Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion kokeilla fennoveganismia viikon

Vierailija
07.09.2025 |

Aion elää viikon suomalaisella vegaaniruoalla eli fennoveganismin periaatteiden mukaan. 

Vaikeinta tulee olemaan elää ilman kofeiinia. Suklaa on myös pois laskuista ja banaanit. Sekä soija. Suola ei ole suomalaista, joten siinä pitää tehdä myönnytys; käytän jodioitua suolaa.

Lähteekö joku mun kanssa viikon kokeilulle?

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen ja kehon kehityksessä.

Raudanpuute taitaa olla suoraa seurausta vegeilystä. Puoli Suomea sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa kun ei saa riittävästi rautaa.

Mä sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa siksi koska olen saanut sädehoitoa alueelle missä on kilpirauhanen. Tuskin olen ainoa. 

Vierailija
82/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen ja kehon kehityksessä.

Raudanpuute taitaa olla suoraa seurausta vegeilystä. Puoli Suomea sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa kun ei saa riittävästi rautaa.

Täysjyvässä ja palkokasveissa on runsaasti rautaa. Päivitä tietos

Raudanpuute on todennäköisempää ns. kavsissyöjillä, jotka syö paljon maitotuotteita koska kalsium estää raudan imeytymistä eikä maitotuotteet muutenkaan sisällä rautaa juuri laisinkaan

Kasvissyöjät eivät syö paljon maitotuoetteita, koska maitotuotteet ovat eläinperäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkukesästä saakka olen syönyt lähinnä kotimaisia kasviksia, marjoja, lihaa. Mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta ruokaa. 90% kotimaisuusaste. Tonnikala ja majoneesi, sekä mausteet, ulkomailta. Salaattijuustoa joskus, sekin ulkolaista. Kasviksia menee noin 5 kg viikossa ja lisäksi perunaa, sipulia. Riisiä ehkä kerran kuukaudessa. Vitsit miten hyvää ruokaa! En ole koskaan syönyt näin hyvin ja paljon eikä paino ole noussut kiloakaan. 

Vau! Tosi hieno juttu! Suomalainen ruoka on hyvää.

-ap

Vierailija
84/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän huono lähtökohta, jos kaapit ovat tyhjiä...

Kotimaisia kasvisproteiinilähteitä ovat mm. viljat, härkäpapu, herneet ja muut palkokasvit. Soijakin kasvaisi Suomessa, mutta näillä maailmanmarkkinahinnoilla ei kannata viljellä Skandinaviassa. Jos laajennat aluetta Ruotsiin, niin saat mukaan kaupallisesti tuotetut linssit ja papuja.

Sienissäkin on proteiinia.

Tätä mäkin ajattelin. Mä olen sekasyöjä enkä lihasta luovu, mutta ihmettelen sitä, että ap lähtee tekemään tällaista kokeilua eikä varaudu paremmin. Kyllä ennen tällaista kokeilua ostetaan ne tarvittavat jutut ettei sitten tarvitse ihmetellä, että eipä olekaan sitä proteiinia...

Mulla on jääkaapissa tofua, tofua, tofua, ulkomaisia papupihvejä ja kuivakaapissa soijarouhetta, hernistä yms., pähkinät ja siemenet. Nämä eivät kuitenkaan käy tällä viikolla. Oli tarkoitus mennä jo eilen kauppaan, mutta kova päänsärky ehti kaataa naisen sänkyyn iltapäivästä. Onneksi illasta alkoi jo helpottaa päänsärky. 

-ap

Vierailija
85/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällinen oli helteisen pyöräilyn jälkeen viilentävä smoothie, johon laitoin kauragurttia, kauramaitoa, paahdettua pellavarouhetta, härkäpapuproteiinilisää, jäisiä mansikoita, punaherukoita, mustikoita ja puolukoita. Ihanaa! Hyviä rasvahappoja ja proteiinia. 

Lisäksi itse leivottua sämpylää, hernehummusta, punaista paprikaa. Kotimainen omena ja taas minttuteetä. Mulla on useampaa minttua kuivattuna, joten tulee vähän vaihtelua. Iltapäivällä minttu-salviateetä.

-ap

Vierailija
86/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit kokeilla seuraavaksi saamelaisten vegaanista ruokavaliota. Muuten sama kuin vegaaneilla, mutta voit syödä poroa, kalaa ja muuta lihaa, kunhan se tulee suht läheltä.

Tää oli kieltämättä aika huvittava, kun jollain koululla oli tällainen vaihtoehto. 

Vierailija
87/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljaakaan ei vois juoda, kun humalat tuodaan kai kaikki ulkomailta. Koskenkorvaa lantrattuna ööh, omena- tai mustikkamehuun. Sillä olis pärjättävä

Humalaa kasvatetaan ihan kotimaassa eli ainakin itse pantua olutta voi juoda ja perisuomalaiseen sahtiin ei tule humalaa. Itsehän toki kirkastan olueni gelatiinilla etteivät vegaanit sitä mene juomaan.

Niinhän sitä on iät ajat kasvatettu, mutta suomessa kasvavat lajikkeet ei taida olla maultaan samaa tasoa mitä muualta tuotavat. Siksi niitä ei käytetä

Kuriositeettinä olis kyllä mielenkiintoista juoda suomalaisesta humalasta valmistettua olutta. Jos olis pihatilaa niin tuollaisiahan vois kasvattaa vaikka itsekin, tulis samalla noudattaneeks sitä lakia joka vaatii jokaista suomalaista humalaa kasvattamaan

Suomessa on yhä voimassa  1734 voimaan tullut laki: Rakennuskaaren seitsemännessä luvussa määrätään, että jokaisen talon on kasvattava humalaa

Jokaisessa talossa pitää olla humalisto, ja istuttakoon talonpoika joka vuosi hyviä juuria neljänkymmenen salon varalle, kunnes näitä tulee kaksisataa kokonaiseen taloon, laissa määrätään.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010559820.html

Vierailija
88/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän huono lähtökohta, jos kaapit ovat tyhjiä...

Kotimaisia kasvisproteiinilähteitä ovat mm. viljat, härkäpapu, herneet ja muut palkokasvit. Soijakin kasvaisi Suomessa, mutta näillä maailmanmarkkinahinnoilla ei kannata viljellä Skandinaviassa. Jos laajennat aluetta Ruotsiin, niin saat mukaan kaupallisesti tuotetut linssit ja papuja.

Sienissäkin on proteiinia.

Tätä mäkin ajattelin. Mä olen sekasyöjä enkä lihasta luovu, mutta ihmettelen sitä, että ap lähtee tekemään tällaista kokeilua eikä varaudu paremmin. Kyllä ennen tällaista kokeilua ostetaan ne tarvittavat jutut ettei sitten tarvitse ihmetellä, että eipä olekaan sitä proteiinia...

Mulla on jääkaapissa tofua, tofua, tofua, ulkomaisia papupihvejä ja kuivakaapissa soijarouhetta, hernistä yms., pähkinät ja siemenet. Nämä eivät kuitenkaan käy tällä viikolla. Oli tarkoitus mennä jo eilen kauppaan, mutta kova päänsärky ehti kaataa naisen sänkyyn iltapäivästä. Onneksi illasta alkoi jo helpottaa päänsärky. 

Kunnon pihvi olisi varmaan auttanut siihen päänsärkyyn.

Vierailija
89/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mä käytän vaan fennovaginaa kun mä saan russovaginasta kutinaa

Ja lerppakullikin on herännyt. 

Vierailija
90/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä idea sulla tässä on?

Vierailija
91/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit kokeilla seuraavaksi saamelaisten vegaanista ruokavaliota. Muuten sama kuin vegaaneilla, mutta voit syödä poroa, kalaa ja muuta lihaa, kunhan se tulee suht läheltä.

Tää oli kieltämättä aika huvittava, kun jollain koululla oli tällainen vaihtoehto. 

Lapinkarvasta 

Vierailija
92/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kalastus ja metsästys olla aika oleellinen osa muinaisten suomalaisten ruokavaliota. Toki marjat ja sienet satokauden mukaan. 

Metsästä löytyvät yrtit ovat sitten olleet lääkkeinä, mausteina ja päihteinä.

Siellä taas joku larppaa mielikuvitusmaailmoja. Ja varmaan vetää jotain kaupasta ostettua naudan filettä tuntien itsensä samalla niin alkumieheksi

Vierailija
93/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon pihvi olisi varmaan auttanut siihen päänsärkyyn.

ootko lukutaidoton idiootti, vai ihan vi tun tyhmä lukutaidoton idiootti

tuossahan luki, että kofeiini siihen auttoi

Vierailija
94/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysjyvässä ja palkokasveissa on runsaasti rautaa. Päivitä tietos

Raudanpuute on todennäköisempää ns. kavsissyöjillä, jotka syö paljon maitotuotteita koska kalsium estää raudan imeytymistä eikä maitotuotteet muutenkaan sisällä rautaa juuri laisinkaan

Kasvissyöjät eivät syö paljon maitotuoetteita, koska maitotuotteet ovat eläinperäisiä.

Siks siinä sanottiinkin ns., niinsanotuilla kasvissyöjillä, joista myös vegetaristeina puhutaan

Nimi on kyseenalainen tosiaan siksi, että maitotuotteet tai kananmunat on aika kaukana kasvikunnan tuotteista. Termi on kuitenkin vakiintunut ja ylensä ihmiset ymmärtää ns. kasvissyöjän juuri tällaisena

Vierailija
95/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siks siinä sanottiinkin ns., niinsanotuilla kasvissyöjillä, joista myös vegetaristeina puhutaan

Nimi on kyseenalainen tosiaan siksi, että maitotuotteet tai kananmunat on aika kaukana kasvikunnan tuotteista. Termi on kuitenkin vakiintunut ja ylensä ihmiset ymmärtää ns. kasvissyöjän juuri tällaisena

Yks tuttu vuostuhannen alussa oli tällainen kasvissyöjä/mikä lie lakto-ovo-vegetaristi. Tyypillinen pitsa minkä otti pitseriasta sisäls vähintään kolmea eri juustoa

Vierailija
96/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapalalla vielä hieman puolukkakiisseliä härkäpapuproteiinilisällä ja kotimaista omenaa. Lenkin jälkeinen herkkupala.

Huomenna syönkin kaikkea mitä olen nyt valmistanut. Pinaattilettuja voisi tehdä huomenna. Cittarissa voisi käydä katsomassa löytyykö hampunsiemeniä ja hamppuproteiinia. Mun kasviproteiini on muutenkin ihan lopussa, joten olisi hyvä aika ostaa. Haluaisin myös kuivattuja ruusunmarjoja ja ehkä nokkosjauhetta. Nokkosletut oli joskus todella normaali ateria meillä, mutta ei enää vuosiin.

-ap

Vierailija
97/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna ei ole suomalaista nähnytkään. Ennen 1700 lukua Suomessa ei syöty perunaa.

Vierailija
98/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän tuon kokeiluluonteisen ajatuksen, että ollaan ehdottomasti puhtaalla kotimaisella kasvislinjalla. Mutta toisaalta en ymmärrä, miksi sen pitäisi olla ihan sataprosenttisesti noin. Jos kärsit päänsärystä, joka lähtisi kofeiinilla, niin mikset vain joisi sitä kahvia? Miksi pitää olla jyrkästi ja sataprosenttisesti ehdoton, eikö riitä jos vaikka 90-prosenttisesti? Onhan siinä jo huima ero tavalliseen?

Tai, jos haluat kokeilla asiaa, niin aloita ainakin se kofeiinivieroitus jo aiemmin, jottei kaikki tapahdu kertarysäyksellä - siitä tulee taatusti ongelmia, kuten olet jo huomannut.

Vierailija
99/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna ei ole suomalaista nähnytkään. Ennen 1700 lukua Suomessa ei syöty perunaa.

höpsö

Vierailija
100/130 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan huolissaan proteiininpuutoksesta kun ap:n kokeilu kestää viikon!

Proteiinimarkkinointi on kyllä uponnut ihmisille. Juu, proteiini on tärkeää kuten kuidut ja rasvat, mutta ei normaali terve ihminen kuukahda kuolleena maahan jos jollain viikolla saa vähän vähemmän proteiinia. Kaiken maailman proteiinilisät ja rahkat ja juomat on täysin turhia 98% ihmisistä. Proteiinia muuten saa myös monista kasviksista, palkokasveista reippaimmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi