen tunnusmerkkejä. Saman pitäisi toimia tuossakin. 

Olin 18-vuotiaana aikuistuva teini, 16-vuotiaana erittäin epävarma ja lapsellinen, kuten toki ikään kuuluu. 

Etuotsalohko kehittyy 25-vuotiaaksi asti, ja se tuntuu kohtalaisen luontevalta iältä puhua oikeasti aikuisesta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme