Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion kokeilla fennoveganismia viikon

Vierailija
07.09.2025 |

Aion elää viikon suomalaisella vegaaniruoalla eli fennoveganismin periaatteiden mukaan. 

Vaikeinta tulee olemaan elää ilman kofeiinia. Suklaa on myös pois laskuista ja banaanit. Sekä soija. Suola ei ole suomalaista, joten siinä pitää tehdä myönnytys; käytän jodioitua suolaa.

Lähteekö joku mun kanssa viikon kokeilulle?

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän tuon kokeiluluonteisen ajatuksen, että ollaan ehdottomasti puhtaalla kotimaisella kasvislinjalla. Mutta toisaalta en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla ihan sataprosenttisesti noin. Jos kärsit päänsärystä, joka lähtisi kofeiinilla, niin mikset vain joisi sitä kahvia? Miksi pitää olla jyrkästi ja sataprosenttisesti ehdoton, eikö riitä jos vaikka 90-prosenttisesti? Onhan siinä jo huima ero tavalliseen?

Tai, jos haluat kokeilla asiaa, niin aloita ainakin se kofeiinivieroitus jo aiemmin, jottei kaikki tapahdu kertarysäyksellä - siitä tulee taatusti ongelmia, kuten olet jo huomannut.

Tulee mieleen yksi tuttava joka aloitti kasvissyönnin, lopetti tupakoinnin ja alkoholin samalla kertaa. Voi varmaan arvata miten siinä kävi.

Kahvi on kyllä niin voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava että itsellä jäisi tuosta viikosta varmaan lähinnä mieleen vain kahvin puutteessa kärvistely. Mutta kukin toki tyylillään.

Vierailija
102/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna ei ole suomalaista nähnytkään. Ennen 1700 lukua Suomessa ei syöty perunaa.

Kuinka v tun tyhmä sä oot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kärsit päänsärystä, joka lähtisi kofeiinilla, niin mikset vain joisi sitä kahvia?

Vai onko sittenkin niin, että sinulla on päänsärky, koska kärsit vieroitusoireista? Onko maailmalla tehty tutkimusta, jossa päänsärystä kärsivä, aiemmin ilman kofeiinia eläneen henkilön päänsärky paranee juomalla kahvia?

Vierailija
104/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvyydeksi, olen ollut vegaaniruokavaliolla yli seitsemän vuotta. Tällä viikolla liikun kevyemmin kuin tavallisesti, joten proteiinintarve on matalampi.

Olen lopettanut kahvin juonnin aiemminkin. Tästä on seurannut päivän, parin päänsärky. Päänsärky on tänään ollut poissa. Aamulla join kupillisen vihreää teetä. Migreenin puhkeamiseen eilen vaikutti myös kuukautisten alkaminen. Oli vähän huonompi päivä aloittaa tämä kokeilu. Katsotaan pärjääkö huomenna jo ilman kofeiinia.

-ap

Vierailija
105/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kärsit päänsärystä, joka lähtisi kofeiinilla, niin mikset vain joisi sitä kahvia?

Vai onko sittenkin niin, että sinulla on päänsärky, koska kärsit vieroitusoireista? Onko maailmalla tehty tutkimusta, jossa päänsärystä kärsivä, aiemmin ilman kofeiinia eläneen henkilön päänsärky paranee juomalla kahvia?

Missä sanottiin ettei päänsärky johtuisi vieroitusoireista

Vierailija
106/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään päänsärky on pysynyt edelleen poissa. Join kuitenkin alkuiltapäivällä varmuudeksi hieman vihreää teetä. Illalla on koulun vanhempainilta, ja olen toivottavasti toimintakykyinen ja päänsärytön siellä. 

Aamulla söin kaurapuuroa, jonka keitin kauramaitoon. Laitoin päälle vadelmia, härkäpapuproteiinilisää ja paahdettua pellavarouhetta. Lisäksi pala omenaa ja muki minttuteetä. 

