Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

Kommentit (482)

Vierailija
321/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan vaimo .  Hänet raiskasi somaliegyptin orjajoukko keskellä päivää ulkona .  Näitä tapahtuu usein koulumatkalla . Hän sai ruumiin vammoja ja pahat tulehdukset kuin sukupuoli taudit . Kuulkaa te vela nimittelijät , hän ei voi koskaan tulla raskaaksi kun munasarjat tulehtui.  Siinä kylvetään sukupuolitautien lisäksi bakteereita usein trooppisia. Mies ei häntä hylännyt koskaan on jo kuollut. Älkää te parempi lasiset päästelkö muita tuomitsevia mielipiteitä.  Kuin meidän tuttava perheessä tapahtui toisessa että lapsi kuoli 4 vuotiaana syöpään. Te jotka muita syyttelette . Hävetkää. Olette petoja.  ( Eikä sinua hoida lapsesi vaan palvelutalon lääkärit. ) 

Miten toisen ihmisen vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy tähän mitenkään? Jos toinen ei halua lapsia, ei se ole keltään toiselta pois.

Vierailija
322/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn Velalta: Et pidä lapsista, pidätkö vanhuksista, pidätkö eri-ikäisistä ihmisistä kuin sinä? Muista, että sinäkin itse vanhenet ja nuoruuden huolettomat päivät jäävät taakse.

Yksi ystäväni sanoi kerran, että hän ei pidä kenenkään muun lapsista kuin omistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa minäkin olen ihmetellyt, koska se pikkulapsiaika on todella lyhyt elämänvaihe. Samoin olen ihmetellyt, että eihän sitä voi etukäteen tietää, haluaako jotain koskaan. Itse siis en nuorempana halunnut lapsia, mutta joskus 28-29-vuotiaasta lähtien alkoi mieli muuttua, niin että halusin lapsia, ja olin onnellinen kun niitä sain. Nykyään olen onnellinen myös lastenlapsista. 

Periaatteessa joo lyhyt, mutta kyllä ne noin 6 vuotta olivat elämäni rankimmat. Helpotti, kun tulivat kouluikään. Teinin kiukuttelut ja äksyilyt on ainakin itselleni ollut helpompaa sietää, kun tilanteesta on voinut hetkellisesti vaan poistua ja palata sitten uudestaan. Ei sellaista raivoavaa 3-vuotiasta voi jättää itsekseen miettimään tekojaan eikä voi olettaa hänen osaavan ottaa kunnolla vastuuta teoistaan. 

T. kahden äiti

Vierailija
324/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa minäkin olen ihmetellyt, koska se pikkulapsiaika on todella lyhyt elämänvaihe. Samoin olen ihmetellyt, että eihän sitä voi etukäteen tietää, haluaako jotain koskaan. Itse siis en nuorempana halunnut lapsia, mutta joskus 28-29-vuotiaasta lähtien alkoi mieli muuttua, niin että halusin lapsia, ja olin onnellinen kun niitä sain. Nykyään olen onnellinen myös lastenlapsista. 

Kyllä voi tietää etukäteen haluaako niitä lapsia vai ei. Itse olen lapsesta asti tiennyt että en halua lapsia koskaan. Ei ole muuttunut ajatus. 

Vierailija
325/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä pelle voi laittaa ajatuksiin toisten päähän ?  Et pidä lapsista.    MITEN SE LIITTYY LAPSEN TEKEMISEEN TAI TEKEMÄTTÖMYYTEEN.  PITÄÄ TAI EI.  USEIMMAT SYNNYTTÄNEET EI PIDÄ . VAI MIKSI HEIDÄN LAPSET ON HUOSTAANOTETTUJA ?  TAI KUOLLUT. TAI RIKOLLISIA. HUUMEISSA.  SYNNYTTÄMINEN EI TARKOITA YHTÄÄN MITÄÄN VALLANKAAN RAISKATUILLE.  SAATI LASTEN KIUSAAJILLE.  Yksikin uskontokaheli antoi poikansa sijaiskotiin ja varasteli. Yksi jätti ilman ruokaa. Sitten niitä jätetään isovanhemmille ja raahataan jonnekin myyntiin.  Älä nyt yhtään syyllistä ihmisiä joita et tunne vähääkään.  Kenen lapsia noi katujen taskuvarkaat on ? Oletko rakastanut heistä huumemyyjiä.  

Vierailija
326/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa että sinullekin on kertynyt tuota elämän kokemusta oikein noin paljon.  

Minä toki puhun nyt tästä hetkestä. Tällä hetkellä tuntuu että olipa lyhyt se pikkulapsiaika. Nyt suhteeni lapsiini on suhde kahden nuoren aikuisen kanssa.

Ap

Tuntuiko pikkulapsiaika lyhyeltä silloin kun elit sitä?

Minusta ei. Lapseni on nyt 6-vuotias ja kyllä nämä vuodet ovat aika pitkiltä tuntuneet. Tuntuu siltä, että pikkulapsiaikaa on eletty jo todella pitkään. Ja pieni hän on vielä tulevat lähivuodetkin. En ota kantaa siihen, onko tämä hyvä vai huono asia. 

Arvostan rehellisyyttäsi ja realismiasi. Kiitos!

- vela 54 v

Vierailija
327/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan vaimo .  Hänet raiskasi somaliegyptin orjajoukko keskellä päivää ulkona .  Näitä tapahtuu usein koulumatkalla . Hän sai ruumiin vammoja ja pahat tulehdukset kuin sukupuoli taudit . Kuulkaa te vela nimittelijät , hän ei voi koskaan tulla raskaaksi kun munasarjat tulehtui.  Siinä kylvetään sukupuolitautien lisäksi bakteereita usein trooppisia. Mies ei häntä hylännyt koskaan on jo kuollut. Älkää te parempi lasiset päästelkö muita tuomitsevia mielipiteitä.  Kuin meidän tuttava perheessä tapahtui toisessa että lapsi kuoli 4 vuotiaana syöpään. Te jotka muita syyttelette . Hävetkää. Olette petoja.  ( Eikä sinua hoida lapsesi vaan palvelutalon lääkärit. ) 

Miten toisen ihmisen vapaaehtoinen lapsettomuus liittyy tähän mitenkään? Jos toinen ei halua lapsia, ei se ole keltään toiselta pois.

Kyseessä on se että tuomitaan toisia .  Ei se naapuri ole lapseton jos sen lapset on kuollut.  

Vierailija
328/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sivusta seuranneena en ikinä halunnut samaa itselleni. En edes vaikka olisi kuinka lyhyt aika. Lisäksi ei ole ikinä ollut mitään mielenkiintoa tai halua olla äiti. 

Ymmärrän.

Ollaan niin monenlaisia.

Mulla taas on ollut toive perheestä. Oon aina tykännyt lapsista ja tullut lasten kanssa hyvin juttuun. Jotenkin ymmärrän lapsia.

Äitinä oleminen yllätti. Ei tää ollut ollenkaan sitä pelkkää kivaa ja rakentavaa opettavaa kommunikointia lasten kanssa, vaan mukaan tuli omat haavat ja traumat. Ne todella yllätti.

Minäkin yllätyin äitiydestä. Nuorena ajattelin lapsista kovin negatiivisesti, enkä tiennyt mikä tai kuka voisi olla suurempi luuseri kuin perheenäiti aivottomasti taapertamassa lastensa kanssa jossain ankeassa leikkipuistossa.

Kuitenkin kolmekymppisenä

Minä puolestani en ole koskaan ajatellut lapsista tai vanhemmuudesta negatiivisesti.

Siltikään en ole halunnut omia lapsia, koska en ole halunnut omia lapsia.

Vierailija
329/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ymmärrän että kaikki eivät ole muutenkaan läheisiä lähisuvun kanssa, ei omien vanhempien tai omien sisarusten kanssa. Itselleni perhe on tärkeä.

Ap

Mikä aivopieru tuokin nyt on? Se että en ole halunnut koskaan lapsia ei tarkoita sitä etten olisi läheinen sukuni kanssa. 

Siis tarkoitan ettei kaikki koe suhdetta lähisukulaisiin erityisen merkityksellisenä. Suhde aikuiseen lapseen voi olla aika samanlainen kuin suhde läheisen siskon/veljen kanssa.

Ap

Eli miksi hankkia lapsia ja kestää se kaikki, jos suhde lapseen on lopulta samanlainen kuin omiin sisaruksiin?

Vierailija
330/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei löytynyt suomalaista kristittyä puolisoa joten muun uskonnon kanssa ei kannata tehdä ongelmia se on nähty. Mutta vapaaehtoisesti lapsettomat on onnellisia . Vapaudesta . Ja heti kun kuulee sitä huutoa tappelua itkua porua parkua hammasten kiristelyä raapimista ja sylkemistä kiittää LUOJAAAA ETTEI OLE.  JA sen päälle vammaiset kyllä se on kova asia kestää kun vammainen kuolaa rattaissa. 

Vierailija
331/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smirnoff tekee lapsilisän eteen mitä tahansa CCCP.   Eka oli tehty toimeentulo tuen takia toinen oli vahinko . Toisesta tuli prostituoitu toisesta viinamyyjä . 

Vierailija
332/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn Velalta: Et pidä lapsista, pidätkö vanhuksista, pidätkö eri-ikäisistä ihmisistä kuin sinä? Muista, että sinäkin itse vanhenet ja nuoruuden huolettomat päivät jäävät taakse.

Yksi ystäväni sanoi kerran, että hän ei pidä kenenkään muun lapsista kuin omistaan.

Ja kaikki lapsen saaneet eivät pidä edes omistakaan lapsistaan. Kyllähän näitä tapauksia tiedetään ihan yleisestä historiastakin: muun muassa kuninkaallisia ja aatelisia, jotka ovat jättäneet lapsensa täysin palvelijoiden haltuun eivätkä siis mitenkään vain tavan mukaisesti vaan kokonaan.

Itseäni näin vapaaehtoisesti lapsettomana on häirinnyt myös se, kun jotkut tunnetut sivistyneistön edustajat ovat tuoneet julki sen, että he ovat pitäneet omista lapsistaan vasta sen jälkeen, kun näiden kanssa on voinut alkaa käydä keskusteluita. Siihen asti ne omat lapset eivät ole kiinnostaneet. Jotenkin ajattelisin, että se pikkuvauvakin varmasti aistii sen, jos hänestä ei pidetä eikä olla kiinnostuneita.

Vierailija
333/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yksi nainen Suomesta lähti Gambiaan ja toi sieltä huumemyyjän. On nyt vankilassa. Kiittää LUOJAAAA Derek tullut lapsia.  

Vierailija
334/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juutalainen pari helluntailaisia ei omia lapsia kun taas yksinhuoltaja jonka lapsen isä katosi Isra   -- eliiiinasti eikä maksa elatusmaksuja . Ovat käyneet etsimässä pojan kanssa lapsen isää sieltä. Toinen hellarit muutti miehen perässä kibbutsilla töihin sielläpä ovat lapseton pari.  Yhdellä toisella Savonlinnan hellareilla on lapsi siellä AVIOTON KUTEN TYYLIIN KUULUU.  AVIOTTOMIA SYNTYY .  Elatusmaksuja juokse karkuun.   

Vierailija
335/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen nainen oli jonkun julkkiksen kanssa niin oliko 7 lasta eri miehille oikein ?  Tiedetään että naisille syntyy aviottomia eri miehille kun ilman ehkäisyä on.  Mutta nämä ei myös maksa elatusmaksuja näistä.  Sopii miettiä mitä yhteiskunnalle maksaa kaikki . Puolet näistä on huostaanotossa.  Lasten isät usein ulkomailta kotoisin. 

Vierailija
336/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kuulee ja lukee yllättävän usein. Kai heille on sitten ok, jos muut eivät pidä heidän lapsistaan. Kuulostaa erikoiselta, mutta mitäs minä lapsettomana tiedän. 

Vierailija
337/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on ne TYRMÄYSTIPPA RAISKATUT.  Ryöstetty paritetut ihmisiä myynnissä !   Tajuttomuus naidaan ja myydään heidän kautta seksiä.  Syömättä juomatta pitkät ajat taju kankaalla. Nämäkin on joku synnyttänyt. 

Vierailija
338/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hela vainoojat ei tiedä ettei velat ole tyhmiä . Kyllä velat tietää . 

Vierailija
339/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kuulee ja lukee yllättävän usein. Kai heille on sitten ok, jos muut eivät pidä heidän lapsistaan. Kuulostaa erikoiselta, mutta mitäs minä lapsettomana tiedän. 

Minä en pidä lapsista. Muiden lapsia vihaan.

Vierailija
340/482 |
07.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellariuskoinen mies jäi leskeksi KYLLÄ OLI ILOA OLLA YKSINHUOLTAJA MIES JIPPIII.   KERRAN NÄIN . Naiset saa kärsiä useimmin.