Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan
Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan.
Äiti, lapset 18 v ja 21 v
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyse on siitä, että ei halua olla äiti tai vanhempi. Ihan puhtaasti siitä, Sen jälkeen vuosien varrella tarpeeksi ehdollistuu sille, että asia pitää jotenkin selittää ja perustella.
Mitä vastaisit siihen, että miksi et halua muuttaa Etelänavalle? No varmaan ihan että kun en halua. Jos vuosia tulee eteen tilanteita, että tällaista muiden normalisoimaa halua mietitään mediassa, lähipiirissä jne, niin sulla alkaa olla niitä selityksiä. Siellä on kylmä. Siellä on yksinäistä. Jne
Jonka jälkeen olet loputtomassa suossa, koska joku tulee selostamaan että en ymmärrä miten Etelänavalla asuessa korostetaan aina sitä että siellä on kylmä. Se on niin perusjuttu, että heti alkuun tehdään tosi paljon sen eteen että siellä on mukavaa. Se alun rakennusvaihe on vaan lyhyt juttu. Siellä on niin kaunista ja rauhallista ja a
"monella varmasti on se prosessi kesken, että pystyy vaikka omille vanhemmilleen sanoittamaan valintojaan, jos vanhempien mielipide on vaikka että et ole oikea nainen/mies jos "
Voi että mä vihaan tuota sossukieltä: "sanoittaa" 🤮 Miksei voi ihan vain puhua valintojen perustelemisesta?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75
Juuri siksi niitä lapsia ei kannata painostaa ketään tekemään. Jos joku ei lähtökohtaisesti halua lapsia, eikä halua niistä huolehtia, niin eiköhän hän tiedä itse omat asiansa.
Olen nähnyt monia aikuisia ihmisiä, joiden en ikimaailmassa antaisi lapsia hoitaa. On ihan oikeasti hyvä asia, etteivät kaikki lisäänny. Ja tosiaan kaikkien ei myöskään olisi pitänyt koskaan lisääntyä. Niin paljon Suomessa on hoitamattomia ja huolehtimattomia lapsia.
Itse en nyt kyllä lähtisi sanomaan, että velat ovat niin vastuuttomia, että hyvä kun eivät lisäänny. Kyllä se on niin, että niissä lapsia hankkineissa niitä vastuuttomia on joiden ei olisi pitänyt lisääntyä, mutta kun ei älli riitä siihen että tajuaisi olevansa kyvytön kantamaan vastuuta ja kasvattamaan lapsia.
Kyllä moni tiedostaa myös sen oman rajallisuutensa ja jättää lapset siksi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kyse on siitä, että ei halua olla äiti tai vanhempi. Ihan puhtaasti siitä, Sen jälkeen vuosien varrella tarpeeksi ehdollistuu sille, että asia pitää jotenkin selittää ja perustella.