Lounaalla söin maanantaina tekemääni punakaalilaatikkoa ja eilistä kasvisohrattoa. Eilen unohdin mainita, että se sisälsi myös lehtikaalia. Lisäksi oli anopin tekemää puolukkahyytelöä ja puolukoita ja itse leipomaani sämpylää hernehummuksella ja salaatilla. Jälkiruoaksi puolukkapiirakkaa. Join vielä kaurajuomaa. Nälkä on pysynyt poissa tunteja.

Tänään ei huvittaisi alkaa laittaa enää ruokaa, mutta keksin jotain. Ehkä niitä pinaattilettuja. Rehellisesti sanottuna kaipaan maapähkinävoita, tofua, kikhernehummusta sekä manteleita, mutta hyvin tämä kokeilu sujuu. Voin hyvin.

Ehkä huominen jo kokonaan ilman kofeiinia!

-ap

Vierailija
107/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, nukuin viime yönä uskomattoman hyvin! Onkohan se seurausta kahvittomuudesta? Ja ihan kuin hampaatkin olisivat inasen vaaleammat. Olen tainnut olla todellisessa koukussa kahviin ja juonut sitä paljon. En taida uskaltaa aloittaa kahvin juontia uudestaan tämän jälkeen.

-ap

Vierailija
108/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, nukuin viime yönä uskomattoman hyvin! Onkohan se seurausta kahvittomuudesta? Ja ihan kuin hampaatkin olisivat inasen vaaleammat. Olen tainnut olla todellisessa koukussa kahviin ja juonut sitä paljon. En taida uskaltaa aloittaa kahvin juontia uudestaan tämän jälkeen.

-ap

Kuinka paljon sitten ylensä juot

Vierailija
109/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoisia päivän ruuat.  Vaatii kyllä viitseliäisyyttä, mutta nyt on menossa paras satokausi. 

Vierailija
110/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen ja kehon kehityksessä.

Raudanpuute taitaa olla suoraa seurausta vegeilystä. Puoli Suomea sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa kun ei saa riittävästi rautaa.

Täysjyvässä ja palkokasveissa on runsaasti rautaa. Päivitä tietos

Raudanpuute on todennäköisempää ns. kavsissyöjillä, jotka syö paljon maitotuotteita koska kalsium estää raudan imeytymistä eikä maitotuotteet muutenkaan sisällä rautaa juuri laisinkaan

Kasvissyöjät eivät syö paljon maitotuoetteita, koska maitotuotteet ovat eläinperäisiä.

Kasvissyöjät nimenomaan syövät maitotuotteita, vegaanit eivät. Ota selvää termeistä ensin, ennen kuin länkytät yhtään mitään.

Vierailija
111/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapala: Hieman kauragurttia, talkkunaa ja jäisiä puolukoita. Muistin illalla, että aamulla menen verikokeisiin, ja jonkinlainen yöpaasto pitää saada aikaan. Pinaattilettuja söin iltaviideltä, ja uskaltauduin syömään vielä pienen iltapalan. Pinaattiletut oli hyviä. Kaikki tykkäsivät. Laitoin pinaatin lisäksi härkäpapujauhoja, hieman vehnäjauhoja, kaurahiutaleita, suolaa, kauramaitoa. Paistoin rypsiöljyssä. Hyviä puolukkahillon kanssa.

Kävin kaupassa etsimässä taas hampunsiemeniä. Eipä löytynyt. En ole koskaan maistanut hampunsiemeniä. Tänään ehdin googlata suomalaisten proteiininlähteiden aminohappokoostumuksia. Hampunsiemenissä on kaikki tarvittavat aminohapot. Löysin kuitenkin kotimaista kvinoaa. Sitä huomenna. Jos tekisi jonkinlaisen tabboulehsalaatin oman pihan tomaateista, kurkuista ja salaatista. Laitan myös härkäpapurouhetta. Tätä olen tehnyt aiemminkin.

Vitsi kun tekisi mieli kerätä ruusunmarjoja lenkkipolkujen varrelta, mutta ei viitsi, kun ei ole omia. Ruusunmarjat on hyviä! Syökää niitä kellä kasvaa pihassa. 

-ap

Vierailija
112/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoisia päivän ruuat.  Vaatii kyllä viitseliäisyyttä, mutta nyt on menossa paras satokausi. 

Kiitos! Mukavaa puuhaa ruoanlaitto. Tekisin sitä kaiket päivät, mutta on mulla muutakin hommaa. 😅

-ap

Vierailija
113/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Paljon! Kolme, neljä mukia päivässä. Hyvät laitteet kun on, niin tuotetta kahvia ei näemmä ole voinut vastustaa. Mutta taidanpa tosiaan lopettaa kahvin. 

-ap

Vierailija
114/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedän vastapainoksi fennocarnivorella💪

Vierailija
115/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, minusta olisi parempi olla sekasyöjä, jos haluaa elää vain suomalaisilla tuotteilla. Täällä kun on vaikea saada riittävästi proteiinia ilman eläinperäisiä tuotteita. 

Vierailija
116/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun migreeni saattaa katketa kofeiinilla. Sitä voin saada esim. tummasta suklaasta tai miehen kahvinjämistä, jotka ovat jääneet pannunpohjalle. Koskaan en ole juonut kahvia, paitsi pari kertaa tuon pikku tilkkasen migreeniin. Teestä en ole ikinä pitänyt senkään vertaa. Suklaata syön joskus kausittain, mutta välillä olen kuukausia kokonaan ilman.

Vierailija
117/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedän vastapainoksi fennocarnivorella💪

Kotimaista lihaa, kalaa ja kananmunia - mitä sitä muuta ihminen tarvitsee.

Vierailija
118/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna ei ole suomalaista nähnytkään. Ennen 1700 lukua Suomessa ei syöty perunaa.

Kuinka v tun tyhmä sä oot.

Peruna meni Suomessa nauriista ohi vasta 1800-luvun lopulla. Perinteiset muinaissuomalaiset viljelykasvit ovat ohra ja nauris.

Vierailija
119/130 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettet löytänyt hampunsiemeniä! Mä oon nähnyt niitä ainakin cittareissa, k-ruoka -sovelluksella voi tarkistaa onko omassa kaupassa (tai s-ostoslista -sovelluksella s-kaupoista). Nimenomaan ne kuorimattomat on herkkua, kuorellisissa on tosi kova kuori ja ne sopii ehkä idättämiseen tai blenderiin smoothien joukkoon paremmin.

Tää vinkki ei ehdi tähän kokeiluviikkoon, mutta jos oot kiinnostunut niin vegekauppa-verkkokaupassa on myynnissä hampunsiemeniä ja toki kaikkea muutakin ihania vegejuttuja! Myös hamppufarmilla on verkkokauppa. Härkäpaputuotteita taas voi tilata vaikka vihreä härkä -verkkokaupasta. Itse tykkäisin ajatuksena tilata mieluummin pienemmiltä yrityksiltä kuin ostaa isoista ketjuista, mutta toki siinä on aina oma vaivansa ja hintansa (postimaksut) tilata.

Vierailija
120/130 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Paljon! Kolme, neljä mukia päivässä. Hyvät laitteet kun on, niin tuotetta kahvia ei näemmä ole voinut vastustaa. Mutta taidanpa tosiaan lopettaa kahvin. 

-ap

Kahvihan on terveellistä, ainakin kohtuudella juotuna. Muistaakseni parhaat terveysvaikutukset on kun juo 2-5 kuppia päivässä, eli, ööh, 1-2,5 mukia. Ei ihme että tuollaisen määrän juominen vaikuttaa yöuniin, etenkin jos myöhään juo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän