Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? olen hoikka nainen ja tykkään liikkia, mutta keho alkaa pyrkiä alipainoon. Lopetanko liikunnan ?

Vierailija
07.09.2025 |

eli ikää 31 vuotta ja aina ollut hoikka. Nuorena olin alipainoinen vaikka söin ihan normaalisti. Olen aina ollut hyväkuntoinen ja liikunta on mulle helppoa ja mukavaa, vaikka olisin ollut 2 vuotta liikkumatta.

Voin syödä mitä vain ja saan todella ahmia ihan valtavasti, että alan lihoa. 30 vuotta täyttäessä saavutin normaali painon tai vähän ennen. Tällöin en harrastanut liikuntaa juuri yhtään.

söin mitä sattua. Heti, kun aloin liikkumaan säännöllisesti. pyöräilyä päivässä 10km töihin yhteensä. lenkkiä kolme kertaa viikko ja mitä tapahtuikaan painoa lähtenyt 3kg parissa kuukaudessa ja olen taas normaalipainon alarajoilla. En laihdita tietoisesti mulla on vain nopea aineen vaihdunta ja keho selvästi haluaa alhaiseen painoon.

Nyt olen syönyt taas paljon ja jopa ylen syönyt ja saanut kaksi kiloa lisää eli takaisin. Kuntoni myös kasvaa todella nopeasti aloittaessani liikunnan ja sitten alkaa tämä painonkin putoaminen joka suorastaan hirvittää. En halua taas olla alipainoinen. Tämä vie ilon liikkua ja olen jopa harkinnut lopettamista. Tämä painonä asia on kiusallinen ja pelkään jopa ihmisten luulevan mun olevan anorektikko. Mulle on sanottu nuorena, että olen niin hyvä kuntoinen, että mulla olisi selvästi lahjoja jos alkaisin treenata todella. Nyt unelmat kehittymisistä on jo vähän jäänyt. Tiedän, ettei huipulle pääsy ole enää realistista iässäni, mutta omaksi iloksi haluaisin kuntoa kasvattaa mutta tämä paino. En haluaisi ylensyödä säilyttääkseni painon.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, että hoikan urheilijan kulutus on kova. On vain syötävä paljon. Sinuna olisin iloinen asiasta, mutta ymmärrän ajatuksen. Mitäpä jow treenaisit maltilla ja söisit hyvin?

Vierailija
2/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse ylipainoinen ja huonokuntoinen. En osaa auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on huippuliikkujan kroppa. Ole ylpeä siitä ja koita syödä hyvin. Ei tuo mikään häpeä ole. 

Vierailija
4/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan käyntiä ravitsemusterapeutilla jonka kanssa voisitte suunnitella päivän ruokavaliosi sellaiseksi ettei paino tipu vaikka urheilisit puolitavoitteellisesti. Paino voi olla haaste myös näin päin, ja etenkin naisena kannattaa pitää rasvaprosentti normaalin puolella mikäli haluaa välttää hedelmättömyysongelmia jatkossa.

Vierailija
5/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta.

Vierailija
6/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos aikuisena ihmisenä otat laskurin käteen ja lasket päivittäis kaloritarpeesi ja syöt sen mukaan niin, että et laihdu. Ei ole rakettitiedettä, netistä saa ilmaisia excel laskureita jos vain osaat googlettaa.

Vierailija
7/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kuin itseni kirjoittama. Mulla oli ajanjakso kun käytin psyykelääkkeitä enkä jaksanut liikkua ja silloin pienetkin ruokamäärät lihottivat. Nyt lääkkeet on jääneet ja tulee oltua paljon liikkeessä. Olin tyytyväinen kun bmi palasi 20 tienoille ihan itsestään, vaikka söin paljon. Nyt paino kuitenkin jatkaa laskuaan.

Vierailija
8/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myöskin alipainon rajoilla ja jo keski-iässä. On taas niin kiireistä, etten ole paljon ehtinyt urheilla. Minulla nimenomaan urheilu nostaa painoa. Voimaharjoittelu on siihen hyvä.

Vierailija
9/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sussa taitaa kuitenkin olla kaikki muu vialla kun koet tarpeelliseksi tulla tästä kerskumaan jotta läskeillä tulisi paha mieli 😂.

Miksi tää on kerskumista?

Mä ihmettelen miksi hoikka ei saa saa sanoa olevansa hoikka ja että paino ja kunto voi olla ongelma noinkin päin.

Aikuiset kai tietää, että on erilaisia kehoja ja ihmisiä.

Vierailija
10/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, jos mättäisit roskaruokaa ja suklaata kaiket päivät etkä liikkuisi, olisit taatusti lihava. 

Vierailija
11/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa mies joka ei huomioi,  tai syö vähemmän niin meet säästöliekille ja lihot.

Paljon muitaki tapoja lihoa syömättä  löytyy jokaisesta laihdutusketjusta.

Vierailija
12/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lihapiirakoita, sipsejä ja leivonnaisia.

Vierailija
13/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma. haluaisin harrastaa liikuntaa, juosta ja pyöräillä paljon mutta en jaksa syödä sitten niin paljon ettei paino putoaisi.

Vierailija
14/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö kuitenkaan tarpeeksi?

Jos on tottunut vähään ruokaan niin ei sitä itse tajua. Mikä se sun ahmiminen on? Entä normaali ruoka?

Mäkin luulin nuorempana syöneeni ihan tarpeeksi 500 kalorin päivittäisellä saannilla.

Varmaan voisit vetää rasvaa reilusti lisää. Se auttaa kalorien lisäksi myös vitamiineja ja proteiinia imeytymään. Jotain proteiini- ja palautusjuomia päivään mukaan. Lisää välipaloja. Sulla on nyt hyvä pohja tossa rakentaa tulevaisuuden kuntoa.

Mulla oli sama ongelma vielä sun iässä. Täytin just 38 ja vaikka kiloja on vaan 2-5 lisää, niin kyllä tää vähän ahdistaa. Tosin koitan kovasti pitää paria kolmea "lisä"kiloa. Oon huomannut että jos vaan parikin viikkoa menee niukalla ravinnolla mutta kuitenkin treenatessa niin mulla alkaa lihakset erottumaan. On mulla tosin sitä lihastakin enemmän mutta rasvaa myös.

Vierailija
15/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos painosi on pudonnut 3kg parissa kuukaudessa etkä halua että se putoaa enää, tarvit 350-400kcal/vrk lisää energiaa.

Vaihtoehtoja on:

https://heathermangieri.com/what-400-calories-looks-like/

Vierailija
16/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö lihapiirakoita, sipsejä ja leivonnaisia.

Siideriä ja pitsaa, kääretorttua, punainen maito + makkara. Lähtee alipaino pois..

Vierailija
17/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata liikuntaa lopettaa. Ravitsemusterapeuttia minäkin suosittelen. 

Vierailija
18/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilölliset erot siinä, paljonko ruoasta imeytyy energiaa elimistöön, ovat terveillä ihmisillä käytännössä hyvin pieniä. Et todennäköisesti vain syö riittävästi. Jos oikeasti olet sitä mieltä, että ravinto ei imeydy kunnolla, siitä kannattaa keskustella lääkärin kanssa eikä nettipalstoilla.

Vierailija
19/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen himourheilija, ja sama ongelma oli vielä alle 35-v., kun olin liian laiha kaikella syömisellä ja liikunnalla. Sitten taas nyt 50v. olen edelleen hoikka, 50kg ja laihdun helposti, vaikka syön enemmän kuin tuplasti painoni omaava samanikäinen mieheni. Liikun edelleen paljon, mutta vähän verraten urheiluaikaan. Joten ole vain onnellinen tuosta, geenitkin vaikuttaa. Syö vain reippaasti enemmän, esim. itse saatoin päivittäin syödä jo pelkkää rasvaa 150g-200g, kaloreita plus 7000Kcal päivässä urheiluaikoina, ja olin silti hoikka/laiha ja timmi, lihaksia oli joka puolella. Nyt vain hoikka tai laiha läski, mutta kaloreita menee silti vieläkin 3000 Kcal per päivä, muuten kuihdun luurangoksi.

Eli olet yksi onnekkaista geenilotossa ja aineenvaihdunnassa, mutta syö silti enemmän, ettet muutu muumion näköiseksi. 

Vierailija
20/20 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannoidaan alipainoa jostain syystä täällä. Jos olisit lihava jolla vaikea laihduttaa niin ei kukaan sanoisi että ole iloinen että lihot helposti. Sen sijaan laihalle sanotaan että hyvä että pysyt laihana oli se sitten alipaino tai ei. Ihan sairasta.