Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan
Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan.
Äiti, lapset 18 v ja 21 v
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos Etelänapa on liian vaikea vertaus, niin muutetaan se vaikka Grönlanniksi. Sielläkin on kylmä ja silti monet haluavat asua siellä.
Mietipä nyt miltä tuntuisi, kun jossain vaiheessa elämää sinulta alettaisiin jokaisissa sukujuhlissa kysellä, että milloinkas sinä aiot muuttaa Grönlantiin tai eikö nyt todella olisi jo aika muuttaa Grönlantiin. Ja kun sanot ettet halua, joudut joka kerta selittämään miksi et halua. Ja luonnollisesti kärsit työmarkkinoilla pari ensimmäitä vuosikymmentä siitä, että olet potentiaalinen Grönlantiin muuttaja, vaikka olisitkin sataprosenttisen varma ettet milloinkaan ole muuttamassa.
Huoh. Et selvästi ymmärtänyt pointtia. Ja nuo vertaukset muuttamisesta ihmeellisiin paikkoihin on niin monta kertaa kuultu ennenkin. Mikset voi käyttää jotain normaalimpaa vertausta vaikka sen kesämökin hankkiminen? Kyllä ihmiset ymmärtää ette
Miksi et voi ymmärtää toisten ihmisten tekemiä vertauksia? Onko sinulla tyypillinen vanhemman kontrollineuroosi? Vain sinun esittämät vertaukset ja ilmaukset ovat hyväksyttyjä?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aikaisemmin oli helpompaa, kun näitä asioita ei sen kummemmin pohdittu. Naimisiin meno oli naiselle elämän päämäärä yleensä jo ihan oman hengissä selviämisen vuoksi, ja lapsia vain tuli. En sano, että ennen olisi ollut paremmin, vaikka siltä osin oli helpompaa, ettei noita asioita tullut mieleenkään kyseenalaistaa.
Nykyään onneksi on mahdollisuus kuunnella itseään, myös naisella, eikä vain lampaana joutua naimisiin ja hankkimaan lapsia.
Mummoni, 5 lapsen äiti, sanat: Ei ennenkään lapsia haluttu, niitä vain tuli.
Minun mummoni taas oli pelottavan tuntuinen ihminen, jota välttelin jo lapsena. Sittemmin aikuisena kuulinkin hänet hyvin tunteneelta ihmiseltä, että mummoni ei ollut ikinä pitänyt lapsista. Kyllä se hänestä välittyi.
Ei minua kiinnosta kenenkään lapsettomuus ja elämänvalinnat, mutta monesti jutellessa tulee höpötettyä kaikkea. Kerran kysyin työkaverilta, että onko hänellä lapsia, ja hän vastasi, ettei ole. Sanoin okei ja vaihdoin puheenaihetta.
Itselleni jäi kuitenkin sellainen tunne, että hän suuttui kysymyksestä. Tarkoitushan ei ollut loukata vaan vain jutella. Monelle perhe ja lapset ovat aika neutraali puheenaihe, josta saa helposti lisää juteltavaa. Vähän sama kuin joku kysyisi tuletko töihin autolla? Mulla ei ole autoa. Voinko suuttua kysymyksestä? En usko, että työkaveria oikeasti edes kiinnostaisi millainen auto mulla on, kunhan juttelee.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aikaisemmin oli helpompaa, kun näitä asioita ei sen kummemmin pohdittu. Naimisiin meno oli naiselle elämän päämäärä yleensä jo ihan oman hengissä selviämisen vuoksi, ja lapsia vain tuli. En sano, että ennen olisi ollut paremmin, vaikka siltä osin oli helpompaa, ettei noita asioita tullut mieleenkään kyseenalaistaa.
Onneksi joku ymmärsi kyseenalaistaa jossain vaiheessa ja nainenkin on saanut ihmisoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusvastuu ja moraalinen vastuu jopa lapsen menestyksestä on aina vanhemmilla, vaikka lapsi on aikuinen. Ja sen jälkeen lapsenlapset sun muut. Sitten mukaan ei-toivotut vävyt ja miniät sun muut sotkemaan kuvioita.
Eli sinä siis koet, että sinun vanhemmillasi on sinusta ja sinun _menestyksestäsi_ yhä moraalinen vastuu? Sääliksi käy vanhempiasi, kun noin ovat kasvatustyössään epäonnistuneet. Mitäpä jos vähitellen kasvaisit aikuiseksi ja ottaisit ihan itse vastuun itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta kenenkään lapsettomuus ja elämänvalinnat, mutta monesti jutellessa tulee höpötettyä kaikkea. Kerran kysyin työkaverilta, että onko hänellä lapsia, ja hän vastasi, ettei ole. Sanoin okei ja vaihdoin puheenaihetta.
Itselleni jäi kuitenkin sellainen tunne, että hän suuttui kysymyksestä. Tarkoitushan ei ollut loukata vaan vain jutella. Monelle perhe ja lapset ovat aika neutraali puheenaihe, josta saa helposti lisää juteltavaa. Vähän sama kuin joku kysyisi tuletko töihin autolla? Mulla ei ole autoa. Voinko suuttua kysymyksestä? En usko, että työkaveria oikeasti edes kiinnostaisi millainen auto mulla on, kunhan juttelee.
Opettele käyttäytymään paremmin. Mokasit.
Vierailija kirjoitti:
En halua seurata kenenkään elämää.
Ei kenenkään? Katsotko sarjoja, elokuvia, tai luetko lehtiä, kirjoja, uutisia? Näetkö sukulaisia, kavereita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen kun sellainen vela, joka pistää koko elämänsä koirille, mouhkaa miten lapsi sitoo likaa.
Koira ja lapsi sitovat eri tavalla. Koiran voi jättää kotiin työpäivän ja kauppareissun ajaksi, lasta ei voi. Koiran kanssa voi harrastaa lajeja, joita lapsen kanssa ei voi. Kiinnostuksen kohteet ajanvietolle ovat erilaisia.
Ja taas. Tässä taas näkemys että se lapsi on aina pikkulapsi. Toisekseen pienet lapset on esimerkiksi päiväkodissa. Koiraa harva vie päivähoitoon.
Juu, eikä pieni lapsi ole pieni kuin lyhyen ajan. Jos otat koiran, se vaatii seuraa, ulkoiluttamista ja ruokkimista ainakin 10-15 vuotta, joskus pitempäänk
Missä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi joku ymmärsi kyseenalaistaa jossain vaiheessa ja nainenkin on saanut ihmisoikeudet.
Miksi lapsettomuus olisi naisen ihmisoikeus? Itse olen kyllä hartaasti toivonut jokaista lastani, sillä kärsin pitkään lapsettumuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä työkaverisi onkin lapseton, mutta tahattomasti? Sitten sellainen kysymys loukkaa, vaikka ei olisi tarkoituskaan.
Moni on sanonut, että lapset kannattaa tehdä nuorena, niin saa keski-iässä olla kahdestaan. Jaa, tunnen yhden 60v joka asuu vielä kotona (vanhempien luona). Ja miksi yleensä tehdä/saada lapsia jos haluaa olla kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomuus olisi naisen ihmisoikeus? Itse olen kyllä hartaasti toivonut jokaista lastani, sillä kärsin pitkään lapsettumuudesta.
No totta helvetissä on ihmisoikeus itse päättää haluaako yrittää lasta vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Näin vapaaehtoisesti lapsettomana olen nyt tämänkin keskustelun perusteella päättänyt, että alan käyttäytyä kuten nämä tietyt äidit, jotka eivät kunnioita toisten ihmisten itsemääräämisoikeutta tai muuten haluavat jatkuvasti kertoa, miten heidän omat elämänratkaisunsa ovat parhaita.
Toisin sanoen alan kyseenalaistaa toisten ihmisten lastenhankkimisaikeita jatkuvasti. Erityisesti ajattelin keskittyä erilaisiin sukujuhliin, myös häihin ja kastajaisiin.
Tässä velabingon fraasit käännettynä toisin päin:
"Joko olet alkanut katua lapsiasi?
"Vielä mielesi muuttuu - voit vielä tehdä abortin."
"Joko olet jo harkinnut että annat lapsesi lastensuojeluun?"
"Et tunne koskaan oikeaa rakkautta koska puolison ja sinun väliin tulee kolmas pyörä."
"Haluat lapsen? Oletko tosissasi?"
"Miksi vihaat vapauttasi koska lapsen hankkimalla et voi enää olla vapaa?"
"Miten aiot säästää vanhoille päiville kun saat lapsia jotka maksavat X sataa tuhatta euroa?"
Onko tällaisten kysely kohteliasta? Ei ole. Juuri yhtä idioottimaisen kuvan antaa ihmisestä kun ne huutelee veloille näitä "et ole normaali!", "sinä kadut vielä!!?" "Öyh öyh öyh!!" kommentteja 🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki naiset ovat kuin sinä? Ihan just ja sataprosenttisesti??
Syvä huokaus. Ei näiden kanssa voi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi autottomuus olisi miehen ihmisoikeus? Itse olen kyllä hartaasti toivonut jokaista autoani, sillä kärsin pitkään autottomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele käyttäytymään paremmin. Mokasit.
En mokannut mitenkään. Se on täysin neutraali kysymys. Minulla on itselläni jopa pitkä lapsettomuustausta eli ymmärrän senkin puolen.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen kun sellainen vela, joka pistää koko elämänsä koirille, mouhkaa miten lapsi sitoo likaa.
Koiran saa laitettua maksulliseen koirahoitolaan reissujen ajaksi. Lapsihoitolaa ei taida olla eikä päiväkotiinkaan voi vielä viikoksi. Tässä syy miksi lapsi sitoisi ainakin minua enemmän. Koira makoilee myös tyytyväisenä vieressäni jos olen väsynyt. Lapselle pitää olla koko ajan läsnä tai hän on pahan teossa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsikysymys ei ole neutraali niille, jotka ovat tahdottaan lapsettomia. Vapaaehtoisesti lapseton ihminen tuskin suuttuisi, jos et jatkanut tivaamalla häneltä perusteluita. Sen sijaan joku lapsettomuudesta kärsivä saattaa kokea asian todella ikävästi.
Älä kysy ihmisiltä heidän lapsistaan: Kyllä he todennäköisesti kertovat ihan itse, jos heillä lapsia on ja tapaatte useinkin samassa kahvipöydässä. Jos eivät kerro, niin sitten eivät tosiaan halua asiasta puhua, vaikka lapsia olisikin, syystä tai toisesta.
Kysyn Velalta: Et pidä lapsista, pidätkö vanhuksista, pidätkö eri-ikäisistä ihmisistä kuin sinä? Muista, että sinäkin itse vanhenet ja nuoruuden huolettomat päivät jäävät taakse.
Hyvin sanottu! Minä tiesin 6-vuotiaana jo, etten halua lapsia. Sanon aina syntyneeni velaksi, koska ei minun ole tarvinnut edes miettiä koko asiaa tai tehdä aktiivista päätöstä sen suhteen. Ihan kuten olen syntynyt Suomeen suomalaiseksi eikä minun ole pitänyt pohtia, että jos sittenkin olen kadalainen tai italiainen tai singaporelainen. Ei ole tarvinnut tehdä aktiivista päätöstä hakea Suomen kansalaisuutta ja pähkäillä sen kanssa.
Kohdunpoisto tuossa muutama vuosi sitten oli elämäni onnellisin päivä. Ihan turha kapistus minulle koko elämän ajan. Olisin antanut leikata kohdun pois jo teininä, jos se olisi ollut mahdollista.