Mitä vastaisit siihen, että miksi et halua muuttaa Etelänavalle? No varmaan ihan että kun en halua. Jos vuosia tulee eteen tilanteita, että tällaista muiden normalisoimaa halua mietitään mediassa, lähipiirissä jne, niin sulla alkaa olla niitä selityksiä. Siellä on kylmä. Siellä on yksinäistä. Jne
Jonka jälkeen olet loputtomassa suossa, koska joku tulee selostamaan että en ymmärrä miten Etelänavalla asuessa korostetaan aina sitä että siellä on kylmä. Se on niin perusjuttu, että heti alkuun tehdään tosi paljon sen eteen että siellä on mukavaa. Se alun rakennusvaihe on vaan lyhyt
Eikö mielestäsi ole hassu toive että joku joka ei halua lapsia kiinnostuisi keskustelemaan asiasta jollain positiivisella laajalla näkökulmalla? Itse koen että tuo on vain selkärangasta tuleva ärsytysreaktio tuputtamiselle. Vai haluaisitko sinä usein keskustella mielenkiinnolla aiheesta joka ei ole mitenkään sinua kiinnostava, asetelmassa jossa annetaan ainakin kevyesti ymmärtää että valintasi on väärä? Mielestäni tuo on vähän sama kuin uskonnon tuputtaminen. Jos ei usko, niin ei usko. Ei se ole loukkaus sitä uskovaa kohtaan. Eikä ole hedelmällistä keskustella miten pääsee taivaaseen jos ei usko siihen. Se että ärähtää ja sanoo jotain loukkaavaa on merkki siitä, että se tuputtaja ei ole pitänyt rajojaan asiassa, mutta koska tuputtaja uskoo niin kovasti ja haluaa pelastaa muut, niin hän näkee vain miten häntä on loukattu eikä ole edes haluttu keskustella uskonnon mukavista jutuista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas nyt vähän typerä aloitus. Tietenkin sitä ensimmäistä vaihetta korostetaan kun se siinä on ekana ja ON PITKÄ, VUOSIA. Ei ne silti muutkaan vaiheet useimman velan mielestä ole yhtään sen houkuttelevampia, eli kyseessä ei ole inho/haluttomuus vain tiettyä vaihetta kohtaan, vaan koko vanhemmuutta. Ja siis tietenkin on heitäkin, jotka inhoaa vain vaikka sitä pikkulapsiaikaa, mutta he tekevät sitten usein sen päätöksen, että sinnittelevät sen ohi.
No enpä tiedä kyllä, etenkin nuorten miesten kohdalla tuntuu että ne näkee vain vaippavuoret ja uhmaikäisen kiukkukohtauksen jos mainitsee sanan "lapset". Mutta nuorilla se kaksi-kolme vuotta voikin tuntua todella pitkältä ajalta.
Mäki näen vain tuskaa ja paskaa kun mainitaan lapset.
M
Ehkä kuulut niihin, joiden olisi pitänyt jättää lisääntymättä. Harva vanhempi nimittäin ajattelee omista lapsistaan noin.
En ikinä ole halunnut lapsia mutta exä niitä halus kunnes ei halunnutkaan ja ne jäi mulle.
M45
Etelänapa vertaus oli hyvä. Just tuo, että hehkuttaja kertoo "joo rakennusvaiheessa on kylmä mutta kun on tää paljon muutakin, etenkin kun se lämmin tila on rakennettu niin ei kylmäkäön haittaa" , niin ei se silti muuta asiaa miksikään siitä, että se etelänapa itsessään ei välttämättä nappaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sinulle kuuluu muiden valinnat? Itse olen vela eikä ole mitään tarvetta ihmetellä niitä ihmisiä jotka haluavat elää eri tavalla kuin minä.
Juuri näin. Minä olen lähes aikuisten tyttärien äiti ja koen samoin kuin sinä. En myöskään koe, että olisi minun asiani antaa kenellekään "uutta ajateltavaa", kuten joku aiempi kirjoittaja tässä ketjussa. Jokainen käy omat prosessinsa omassa tahdissaan. Eniten huutavat nähdäkseni ne, joilla se oma prosessi tai valintoihin tyytyväisyys on kesken tavalla tai toisella.
Lapsiperhearjesta puhutaan yleensä vain ääripäiden kautta. Joku sanoo että pikkulapsiaika on elämän hirveintä aikaa ja joku toinen taas että parasta aikaa ikinä.
Kun perustin perheen, minulla oli hyvin negatiiviset odotukset siitä millaista elämä tulee olemaan pienten lasten kanssa. Joka tuutista toitotettiin, että vauvan tai pienten lasten kanssa ei ainakaan nukuta, ei ehdi siivota, ei käydä kuntosalilla tai ei enää koskaan pääse ystävien kanssa kahvittelemaan rauhassa. Ja että se on elämän kamalinta aikaa, joka pitää vain sinnitellä läpi.
Omat kokemukseni olivatkin lopulta aivan erilaiset kuin ennakko-oletukseni. Tietenkin vauva itki koliikkia ja valvotti, oli välillä väsynyt olo eikä joka ikinen päivä jaksanut olla onnellinen ja kiitollinen. Mutta silti elämän oli erittäin hyvää ja lasteni vauva-ajat ovat muistoissani onnellisia ja seesteisiä vuosia. Haasteita ja vaikeuksiakin oli, niin kuin elämäs aina.
Harmittaa vaan että joku saattaa jättää lapset tekemättä vain sen takia, kun pelkää että jos ei sitten jaksakaan tai entä jos ei olekaan onnellinen ja tunne perhettä merkitykselliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonka jälkeen olet loputtomassa suossa, koska joku tulee selostamaan että en ymmärrä miten Etelänavalla asuessa korostetaan aina sitä että siellä on kylmä. Se on niin perusjuttu, että heti alkuun tehdään tosi paljon sen eteen että siellä on mukavaa. Se alun rakennusvaihe on vaan lyhyt
Enhän minä missään kohtaa ole sanonut että kenenkään velan pitäisi tehdä lapsia. Lähinnä olen vain turhautunut keskustelujen yksipuolisuuteen, siihen miksi vanhemmuudessa nähdään se pikkulapsiaika niin kovin merkittävänä. Olisi hedelmällisempää puhua vanhemmuudesta laajemmin.
Ap
Olet nyt ap kehittänyt tällaisen keskustelullisen olkiukon itsellesi. Ymmärrä jo, että ihmiset eivät ole vapaaehtoisesti lapsettomia ainoastaan siksi, että pelkäisivät pikkulapsiaikaa. On muitakin syitä ja jopa ihan vain sitä, että ei koe mitään tarvetta lisääntyä. Syystä tai toisesta. Sinulle ei kuulu arvottaa sitä, onko jonkun toisen syy riittävän hyvä lisääntymisestä kieltäytymiseen. Vai onko tämä joku Atwoodin Orjattaresi -yhteiskunta?
Vierailija kirjoitti:
Etelänapa vertaus oli hyvä. Just tuo, että hehkuttaja kertoo "joo rakennusvaiheessa on kylmä mutta kun on tää paljon muutakin, etenkin kun se lämmin tila on rakennettu niin ei kylmäkäön haittaa" , niin ei se silti muuta asiaa miksikään siitä, että se etelänapa itsessään ei välttämättä nappaa yhtään.
Mietippä kun kumppani vie sut risteilylle ja jättääkin sut sinne Etelänavalle itse jatkaessaan risteilyä Australiaan.
M45
Entäs lapsia hankkivien suosikkitermi "vauvakuume"? Eikö siinä keskitytä vauva-aikaan? Halutaan lapsi koska vauvat ovat söpöjä? Onko kenellekään tullut teinikuume? Haluaa lapsen koska teinit on niin ihania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsiaika on se hauskin aika. Hauskempaa myös kuin aika ennen lapsia. Elämä 2-5-vuotiaan kanssa on ihan Kummelia aamusta iltaan.
Se on kyllä totta, että siihen kuuluu ihan mieletöntä hauskuutta myös. Jonkun 3-vuotiaan ajatusmaailma on niin ihanan raikas ja oivaltava.
Ap
Pieru hih hih hih hih hih. Ja sitten se pierulle nauraja toistelee asioita, joita on muilta kuullut ja että on vinkeää.
Huoh.
No ei. Nuo on yksinkertaisten aikuisten vitsejä. Lasten jutut on paljon monimutkaisempia ja älykkäämpiä.
Eivät todellakaan ole. Se, että ei halua lapsia ei tarkoita, että ei olisi nähnyt ja kuullut lapsia. Lapset ovat tyhmiä ja hirveitä. Meluavat täysin tyhjästä kaiken päälle. YÖK! Sinä toki saat puolestani nauttia noiden sontahirviöiden seurasta, mutta minä jätän väliin :)
Onneksi sinä et ole koskan ollut tuollainen meluava sontahirviö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75
Juuri siksi niitä lapsia ei kannata painostaa ketään tekemään. Jos joku ei lähtökohtaisesti halua lapsia, eikä halua niistä huolehtia, niin eiköhän hän tiedä itse omat asiansa.
Olen nähnyt monia aikuisia ihmisiä, joiden en ikimaailmassa antaisi lapsia hoitaa. On ihan oikeasti hyvä asia, etteivät kaikki lisäänny. Ja tosiaan kaikkien ei myöskään olisi pitänyt koskaan lisääntyä. Niin paljon Suomessa on hoitamattomia ja huolehtimattomia lapsia.
Itse en nyt kyllä lähtisi sanomaan, että velat ovat niin vastuuttomia, että hyvä kun eivät lisäänny. Kyllä se on niin, että niissä lapsia hankkineissa niitä vastuuttomia on joiden ei olisi pitänyt lisääntyä, mutta kun ei älli riitä siihen että tajuaisi olevansa kyvytön kantamaan vastuuta ja kasvattamaan lapsia.
Yritätkö nyt yleistää, että lapsia hankkivat ovat vastuuttomia? Suurin osa ei ole. Olen opetusalalla töissä ja 90% perheistä huolehtii lapsista hyvin. Vähemmistössä ovat ne, jotka eivät lapsistaan huolehdi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperhearjesta puhutaan yleensä vain ääripäiden kautta. Joku sanoo että pikkulapsiaika on elämän hirveintä aikaa ja joku toinen taas että parasta aikaa ikinä.
Kun perustin perheen, minulla oli hyvin negatiiviset odotukset siitä millaista elämä tulee olemaan pienten lasten kanssa. Joka tuutista toitotettiin, että vauvan tai pienten lasten kanssa ei ainakaan nukuta, ei ehdi siivota, ei käydä kuntosalilla tai ei enää koskaan pääse ystävien kanssa kahvittelemaan rauhassa. Ja että se on elämän kamalinta aikaa, joka pitää vain sinnitellä läpi.
Omat kokemukseni olivatkin lopulta aivan erilaiset kuin ennakko-oletukseni. Tietenkin vauva itki koliikkia ja valvotti, oli välillä väsynyt olo eikä joka ikinen päivä jaksanut olla onnellinen ja kiitollinen. Mutta silti elämän oli erittäin hyvää ja lasteni vauva-ajat ovat muistoissani onnellisia ja seesteisiä vuosia. Haasteita ja vaikeuksiakin oli, niin kuin elämäs aina.
Sinussa on velaan se ero että halusit ne lapset kuitenkin. Vela ei halua. Se on sitten joku ihan muu nimitys, jos haluaisi perheen mutta ei jaksa tai uskalla.Pitäisi varmaan keskustella päättämättömistä aikuisista, pelokkaista? Epäilevistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75
Kyllä moni tiedostaa myös sen oman rajallisuutensa ja jättää lapset siksi tekemättä.
Kuulut siis itse niihin, jotka jättävät lapset tekemättä kun tiedostavat rajallisuutensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonka jälkeen olet loputtomassa suossa, koska joku tulee selostamaan että en ymmärrä miten Etelänavalla asuessa korostetaan aina sitä että siellä on kylmä. Se on niin perusjuttu, että heti alkuun tehdään tosi paljon sen eteen että siellä on mukavaa. Se alun rakennusvaihe on vaan lyhyt juttu. Siellä on niin kaunista ja rauhallista ja aVauva.fi
Vierailija
83/110
|
07.09.2025 | 11:28
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija kirjoitti:
No monella varmasti on se prosessi kesken, että pystyy vaikka omille vanhemmilleen sanoittamaan valintojaan, jos vanhempien mielipide on vaikka että et ole oikea nainen/mies jos et hankin lapsia tms. Aika harva on nuorena niin viilipytty etteikö tuollainen loukkaisi ja ajaisi raiteiltaan. Ei tähän valintaan varsinaisesti saa pelkkää rationaalista tukea ja ymmärrystä, eli sitä keskeneräisyyttä ja käsittelemättömyyttä ns. vastapuolelta oksennetaan kyllä ja paljon. Olen itse ymmärtänyt nyt lähellä 40v, että ap ja kaltaisensa ehkä pelkää. Pelko siitä että joku jossain ei ole ymmärtänyt maailman parasta asiaa. Että on joku väärinkäsitys siitä, joka pitää korjata, että kaikki voisivat nyt olla iloisia vanhempia. Se on jotain oman lapsettomuuden pelkoa, siirrettynä muille. Mutta sekin että jos et ole koskaan lapsia halunnut, niin et ole rakentanut elämäsi tarinaa sen varaan, että kasvat isoksi, opiskelet, hankit työn, tulet äidiksi, sylittelet vauvoja, kasvat miehesi kanssa taaperoa.. Kun tällainen ihminen ei hanki lapsia, menettää hän ajatuksensa elämästään. Ja ymmärrän, että jos siirtää tämän koskemaan muita niin se on ihan järkyttävää! Ne kaikki lapsettomat menettää koko elämänsä!
Kun pitäisi ymmärtää että minun tarinani ei ole koskaan sisältänyt noita. En ole ajatellut itseäni äitinä 30v, 40v tai 50v. Haaveeni 53-vuotiaasta elämästäni eivät sisällä lapsia. En menetä missään vaiheessa mitään, vaan menen sitä kohti mikä on päässäni jo tarinani.
Minulle aika vierasta tuo että ihan noin paljon miettisi tulevaa elämää. Eihän tuo ole kovin hedelmällistä koska elämässä on niin paljon epävarmuuksia. Onko monellakin tuollainen "elämän tarina" päässä valmiina käsikirjoituksena?
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi, se pikkulapsi-aika korostuu kun silloin äiti on yleensä aika nuori ja siinä menee se nuoruus, se ainoa asia elämässä, jota ei tulisi menettää, se minkä takia tänne moni kokee syntyvänsä.
Tuo on se ainoa aika elämässä, jolloin oikeasti voi elää itselleen ja on energiat ja ulkonäöt ja muut tallella, joka tämän myös mahdollistaa.
Ainoa aika elämässä kun on nuo lopussa mainitsemasi asiat? Niin, niillä jotka jossain vaiheessa hankkii lapsia. Veloilla on todennäköisempää että on "energiat, ulkonäöt ja muut" tallella ja voi elää itselleen koko elämänsä (ellei ole/tule sairauksia tai vaikkapa päädy hoitamaan huonokuntoisia vanhempiaan tms).
Vierailija kirjoitti: Harmittaa vaan että joku saattaa jättää lapset tekemättä vain sen takia, kun pelkää että jos ei sitten jaksakaan tai entä jos ei olekaan onnellinen ja tunne perhettä merkitykselliseksi.
Jaa? Sinä harmittelet siellä, koska minä en ole tehnyt lapsia? Voiko hullumpaa enää olla O.o
Minä en harmittele yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tyttö haluaa perheen ja lapsia jo kun on itse lapsi. Ja sitten jos on tahattomasti lapseton, se on elämän isoin tragedia koska se ajateltu elämä menetetään. Jotkuthan jopa tappaa itsensä. Onhan sekin esim iso kriisi jos tulee haluamattaan raskaaksi, ei kuulu ajatukseen siitä mikä oma elämä on. Siksi tehdään abortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75
Yritätkö nyt yleistää, että lapsia hankkivat ovat vastuuttomia? Suurin osa ei ole. Olen opetusalalla töissä ja 90% perheistä huolehtii lapsista hyvin. Vähemmistössä ovat ne, jotka eivät lapsistaan huolehdi.
En suinkaan, ärsyttää vain kun lapselliset tulevat tänne märisenään että hyvä kun kaikki eivät tee lapsia. Jos minulle jostain syystä ilmaantuisi vahinkolapsi, hoitaisin sen kyllä taatusti hyvin.
T. Vela
Se ähinä, kun puskee kakkaa... On se sitten söpöä?