Aion kokeilla fennoveganismia viikon
Aion elää viikon suomalaisella vegaaniruoalla eli fennoveganismin periaatteiden mukaan.
Vaikeinta tulee olemaan elää ilman kofeiinia. Suklaa on myös pois laskuista ja banaanit. Sekä soija. Suola ei ole suomalaista, joten siinä pitää tehdä myönnytys; käytän jodioitua suolaa.
Lähteekö joku mun kanssa viikon kokeilulle?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna ei ole suomalaista nähnytkään. Ennen 1700 lukua Suomessa ei syöty perunaa.
Kuinka v tun tyhmä sä oot.
Peruna meni Suomessa nauriista ohi vasta 1800-luvun lopulla. Perinteiset muinaissuomalaiset viljelykasvit ovat ohra ja nauris.
Tässä ei nyt ymmärtääkseni yritetty elää ns. perinteisellä suomalaisella ruokavaliolla, vaan sillä mikä tänä päivänä suomessa kasvaa
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettet löytänyt hampunsiemeniä! Mä oon nähnyt niitä ainakin cittareissa, k-ruoka -sovelluksella voi tarkistaa onko omassa kaupassa (tai s-ostoslista -sovelluksella s-kaupoista). Nimenomaan ne kuorimattomat on herkkua, kuorellisissa on tosi kova kuori ja ne sopii ehkä idättämiseen tai blenderiin smoothien joukkoon paremmin.
Tää vinkki ei ehdi tähän kokeiluviikkoon, mutta jos oot kiinnostunut niin vegekauppa-verkkokaupassa on myynnissä hampunsiemeniä ja toki kaikkea muutakin ihania vegejuttuja! Myös hamppufarmilla on verkkokauppa. Härkäpaputuotteita taas voi tilata vaikka vihreä härkä -verkkokaupasta. Itse tykkäisin ajatuksena tilata mieluummin pienemmiltä yrityksiltä kuin ostaa isoista ketjuista, mutta toki siinä on aina oma vaivansa ja hintansa (postimaksut) tilata.
Kiitos paljon! Ehdottomasti kannatan pienempien yritysten tukemista! 💪🏼
Aikomuksena käydä vielä hakemassa hampunsiemeniä tälle viikolle. Kyllä ne vielä löytyy!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna ei ole suomalaista nähnytkään. Ennen 1700 lukua Suomessa ei syöty perunaa.
Kuinka v tun tyhmä sä oot.
Peruna meni Suomessa nauriista ohi vasta 1800-luvun lopulla. Perinteiset muinaissuomalaiset viljelykasvit ovat ohra ja nauris.
Tässä ei nyt ymmärtääkseni yritetty elää ns. perinteisellä suomalaisella ruokavaliolla, vaan sillä mikä tänä päivänä suomessa kasvaa
Näin juuri. Ihan vaikka ranskalaisia perunoita aion syödä, jos tekee mieli.
Tuo muinaisruokavalio voi olla toinen haaste!
-ap
Kokeilimme tätä viime syksynä kumppanini kanssa, mutta olimme niin tissiposkia, ettemme edes ajatelleet kahvista luopumista.
Aamulla käyty verikokeissa. Sen jälkeen Ullan ruista hernepestolla ja oman pihan tomaateilla. Puolukkakiisseliä härkäpapuproteiinilisällä ja talkkunalla. Lisäsin vielä omenalohkohkoja annokseen. Minttuteetä. Hyvää oli jälleen!
Hernepesto loppui. Mietin teenkö uuden satsin vai kehinkö jonkun vastaavan tuotteen tilalle.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeilimme tätä viime syksynä kumppanini kanssa, mutta olimme niin tissiposkia, ettemme edes ajatelleet kahvista luopumista.
Taitaa se kahvi ollakin vaikein osa tätä haastetta. Hieno kokeilu tämä kuitenkin on.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa se kahvi ollakin vaikein osa tätä haastetta. Hieno kokeilu tämä kuitenkin on.
-ap
Kipitäpä sienijahtiin, nythän niiden paras aika on. Viime vuosituhannella vegaanit käyttivät paljon sieniä pähkinöiden ohella, härkäpapu oli harvojen harrastus. Suurin osa taisi kerätä itse saaliinsa eivätkä suostuneet maksamaan överihintaa kaupan sienistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kipitäpä sienijahtiin, nythän niiden paras aika on. Viime vuosituhannella vegaanit käyttivät paljon sieniä pähkinöiden ohella, härkäpapu oli harvojen harrastus. Suurin osa taisi kerätä itse saaliinsa eivätkä suostuneet maksamaan överihintaa kaupan sienistä.
Kiitos, mutta sienet jätän metsään sieniharrastajille poimittaviksi. Tuntuu olevan suosittua! Itse en ole yhtään sieniharrastaja. Ostan kaupasta viljeltyjä herkkusieniä ja kesällä kantarelleja. Isäni sai aikanaan äitinsä keräämistä metsäsienistä myrkytyksen, joten kannattaa katsoa tarkasti mitä poimii. Lähes jokaisella ruokasienellä on lähes samannäköinen myrkyllinen "verrokki". Itselläni on ainakin niin huono näkö, että en senkään puolesta halua sienestää. Metsässä liikun kyllä muuten.
-ap
Tuli puolvahingossa syötyä aika suomalaisittain eilen. Aamupalaks puuroa marjoilla + ruisleipä ja (luomu)juusto, illalla härkäpapupihvejä + sienikastike ja perunat ja kaalisalaatti
Tai no marjat tais kyllä olla ulkomaalaisia koska olen saituri. Sieniä en kerännyt metsästä koska eilen metsän läpi kulkiessa en muuta nähnyt kuin muutaman kärpässienen, joten käytin pussikastiketta. Ja härkäpapupihveissä oli myös soijaa ja kikhernettä. Lisäks tietty kaikki mausteet ulkomailta (paitsi perunoiden seassa ollut basilika omalta ikkunalaudalta, hih). Valkosipuli kai kasvais suomessa ja joskus suomalaista valkosipulia on nähnyt myytävänkin, mutta niin kitukasvuisia on olleet ja hinta moninkertainen verrattuna niihin lidlin jätti valkosipuleihin joiden kynsi hädin tuskin mahtuu murskaimeen.
Mut aika isämmallinen ruoka päivä oli silti !