Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvtön ja nivelrikkoinen Antero haki sairauspäivärahaa - Kela hylkäsi hakemuksen

Vierailija
06.09.2025 |

Antero kärsii molempien polvien ja lonkan nivelrikosta. Ortopedi arvioi toukokuussa, että hän on työkyvytön ja kirjoitti sairauslomaa loppuvuodeksi. Antero toimitti B-lausunnon Kelaan ja haki sairauspäivärahaa. Kela hylkäsi hakemuksen. "Arvioimme, että kykenet sairaudesta huolimatta tekemään tavallista työtäsi," sanotaan Kelan päätöksessä. Kun Antero ihmetteli, miksi ensimmäinen B-lausunto oli hylätty, vastaus yllätti.Virkailija oli sanonut, että Kelaan tulee valtavasti B-lausuntoja ja kertoi, että niitä joudutaan hylkäämään paljon, koska ihmiset ostavat lausuntoja yksityisiltä lääkäreiltä.

Kelalta kuitenkin kertiin ettei heillä jaottella lääkäreitä tai tehdä luokituksia näiden luotettavuudestaan. Sairausvakuutuslaki on Kelan ohjenuora. Lain mukaa hakijan pitää olla kykenemätön tekemään työtänsä, ja tästä näyttönä vaaditaan lääkärin laatima A-todistus tai B-lausunto. Diagnoosi ei vielä oikeuta sairauspäivärahaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011471786.html

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin tk-eläkkeelle, en ois halunnu.

Vierailija
62/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin. Ennen pääsi helpommin. Nyt ei pääse oikein millään. Jos on syntymäsokea tms on tietysti eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta ei ainakaan saa sairauspäivärahaa. Kelan mukaan pitäisi olla lääkärin toteamia vaikeita sairauslöydöksiä. Ei riitä kuvaus, että potilaalla on oireita x, y ja z, jotka vaikuttavat toiminta- ja työkykyyn tällä ja tuolla tavoin. Kelasta ei suostuttu kertomaan, mitä ne vaikeat sairauslöydökset esimerkiksi voisivat olla masentuneen kohdalla. Jos joku on onnistunut saamaan sairauspäivärahaa lähiaikoina, olisin kiitollinen tiedosta, että mitkä perusteet on hyväksytty.

Vierailija
64/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauspäivärahahakemuksenne on hylätty.

Vaikka kuolemanne on heikentänyt toimintakykyänne, katsomme teidän siitä huolimatta olevan kykenevä tekemään työtä.

t. Kela

Vierailija
65/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuksesta ei ainakaan saa sairauspäivärahaa. Kelan mukaan pitäisi olla lääkärin toteamia vaikeita sairauslöydöksiä. Ei riitä kuvaus, että potilaalla on oireita x, y ja z, jotka vaikuttavat toiminta- ja työkykyyn tällä ja tuolla tavoin. Kelasta ei suostuttu kertomaan, mitä ne vaikeat sairauslöydökset esimerkiksi voisivat olla masentuneen kohdalla. Jos joku on onnistunut saamaan sairauspäivärahaa lähiaikoina, olisin kiitollinen tiedosta, että mitkä perusteet on hyväksytty.

Minä myös haluaisin tietää. Omalla kohdalla mt-puolella ei lähes psykoottinen oireilu (kelan päätöksessä tilaani kuvattiin näin) ainakaan ollut riittävä peruste. Työnteosta ei todellisuudessa tullut mitään. 

Vierailija
66/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan SAIRASTA on tuo KELA:n linja, ilmeisesti oikeistohallitus on antanut ohjeet että sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä ei saa enää kukaan!

Näin itsekin epäilen asian olevan. Terveydentilani ei valitettavasti ole muuttunut paremmaksi, mutta sairauspäivärahaa en enää saa (aiemmin täysin vastaavalla toimintakyvyllä/oireilla sain sairauspäivärahaa). Bonuksena kuntoutustakaan en enää saa (ei Kelan, eikä muualtakaan), joten edessä sairaus ja köyhyys. On lottovoitto syntyä Suomeen!

Vierailija
67/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös haluaisin tietää. Omalla kohdalla mt-puolella ei lähes psykoottinen oireilu (kelan päätöksessä tilaani kuvattiin näin) ainakaan ollut riittävä peruste. Työnteosta ei todellisuudessa tullut mitään. 

Meidän pitäisi mennä työpaikoille sekoilemaan. Harhainen hoitaja tai nukahteleva bussikuski. Josko sitten tulisi jotain järkeä tähän touhuun. Tai sitten ei.

Vierailija
68/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Kelaan soittaa, usein rutiiniperusteluita aletaan ja on pakkokin alkaa miettiä tarkemmin. On hyvä olla kohteliaan tiukkana. Sanoisin, että hyvä apu on pyytää omaa lääkäriään soittamaan Kelaan vastaanotolta - se aktivoi päätöksen uudelleen tarkastelua. Osa lääkäreistä ei ole tähän tottunut, mutta voi olla jopa ratkaisevaksi hyödyksi potilaalle. T. Erikoislääkäri 

Vierailija
69/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan SAIRASTA on tuo KELA:n linja, ilmeisesti oikeistohallitus on antanut ohjeet että sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä ei saa enää kukaan!

Älkää vaan päästäkö arabeja rahapatojen ääreen, sillloin voitte unohtaa kaiken avun. Ruotsissa tämä on jo todistettu moneen kertaan. 

Järkyttävää. Tätä minä olenkin ounastellut koko ajan. Kun väki muuttuu maassa. Myös tavat muuttuvat. Ja omien suosiminen alkaa. Tähänhän kaikki tietysti tähtääkin. 

Vierailija
70/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Kelaan soittaa, usein rutiiniperusteluita aletaan ja on pakkokin alkaa miettiä tarkemmin. On hyvä olla koh

Kun Kelaan soittaa, usein rutiiniperusteluita aletaan ja on pakkokin alkaa miettiä tarkemmin. On hyvä olla kohteliaan tiukkana. Sanoisin, että hyvä apu on pyytää omaa lääkäriään soittamaan Kelaan vastaanotolta - se aktivoi päätöksen uudelleen tarkastelua. Osa lääkäreistä ei ole tähän tottunut, mutta voi olla jopa ratkaisevaksi hyödyksi potilaalle. T. Erikoislääkäri 

Potilaan soittelut Kelaan hyödyttömiä, ei auta kohteliaisuus tai tiukkuus, ei mikään. Lääkäreistä ei ole ollut apua, eivät julkisella osaa kirjoittaa edes kunnollisia lausuntoja (puuttuu paljon oleellista tietoa ja täynnä virheitä), suurimmalla osalla kielitaitokin riittämätön.

Vierailija
71/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse menettänyt selkäni työssä ja minua ei autettu. Ikinä en sitä unohda. En ikinä. 

Olen itse myös terveyteni menettänyt tekemällä tyhmänä vuosikymmeniä kahden ihmisen työt. Nyt kun kerrankin olisin tarvinnut apua, Kela vaan päätti kesken sairauspäivärahakauden, että olen työkykyinen ammattiin. Kuukauden verran olin siis työkyvytön ja yhtäkkiä takautuvasti päättivät, että olenkin tervehtinyt.

Minulla on useamman julkisen puolen erikoislääkärin A-todistukset työkyvyttömyydestäni, Kela hylkää sairauspäivärahojen maksamisen nimettömällä päätöksellä näkemättä tai kuulematta lainkaan minua. "Mielestämme olet työkykyinen nykyiseen ammattiisi". Ketkä ovat nämä me??

Takaan, että nyt haukkasivat isosti paskaa. Saavat vastata julkisuudessa omilla nimillään ja kasvoillaan, lisäksi tämä vedetään ihan EU-tasolle. Kyse ei ole enää rahasta, vaan koko kansan oikeudenmukaisesta kohtelusta ja tällaiseen toimintaan voi uhrata kevyesti vaikka vuosikymmeniä.

Vierailija
72/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeutukaa työkykyarviointiin niin ei tarvitse pähkäillä.

Ei hyödytä. Vaikka siellä arvioitaisiin ettei kykene työhön, ei silti pääse tk-eläkkeelle. Aina löytyy joku porsaanreikä jolla hakemus hylätään. Joskus kuulin väitteen, ettei työkyvyttömyyseläkehakemuksen käsittelyn lähtökohta ole se hyötyisikö hakija eläkkeestä, vaan lähtökohta ja tavoite on keksiä syy jolla hakemus hylätään. Uskon että väite on täysin totta.

Ystävälläni oli sekä lääkärin, että fysioterapeutin lausunnot työkyvyttömyydestä. Kelan mukaan on täysin työkykyinen kaikkeen työhön, päätös annettiin samana päivänä kun hakemus toimitettiin kelan toimistoon. 

Vierailija
73/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän pitäisi mennä työpaikoille sekoilemaan. Harhainen hoitaja tai nukahteleva bussikuski. Josko sitten tu

Minä sekoilin toistuvasti työpaikalla sen verran että työkaverit ja esimies antoivat huonoa palautetta. Tämä sitten sai minut hakeutumaan psyk.hoidon piiriin. Oli psykiatrin kirjoittama tuo lausunto jonka kela hylkäsi. On sinne useampikin lausunto samoin lopputuloksin toimitettu. 

Vierailija
74/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin. Ennen pääsi helpommin. Nyt ei pääse oikein millään. Jos on syntymäsokea tms on tietysti eri juttu.

Tänä vuonna.

On käyty  terapiat,ja arvioinnit,psykologit ,erikoislääkärit,  lääkitykset yms. läpi.

Tässä nyt sitte tuijotellaan seiniä loppuikä ja mietitään että mitähän minä täällä teen.

Vierailija
75/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa pitää vaan haastaa kela oikeuteen. Tein niin ja siinä meni 18 kuukautta mutta voitin. Lasku oli veronmaksajille 74000 euroa ja minulle suuret korvaukset.

Vierailija
76/76 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kela ja vakuutusyhtiät varastaa eläkkeet, älkää olko naiveja,vastuusen rosvot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan