Työkyvtön ja nivelrikkoinen Antero haki sairauspäivärahaa - Kela hylkäsi hakemuksen
Antero kärsii molempien polvien ja lonkan nivelrikosta. Ortopedi arvioi toukokuussa, että hän on työkyvytön ja kirjoitti sairauslomaa loppuvuodeksi. Antero toimitti B-lausunnon Kelaan ja haki sairauspäivärahaa. Kela hylkäsi hakemuksen. "Arvioimme, että kykenet sairaudesta huolimatta tekemään tavallista työtäsi," sanotaan Kelan päätöksessä. Kun Antero ihmetteli, miksi ensimmäinen B-lausunto oli hylätty, vastaus yllätti.Virkailija oli sanonut, että Kelaan tulee valtavasti B-lausuntoja ja kertoi, että niitä joudutaan hylkäämään paljon, koska ihmiset ostavat lausuntoja yksityisiltä lääkäreiltä.
Kelalta kuitenkin kertiin ettei heillä jaottella lääkäreitä tai tehdä luokituksia näiden luotettavuudestaan. Sairausvakuutuslaki on Kelan ohjenuora. Lain mukaa hakijan pitää olla kykenemätön tekemään työtänsä, ja tästä näyttönä vaaditaan lääkärin laatima A-todistus tai B-lausunto. Diagnoosi ei vielä oikeuta sairauspäivärahaan.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan SAIRASTA on tuo KELA:n linja, ilmeisesti oikeistohallitus on antanut ohjeet että sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä ei saa enää kukaan!
Vertaisryhmässä kokemukset ovat hyvin erilaisia ja vaihtelevia. Vähän kun arvalla vedettäisiin kuka saa eläkkeen ja kuka ei.
Näin se varmaan on, jos on tullut myönnettyä joillekin eläke jo aamupäivällä niin ei sitten enää iltapäivästä voi kenellekään antaa.
Tulee mieleen yläasteen opettaja kun menin kysymään miksi sain kasin kun kaverit olivat saaneet ysin huonommilla koearvosanoilla. Opettaja otti esiin paperin johon oli käsin kirjoittanut numeroita. Hän silmäili sitä ja sanoi: olin antanut jo niin monta kiitettävää etten voinut antaa enempää (mun sukunimi oli aakkosjärjestyksen lopussa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreiden välillä on vahva kollegiaalisuus, mutta kelan lääkäreitä se ei koske, he mitätöivät lääkärikollegoiden kirjoittamat todistukset. Mitätöivät lääkärikollegan mielipiteen ja osaamisen.
Ei vaan sinua hoitaneet lääkärit eivät osaa kirjoittaa B lausuntoa oikein. Menin yksityiselle (samalle jossa olin jo vuosia käynyt) ja tämä täti sanoi noin kymmenen vuotta sitten että sairauseläkkeelle sinä kuulut ja hän tietää mitä siihen tarvitaan koska oli entinen Kelan lääkäri.
10 vuotta sitten vielä pääsikin eläkkeelle, enää ei.
Vierailija kirjoitti:
Päihdeongelmaan KELA myöntää eläkkeen heti. On SAATANA pellejä!
Tule jos pois sieltä 90-luvulta. Nyt on ajat eri.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vähän sekava juttu, koska tuosta ei nyt selvinnyt, kuinka pitkään Antero on jo ollut leikkausjonossa. Siis sekä polvien että lonkan nivelrikothan hoidetaan tekonivelleikkauksilla. Saikkua ei tietenkään saa loputtomiin, koska nuo sairaudet on parannettavissa.
Meinaatko tosissasi että tekonivelillä voi tehdä kaikkea samaa kuin omilla nivelillä? Ohhoh, eikö sun pitänyt olla terveydenhuollon ammattilainen?
Jos henkilö on työssä niin työntajahan laittaa sairauspäivärahahakemuksen ja kun työnantajan palkanmaksu loppuu siirtyy raha työntekijän tilille menemään. Näin ainakin ennen.
Niin. Kela taikoo terveeksi vaikka kuolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sekava juttu, koska tuosta ei nyt selvinnyt, kuinka pitkään Antero on jo ollut leikkausjonossa. Siis sekä polvien että lonkan nivelrikothan hoidetaan tekonivelleikkauksilla. Saikkua ei tietenkään saa loputtomiin, koska nuo sairaudet on parannettavissa.
Meinaatko tosissasi että tekonivelillä voi tehdä kaikkea samaa kuin omilla nivelillä? Ohhoh, eikö sun pitänyt olla terveydenhuollon ammattilainen?
Linkin takana olevasta jutusta ei selvinnyt, mitä Antero tarkalleen ottaen tekee työkseen Ja kyllä, olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja sen lisäksi mulla on jo molemmissa polvissani tekonivelet. Ei nykyisin enää pääse kuin poikkeustapauksissa nivelrikon takia eläkkeelle vaan vasta sitten, jos tekonivelleikkausten jåälkeenkään ei enää pysty tekemään töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei edes otettu kantaa pystynkö työhön, vaan hylkäävässä päätöksessä oli: Pystyy olemaan työtön työnhakija. En nyt sanamuotoa muista, mutta pointti on että olen työkyvytön, en pääse tk-eläkkeelle, joudun rahan vuoksi olemaan työkyvytön työnhakija. Sairaslomaakaan ei myönnetä, koska kun 300 päivää sairaspäivärahaa olisi täynnä, olisi yksi tk-eläkkeen etappi täytetty.
Ei vaan jos olisit ollut sen 300 päivää sp-rahalla, olisit hakenut kuntoutustukea mikä olisi hylätty, ja näin ihminen palaa taas vuodeksi työttömäksi (työkyvyttömäksi) työnhakijaksi, minkä jälkeen sairauspäivärahan hakeminen alusta. Tässä loputtomassa kierteessä työkyvyttömät ovat nykyään, paitsi jos jo heti alkumetreillä sairauspv.raha torpataan mitä tapahtuukin nyt ennennäkemättömiä määriä.
Mitenhän tää menee mun tilanteessa? Olin 300 päivää sairauspäivärahalla, sen jälkeen osasairauspäivällä sen maksimin ja tuon päättymisen jälkeen lääkäri totesi, että olen 12 kk työkyvytön kyseiseen työhön ja jäin työttömäksi. Nyt tuo 12 kk on kulunut, mutta olenkohan kelan mielestä ollut työkyvytön vai -kykyinen? Voinko hakea saikkua jo uudestaan?
Liekö vielä voimassa, 300 päivää kestää sairauspäiväraha.
Olisi paljon tasapuolisempaa kun kukaan ei saisi kelakorvauksia.
Kyllähän sairaiden täytyy ymmärtää se, että KELA:n täytyy säästää rahaa, joten kaikille sairaille ei fiskaalisista syistä johtuen voida myöntää sairauspäivärahaa. Kaikkien on osallistuva säästötalkoisiin, jotta talous saadaan kuntoon. Budjetti on 8,7 mrd alijäämäinen, mikä tarkoittaa sitä, että rahaa ei ole. Kassa on tyhjä. Olemme käytännössä konkurssissa, koska joudumme ottamaan lisävelkaa, jotta voimme lyhentää entistä velkaa. Se on lopun alku nyt käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Liekö vielä voimassa, 300 päivää kestää sairauspäiväraha.
Se on ihan mahdollista, että Antero on leikkausjonossa, mutta koska jonot on pitkiä, niin nyt sitten kävi näin.
Työnantajahan nostaa sairauspäivärahan siltä ajalta kun maksaa palkan.
Silmäilin juttua, antero siis vuokraa toimitilaansa. Ei muita hommia. Munkin mielestä kyllä pystyy ottamaan vuokrarahat pankkiin lonkkakipuisenakin. Anterohan on vähän kuin kotirouva tai työtön mutta myönnetäänhän heillekin sairauspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Linkin takana olevasta jutusta ei selvinnyt, mitä Antero tarkalleen ottaen tekee työkseen Ja kyllä, olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja sen lisäksi mulla on jo molemmissa polvissani tekonivelet. Ei nykyisin enää pääse kuin poikkeustapauksissa nivelrikon takia eläkkeelle vaan vasta sitten, jos tekonivelleikkausten jåälkeenkään ei enää pysty tekemään töitä.
No haloo, ei ne sun työssä varmaan ongelma olekaan mutta aika monessa fyysisessä työssä ne on.
Lisään vielä kommenttiini 28, että molempien polvien tekonivelillä pystyn tekeään ihan kaikkea muuta paitsi en olemaan polvillani kovalla alustalla. Eli jos pitäisi olla polvillaan parketilla, asfaltilla tms, niin tartten polvien alle pehmusteet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi jos leikkaus ja toipuminen ovat sujuneet hyvin ja toivotusti. Itsellänikin on tekonivel ja moni kollega elää samanlaisen kanssa normaalia elämää. Itselläni ei ole ihan niin hyvin parantunut.
Lisään vielä kommenttiini 28, että molempien polvien tekonivelillä pystyn tekeään ihan kaikkea muuta paitsi en olemaan polvillani kovalla alustalla. Eli jos pitäisi olla polvillaan parketilla, asfaltilla tms, niin tartten polvien alle pehmusteet.
No mietipä nyt jotain raksaduunaria, hitsaajaa yms. joiden pitäisi pystyä olemaan ties missä asennoissa, nostelemaan painavia esineitä jne.,hieman eri juttu kuin sun työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi jos leikkaus ja toipuminen ovat sujuneet hyvin ja toivotusti. Itsellänikin on tekonivel ja moni kollega elää samanlaisen kanssa normaalia elämää. Itselläni ei ole ihan niin hyvin parantunut.
No jännä että mun miestä ei enää päästetty kiipeilemään rakennuksille tekonivelten kanssa.
Mun nostorajoitus on 10 kg tekonivelellä mutta onkin muualla kuin polvi/lonkka. Rajoittaa paljon.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/