Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aion kokeilla fennoveganismia viikon

Vierailija
07.09.2025 |

Aion elää viikon suomalaisella vegaaniruoalla eli fennoveganismin periaatteiden mukaan. 

Vaikeinta tulee olemaan elää ilman kofeiinia. Suklaa on myös pois laskuista ja banaanit. Sekä soija. Suola ei ole suomalaista, joten siinä pitää tehdä myönnytys; käytän jodioitua suolaa.

Lähteekö joku mun kanssa viikon kokeilulle?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinimyrkytys tappaa.

Vierailija
42/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno kokeilu, joka osoittaa vegaaniruokavalion täydellisen järjettömyyden ja suoranaisen ihmisyyden vastaisuuden. Vegaaniruokavalio on AINA täynnä ultraprosessoitua roskaa. Se on menolippu sairaaseen elämään. 

Eläinruoista saa muutakin hyvää ja tärkeää kuin proteiinia. Punaisesta lihasta saa mm. hemirautaa, kreatiinia, karnitiinia, karnosiinia, A-vitamiinia, kaikkia B-vitamiineja, D3-vitamiinia, tauriinia, eläinmuotoista omega kolmosta jne. Kaikkia näitä hyvin vaikea ellei mahdoton saada kasveista. Tai jos saa, niin ne ovat kasvimuotoisia versioita näistä, jotka imeytyvät ihmisellä huonosti. Lisäksi kasvit ovat täynnä antiravinteita, jotka blokkaavat näiden ja muidenkin ravinteiden ja vitamiinien imeytymistä.

Sen lisäksi punaisesta lihasta saa käytännössä kaikkia ihmisen tarvitsemia kivennäis- ja hivenaineita, eli kalsiumia, jodia, kaliumia, magnesiumia, natriumia, fosforia, seleeniä ja sinkkiä. 

Jos joutuisi

Osoittaa sen, että joskus joutuu hieman näkemään vaivaa ja ennakoimaan.

Ps. Mihin unohtui maitohappokäyminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan äpin mukaan ostosteni kotimaisuusaste on 80 prosenttia ja olen siihen ihan tyytyväinen. Pidän sitä arvokkaana, että Suomesta saa ruokaa, jolla voi ainakin pysyä hengissä. 

Vierailija
44/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä viipyy hernekeitto? Kotimaista proteiinia kattilan täydeltä.

Vierailija
45/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raportoi lihoitko. Tsemppiä!

Jos kokeilu kesti jopa aamiaisesta iltapäiväteehen asti, niin kovin suurta muutosta painoon ei ehkä voi odottaa.

Ekan päivän aamukahviinhan tuo jo kosahti.

Vierailija
46/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli mielenkiintoinen ketju, mietin asiaa myös huoltovarmuuden ja myös Suomen ruokahistorian kannalta. Luin juuri aiheesta kirjan ja tuo mitä ap kerrot syöneesi kuulostaa pitkälti siltä mitä Suomessa on koko kansa syöneet satoja vuosia.

Ruisleipää, puuroja, vellejä, kaalit, nauriit, lantut, perunat, juurekset, herneet, pavut,sienet, marjat, niistä se on koostunut. Tönkkösuolattua lihaa tai kalaa, piimää ja olutta. 

Tiukimpaan aikaan leivän sekaan pantiin nokkosta, pettua, olkea tai jäkälää, joskus jopa niin että suurin osa oli nuita.

Meni vähä ohi aiheen mutta menköön. 

Tsemppiä viikkoon, kyllä sinä siitä selviät! 

Vierailija
47/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kuuluu syödä monipuolisesti mutta kasvissyöjät jättää tärkeän ravintoaineen pois ja syövät siksi yksipuolisesti. Kasvikset eivät korvaa eläinproteiinia aivojen ja kehon kehityksessä.

Vierailija
48/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka pierettää ja allergisoi. Liha ei allergisoi eikä pieretä.

Vierailija
49/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania viestejä! Kiitos paljon kaikille! Tsempit tulevat kyllä tarpeeseen.

Olen kiinnostunut historiasta ja olen jo pitkään ajatellut perinteistä suomalaista ruokavaliota (romantisoiden). Mutta toisaalta elämän realiteetit keskellä tavallista arkea.. Tässä kokeilussa tarkoituksena oli, ja on, käyttää viikon ajan Suomessa tuotettuja ja kasvatettuja (tai kasvaneita) kasveja ja sieniä. Ei sen kummempaa. Tosin minulle se on haastavaa, sillä normaalisti kulutan kahvia, soijaa, pähkinöitä, muualla kasvaneita siemeniä, linssejä, papuja, banaaneja ja muita ulkomaisia hedelmiä ja kasviksia. Käytän enemmän soija- kuin kauramaitotuotteita. Lisäksi käytän yleensä oliiviöljyä, en rypsiöljyä. Tummaa suklaatakin syön viikoittain.

Ei siis mikään fennoveganinen ruokavalio minulla, ja siksikin olisi kiva saada kotimaisuusastetta parannettua. Aiemmin itsellänikin oli iso puutarha, josta sai loppukesällä ja syksyllä paljon satoa. Se oli mahtavaa. Lisäksi aiemmin tuli ostettua pääasiassa suomalaista ja luomua, mutta nyt viime vuosina ruokaostosten kotimaisuusaste on mennyt reilusti alaviistoon. 

Huoltovarmuuden kannalta olisi tärkeää, että suomalaista ruokaa tuotetaan riittävän paljon ja monipuolisesti. Tuo suolan puuttuminen on iso asia. Itse tässä kokeilussani käytän suolaa ja myös muita "pakollisia" mausteita. Aminohappoketjuihin helppo ratkaisu on soija, mutta Suomessa ei taida vielä olla kaupallista viljelyä. Ruotsissa tuotetaan jo erilaisia papuja ja linssejä.

Pähkinäpensaita kasvaa tässä jossain lähistöllä. Ainakin kymmenen kilometrin päässä on paikka, jossa kasvaa. En tiedä pitäisikö pähkinät jättää jollekin, joka niitä oikeasti tarvitsee. Minulla on pähkinäkätkö ruokakaapissa, johon pääsen käsiksi viikon päästä. Voisi kyllä käydä lenkillä pähkinäpensaita ihmettelemässä. Puolukkaa voin käydä poimimassa takapihan metsästä, mutta juuri nyt ei ole tarvetta, koska lapsi on niitä niin paljon poiminut. 

Tänään päivä alkoi ilman päänsärkyä! Join kuitenkin aamupalalla varmuudeksi kupillisen vihreää teetä. Leivoin puolukkapiirakan ja kaurakeksejä sekä keitin puolukkakiisseliä. Söin aamupalaksi kaurapuuroa tyrnimarjoilla ja mustaherukoilla sekä hieman kiisseliä ja maistoin kaurakeksejäkin. Sen verran energisempi päivä, että tänään onnistui jo pieni pyöräilykin aamulla. Toivottavasti tänään pääsen kauppaan asti!

-ap

Vierailija
50/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania viestejä! Kiitos paljon kaikille! Tsempit tulevat kyllä tarpeeseen.

Olen kiinnostunut historiasta ja olen jo pitkään ajatellut perinteistä suomalaista ruokavaliota (romantisoiden). Mutta toisaalta elämän realiteetit keskellä tavallista arkea.. Tässä kokeilussa tarkoituksena oli, ja on, käyttää viikon ajan Suomessa tuotettuja ja kasvatettuja (tai kasvaneita) kasveja ja sieniä. Ei sen kummempaa. Tosin minulle se on haastavaa, sillä normaalisti kulutan kahvia, soijaa, pähkinöitä, muualla kasvaneita siemeniä, linssejä, papuja, banaaneja ja muita ulkomaisia hedelmiä ja kasviksia. Käytän enemmän soija- kuin kauramaitotuotteita. Lisäksi käytän yleensä oliiviöljyä, en rypsiöljyä. Tummaa suklaatakin syön viikoittain.

Ei siis mikään fennoveganinen ruokavalio minulla, ja siksikin olisi kiva saada kotimaisuusastetta parannettua. Aiemmin itsellänikin oli iso puutarha, josta sai loppukesällä ja syksyllä paljon satoa. Se oli mahtava

Ai niin, piti vielä kirjoittaa, että olen joskus kasvattanut itsekin härkäpapuja. Se on oikeasti suloinen kasvi. 

-ap

Vierailija
51/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä käytän vaan fennovaginaa kun mä saan russovaginasta kutinaa

Vierailija
52/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno kokeilu, joka osoittaa vegaaniruokavalion täydellisen järjettömyyden ja suoranaisen ihmisyyden vastaisuuden. Vegaaniruokavalio on AINA täynnä ultraprosessoitua roskaa. Se on menolippu sairaaseen elämään. 

Eläinruoista saa muutakin hyvää ja tärkeää kuin proteiinia. Punaisesta lihasta saa mm. hemirautaa, kreatiinia, karnitiinia, karnosiinia, A-vitamiinia, kaikkia B-vitamiineja, D3-vitamiinia, tauriinia, eläinmuotoista omega kolmosta jne. Kaikkia näitä hyvin vaikea ellei mahdoton saada kasveista. Tai jos saa, niin ne ovat kasvimuotoisia versioita näistä, jotka imeytyvät ihmisellä huonosti. Lisäksi kasvit ovat täynnä antiravinteita, jotka blokkaavat näiden ja muidenkin ravinteiden ja vitamiinien imeytymistä.

Sen lisäksi punaisesta lihasta saa käytännössä kaikkia ihmisen tarvitsemia kivennäis- ja hivenaineita, eli kalsiumia, jodia, kaliumia, magnesiumia, natriumia, fosforia, seleeniä ja sinkkiä. 

Jos joutuisi

Jos joku on luonnotonta, niin se että ihmislaji edes elää näin pohjoisessa. Alkukotimme on Afrikassa, ja siellä kasvisperäistä ruokaa on ihmislajin synnyn aikaan riittänyt.

Muutkin tietosi ovat pelkkää ennakkoluulojen sävyttämää mutua. Veganismi on todettu terveelliseksi ruokavalioksi.

Vierailija
53/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaista kvinoaa kannattaa ostaa myös! Se on proteiinipitoista ja hyvää. Ja karkiksi voisi tehdä puolukkaremmejä, eli puolukkasosetta vaan ohueksi levyksi pellille ja uuniin matalaan lämpöön kuivumaan, ja sitten leikataan nauhoiksi ja rullataan remmeiksi. Jos niillä saisi tumman suklaan korvattua.

Kahvin olen joskus korvannut sikuri- tai viljakahvilla, niitä voisi tehdä Suomessakin mutta nuo kaupoissa myytävät taitaa olla kaikki ulkomaisia. Voikukanjuuristakin voi kuulemma tehdä itse kahvinkorviketta. Toki näissä korvikkeissa ei ole kofeiinia ja makukin eri, mutta jonkinlaisen kahvittelutunnelman niistä kyllä saa.

Vierailija
54/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, ensimmäinen päivä. Tämä oli aika fiasko mitä tulee ruokaan, kun tarkoituksena oli olla viikko suomalaisella kasvisruoalla. 😭🤣

Aamupala oli ok: ihanaa tyrnikaurapuuroa, mansikoita ja mustaherukoita. Kahvia kauramaidolla. Hapankorppuja kasviksilla. Minttuteetä kotipihan mintuista. Miinusta proteiinin puutteesta. 

Lounas ok, mutta proteeinilisä puuttui. Punakaalilaatikkoa valmistin. Ihan älyttömän hyvää, keitin myös perunoita. Ruisleipää ja kasviksia.

Iltapäivällä: Minttuteetä välipalan aikaan. 

Huoh! Sitten alkoi työskentely muuttua vaikeaksi. Päätä alkoi kivistää hulluna. Kahvi (tai edes tee) puuttuivat. Kotoa ei löydy mitään kotimaista proteiinilisää, kun en ole käynyt kaupassa. No..

Päivällinen: Paistoin pannulla ulkomaisia high protein -papupihvejä ja haudutin vihreää teetä. Otin jälkiruoaksi tummaa suklaata. Menkatkin sitten alkoivat. Todella järkyttävä päänsärky

Siis jos yrittäisi edes sellaisella ruokavaliolla mitä täällä oli muutama sata vuotta sitten niin sekin olisi fiasko. Melkein kaikki on tuontia. 

Vierailija
55/55 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotimaista kvinoaa kannattaa ostaa myös! Se on proteiinipitoista ja hyvää. Ja karkiksi voisi tehdä puolukkaremmejä, eli puolukkasosetta vaan ohueksi levyksi pellille ja uuniin matalaan lämpöön kuivumaan, ja sitten leikataan nauhoiksi ja rullataan remmeiksi. Jos niillä saisi tumman suklaan korvattua.

Kahvin olen joskus korvannut sikuri- tai viljakahvilla, niitä voisi tehdä Suomessakin mutta nuo kaupoissa myytävät taitaa olla kaikki ulkomaisia. Voikukanjuuristakin voi kuulemma tehdä itse kahvinkorviketta. Toki näissä korvikkeissa ei ole kofeiinia ja makukin eri, mutta jonkinlaisen kahvittelutunnelman niistä kyllä saa.

Kiitos! Tuon kotimaisen kvinoan unohdin kaupassa. Sitä täytyy ostaa toisella kauppareissulla. Lapset tykkäävät siitä. 

Noita korvikekahveja olisi mielenkiintoista maistaa. Ilmeisesti voikukanjuurikorvike on ainakin terveellistä.

Noita puolukkaremmejä teimme joskus lapsen kanssa. Vai olivatko kuitenkin jotain toista marjaa, ehkä vadelmaa? Ajattelin tehdä omenalastuja ja lehtikaalisipsejä ainakin. 

Sain siis kauppareissun tehtyä. Hampunsiemeniä ei löytynyt Prismasta (tietysti voi olla, etten vain löytänyt). Monenlaista löytyi: kasviksia, sieniä, lisää rypsiöljyä, kauramaitoa, kauraruokakermaa, pellavarouhetta, ohraa, härkäpapurouhetta, härkäpapujauhoa ja härkäpapuproteiinilisää esim. jogurtin päälle sekä kasvispakasteita.

Tein lounaaksi kasvisohraton, jossa oli lehtikaalia, porkkanaa, sipulia, valkosipulia, härkäpapurouhetta ja persiljaa. Ihanaa oli. Tein myös hernehummusta, johon laitoin persiljaa ja valkosipulia. Todella hyvää. Minttu- ja salviateetä kaurakeksin kanssa jälkkäriksi.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme